English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

آتش‌سوزی در رآکتور چهارم نيروگاه فوکوشيما و بالا رفتن خطر تشعشع اتمی

آذوح: درحالیکه مقامات ژاپنی گفته اند که انفجارهای اتمی ناشی از آسیب های زلزله اخیر، به نيروگاه هسته ای فوکوشيما آسیب وارد نکرده است، اما روز سه شنبه ۱۵ مارس، خبرگزاری ها گزارش داده اند که رآکتور چهارم این نيروگاه دچار آتش‌سوزی شده، که دليل آن نشت مواد راديواکتيو می باشد.

روز گذشته نیز، در اثر انفجار در راکتور شماره سه تاسيسات فوکوشيما، در يکی از اين راکتورها ذوب رخ داده بود.

خبرگزاری فرانسه امروز اعلام کرده است که روز سه شنبه نخست وزیر ژاپن خطر نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه اتمی فوق الذکر را بسیار بالا توصیف کرده و در يک نطق تلويزيونی گفته است: "هنوز خطر افزايش تشعشع وجود دارد و اين خطر خيلی هم جدی است."

رسانه های ژاپن اعلام کرده بودند که رآکتور چهارم نیروگاه فوکوشيما، پيش از زلزله به دلايل فنی خاموش شده، ولی هنوز سوخت از قلب نيروگاه خارج نشده بود.

همزمان خبرگزاری بین المللی بی‌بی‌سی گزارش داده است که در حال حاضر آتش‌سوزی در این رآکتور مهار شده، ولی نگرانی‌ها از افزايش تشعشع مواد راديواکتيو در نواحی زلزله‌زده بالا رفته است.

نخست وزیر ژاپن روز سه شنبه از تمامی ساکنانی که هنوز در شعاع ۲۰ کيلومتری اين نيروگاه هستند، خواست منطقه را ترک کنند و از آنجا که منطقه خطر در ميدان اين تاسيسات، از ۲۰ کيلومتر به ۳۰ کيلومتر افزايش پيدا کرده، به تمامی کسانی که در شعاع ۲۰ تا ۳۰ کيلومتری این رآکتور هستند نیز گفته شده که از خانه‌های خود خارج نشوند.

مقامات دولتی می‌گويند خطر تشعشع در نيروگاه فوکوشيما جدی است و پس از سه انفجار و يک آتش‌سوزی، ممکن است حوادث ديگری هم در راه باشد.

گفتنی است پس از بروز سونامی، سيستم چرخش آب در رآکتورهای نیروگاه با مشکل روبه‌رو شد. سيستم امنيتی دوم شروع به کار کرده و چرخش آب در رآکتور را به عهده گرفت، ولی با قطع برق، آن هم با مشکل روبه‌رو شد.

در حال حاضر سيستم ايمنی سومی که آب را به رآکتور می‌رساند با مشکل کمبود آب مواجه شده و اين باعث می‌شود ميله‌های سوختی خود شروع به ذوب شدن کنند که امکان انفجار و نشت مواد راديواکتيو را بالا می‌برد.

گفتنی است موج کمک‌های امدادی به ژاپن هنوز ادامه دارد و دولت حدود يک‌صد هزار نيروی نظامی به منطقه اعزام کرده است. آخرين آمار تلفات زلزله ۸.۹ ريشتری و سونامی، در حدود دو هزار و ۴۰۰ است، ولی برخی گزارش‌ها حاکی است که ممکن است آمار تلفات به ۱۰ هزار تن برسد و همزمان حدود ۵۰۰ هزار تن آواره شده و خانه‌های خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ها، آسيب های ناشی از زلزله روز جمعه ژاپن بسيار بالا و بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگترین بحران آن کشور اعلام شده است و در يکی از برآوردها آمده که ۱۷۰ ميليارد دلار فقط به صورت مستقيم به مناطق آسيب ديده خسارت وارد شده است.

جرس

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter