English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

داستان سه نفتکش ایران که «در دولت محمود احمدی‌نژاد ناپدید شدند»

آذوح: خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز چهارشنبه سوم شهریور در گزارشی اعلام کرد به اسناد و اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد از سرنوشت سه فروند کشتی نفتکش ایران در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد اطلاعی در دست نیست.

بر اساس این گزارش، در دولت محمود احمدی‌نژاد هشت فروند نفتکش غول پیکر ایران بدون امضای قرارداد حقوقی در اختیار یک تبعه یونانی قرار گرفت که «وی با سوء استفاده از موقعیت، هر هشت فروند کشتی نفتکش را به همراه محموله‌های نفتی موجود در آن در اختیار گرفت و از حوزه جغرافیایی کشور خارج کرد».

یک روز پس از انتشار این گزارش، حجت‌الله میرزایی، معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» جزییات بیشتری از ناپدیدشدن این سه فروند نفتکش ایرانی و ارتباط این موضوع با صندوق بازنشستگی کشوری ارائه کرد.

به گفته آقای میرزایی، از سال ٢٠١٢ که شرکت ملی نفتکش هم به خیل شرکت‌های تحریمی پیوست و ایران با محدودیت‌های جابه‌جایی نفت مواجه شد، به پیشنهاد شرکت ملی نفت ایران، شركت ملی نفتکش موظف شد تا تعدادی کشتی با پرچم کشورهای دیگر خریداری کرده و به جابه‌جایی نفت اقدام کند.

او در ادامه توضیح می‌دهد که «در قالب همین پیشنهاد به شرکت ملی نفتکش توصیه می‌شود، خرید نفتکش‌ها را به مدیرعامل یک شرکت ناشناخته و گمنام یونانی بسپارد».

معاون وزیر کار با نام‌بردن از فردی تبعه کشور یونان به نام «دمیتری کامبیس»، ملاک تعیین و انتخاب این فرد از سوی شرکت ملی نفت ایران را «مبهم» توصیف می‌کند.

به گفته حجت‌الله میرزایی، «مبلغی در حدود ٢٦٠ ‌میلیون دلار بابت خرید هشت نفتکش دست‌دوم به فرد یونانی پرداخت می‌شود، اما فرد یونانی تا مدت‌ها خلف وعده می‌کند و در نهایت با تاخیر طولانی و با پیگیری‌های مسوولان دولت یازدهم در نهایت پنج نفتکش را تحویل داده و سه نفتکش دیگر را نه‌تنها تحویل نمی‌دهد، بلکه اوراق می‌کند».

به گفته معاون وزیر کار ایران، «قیمت این سه نفتکش ٢٨ میلیون دلار بوده و در حال‌ حاضر، این ٢٨ میلیون دلار، خسارت شرکت ملی نفتکش است که از دست رفته و آن فرد نه پول را داده و نه نفتکش را تحویل داده است».

چندی پیش، محمود اسلامیان، رییس صندوق بازنشستگی کشوری در نشست خود، خبر از بازداشت فردی داد که ٢٨‌ میلیون دلار از دارایی‌های صندوق را بر باد داده بود.

به گفته او، «فردی یونانی، در جریان معامله‌ای ٢٨‌ ‌میلیون دلار از منابع شرکت ملی نفت را در اختیار داشت که تحویل نداده بود؛ اما سه هفته پیش از سوی دادستانی تهران این فرد بازداشت شد. این در حالی است که در سه سال گذشته از پرداخت این مبلغ خودداری کرده بود و باید به بیت‌المال بازگردد».

با کنار هم قراردادن این دو اظهارنظر مقام‌های ایرانی و شباهت‌های رقمی و نشانه‌های موجود، به نظر می‌رسد که فرد یونانی مورد اشاره، در ارتباط با ناپدید شدن همین سه فروند کشتی در فرودگاه امام خمینی بازداشت شده‌ است.

حجت‌الله میرزایی در بیان چگونگی دستگیری «کامبیس» یونانی به روزنامه «شرق» گفته است: «کامبیس ماه گذشته به‌طور تصادفی به ایران مسافرت کرده و اکنون در بازداشت قوه قضائیه به سر می‌برد».

به گفته معاون اقتصادی علی ربیعی، «تلاش‌هایی از سوی شرکت ملی نفتکش برای جلوگیری از بازداشت این فرد صورت گرفته است» که با «پیگیری‌های صندوق بازنشستگی کشوری و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) این فرد بازداشت شد.

حجت‌الله میرزایی، در توضیح علت مقاومت در برابر بازداشت این فرد، به ملاحظات خارجی بودن فرد بازداشت شده و نگرانی‌ها از آسیب‌دیدن روابط دیپلماتیک بین دو کشور ایران و یونان اشاره کرده‌ است.

به گفته معاون وزیر کار ایران، دیمیتریس کامبیس، دادوستدهای دیگری نیز با شرکت ملی نفتکش در سال‌های زمامداری محمود احمدی‌نژاد داشته، اما هیچ تعهد یا وثیقه‌ای نیزد این شرکت نداشته‌ است.

انتشار خبر ناپدیدشدن این سه فروند نفتکش، اخبار مربوط به گم شدن یک دکل نفتی در زمان محمود احمدی‌نژاد را زنده‌کرده‌ است.

در جریان آن پرونده نیز، کل مبلغ خرید یک دکل نفتی به ارزش ۸۷ میلیون دلار به یک شرکت رومانیایی پرداخت شده بود، اما هرگز آن دکل نفتی به ایران نیامد.

Radiofarda

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter