English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

حرکت ملی آزربایجان جنبشی مستقل ــ آ.ارسوی

اخیرأ جنبش سبز تحت تأثیر رویدادها و جنبش های دموکراسی خواهی کشورهای عربی بیانیه های در راستای دعوت مردم به اعتراض خیابانی عیله جمهوری اسلامی ایران صادر نموده است. در این بین چیزی که اعضا و سران جنبش سبز را سردگم کرده نبود کوچکترین تحرک در شهرهای آزربایجان است. بطوریکه باعث پریشان گوییهای از طرف اعضای این جنبش در مورد آزربایجان شده است.

البته این رفتار آزربایجان از اوایل شروع جنبش سبز در سال 88 کاملأ قابل پیشبینی بود. بطوریکه در آن روزها بجز ایجاد اغتشاش محدود توسط چند دانشجوی فارس زبان در دانشگاه تبریز هیچ اعتراض گسترده که مردم عادی را جذب کند صورت نگرفت. حتا زمان حضور آقای موسوی در تبریز برای تبلیغات انتخاباتی جمعی از فعالان حرکت ملی آزربایجان جنوبی در اعتراض به فیلم جوک گویی آقای خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران شعارهای در اعتراض به این توهین سردادند.

نفوذ حرکت ملی در میان مردم آزربایجان

قبل از بررسی حرکت ملی آزربایجان جنوبی به عنوان یک جنبش کاملأ مستقل باید میزان نفوذ و جایگاه حرکت ملی را در میان ملت آزربایجان جنوبی بازبینی نمود.

حرکت ملی آزربایجان جنوبی از حدود بیست سال پیش از میان قشر تحصیل کرده ای دانشگاهی متولد شد. البته این سخن بدین معنا نیست که از قبل هیچ گونه درخواستی برای اعاده ای حقوق ملی آزربایجان جنوبی وجود نداشت، بلکه میتواتن گفت از این سالها ملت آزربایجان جنوبی با آزادی سازی خود از هرگونه ایدئولوژِی اعم از چپ و راستگرای ایران محور، یگانه راه رهایی خود را در تمرکز و تکیه به تاریخ و فرهنگ و تمدن این مزر بوم یافت.

ازاین سالها به بعد حرکت ملی آزربایجان جنوبی با رویارویی با مسائل و مشکلات داخلی خود توانست به یگانه جریان سیاسی اجتماعی در آزربایجان جنوبی تبدبل شود.در این بین نباید از یاد برد که حرکت ملی آزربایجان جنوبی نتیجه ی سالها تحقیر و توهین مداوم شوونیست فارس از شاهنشاهی گرفته تا اسلامی آن میباشد.

باید خاطر نشان کرد که حرکت ملی آزربایجان جنوبی برخواسته از میان ملت آزربایجان جنوبی است. به طوریکه فعالان این حرکت و اعضای نیمه فعال و صرفأ آگاه از اهداف این حرکت اکثریت مردم آزربایجان جنوبی بخصوص نسل جدید و جوان را شامل میشود، که برای دست گیری حق تعیین سرنوشت خود در سرزمین تاریخی آزربایجان در تلاش هستند.

اثبات این ادعا را میتوان در بررسی رویدادهای خرداد 85 و حضور چندین هزار نفری در مسابقات تیم تراختور سازی یافت.

پس با در نظر گرفتن گفته های بالا میتوان نتیجه گرفت که حرکت ملی آزربایجان جنوبی یگانه ساختار پر جاذبه در آزربایجان جنوبی میباشد، که هرگونه جریان خارجی خواستار همکاری ملت آزربایجان باید منافعی مشترک با یگانه پرچمدار حقوق ملت آزرباجان جنوبی  یعنی حرکت ملی آزربایجان جنوبی(ملت آزربایجان جنوبی) ایجاد کند.

استقلال حرکت آزربایجان جنوبی

استقلال به معنی بی قیدبندی و عدم تأثیر پذیری از غیر خودی و تفکر و رفتار در راستای منافع جمع خودی میباشد. حرکت ملی آزربایجان به عنوان جنبشی مرکز گریز و در تلاش در جهت کسب قدرت برای دست گیری حق تعیین سرنوشت ملت آزربایجان جنوبی میباشد.

جنبش سبز با اظهارات ناپخته مبنی بر نبود حرکت خیابانی در شهرهای آزربایجان نشان داد که حرکت ملی آزربایجان جنوبی را خیلی دست کم گرفته است. جنبش سبز باید بداند حرکت ملی جنبشی اجتماعی با پایگاه اجتماعی بسیار قوی بخصوص در میان قشری که جنبش سبز در تلاش برای بسیج نمودن است. در ضمن باید تأکید نمود که حرکت ملی آزربایجان جنوبی دارای اهدافی مستقل فعالانی با استقلال فکری و بدون وابستگی به افکار و جریان های در تضاد و یا بدون تاثیر با منافع حقیقی ملت آزربایجان جنوبی است.

پس با این اوصاف باید جنبش سبز از هرگونه پریشان گویی و گزارشهای ساختگی مبنی بر حضور ملت آزربایجان جنوبی بگذرد و اگر قصد هرگونه همکاری با ملت آزربایجان را دارد باید بداند که یگانه مخاطبش حرکت ملی آزربایجان جنوبی میباشد.

با وجود این تفاوتهای زیر بنای حرکت ملی آزربایجان جنوبی با جنبش سبز، حرکت ملی به عنوان حرکتی بدون وابستگی به سایر دولتهای خارجی که سبب شده است که این حرکت جنبشی خود ساخته و به دور از هرگونه دخالت خارجی به راه خود ادامه دهد، و در صورت اعلام همبستگی جنبش سبز با این حرکت، میتواند از تجربیاتی که حرکت ملی در چندین سال فعالیتش کسب کرده است استفاده نمایید.

حرکت ملی آزربایجان جنوبی به عنوان یگانه پرچمدار باز پسگیری حقوق از دست رفته ای آزربایجان تنها مخاطب سایر جریانهای خارجی خواستار نفوذ در آزربایجان میباشد. پس جنبش سبز آگاه باشد که ملت آزربایجان جنوبی با نگاه از منظر منافع ملی خود به تمام رویدادهای اطراف اقدام به تشکیل عنصری انتزاعی ولی بسیار پرجاذبه به نام حرکت ملی آزربایجان کرده اند که تا روز در دست گیری حق تعیین سرنوشت ملت آزربایجان جنوبی هر روز از روز پیش قدرتمندتر به حیات خود ادامه خواهد داد و تنها جریان سیاسی اجتماعی در آزربایجان جنوبی خواهد بود.

در آخر لازم میدانم به سران جنبش سبز به عنوان یک تورک آزربایجانی توصیه ای نماییم اینکه عزیزان تا روزی که شما از پریشان گویها و دید غیر واقعی ناشی از حس پان فارسیستی خود به آزرباجان دست برنداشته و اصلاح اساسی در افکار خود نداده اید مردم آزربایجان برای شعارهای دموکراسی خواهی که هنگام سخن از آزربایجان تبدیل به توهین و تحقیر شروع شده از 90 سال پیش است تره هم خورد نمیکنند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter