English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

عصبیت و عوام فریبی مخالفین تدریس زبان ترکی (درپاسخ به یادداشت روزنامه شرق)- محمد مجنونی

آقای روزنامه‌نگار، آمریکا از بحران آزادی بردگان عبور کرد و اعتقاد لینکلن بر برابری انسانها به کرسی نشست و سالها بعد یک سیاهپوست نه به عنوان برده بلکه به عنوان یک انسان و یک آمریکایی به ریاست جمهوری رسید و نام لینکلن و مارتین لوتر کینگ برای همیشه در تاریخ ماندگار شد نه نام افرادی که به خاطر منافع شخصی خود و کسری منطق با آنها به مبارزه برخواستند. و اکنون نیز در ایران ما افرادی که شایسته نام کوکلاس کلان (۲) فرهنگی هستند سعی در جلوگیری از به کرسی نشستن دموکراسی اقوام و تدابیر دولت وقت دارند که هیچوقت به نتیجه نخواهند رسید چون بشریت حق و حقوق خود را شناخته و برای کسب آن مبارزه خواهد کرد و مردم آذربایجان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

روزنامه شرق  

شهریور ۴, ۱۳۹۵        آخرین اخبار, مقاله و یادداشت, ویژه ۱ Comment

یول‌پرس – محمد مجنونی: وقتی در ژوئیه ۱۸۶۲ ابراهام لینکلن اعلامیه لغو برده‌داری را اعلام کرد دو گروه با آن به مخالفت برخواستند؛ گروه اول کسانی بودند که سال‌ها از برده‌ها به عنوان نیروی کار ارزان استفاده کرده و حاضر نبودند به خاطر منافع شخصی این کالای باارزش را از دست بدهند بخصوص در ایالات جنوبی که حتی بر علیه دولت و اعلامیه اعلام جنگ نموده و آمریکا وارد جنگ داخلی شد و گروه دوم کسانی بودند که سالها برده‌ها را به عنوان حیواناتی پست دانسته و حاضر نبودند با سیاهان برابر باشند لذا از بعد نژاد پرستی به این مسئله نگریسته و با لینکلن به مبارزه پرداختند.

محمد مجنونی

محمد مجنونی

در کشورمان ایران سه سال پیش دولت آقای روحانی با شعار تدبیر و امید به پیروزی رسید و توانست با شعارهای انتخاباتی از جمله اجرای اصل ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی و تاسیس فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی از مناطق ترک نشین رای خوبی را کسب کند اما در طول این سه سال با توجه به مذاکرات هسته‌ای و آنچه تعامل با دنیا خوانده می‌شد این شعارها و قول‌های انتخاباتی را تحت‌الشعاع قرار داده و کسی به غیر چند تن از روشنفکران و فعالان مطبوعاتی پیگیر این موضوع نبود اما با توجه به نتیجه رسیدن برجام و نزدیکی انتخابات سال آینده ریاست جمهوری کشور، دولت از روی تدبیر خود به امیدهای مردم ترک جواب داده و اقدام به گنجاندن رشته زبان ترکی آذربایجانی در دفترچه انتخاب رشته دوره کارشناسی نموده است. اما این کار دولت به مذاق بعضی‌ها خوش نیامده و این کار را خطری برای تجزیه ایران دانسته‌اند؛ بخصوص روزنامه شرق به تاریخ ۳ شهرویور ماه ۹۵ مقاله‌ای تحت عنوان “سیاست هویت و کمپین انتخابات” به قلم فردی معلوم‌الحال که به عنوان کارشناس مسائل قومی! معرفی شده، چاپ نموده که سعی دارد به شیوه یکی به نعل و یکی به میخ و پنهان کردن افکار خطرناک نژادپرستانه خود، این تصمیم دولت را یا یک فریب انتخاباتی و یا شاید سیاست واقعی دولت در قبال اقوام بداند. اگر هم‌نظر با نویسنده مقاله این کار دولت یک فریب انتخاباتی باشد پس باید از وی پرسید در طول این ۳۸ سال که از پیروزی انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی کشور می‌گذرد چرا حقوق اقوام داده نشده است و شما که خود را به اصطلاح روزنامه نگار و کارشناس مسائل قومی میدانید چرا روزه سکوت گرفته بودید، آیا این حرکت لنگان دموکراسی را در کشور نشان نمی‌دهد که موقع انتخابات، دولتمردان به خاطر می‌آورند که قومیت‌هایی نیز در کشور زندگی می‌کنند. و اگر این سیاست هویتی دولت در قبال قومیت‌ها باشد سیاستی است که باید سال‌ها پیش اجرا می‌شد اما باز هم مردم آذربایجان دیدی مثبت به این مسئله داشته و این تصمیم دولت را آغازی بر حرکت مثبت دولت حال و دولت‌های آینده بسوی دموکراسی قومیت‌ها می‌دانند اما آقای به اصطلاح روزنامه‌نگار که آشکار است از درخواست‌ها و هویت طلبی مردم آذربایجان بی‌خبر می‌باشد بصورت موذیانه و طرح اینکه بهتر بود از مردم در خصوص ترجیح “رفاه اجتماعی” یا “سیاست هویتی” نظرسنجی شود، سوال و نظرسنجی که ذاتا از بن و ریشه اشتباه می‌باشد یعنی از مردم پرسش شود آیا رفاه میخواهید یا هویت؟ پرسشی لوئرزی (۱) که فرد را در دو راهی حقوق خود قرار میدهد آقای سیف الدینی این “انتخاب” نیست بلکه این”واگذار کردن” می‌باشد و نتیجه این نظرسنجی حتما باخت میباشد و هر دو طرف این انتخاب جزو حق و حقوق یک ملت میباشد نه لطف و مرحمت.

سوال دیگری که بنده از آقای به اصطاح روز‌نامه‌نگار دارم این است که آیا امکان دارد فردی با مطالعه کتب و منابع اعلامی از طرف سیستم آموزشی کشور به افکار “پان” گرایش کند؟ اگر جواب جنابعالی منفی باشد پس دغدغه شما بی‌مورد میباشد. و اگر جواب شما مثبت باشد پس احتمال نفوذ افکار “پان” برای شما نیز وجود دارد که در دامن این سیستم آموزشی تربیت یافته و به مقام روزنامه نگاری رسیده‌اید؛ سیستمی که شعار پارسی را پاس بداریم گوش فلک را کر کرده است، سیستمی که اشعار شاهنامه فردوسی و تمجید وی درصدی بالایی از کتب را به خود اختصاص داده اند اشعار شاهنامه‌ای که در تحقیر قومیت‌ها بخصوص ترک‌ها سروده شده است، اشعار و آثار افرادی مانند مانند کسروی، افشار، فروغی و… که نه تنها زبان ملت آذربایجان را نمی‌پذیرند بلکه افکاری هیتلر گونه نیز در خصوص نژاد مردم آذربایجان دارند.

آقای روزنامه‌نگار سخن دیگر اینکه مردم آذربایجان همواره در خصوص شیعه و اسلام بیشترین دغدغه را در مقایسه با اقوام دیگر داشته و دارند هنوز هم عزاداری ایام محرم در آذربایجان بی‌نظیرتر از اماکن دیگر برگزار میشود پس باید این مردم آذربایجان باشند که دغدغه اسلام و شیعه داشته باشند نه افرادی که به اسلام به عنوان وسیله نگریسته و هرگاه آن را نیاز دارند و خواهان کوبیدن فرد یا ملتی را هستند از آن استفاده نموده و سپس دور می‌اندازند و متاسفانه بوی چنین افکاری از نوشته‌های شما به مشام میرسد و سعی دارید با به میان کشیدن اسلام و شیعه افکار ناثواب خود را به کرسی بنشانید و جناب روزنامه نگار شما بهتر از بنده میدانید که علم و دانش بشری همواره بدون مرز و تقسیم بندی بوده است و ادبیات نیز از این غائله مستثنی نیست، آیا شما نوشته‌های نویسندگانی مانند داستایوسکی، جرج اورول، تولستوی، همینگوی، مارکز و… را باید با استدلال خودتان مبنی بر کمونیست و لیبرالیست و بی‌دین بودن و… تکفیر و از خواندن آنها امتناع کرد، نه تنها من بلکه هر فرد دیگری از بی‌غرضی شما به شک می‌افتد.

سخن آخر اینکه آقای روزنامه‌نگار، آمریکا از بحران آزادی بردگان عبور کرد و اعتقاد لینکلن بر برابری انسانها به کرسی نشست و سالها بعد یک سیاهپوست نه به عنوان برده بلکه به عنوان یک انسان و یک آمریکایی به ریاست جمهوری رسید و نام لینکلن و مارتین لوتر کینگ برای همیشه در تاریخ ماندگار شد نه نام افرادی که به خاطر منافع شخصی خود و کسری منطق با آنها به مبارزه برخواستند. و اکنون نیز در ایران ما افرادی که شایسته نام کوکلاس کلان (۲) فرهنگی هستند سعی در جلوگیری از به کرسی نشستن دموکراسی اقوام و تدابیر دولت وقت دارند که هیچوقت به نتیجه نخواهند رسید چون بشریت حق و حقوق خود را شناخته و برای کسب آن مبارزه خواهد کرد و مردم آذربایجان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

آقای روزنامه‌نگار پس باید دوباره در خصوص شرف روزنامه نگاری خود بیاندیشید و دوباره بی‌طرفانه نوشته‌های خود را بازنویسی کنید که شاید بدون غرض و بدون افکار فاسد به نتیجه‌گیری درستی برسید وگرنه زیر سنگ بناهای حقوق مردم دفن خواهید شد.

۱- استاد علم مذاکره در دانشگاه کلمبیا و یکی از سیاستمداران مهم آمریکا در خصوص مذاکرات ایالت متحده با ایران با سیاست کسب منفعت بدون دادن هیچگونه نفعی به طرف مقابل.

۲- گروهی از نژادپرستان آمریکا که مخالفت شدیدی با برابری و آزادی سیاهان داشته و اقدام به قتل عام و جنایت علیه آنها نمودند.

اختصاصی یول‌پرس – بازنشر با ذکر منبع بلامانع است

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter