English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

پشت پرده توطئه اخیر علیه ترک‌ها با محوریت قاضی‌پور- بهرام جوادی

انتشار خبر درگیری نادر قاضی پور با یکی از خبرنگاران حوزه مجلس در ظهر روز یکشنبه باعث واکنش‌هایی در سطح جامعه و رسانه‌های گروهی گشته و عملا منجر به ایجاد فضای دو قطبی قومی در کشور گشت.

با توجه به شرایط پیش آمده و تبدیل یک جریان ساده به موضوع سیاسی و قومی، نگارنده بر آن است تا در این نوشته به بررسی علل سیاسی شدن این موضوع و تحلیل آن بپردازد.

در ابتدای یادداشت لازم به توضیح است که رفتار نادر قاضی پور قابل سرزنش بوده و در این نوشته قصد دفاع از رفتار وی را نداشته و تنها به بررسی دست‌های پشت پرده این جریان خواهیم پرداخت.

نگاهی به جریانات سیاسی مجلس

مجلس شورای اسلامی در اکثر دوره‎‌ها شامل سه طیف سیاسی از نمایندگان بوده است، فراکسیون اصولگرایان (راست)، فراکسیون اصلاح طلبان (چپ) و مستقل‌ها، اما در این بین قدرت سیاسی کشور با توجه به تعداد کرسی‌های مجلس در دست دو فراکسیون اصولگرا و اصلاح طلب در چرخش بوده و مستقل‌ها همیشه در جریان غالب سیاسی آن دوره حل می‌گردند.

اما مجلس دهم دارای شرایط خاص خود بوده و یک جریان دیگر سیاسی در کشور که در دو دهه اخیر در بطن جامعه رشد و نمو پیدا کرده توانسته نمایندگان خود را راهی مجلس نماید، هرچند این جریان سیاسی عملا به رسمیت شناخته نشده ولی سعی دارد تا خود را به جریان‌های غالب سیاسی دیگر تحمیل کند.

این جریان سیاسی، جریان هویت گرای ترکی است که بیش از ۷۰ نماینده را از سرتاسر ایران راهی مجلس نموده و سعی در تشکیل فراکسیون نمایندگان ترک کشور با ۴۸ امضا را دارند؛ حتی نادر قاضی پور نماینده اورمیه در مجلس در صفحه رسمی اینستاگرامی خود اعلام کرده تعداد امضاهای این فراکسیون از ۱۰۰ گذشته است.

تشکیل چنین فراکسیونی فراگیر در کشور باعث تغییر بسیاری از معادلات سیاسی خواهد شد چرا که این جریان دارای پتانسیل بالایی در سراسر کشور جهت همراهی مردم با خود می‌باشد و این یعنی ظهور رقیبی قدرتمند برای جریانات سیاسی کشور و محدود شدن قدرت آنان.

اما در بین جریانات سیاسی کشور اصلاح طلبان بیش از اصولگرایان آشفته گشته و تحمل چنین جریانی را ندارند. دلیل این موضوع را می‌توان در جامعه مخاطب و ادبیات سیاسی جریان‌های سیاسی جست‌وجو کرد. اصولگرایان دارای پایگاه رای ثابت در بین اقشار سنتی جامعه می‌باشند که همیشه و در همه حال همراه این جریان سیاسی هستند.  جریان هویت‌گرا نیز هرچند خواهد توانست قسمتی از هواداران طیف اصول‌گرا را با خود همراه کند اما در مقابل با توجه به نزدیکی ادبیات سیاسی هویت‌گراهای ترک و اصلاح طلب‌های مرکزگرا، اصلاح طلبان جریان هویت گرایی را آلترناتیوی برای خود احساس کرده که می‌تواند در آینده موجب ریزش آرای این جریان در سراسر کشور با توجه به پراکندگی ترک‌ها در سراسر ایران (اعم از آذربایجان، ترکمن صحرا، تهران، گیلان، کردستان، قشقایی‌های‌فارس، کهکلویه و بویر احمد، خوزستان، اصفهان، پیچاقچی‌های کرمان، ترک‌های ساوه و اراک در استان مرکزی، ترک‌های خراسان و… ) شود.

    اصلاح طلبان جریان هویت گرایی را آلترناتیوی برای خود احساس کرده که می‌تواند در آینده موجب ریزش آرای این جریان در سراسر کشور با توجه به پراکندگی ترک‌ها در سراسر ایران شود.

اشتراک ادبیات سیاسی

هر دو جریان هویت گرا و اصلاح طلب خواهان تغییر در کشور بوده و هر دو در بین طبقه متوسط شهری و قشر با سواد دارای نفوذ می‌باشند. هرچند که نفوذ جریان هویت‌گرا در آذربایجان در طی سال‌های اخیر شکست‌هایی را به اصلاح طلبان مخصوصا در انتخابات اخیر مجلس تحمیل کرده اما گسترش این تفکر به دیگر مناطق ترک‌نشین، شاید باعث تبدیل جریان اصلاحات به جریان سوم کشور شود.

حال این تحلیل سیاسی باعث گردیده خواب از چشمان اصلاح طلبان ربوده شده و از هم اکنون در صدد حذف جریان هویت گرا با استفاده از ابزارهای در دسترس بخصوص رسانه‌ها باشند.

اکنون درگیری به وقوع پیوسته میان نماینده اورمیه و خبرنگار روزنامه دولتی ایران در راهروی مجلس را در دو پرده مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پرده اول

اسم رمز عملیات رسانه‌ای اصلاح طلبان، “قومیتی کردن جامعه و تجزیه طلبی” است که با این مارک‌زنی‌ها قصد تخریب جریان مقابل را دارد و درگیری دو روز قبل نادر قاضی پور در قالب استارت همان پروژه بوده است؛ حتی در صدای ظبط شده مصاحبه جنجالی که تنها بخشی از آن منتشر گردیده قاضی پور می‌گوید چه کسی تو را دنبال من فرستاده برو به او بگو و… لازم به توضیح است که در جریان درگیری خبرنگار و قاضی‌پور ریکوردر خبرنگار توسط حراست مجلس ضبط و مصاحبه پاک شده بود حال چگونه صدای این مصاحبه منتشر می‌شود؟ این نکته نشان می‌دهد که از قبل خبرنگار پرحاشیه ریکوردر دیگری در جیب‌های خود جاسازی کرده و انتظار درگیری را از قبل داشته است.

حال علاوه بر این، مصاحبه کننده نه در مقام یک خبرنگار بلکه در مقام مناظره کننده حاضر شده و با شناختی از شخصیت نماینده اورمیه سعی در تحریک وی داشته است.

و جالب اینجاست که موضوع مصاحبه فراکسیون نمایندگان ترک مجلس است که به اذعان خبرنگار باعث ایجاد فضای قومیتی در کشور می‌شود.

اما چرا قاضی پور مورد هدف قرار گرفت؟

جواب این سوال بسیار ساده است الف. شخصیت خاص و هیجانی نماینده اورمیه ب. پیش قراول شدن قاضی پور برای تشکیل فراکسیون نمایندگان ترک.

قاضی پور از نظر شخصیتی، انسانی هیجانی بوده و رک و بی‌پرده بودن وی را تبدیل به طعمه جذاب برای سیاسیون و رسانه‌ها نموده است و برخی نیز با شیطنت و تحریک وی و سوء استفاده از خصوصیات اخلاقی و رفتاری قاضی پور، به دنبال اهداف خاص و مغرضانه جناحی خود هستند. چنانچه بعد از حمایت قاضی پور از دو نامزد دور دوم انتخابات اورمیه برخی با انتشار یک فیلم خصوصی قصد تخریب وی با هدف جلوگیری از راهیابی نامزدهای هویت‌گرای آذربایجانی از اورمیه به مجلس را داشتند که هوشیاری مردم اورمیه، شکست بسیار سنگینی را بر آنان تحمیل کرد.

    قاضی پور از نظر شخصیتی، انسانی هیجانی بوده و رک و بی‌پرده بودن وی را تبدیل به طعمه جذاب برای سیاسیون و رسانه‌ها نموده است و برخی نیز با شیطنت و تحریک وی و سوء استفاده از خصوصیات اخلاقی و رفتاری قاضی پور، به دنبال اهداف خاص و مغرضانه جناحی خود هستند.

پرده دوم

رسانه‌های گروهی اصلاح طلب با انتشار بی‌محابا و تحریف شده خبر این درگیری و مصاحبه‌های دیگر سعی در القاء این موضوع دارند که تشکیل فراکسیون نمایندگان ترک مجلس، کشور را به سمت تجزیه می‌برد.

    آقای قاضی‌پور کشور ایران یکپارچه است!

    بهانه‌ای که آقای نماینده نباید در اختیار تجزیه طلبان می‌گذاشت!

این‌ها برخی از تیترهای منتشر شده از خبر درگیری خبرنگار روزنامه ایران با نماینده مجلس است که آن را با مسئله تمامیت ارضی و امنیت کشور برابر دانسته و به مخاطب چنین القا می‌نمایند که اقدامات نمایندگان برای تشکیل فراکسیون نمایندگان ترک مجلس، امنیت و تمامیت ارضی کشور را به خطر می‌اندازد.

حال باید پرسید اگر نماینده‌ای رفتاری غیراخلاقی انجام داده چرا باید کل یک جریان سیاسی مورد هجمه قرار بگیرد؟ مگر به غیر این است که اهداف سیاسی در پشت پرده این هجمه قرار داشته است؟!

اگر این درگیری بین نماینده و خبرنگار انجام گرفته، چرا بحث امنیت و تمامیت ارضی پیش کشیده می‌شود؟

حال به سیاسیون اصلاح طلب توصیه می‌گردد که به جای مقاومت در مقابل این جریان سیاسی از در دوستی برآمده و به دنبال تفاهم و اتحاد با این جریان سیاسی کشور باشند، در غیر این صورت شکستی که در انتخابات اخیر در آذربایجان بخصوص در اورمیه متحمل شدند در انتخابات شوراهای شهر بسیار سنگین‌تر تکرار خواهد شد. هرچند که به احتمال فراوان برنده انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان خواهند بود، ولی این باعث خواهد شد تا اصلاحات سرمست از این پیروزی از تحلیل شکست خود در انتخابات شوراها غافل شود و این چنین در انتخابات‌های آینده حتی کرسی ریاست جمهوری را نیز به یکی از دو جریان رقیب یعنی اصولگرایان و یا هویت‌گراها واگذار کند.

سیاسون کشور، امروز باید با استفاده از فرصت ایجاد شده و مشارکت دادن اقوام در قدرت سیاسی شکاف‌های قومیتی کشور را پر نموده و تمامیت ارضی ایران را بیمه کنند، نه اینکه آب در آسیاب دشمن ریخته و با خودخواهی شکاف و گسل قومی را افزایش دهند که خوشایند هیچ ایران دوستی نیست.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter