English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

حمله به بنغازی، با وجود ادعای قبول آتش بس توسط حکومت لیبی؛ لیبی در آستانه مداخله نظامی جامعه جهانی قرار گرفت

آذوح: در حالیکه دولت لیبی روز جمعه ٢٧ اسفند (۱٨ مارس)، ضمن اعلام پذیرش کامل قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، از قبول آتش بس و توقف حمله نظامی به مردم خبر داده بود، اما شواهد و منابع خبری گزارش داده اند که از غروب جمعه تا روز شنبه، نیروهای وفادار به معمر قذافی، رهبر لیبی، حمله به مناطق تحت کنترل مخالفان را ادامه داده اند.

پیش تر از این، آمریکا، فرانسه و بریتانیا به قذافی هشدار داده بودند که اگر حمله به غیرنظامیان را متوقف نکند، با مداخله نظامی جامعه بین المللی مواجه خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که بر فراز شهر بنغازی که پایگاه اصلی مخالفان مسلح دولت لیبی است، هواپیماهای جنگنده مشاهده شده و با وجود قطعنامه شورای امنیت مبنی بر "اعلام مقررات پرواز ممنوع بر فراز لیبی"، آن شهر هدف حمله نیروهای حکومتی قرار گرفته است.

همزمان خبرگزاری بی بی سی به نقل از خبرنگار خود اعلام کرده است مناطق غربی شهر چندین ساعت به طور مداوم بمباران شده است.

این گزارش می افزاید در حالیکه کشورهای غربی، هشدار جدی به رهبران لیبی داده بودند، اما با اینحال، هیچیک از هواپیماهای بین المللی هنوز وارد عمل نشده اند و نیروهای وفادار به قذافی همچنان دست به حمله به مردم و مخالفان می زنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه اعلام کرد که باراک اوباما پس از هفته‌ها تردید و اختلاف میان مشاوران خود، اجازه اقدام نظامی علیه قذافی را صادر کرده و گفته است: باورها و ارزش‌های آمریکا ایجاب می‌کند این کشور جلوی کشتار جمعی افراد بی‌گناه در لیبی را بگیرد.

گزارش فوق همزمان خاطرنشان می کند "در بنغازی سرنگونی یک هواپیمای نظامی مشاهده شده است، که قبل از آنکه با زمین برخورد کند، آتش گرفت."

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سران کشورهای اروپایی، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا و رییس اتحادیه عرب قرار است شنبه (نوزدهم مارس- بیست و هشتم اسفند) در یک جلسه اضطراری در پاریس راه های اجرای مقررات پرواز ممنوع بر فراز لیبی را بررسی کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه قطعنامه پیشنهادی لبنان، فرانسه و بریتانیا را برای ایجاد منطقه ممنوعه پروازی بر فراز لیبی برای حمایت از مردم این کشور در برابر حملات هوایی نیروهای هوادار معمر قذافی تصویب کرد.

این قطعنامه به همه کشورهای عضو اجازه داده است برای برقراری آتش بس و حمایت از غیرنظامیان تمام تدابیر لازم از جمله گزینه نظامی را به کار گیرند.

جرارد آرائود، نماینده فرانسه در سازمان ملل ادعا کرده بود که احتمالا اقدام نظامی علیه لیبی چند ساعت پس از اجلاس پاریس آغاز شود و بریتانیا نیز گفته بود جت های جنگنده خود را به منطقه مدیترانه می فرستد تا برای عملیات بر فراز لیبی آماده باشند.

روز جمعه مقام های نظامی لیبی گفته بودند نیروهای دولتی در خارج از مواضع مخالفان در شهر بنغازی مستقر هستند و قصد ورود به شهر را ندارند و خالد حکیم، معاون وزیر امور خارجه لیبی، در طرابلس ادعا کرده بود که نیروهای حکومتی به خاطر "محافظت" از غیرنظامیان لازم است در برخی شهرها باقی بمانند.

آمریکا و متحدانش می گویند که آتش بس در لیبی شامل خروج نیروهای حکومتی از شهرهای مصراته، اجدابیه و زاویه نیز می شود، اما مقامات لیبی مدعی هستند آتش بس یعنی توقف عملیات نظامی. به گفته دولت لیبی، نیروهای وفادار به معمر قذافی در شهرها از غیرنظامیان محافظت می کنند.

گفتنی است فرانسه، انگستان، آمریکا و قطر، چندین ساعت پیش، علیرغم اعلام آتش بس ازسوی دولت لیبی ، دست به تشکیل یک ائتلاف نظامی زده و به اعلام آتش بس یک طرفه قذافی با بدبینی برخورد کرده اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، اوباما روز شنبه از آمادگی برای ورود به فاز نظامی علیه حکومت لیبی خبر داده است.

انتظار می‌رود نخستین گام در تحمیل طرح منطقه‌ی پرداز ممنوع علیه لیبی، حملاتی به سیستم دفاع ضد هوایی در سواحل این کشور باشد.

اوباما در خصوص اقدام نظامی به ذکر پاره‌ای از دلایل پرداخت و گفت: ما بدون نیاز به بررسی، تمام دلایل را برای اعتقاد به اینکه قذافی در برخورد با مردم رویه‌ای مستبدانه در پیش گرفته است، در اختیار داریم.

وی افزود: احتمال کشته شدن هزاران تن (در صورت عدم انجام اقدام نظامی) وجود دارد و یک بحران انسانی در راه است. کل منطقه ممکن است ثبات خود را از دست دهد و این موضوع موقعیت بسیاری از هم پیمانان ما را به خطر می‌اندازد. تقاضای مردم لیبی برای کمک بی‌پاسخ می‌ماند و ارزش‌های دموکراتیکی که ما از آن حمایت می‌کنیم مورد تخطی قرار می‌گیرند.

سخنان اوباما در مقابل موضع محتاطانه‌ای که از سوی بسیاری از مشاوران ارشد وی و نیز رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور و مایک مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا اتخاذ شده، تغییر رویکرد عمده‌ای به شمار می‌آید. همه این افراد اعلام کرده بودند که طرح منطقه پرواز ممنوع یا هرگونه اقدام نظامی دیگر تبعاتی برابر با تبعات یک جنگ را خواهد داشت و عواقب آن ناخواسته خواهد بود.

سران و رهبران اروپا مشتاق هستند تا حمایت خود را از اعتراض‌ها در لیبی نشان دهند و این در حالی است که آمریکا این هفته تاحدی عقب‌نشینی کرده بود.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد شامگاه جمعه در مادرید اعلام کرد که جنایت های انجام شده در لیبی علیه غیر نظامیان، باید در محاکم قضائی مورد داوری قرار گیرند. او از رژیم لیبی خواست که فورا از خشونت علیه مخالفین دست بردارد.

معمر قذافی، روز جمعه در مصاحبه‌ای با تلویزیون پرتغال هشدار داده بود که زندگی حمله‌کنندگان به لیبی را "تبدیل به جهنم" خواهد کرد و مدعی شد "اگر دنیا دیوانه شود ما هم دیوانه می‌شویم. ما پاسخشان را می‌دهیم و زندگی‌شان را تبدیل به جهنم خواهیم کرد."

جرس

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter