English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

محموله بزرگ اسلحه ایرانی در افغانستان کشف شد

آذوح: آيساف يا نيروهای کمک به تأمين امنيت افغانستان زير فرمان ناتو اعلام کرد يک محموله بزرگ راکت با برد زياد را که از ايران برای کمک به طالبان فرستاده شده بود، کشف کرده است.

اين راکت‌ها که شمار آن به ۴۸ عدد می‌رسد از نوع ۱۲۲ ميلی‌متری و با برد حدود ۲۲ کيلومتر است که در جنوب ولايت نيمروز، هم‌مرز با ايران و پاکستان کشف شده است.

ولايت نيمروز در جنوب غرب افغانستان قرار دارد که با استان سيستان و بلوچستان ايران هم‌مرز است.

کولت مورفی از سخنگويان آيساف در کابل گفت که اين راکت‌ها دو برابر برد سلاح‌هايی را دارند که شورشيان در افغانستان استفاده می‌کنند.

به گفته اين مقام ناتو، علائم موجود بر روی راکت‌ها نشان می‌دهد که از ايران آمده و منابع ناتو می‌گويند که از سوی سپاه پاسداران تهيه شده است.

در اين محموله سلاح که گفته می‌شود در ۱۶ اسفندماه سال جاری کشف شده است افزون بر راکت‌های ۱۲۲ ميلی‌متری ، ۱۰۰۰ بسته مهمات ديگر نيز به‌دست آمده است.

مارک سدويل، نماينده ارشد غيرنظامی ناتو در افغانستان می‌گويد راکت‌های کشف‌شده نمايانگر گامی متفاوت در ارسال جنگ‌افزارهای کشنده از سوی ايران به افغانستان است.

اين اظهارات مبنی بر کشف سلاح ايرانی برای طالبان در حالی عنوان می‌شود که مصطفی محمد نجار، وزيرکشور ايران روز سه‌شنبه هفته جاری در جريان در يک سفر دو روزه به کابل، دخالت گروه‌هايی در حکومت ايران در کمک به طالبان را رد کرد.

پيش ازاين و در اوايل دی‌ماه، دفتر مطبوعاتی ناتو در کابل اعلام کرد که يک ايرانی را که از«رابط های کليدی ارسال اسلحه از ايران برای طالبان» بوده در ولايت قندهاربازداشت کرده است.

آيساف در ابتدا اين شخص را عضو نيروی قدس سپاه پاسداران خوانده بود اما سپس در اصلاحيه‌ای ضمن رد عضويت وی در گروه قدس، اعلام کرد که «ممکن است فرد بازداشت‌شده با چندين گروه شورشی مرتبط باشد.»

فرماندهی آيساف گفته بود که «يک تيم مشترک امنيتی به‌طور مشخص اين شخص را به‌خاطر کمک به انتقال جنگ‌افزار بين ايران و قندهار از طريق نيمروز، زير نظر گرفته بود.»

به گفته آيساف، «اين شهروند ايران ارتباط مستقيم با شماری از رهبران طالبان در قندهار داشته است.»

ايران پيش از اين نيز در موارد متعدد به دخالت در امور امنيتی، سياسی و مذهبی افغانستان متهم شده بود. اتهاماتی که از سوی ايران رد شده است.

به‌تازگی در اسناد محرمانه منتشرشده از سوی سايت ويکی‌ليکس آمده است که ايران برای گسترش دامنه نفوذ خود در افغانستان، گروهی از رهبران سياسی و مذهبی، از جمله نمايندگان مجلس افغانستان را پشتيبانی مالی می‌کند.

رادیوزمانه

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter