English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

بازی خطرناک کردها در خاورمیانه و نتایج محتمل- طاهر محامی(تایماز اورمولو)

از آخرین سالهای جنگ جهانی اول تا امروز تمام احزاب کردی مسلح بوده اند و متوالیاً تحت همکاری با دولت های خارجی با دولت های مطبوع خود در جنگ بوده اند. عموماً کردهای ایران از عراق (و این اواخر به طور محدود از عربستان سعودی ) کمک گرفته اند . کردهای عراقی از ایران ، ترکیه ، اسرائیل و آمریکا کمک گرفته اند . کردهای ترکیه از ایران ، فرانسه ، آلمان و روس ها کمک گرفته اند . تقریباً همه احزاب کرد ماهیت چپ داشته اند . در این بین کردهای ایران ، سوریه و ترکیه احزاب مسلح تروریست تشکیل داده اند در حالیکه عراقیها ماهیت تروریستی نداشته اند.

صد سال است که کردها کشته می شوند و می کشند برای یک هدف و آن داشتن یک دولت مستقل است . استقلالی که با این حجم گسترده وابستگی به دولت های هم جوار و بزرگ دوردست و این ابعاد از خیانت و خشونت نسبت به دولت های مطبوع و ملت های همسایه دولت مورد نطر آنها تا چه حد می تواند واقعی باشد موضوع جداگانه ای است که باید در مورد آن درنوشته جداگانه ای بحث شود .

در بحران سوریه پ ی د یا شاخه سوری پ ک ک تاکنون توانسته است در سایه سیاست اشتباه ترکیه در خصوص سوریه به موفقیت های بزرگی دست یابد اما به نظر می رسد با چرخش سیاست ترکیه در این خصوص (بعد از کودتای ماه گذشته در آنکارا ) موفقیت های مورد بحث محدود شود . ترکیه بازیگر بزرگی در منطقه است که روس ها و آمریکایی ها با حمایت از کردها درصدد امتیازگیری از ترکیه بوده اند . اینک ترکیه با نزدیکی به روسیه و دادن امتیازهای لازم موفق شد سوریه را در مقابل کردها قرار داده ودرنتیجه برای اولین بار در سالهای اخیر نیروی هوایی سوریه شاخه سوری پ ک ک را بمباران کرد . از طرف دیگر آمریکایی ها که نمی توانستند ترکیه را به طور کاملا از دست بدهند اعلام کردند در صورت عبور کردها ار فرات حمایت خود را از کردها قطع خواهند کرد .

اکنون کردها در ایران و سوریه دنبال متحد دیگری هستند. عربستان به علت چرخش ترکیه از مواضع قبلی خود و نیزدر اثر رقابت و ضرباتی که از ایران در سوریه ، عراق و یمن دریافت کرده است تمایل خود به حمایت از کردها را پنهان نمی کند . همچنین میدانیم که تحرکات حزب دمکرات کردستان ایران با حمایت مالی عربستان انجام شده است .

سئوال اساسی این است ، آیا عربستان در بازی با کارت کرد خواهد توانست نظرات خود را به ایران و ترکیه تحمیل کند ؟ با توجه به تجارب گذشته محتمل است توازن قوا در منطقه و نیز همسایگی ترکیه و ایران با کردها و نیز رل آمریکا و روسیه اجازه نخواهد داد عربستان سعودی تاثیر قابل توجهی بر معادلات قدرت های بزرگ و تعاملات انها با ترکیه و ایران در رابطه با کردها داشته باشد . باید توجه داشته باشیم این در حالی است که علاوه بر ترکیه و ایران ، عراق و دولت فعلی سوریه نیز تمایل به ادامه موفقیت های کردها ندارند زیرا بزرگ شدن قدرت کردها به معنی هشدار بزرگ به تمامیت ارضی این جهار دولت خواهد بود.

در این بین در نیم قرن گذشته میلیون ها کرد به اروپا مهاچرت کرده اند . بعد از جنگ های اول و دوم آمریکا با عراق نیز هزاران کرد دیگر به آمریکا مهاجرت کرده اند که با حمایت دولت های پذیرنده مهاجر و همچنین لابی هایی که مراکز ضد ترکیه با آنها همکاریهای موثر و مداومی داشته اند که در نتیجه آنها افکار عمومی دنیا تحت بمباران تبلیعاتی موثر و مداوم کردها نسبت به استقلال کردها قرار گرفته است . مدیای بزرگ کردها با دهها تلوزیون بوجود آمده است . همچنین مئدیای تحت حمایت دولت های آمریکا و انگلیس که به منظور تحت تاثیر قراردان افکار عمومی ایران به زبان فارسی فعالیت می کنند مورد نفوذ گسترده کردها قرار گرفته و به صورت معنی داری به حمایت از انواع و اقسام احزاب کرد در سه کشور ایران ، عراق و ترکیه و این اواخر سوریه می پردازند .

اکنون بعد از چرخش ترکیه در سیاست خود در قبال سوریه و دخالت مستقیم ارتش این کشور و آزاد سازی جرابلس که در جواب تحرکات اخیر پ ی د در منبج باید منتظر بود و سیر تحولات را به دقت بررسی کرد . با توجه به تغییرات سریع چند روزه اخیر آنچه که محتمل به نظر می رسد این است که دولت های منطقه و ابرقدرت ها در آینده با گرفتن و دادن امتیازها و اطمینان از تحصیل منافع حیاطی خود بار دیگر کردها را رها خواهند کرد . تجربه نشان داده است که دولت ها متناوباً در منظقه از کردها به نفع خود استفاده کرده و پس از تحصیل یا حفط منافع خود کردها را رها کرده اند. باید منتظر ماند و سیر تحولات را به دقت رصد کرد .

و نکته آخر اینکه نباید از هزینه های مالی و انسانی عظیم بازی قدرت گروهها و احزاب متعدد مسلح کردی که ماهیت خشونت آمیز و تروریستی آنها غیرقابل انکار است غافل ماند . هزینه ای که قسمت عمده آن را روستائیان و عشایر کرد از یک طرف و اهالی ترک و آزربایجانی و عرب های کشورهای ایران ، ترکیه ، عراق و سوریه از طرف دیگرمی پردازند. در نتیجه مخالفت مردم منطقه با زیاده خواهیها و جنایات احزاب مسلح و تروریست کرد عامل بازدارنده دیگر در مقابل به اصطلاح استقلال طلبی کردی خواهد بود

تایماز اورمولو

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter