English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

اعتراض نماینده مجلس ایران به استقرار هواپیماهای روسی در همدان

آذوح: حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مجلس شورای ایران، در جلسه علنی چهارشنبه ۲۷ مرداد مجلس، استقرار هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی همدان را خلاف قانون اساسی ایران دانست.

به گزارش سایت خانه ملت ، فلاحت‌پیشه نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو چهارشنبه در اخطار قانون اساسی گفت: «استقرار هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان مطرح شده است که بر اساس اصل۱۴۶ قانون اساسی استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور حتی برای استفاده صلح‌آمیز ممنوع است منتهی شاید ناظر به بند یک اصل۱۷۶ احتمالا بحث وظایف شورای عالی امنیت ملی در این خصوص مطرح شود که به نظر بنده این وظایف است و جزو اختیارات محسوب نمی‌شود».

فلاحت‌پیشه افزود: سیاست خارجی کشور روسیه بسیار متفاوت و بعضا متلاطم و دارای نوسان است. روسیه در سال ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ میلادی با کشورهای غربی در اقدامات نظامی همکاری کرده و روسیه در سال ۱۹۹۴ میلادی عضو طرح مشارکت برای صلح ناتو می‌شود که زمانی در جناح ورشو و در مقابل ناتو بود و نباید فراموش کرد قدرت‌ها در قالب ملاحظات عمل می‌کنند.

وی ادامه داد:« هرگاه جمهوری اسلامی ایران با بحرانی مواجه شد دو طرف شرق و غرب علیه آن بودند و این در جنگ و تحریم‌ها ملموس است. اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم که چنین امکانی در اختیار یک قدرت خارجی در ایران گذاشته می‌شود بنابراین طبق ماده۱۱۰ آئین‌نامه در این رابطه توضیحی ارائه دهد که اقدامات صیانتی لازم وجود دارد و چه میزان می‌توان در نوسانات سیاست روس‌ها اعتماد کرد و آسمان کشور را در اختیار آنها قرار داد».

لاریجانی در پاسخ به فلاحت پیشه گفت: «استناد شما به بند ۱۴۶ قانون اساسی است و موضوع بند۱۱۰ مربوط به شورای عالی امنیت ملی است.

وی ادامه داد: «بر اساس اصل۱۴۶ قانون اساسی استقرار هرگونه پایگاه نظامی و خارجی در کشور ممنوع است و باید توجه داشت ایران پایگاهی در اختیار کشوری قرار نداده است و اینکه با روسیه به عنوان متحد در مسائل منطقه مانند سوریه همکاری داریم به این معنا نیست که ما پایگاه به روسیه از نظر نظامی داده‌ایم و اگر در رسانه‌ها کسی این را مطرح کرده است موضوع تکذیب می‌شود».

سه‌شنبه ۱۶ اوت رسانه‌های روس با انتشار تصاویری گزارش داده‌اند که روسیه جنگنده‌ها بمب‌افکن‌های استراتژیک TU-22M3 خود را در فرودگاه همدان ایران مستقر کردند.

بنا بر این گزارش‌ها که در برخی از رسانه‌های عربی از جمله سایت «المسیره» نزدیک به دو نظام ایران و سوریه بازتاب یافته، هدف از استقرار این جنگنده بمب‌افکن‌ها در ایران، کاهش فاصله‌ای است که جنگنده‌های روس برای بمباران مواضع مخالفان اسد به سمت روسیه طی می‌کردند. این جنگنده بمب‌افکن‌ها از جنوب روسیه بر می‌خاستند و از دریای خزر، ایران و عراق عبور می‌کردند و بدین ترتیب با طی مسافت حدود ۲۱۰۰ کیلومتری، به سوریه می‌رسیدند. اما اکنون با استقرار این جنگنده‌بمب‌افکن‌ها در همدان، مسافتی را که بای طی کنند، به ۹۰۰ کیلومتر کاهش می‌یابد و بدین ترتیب، میزان سوختی که باید با خود حمل کنند، ۶۰ درصد کاهش می‌یابد.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، استقرار جنگنده بمب‌افکن‌های روسیه در ایران را تایید کرده است.

در همین حال مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، از اقدام روسیه برای استفاده از پایگاه‌های هوایی ایران در انجام حملات خود در روسیه ابراز تاسف کرد و آن را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ را به تصویب رساند. این قطع‌نامه در عین لغو بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به خاطر برنامه هسته‌ای‌اش، محدودیت‌هایی برای فعالیت‌های نظامی این کشور اعمال کرده است.

روسیه حملات هوایی خود را به سوریه ۳۰ سپتامبر گذشته با هدف حمایت از نظام بشار اسد آغاز کرد. این حملات هوایی پس از آن آغاز شد که نیروهای دولتی سوریه در سال ۲۰۱۵ متحمل شکست‌های سختی شده بودند. حملات روسیه اما وضعیت جبهه‌های نبرد را به سود دولت اسد تغییر داد.

مسکو می‌گوید که شبه‌نظامیان گروه داعش را هزف قرار می‌دهد. اما مخالفان مسلح حکومت سوریه و ساکنان می‌گویند که این حملات، بیشتر به کشته شدن غیر نظامیان می‌انجامد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter