English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

قوه قضائیه ایران اعدام شهرام امیری را تایید کرد

آذوح: غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، تایید کرده است که شهرام امیری، کارشناس فیزیک هسته‌ای، به جرم جاسوسی برای آمریکا اعدام شده است.

آقای محسنی‌ اژه‌ای امروز یکشنبه ۱۷ مرداد به خبرنگاران گفت که حکم اعدام آقای امیری بعد از اثبات "اتهام جاسوسی وی و تأیید حکم دادگاه بدوی در دیوان عالی کشور" اجرا شده است.

دیروز شنبه خانواده آقای امیری، که خروجش از کشور و سپس بازگشتش از آمریکا با جنجال‌های فراوانی همراه شد، از اعدام او در روز چهارشنبه ۱۳ مرداد در "مکانی نامعلوم" خبر دادند.

امروز سخنگوی قوه قضائیه با تایید خبر اعدام شهرام امیری گفت: "این فرد با توجه به دسترسی‌ به اطلاعات سری و به کلی سری نظام، با دشمن متخاصم و درجه یک ما یعنی آمریکا ارتباط برقرار کرده بود و اطلاعات حیاتی کشور را در اختیار دشمن قرار داده بود."

آقای محسنی اژه‌ای پرونده آقای امیری را "یکی از رودست های مهم سیستم اطلاعاتی ایران به آمریکا" خواند و گفت که "این فرد تصور نمی‌کرد سیستم اطلاعاتی ما بداند که چه می‌کند و چگونه به عربستان برده شده است".

ایران ادعا می‌کرد شهرام امیری، کارشناس هسته‌ای این کشور سال ۱۳۸۸ در سفر به حج ناپدید شده است. از آقای امیری ویدئوهایی با سخنان متناقض منتشر شد و در آنها گفته شد که او در آمریکا است.

او در نهایت در تیر ماه ۱۳۸۹ با استقبال مقام‌های وزارت امور خارجه به ایران بازگشت و به گفته خانواده‌اش زندانی شد.

ده سال زندان یا اعدام؟

مرضیه امیری، مادر شهرام امیری روز شنبه ۱۶ مرداد به بی‌بی‌سی فارسی گفت که یک روز قبل از اعدام با پسرش در تهران دیدار کرده و پسرش به او خبر داده که به‌ زودی قرار است اعدام شود.

خانم امیری گفت که پسرش ۱۰ سال حکم زندان داشته اما ناگهان ماه پیش اعلام کردند که او قرار است اعدام شود.

اما سخنگوی قوه قضائیه امروز صدور حکم ده سال زندان برای آقای امیری را "دروغی از سوی بستگان او" توصیف کرد و گفت: "مجازات این فرد در دادگاه بدوی نیز اعدام بود که حکم وی تایید و اجرا شد".

آقای محسنی اژه‌ای گفته است که شهرام امیری "در فرصتی که بعد از تایید حکم به وی داده شد نه تنها جبران نکرد و توبه‌ای نکرد باز سعی کرد از درون زندان اطلاعاتی را به غلط بیرون ببرد". آقای اژه‌ای توضیحی درباره ماهیت این اطلاعات نداده است.

پیش از این خبر یا اظهار نظری رسمی درباره صدور حکم اعدام برای شهرام امیری منتشر نشده بود.

سخنگوی قوه قضائیه ایران گفته است که محاکمه آقای امیری "طبق قانون با حضور وکیل در جلسات متعدد" انجام شده است.

اما مادر شهرام امیری دیروز به نقل از فرزندش گفت وکیلی که مقام‌های امنیتی به آقای امیری معرفی کرده‌اند، در این مدت "به زیان او" عمل کرده است.

bbc

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter