English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

«نامه جمهوری اسلامی به محمود عباس» درباره دیدار با مریم رجوی

آذوح: خبرگزاری فلسطینی «معا» خبر داد که جمهوری اسلامی ایران نامه‌ای خطاب به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، درباره ملاقات روز شنبه او با مریم رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق، نوشته است.

سلمان الهرفی، سفیر فلسطین در فرانسه، با اعلام این خبر به «معا» گفت که او روز سه‌شنبه، ۱۲ مرداد، با دریافت نامه «کادر رهبری ایران» آن را برای آقای عباس ارسال کرده و رئیس تشکیلات فلسطینی «به‌زودی» به آن پاسخ می دهد.

آقای الهرفی اشاره‌ای به جزئیات نامه نکرد، اما به نظر می‌رسد که مفاد آن اعتراضی باشد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردانی که رهبر جنبش فتح و رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز هست، روز شنبه نهم مرداد در پاریس مریم رجوی را که به دیدار او رفته بود، به حضور پذیرفت.

پیش از انتشار خبر نامه ایران به آقای عباس، جنبش فلسطینی فتح روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای که از سوی دفتر مطبوعاتی آن در رام‌الله انتشار یافت، به سخنان حسین شیخ الاسلام مشاور وزیر امور خارجه ایران واکنش نشان داد.

فتح در این بیانیه «حق» خود دانسته بود که به عنوان «جنبش آزادی‌بخش» با جنبش‌های دیگر در جهان در ارتباط باشد و تبادل نظر کند.

آقای شیخ‌الاسلام روز یک‌شنبه گفته بود، اسناد به دست آمده در سفارت تسخیر شده آمریکا در تهران نشان می دهد محمود عباس از گذشته «مامور سی‌آی‌ای بوده است».

اما فتح در بیانیه خود توهین به آقای عباس را به عنوان «رهبر برگزیده ملت فلسطین»، محکوم کرده و آن را «خط قرمز»ی دانست که فتح «اجازه آن را به هیچ کس نخواهد داد».

فتح در این بیانیه یادآور شد که این جنبش دیرپای فلسطینی «میزبان انقلابیون ایران (در زمان حکومت پهلوی) بود و با همه امکانات مادی، نظامی و مالی خود از انقلابیون ایرانی پشتیبانی کرد و درهای خود را به روی آنها گشود و امید فتح این بود که حکومتی که در ایران به روی کار می‌آید پشتیبان آرمان فلسطین باشد... اما از آنها جز خیانت ندید».

فتح با اشاره به حمایت ایران از حماس، که رقیب فتح است، نوشته بود که «ایران در کنار کودتاگران در فلسطین ایستاد...».

افزون بر حسین شیخ الاسلام، حسین امیرعبداللهیان مدیرکل امور بین الملل مجلس و معاون پیشین وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه گفت، ملاقات محمود عباس با «سرکرده تاریخ مصرف گذشته گروهک منافقین» مایه تاسف مردم فلسطین است و این رویه «نه موجب تضعیف رژیم صهیونیستی و نه موجب آزادی قدس شریف می‌شود».

همچنین محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز دوشنبه در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به آقای عباس نوشته بود که «با کسی عقد اخوت نبسته ایم، هر کسی علیه ملت ایران کوچک ترین قدمی بردارد، قدم‌هایش را می شکنیم».

در این میان، گروه‌های فلسطینی عضو «جبهه مقاومـت»، همسو با ایران، دوشنبه در بیانیه مشترکی از ملاقات عباس - رجوی انتقاد کرده و آن را معلول «فشار سعودی» دانستند.

در بیانیه ائتلاف گروه‌های یاد شده که فارس، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران، بازتابش داد، آمده بود، «جانبداری عباس از محور عربستانی به طور حتم نمی تواند در راستای منافع عالیه فلسطین قرار بگیرد و در شرایطی که شاهد نزدیکی عربستان به رژیم صهیونیستی (اسرائیل) هستیم، تبعات منفی این اقدام صد چندان می شود».

«جبهه مقاومـت» شامل ده گروه است که برجسته ترین آنها، شاخه نظامی حماس، جهاد اسلامی فلسطین و جبهه خلق برای آزادی فلسطین است.

در بیانیه گروه‌های دهگانه همچنین آمده بود که «کمک های ایران به مقاومت فلسطین بیشتر از هر کشور عربی بوده» و دیدار عباس با رجوی به منزله «خنجری بر روابطفلسطینی- ایرانی است».

سخنگویان حماس و جهاد اسلامی فلسطین نیز در روزهای اخیر حضور ترکی الفیصل، شاهزاده متنفذ سعودی، در همایش ماه گذشته سازمان مجاهدین خلق ایران در پاریس را محکوم کرده بودند.

radiofarda

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter