English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ادامه واکنش فرماندهان ارتش به سخنان حسن عباسی

آذوح: پس از شکایت ارتش از حسن عباسی و انتقاد شدید فرمانده نیروی زمینی، اکنون فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز خواستار عذرخواهی عباسی شده است. او به تازگی گفته بود اگر کشور را آب هم ببرد ارتش صدایش در نمی‌آید.

در روزهای گذشته سخنان حسن عباسی که ضمن ستایش از سپاه پاسداران و بسیج، به ارتش جمهوری اسلامی تاخته بود با واکنش‌های شدیدی روبرو شده است.

امروز (شنبه نهم مرداد) دریاسالار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش سخنان عباسی را نسنجیده خواند و تاکید کرد که در شرایط کنونی که تمام ارکان نظام به همدلی و همراهی نیاز دارند مخدوش کردن این همدلی "یقیناً برخلاف منافع ملی است".

دو روز پیش، احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان این که عباسی باید از ارتش و مردم عذرخواهی کند گفته بود که از طریق مدیریت حقو‌قی نیروی زمینی شکایتی علیه او به دستگاه قضائی ارائه شده است.

اظهارات خلاف منافع ملی

عباسی یکی از مشهورترین سخنرانان محافل نزدیک به سپاه و بسیج است و ادعا می‌کند که در حوزه‌های مختلف، از سیاست و سینما تا تاریخ و فلسفه صاحب نظر و نظریه است.

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، سیاری درباره عباسی گفته است: «ایشان خود را در تمام زمینه‌ها اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، فلسفی، جامعه‌شناسی، ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک، ژئوکالچر و ... صاحب‌نظر می‌داند، اما سوال این است که اصلاً ایشان واقعاً می‌تواند در همه این زمینه‌ها اظهارنظر کارشناسی کند؟»

او می‌گوید با گوش دادن به سخنرانی‌های عباسی درباره نبردهای دریایی دوران جنگ ایران و عراق متوجه شده که "ایشان اصلا از برخی امور خبر ندارد و برخی حرفهایشان منطقی و ریشه‌دار نیست".

فرمانده نیروی دریایی گفت: «ارتش متعلق به مردم و پیرو رهبر معظم انقلاب است و هر کسی این سرمایه بزرگ کشور را زیر سوال ببرد، خلاف منافع ملی حرکت کرده است.»

نیروی نظامی مطلوب آمریکا؟

عباسی مانند اغلب فرماندهان سپاه و بسیج با هرگونه مذاکره و تنش‌زدایی با کشورهای غربی مخالف است و از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ محسوب می‌شود.

او در سخنرانی یادشده که ویدئوی آن در فضای مجازی منتشر شده گفته بود که از "رأس کاخ سفید تا پایین" ادعا می‌کنند که جمهوری اسلامی به دست نظامیان افتاده و "سپاه دارد همه جا را اداره می‌کند".

عضو سپاه پاسداران می‌گوید آمریکا ذهنیت بدی علیه سپاه درست کرده اما "واقعیت این است که اینجا یک نفر به عنوان ولی فقیه بود که نگذاشت تئوری‌های [آمریکا] برای براندازی این مملکت به نتیجه برسد".

عباسی خطاب به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفته است: «شما یک چیزی دوست دارید مثل ارتش که بی سر و صدا توی پادگان‌ها باشد؛ آب این کشور را ببرد آنها هیچ صدایشان در نمی‌آید و هیچ موضعی [نمی‌گیرند].»

کنایه به فعالیت‌های سپاه

فرمانده نیروی زمینی ارتش پنج‌شنبه، هفتم مرداد تصریح کرد که سخنان عباسی نسنجیده بوده و بدون شناخت و آگاهی از شرح وظایف سازمان‌ها و نیروها بیان شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا پوردستان گفت: «برای ایجاد امنیت بیشتر، سامانه‌های به روز تصویری و نیز پهبادها به کار گرفته شده‌اند که با این وسیله تهدیدها در عمق خاک مقابل شناسایی شده و متناسب با تهدید، ظرفیت‌های دفاعی لازم در داخل ایجاد می‌شود و این امر باعث شده است مرزهای جمهوری اسلامی از امن‌ترین مرزهای منطقه باشد.»

سایت خبری "عصر ایران" با اشاره به وظیفه قانونی تعریف شده برای ارتش در مورد حفاظت از مرزها، پرسش‌هایی مطرح کرده که کنایه‌ای آشکار به فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی سپاه پاسداران است.

"عصر ایران" پرسیده، آیا منظور عباسی این است که ارتش به جای حضور در پادگان‌ها "وارد فعالیت‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی بشود" یا "وارد فعالیت‌های اقتصادی بشود و برای مثال با تاسیس شرکت‌هایی به کار صادرات و واردات مشغول شده و در مناقصات پروژه‌های اقتصادی شرکت کند؟"

سپاه پاسداران بر بخش بزرگی از اقتصاد ایران تسلط دارد. برخی منتقدان، سپاهیان را از "کاسبان تحریم" می‌دانند و معتقدند سود کلان تجارت دور زدن تحریم و قاچاق کالا از علت‌های اصلی مخالفت با توافق هسته‌ای است.

dw

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter