English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

انفجارهای تازه در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن

آذوح: تنها دو روز پس از انفجار در رآکتور شماره‌ی ۱ نیروگاه اتمی فوکوشیما در ژاپن، دو انفجار دیگر در رآکتور شماره‌ی ۳ این نیروگاه روی داد. همچنین پس‌لرزه‌ای حدودا ۶ ریشتری بار دیگر ژاپنی‌‌ها را در ترس و اضطراب فروبرد.

ژاپن همچنان مشغول پیکار با خطر یک فاجعه‌ی هسته‌ای است. به گفته‌ی مقامات اتمی این کشور، در ساعات بامدادی روز دوشنبه (۱۴ مارس / ۲۳ اسفند)، در رآکتور شماره‌ی ۳ تاسیسات اتمی فوکوشیما ۱، بر اثر تراکم هیدروژن دو انفجار روی داده است. تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهد که از این تاسیسات دود سپید به هوا بلند می‌شود.

خطر فاجعه‌ی هسته‌ای

دولت ژاپن این انفجار را تایید کرد، ولی همزمان تاکید کرد که به محفظه‌ی پولادین رآکتور آسیبی نرسیده است. یوکیو ادانو، سخنگوی دولت ژاپن، گفت که احتمال پخش مواد رادیوآکتیو به میزان زیاد «ناچیز» است. وی افزود که اندازه‌گیری تشعشعات رادیوآکتیو در اطراف نیروگاه نشان داده که آلودگی‌ها افزایش نیافته است. به گزارش شرکت اداره‌کننده‌ی این نیروگاه، «تپکو»، در این انفجار ۱۱ تن مجروح شده‌اند.

در ساعات بامدادی دوشنبه همچنین گزارش شد که سطح آب در رآکتور شماره‌ی ۲ نیروگاه فوکوشیما پایین آمده و سیستم‌های خنک‌کننده از کار افتاده‌اند. روز شنبه در همین نیروگاه انفجاری در رآکتور شماره‌ی ۱ روی داده و ساختمان آن را ویران کرده بود.

در پی زمین‌لرزه و سونامی اخیر در ژاپن، چند بلوک نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما ۱ بطور همزمان آسیب دیده‌اند. احتمالا در یکی از رآکتورهای این نیروگاه، سوخت هسته‌ای در حال ذوب شدن است. برای خنک‌سازی این رآکتور، آب دریا به آن پمپ کرده‌اند.

در تاسیسات اتمی فوکوشیما ۲ نیز که در چند کیلومتری نیروگاه فوکوشیما ۱ واقع شده، مشکلاتی با سیستم‌های خنک‌کننده بروز کرده است. دولت ژاپن برای محافظت از جان شهروندان خود در برابر تشعشات اتمی، تا شعاع ۲۰ کیلومتری این نیروگاه‌ها را منطقه‌ی ممنوعه اعلام کرده است.

به گفته‌ی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نیروگاه هسته‌ای اوناگاوا میزان رادیوآکتیو بار دیگر به حد عادی کاهش یافته است. پیش‌تر در این نیروگاه که در شمال شرقی ژاپن واقع شده است، بر اثر آتش‌سوزی و افزایش رادیوآکتیو در هوا، وضعیت اضطراری اتمی اعلام شده بود.

پس‌لرزه‌ی شدید

در ساعت ۱۰ بامداد به وقت محلی (۲ بامداد به وقت اروپای مرکزی)، پس‌لرزه‌ای شدید بار دیگر ژاپن را لرزاند. در پی آن مقامات این کشور اخطار دادند که سونامی دیگری در راه است. ولی این اخطار پس از مدتی منتفی اعلام شد.

مرکز زمین‌لرزه شناسی آمریکا شدت این پس‌لرزه را ۸ / ۵ ریشتر اعلام کرد. مرکز این زمین‌لرزه در ۱۵۰ کیلومتری سواحل شمال شرقی توکیو گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری ژاپنی کیودو، در سواحل میاگی حدود ۲۰۰۰ جسد پیدا شده است. پلیس ژاپن تا کنون شمار قربانیان را ۱۶۰۰ تن اعلام کرده بود. ولی با توجه به شمار بالای افراد مفقودالاثر، حدس زده می‌شود که شمار قربانیان بسیار بیشتر باشد.

بازار بورس ژاپن روز دوشنبه بار دیگر کار خود را از سرگرفت و بلافاصله با کاهش ارزش سهام ژاپنی در برابر فاجعه‌ی طبیعی اخیر واکنش نشان داد. سهام صنایع اتومبیل‌سازی بزرگ ژاپن مانند تویوتا و نیسان نیز از این رویداد در امان نمانده و کاهش نشان می‌دهد.

بانک مرکزی ژاپن که پیش‌تر اعلام کرده بود ۷ هزار میلیارد ین به بازار مالی این کشور تزریق می‌کند، این رقم را به ۱۵ هزار میلیارد ین افزایش داد. این رقم برای ژاپن یک رکورد محسوب می‌شود. سخنگوی بانک مرکزی ژاپن گفت، برای ثبات بازارهای مالی ژاپن هر اقدامی صورت خواهد گرفت.

دویچه وله

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter