English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

باراک اوباما: دونالد ترامپ شایسته کسب مقام ریاست‌جمهوری نیست

آذوح: رییس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد بار دیگر از دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات نوامبر آینده شدیدا انتقاد کرد و گفت: «زمان آن فرا رسیده که رهبران حزب، آقای ترامپ را محکوم کنند و پشتیبانی از او را پس بگیرند».

باراک اوباما در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر سنگاپور که به مناسبت پنجاهمین سال روابط دیپلماتیک دو کشور در واشینگتن به سر می‌برد، در پاسخ به پرسشی درباره سخنان جنجال آفرین دونالد ترامپ گفت: «به نظر من کاندیدای جمهوریخواهان شایسته کسب مقام ریاست جمهوری نیست؛ من این مطلب را هفته گذشته هم گفتم و او هم پی در پی آن را ثابت می‌کند».

وی افزود: «این تصور که او به خانواده‌ای که برای این کشور فداکاری کرده است حمله می‌کند و یا این واقعیت که از ساده‌ترین مسائل و بصیرت سیاسی در مورد اروپا، ‌خاورمیانه و آسیا بی‌بهره است، بدین معناست که او به هیچوجه آماده پذیرش چنین مسوولیتی [در مقام ریاست جمهوری آمریکا] نیست».

رییس جمهوری آمریکا با اشاره به انتقادهای مکرر از کاندیدای جمهوریخواهان گفت: «این تنها عقیده من نیست. آنچه جالب توجه است انتقادهای مکرری است که از جانب جمهوریخواهان متشخص علیه گفته‌های ترامپ صورت می‌گیرد که از آن جمله‌اند [پل رایان] رییس مجلس نمایندگان، [سناتور میچ مک کانل] رییس اکثریت در سنا و جمهوریخواهان برجسته‌ای مانند [سناتور ایالت آریزونا] جان مک کین. و به باور من پرسشی که آنها باید در میان خود مطرح کنند این است که اگر شما پی در پی آنچه را که او بر زبان می‌آورد، غیر قابل پذیرش می‌دانید، چرا حمایتش می‌کنید؟ این امر در مورد حزب شما چه معنا می‌دهد که چنین شخصی پرچمدار آن است؟»

سخنان رییس‌جمهوری آمریکا از کاندیدای جمهوریخواه جانشینی خود، تندترین انتقاد از آغاز مبارزات انتخاباتی در یک سال اخیر به شمار می‌رود.

آقای اوباما با اشاره به انتقادهای مکرر جمهوریخواهان از آقای ترامپ به مناسبت‌های گوناگون تاکید کرد که این گفته‌ها، یک اشتباه به دور از احساسات نیست بلکه تکرار روزانه و هفتگی آن نوعی اعلام جدایی و فاصله گرفتن از سخنان ترامپ است؛ بنابراین در مقطعی آنها باید بگویند که این کسی نیست که ما بتوانیم برای مقام ریاست جمهوری حمایت کنیم حتا اگر عضو حزب ما باشد».

وی افزود: «در انتخابات پیشین اگرچه سناتور مک کین (رقیب در سال ۲۰۰۸) و میت رامنی (رقیب انتخابات سال ۲۰۱۲) در برخی سیاست‌های موضع نادرستی داشتند، با این حال من هرگز در توانایی‌های آنان برای انجام وظایف ریاست جمهوری تردید نداشتم، ولی اکنون شرایط دیگری است و [در مورد دونالد ترامپ] این تنها عقیده من نیست بلکه بسیاری از جمهوریخواهان برجسته هم در این زمینه دچار تردیدند».

سایت «هیل» که مانند سایر رسانه‌های آمریکا سخنان روز سه‌شنبه رییس‌جمهوری آمریکا را بازتاب داده است می‌گوید که انتقادهای آقای اوباما از آن رو بسیار جدی است که نه در کنوانسیون حزبی که در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور یک رییس دولت خارجی ایراد شده است.

این سایت افزوده است: این بسیار نادر است که یک رییس‌جمهوری آمریکا از جانشین احتمالی خود این چنین تند انتقاد کند و توانایی او را برای انجام وظایف ریاست‌جمهوری زیر سوال ببرد.

در پی سخنان رییس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ با انتشار بیانیه‌ای در مقام پاسخگویی برآمد و گفت: «اوباما و هیلاری کلینتون به تنهایی خاورمیانه را بی‌ثبات کردند، عراق ، لیبی و سوریه را تحویل داعش (گروه حکومت اسلامی) دادند و در برابر سلاخی پرسنل سفارت‌مان در بنغازی، بی‌اراده ماندند».

آقای ترامپ در این بیانیه اضافه کرده است: «توافق اتمی با ایران این دولت را در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای قرار داده و در داخل کشور هم دهها کهنه سرباز آمریکایی را به علت نابسامانی سیستم درمانی، به کشتن داده‌اند».

در این میان ریچارد هانا، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان از ایالت نیویورک، روز سه‌شنبه اعلام کرد که در انتخابات هشتم نوامبر (۱۸ آبانماه) آینده به دونالد ترامپ رای نخواهد داد بلکه رای او به سود هیلاری کلینتون خواهد بود.

آقای هانا نخستین قانونگذار از حزب جمهوریخواه است که با انتقاد از کاندیدای رسمی حزب علیه او موضع گرفته است.

voa

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter