English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

دستگیری شماری از کارکنان گمرک و بنادر ایران

آذوح: در ارتباط با ورود غیرقانونی انبوه کالا از بنادر جنوبی ایران، ستاد مبارزه با قاچاق از دستگیری عده‌ای از کارکنان گمرک خبر داده است. به گفته کارشناسان حجم قاچاق کالا در ایران سالانه به اندازه تمام درآمد نفتی کشور است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستگیری شماری از کارکنان گمرک ایران خبر داده است. قاسم خورشیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های داخلی گفته است: قاچاق سازمان‌یافته و کلان "بدون مداخله و تبانی کارکنان دستگاه‌های متولی امکان‌پذیر نیست".

این مقام رسمی در ارتباط با پرونده ۲۱۰ کانتینر کالای قاچاق تصریح کرده است: «در این پرونده تاکنون بیش از ۹۸ کانتینر قاچاق قطعی شده است».

او در همین رابطه به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «تعدادی از کارکنان درب خروج، ترخیص‌کاران و ارزیابان در پرونده دخیل بودند که دستگیر شدند و همچنین برخی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی و هم شرکت‌های پیمانکار سازمان بنادر جزو دستگیرشدگان این پرونده هستند.»

اما محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفته است که از کارکنان آن سازمان کسی بازداشت نشده است.

اقتصاد ایران به ویژه از زمان اجرای تحریم‌های بین‌المللی گرفتار فساد است و یکی از جنبه‌های عمده فساد اقتصادی مشکل قاچاق کالا است.

"برادران قاچاقچی"

برخی از نهادها و مقام‌های بانفوذ در حاکمیت ایران متهم شده‌اند که از اسکله‌های اختصاصی برای قاچاق کالا استفاده می‌کنند. سپاه پاسداران از جمله‌ی این نهادهاست؛ تا جایی که احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق که رابطه نزدیکی نیز با سپاه داشت از مقام‌های این نهاد با عنوان "برادران قاچاقچی" یاد می‌کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید کرده است: «به‌عنوان یک متولی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌وضوح شاهد این هستم که مدیران عالی گمرک عزم جدی برای مبارزه با فساد را دارند.‌»

اخیرا بزرگترین مراسم امحای کالای قاچاق در تاریخ جمهوری اسلامی انجام گرفت.

بنا به آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم کالای قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار در‌سال ۱۳۹۲ به ۱۵ میلیارد دلار در‌سال ۱۳۹۴ کاهش داشته است.

به نظر کارشناسان اقتصادی حجم کالای قاچاق به اندازه تمام درآمد نفتی ایران است که ضربه‌ای سنگین بر تولید داخلی و اشتغال به شمار می‌رود.

dw

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter