English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

کشته ها 10 هزار نفر شد؛ بالا رفتن احتمال "ذوب سوخت هسته‌ای" در ژاپن

آذوح: پس از ناموفق ماندن عملیات خنک‌سازی در رآکتور شماره ۲ خطر تازه‌ نشت مواد رادیواکتیو ژاپن را تهدید می‌كند. مقامات این کشور احتمال "ذوب سوخت هسته‌ای" را پس از انفجار اخیر در نیروگاه اتمی فوکوشیما رد نکرده‌اند.

به گفته‌ی مقامات ژاپنی، این امکان وجود دارد که این فاجعه در دو رآکتور این نیروگاه که در پی وقوع زلزله آسیب دیده‌اند، رخ داده باشد. یوکیو ادانو، سخنگوی دولت ژاپن، در کنفرانسی مطبوعاتی ذوب شدن سوخت‌هسته‌ای را تأیید نکرده، زیرا به گفته‌ی وی «نمی‌توان آنچه را که درون رآکتورها رخ می‌دهد آزمایش کرد، اما در هر دو مورد اقداماتی که برای چنین مواقعی در نظر می‌گیرند، به اجرا درآمده است.» ادانو همچنین هشدار داده است که خطر وقوع انفجار دوم در نیروگاه فوکوشیما این بار در رآکتور ۳ وجود دارد، اما این رآکتور "می‌تواند دوام بیاورد."

بعد از ظهر روز شنبه (۱۲ مارس) در پی انفجاری در نیروگاه فوکوشیما یکی از ساختمان‌ها به طور کامل فرو ریخت. به گفته‌ی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در این انفجار چهار نفر مجروح شده‌اند که یکی از آنها در معرض مقدار زیادی از تشعشعات اتمی قرار گرفته است.

زلزله روز جمعه‌ی ژاپن موجب شد تا سیستم خنک‌کننده در رآکتورهای ۱ و ۳ نیروگاه فوکوشیما از کار بیفتد و خسارات زیادی را نیز به سیستم خنک‌کننده دومین رآکتور این نیروگاه وارد آورد. گفته می‌شود که میزان تششعات اتمی در محدوده رآکتور ۱ نیروگاه فوکوشیما از حد مجاز فراتر رفته و  از رآکتور شماره ۳ نیز تششعات اتمی خارج می‌شود.

بر اساس اطلاعاتی که شرکت نیروی برق توکیو (تپکو) منتشر کرده، میزان آب خنک در این رآکتور به حدی پایین آمده است که میله‌های سوخت سه متر از آب بیرون آمده‌اند. تیم عملیات در حال حاضر مشغول پمپ کردن آب دریا به رآکتورهای آسیب‌دیده است. این تیم همچنین مقادیری از بخارهای اتمی را از رآکتور دوم خارج کردند.

شمار بالای کشته‌شدگان

سازمان اتمی ژاپن احتمال می‌دهد که تا به اینجا ۱۶۰ نفر در معرض تشعشعات رادیواکتیو قرار گرفته‌اند. در همین حال امدادرسانان با پوشیدن لباس‌های محافظ در برابر رادیواکتیو آسیب‌دیدگان را پیش از ورود به چادرهای امداد اسکن می‌کنند تا مشخص شود که آیا به تشعشعات اتمی آلوده شده‌اند یا خیر.

مقامات ژاپنی دستور داده‌اند، تا شعاع ۲۰ کیلومتری نیروگاه تخلیه شود. ۱۴۰ هزار نفر از ساکنان این مناطق به مکان‌های امن منتقل شده‌اند.

زلزله و سونامی خسارات فراوانی را وارد آورده‌اند. دولت ژاپن اعلام کرده که بودجه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ین (حدود دو و نیم میلیارد دلار) را برای بازسازی در نظر گرفته است. در همین حال سازمان ملل و برخی کشورهای دیگر تیم‌های امدادی را برای کمک‌رسانی به ژاپن اعزام کرده‌اند. سربازان ارتش ژاپن نیز برای کمک‌رسانی به خدمت گرفته شده‌اند.

شمار کشته‌شدگان هنوز به درستی روشن نشده، اما تخمین زده می‌شود که حدود ۱۸۰۰ نفر جان خود را از دست داده باشند. پلیس ژاپن می‌گوید، تنها در شمال شرق این کشور ده هزار نفر کشته شده‌اند. در این میان شمار زیادی نیز مفقود شده‌اند. در شهر بندری مینامیسانریکو ازده هزار نفر از ساکنین خبری در دست نیست.

دویچه وله

بازماندگان زلزله و سنامی در ژاپن دچار بحران کمبود آب و غذا و سوخت شده اند.

به گزارش آسوشیتدپرس و به نقل از تلویزیون ان اچ ک گزارش داد تعداد قربانیان ناشی از زلزله و (آبتاز) سونامی بیش از ده هزار نفر است. مقامات رسمی در ژاپن پیشتر این گزارشها را تایید نکرده بودند اما امروز سخنگوی پلیس با حضور در تلویزیون ان اچ ک تایید کرد که شمار قربانیان بیش از ارقام اعلام شده است و ممکن است از مرز 10 هزار نفر نیز بگذرد.

این در حالی است که میلیونها زنده مانده این حوادث، آواره شده و  بدون اینکه جا و مکان مناسبی داشته باشند با بحران کمبود آب وغذا و سوخت مواجه هستند. هوا در شمال شرقی ژاپن و مناطق بحران زده سرد بوده و مردم نمی دانند چگونه خود را گرم نمایند. سوگاوارا سخنگوی پلیس در استان میاگی می گوید آمار کشته های این منطقه بیش از 10 هزار نفر است و برای جمع آوری اجساد نیازمند وقت بیشتری است. میاگی با 2.3 میلیون نفر جمعیت یکی از سه استان اصلی است که در کانون زلزله و ابتاز قرار داشته و مردم در آنجا بدلیل پس لرزه های متعدد که رقم آن ظرف 48 ساعت گذشته بیش از یکصد پس لرزه گزارش شده، دچار اضطراب دائمی شده اند. تا به حال رسما اجساد 379 نفر در میاگی شناسایی شده اند و عملیات برای یافتن اجساد و احتمالا زیرآوارماندگان ادامه دارد. اغلب کشته شده ها در آبتاز جان خود را از دست داده اند.

دولت ژاپن تعداد 20 هزار سرباز اعزامی به مناطق بحران زده را به یکصد هزار تن افزایش داده است.

این در حالی است که کارشناسان از وقوع چرنوبیل دیگری آنهم در ژاپن خبر داده اند. دو راکتور اصلی نیروگاه فوکوشیما در حال ذوب شدن بوده و عملیات خنک کردن راکتور سوم نیز به شکست انجامیده است.

کنجی کوشیبا از کارگران ساختمانی که خانه اش نزدیک راکتور قرار دارد در این باره می گوید ابتدا از زلزله و سونامی واهمه داشتیم و اینک باید از تشعشعات هسته ای و نشت رادیو اکتیو بترسیم. وی و سایر ساکنین به شهر کوری یاما دور از نیروگاه برده شده اند تا از خطرات هسته ای در امان باشند. مقامات اجساد 200 نفر را کنار ساحل پیدا کرده اند و از سرنوشت 678 نفر مفقودی این حادثه نیز خبری در دست نیست. بیش از 4 میلیون نفر از ساکنان مناطق بحران زده نیز بدون برق به سر می برند و بحران در حال گسترش یافتن است.

خبرآنلاین

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter