English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

آلودگی مواد غذایی و آب ژاپن به مواد رادیواکتیو

آذوح: کارشناسان ژاپنی از آلودگی شیر و اسفناج به مواد رادیواکتیو در حوالی نیروگاه اتمی فوکوشیما خبر داده‌اند. دولت ژاپن همچنین اعلام کرده است که آب آشامیدنی شهر توکیو و ۵ منطقه دیگر به رادیواکتیو آلوده شده است.

سرانجام نگرانی‌ها به حقیقت پیوست. دولت ژاپن روز شنبه (۱۹ مارس / ۲۸ اسفند) خبر داد که آب آشامیدنی شهر میلیونی توکیو و ۵ منطقه‌ی دیگر به رادیواکتیو آلوده شده است. دولت میزان این آلودگی را کمتر از حد مجاز توصیف کرد. با این همه این خبر ساکنان پایتخت ژاپن را به وحشت انداخته است.

تحقیقات کارشناسان ژاپنی همچنین به این نتیجه منجر شده که شیر و اسفناج موجود در مناطق اطراف نیروگاه فوکوشیمای یک به رادیواکتیو آلوده شده است.

یوکیو ادانو، سخنگوی دولت ژاپن،‌ میزان آلودگی این دو ماده غذایی به رادیواکتیو را فراتر از حد مجاز خواند. وی همچنین از کشف اسفناج آلوده به رادیواکتیو در منطقه‌ی ایباراکی، واقع در جنوب نیروگاه فوکوشیما، خبر داد.

ادانو در عین حال افزود که این آلودگی در حدی نیست که بتوان آن را خطری حاد برای سلامتی ساکنان منطقه خواند. به گفته‌ی او، کسی که یک سال تمام از این شیر و اسفناج آلوده بنوشد و بخورد به اندازه‌ی یک بار عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس (رونتگن) تشعشع دریافت خواهد کرد.

سخنگوی دولت ژاپن همچنین گفت،‌ دولت در صدد است با جمع‌آوری اطلاعات بیشتر دفعات تابش تشعشعات را روشن سازد. همچنین باید روشن شود که شیر و اسفناج آلوده به کدام مناطق ژاپن منتقل شده‌اند. یوکیو ادانو گفت، در صورت نیاز محدودیت بیشتری بر حمل و نقل این مواد اعمال خواهد شد.

امیدواری‌ها برای فعالیت مجدد سیستم خنک کننده

به گزارش روزنامه‌ی آلمانی "دی تسایت"، کارشناسان فنی ژاپنی موفق به وصل مجدد شبکه‌ی برق سیستم خنک‌کننده‌ی راکتور ۲ شده‌اند. بنا بر همین گزارش، در صورتی که مشکل دیگری پیش نیاید احتمال دارد که صبح روز یکشنبه (۲۰ مارس / ۲۹ اسفند) بتوان سیستم خنک‌کننده‌ی این راکتور را به شبکه‌ی برق وصل کرد.

یوکیو ادانو، سخنگوی دولت ژاپن، در مورد راکتور ۳ که به شدت آسیب دیده است ابراز امیدواری کرد و گفت که وضعیت این راکتور به ثبات برگشته است. ادانو عملیاتی که تا کنون برای خنک کردن این راکتور انجام شده را مؤثر خواند و از تلاش‌های متمرکز برای خنک کردن این راکتور خبر داد.

از ظهر روز شنبه (۱۹ مارس/ ۲۸ اسفند) نیروهای ارتش و آتش‌نشانی ژاپن در حال پاشیدن آب بر روی راکتور ۳ هستند. تلویزیون ژاپن می‌گوید، این عملیات چندین ساعت طول خواهد کشید و تا زمانی که ۱۲۶۰ تن آب بر روی این راکتور پاشیده شود ادامه خواهد یافت.

این اقدام حرارت راکتور ۳ را کم‌تر کرده و مانع از تشعشع رادیواکتیو به خارج خواهد شد.

یوکیو ادانو همچنین اطلاع داد که عملیات آب‌پاشی به زودی بر روی راکتور ۴ نیز انجام خواهد شد. هدف از این عملیات جلوگیری از ذوب هسته‌ی این راکتور است.

اقدامات دیگر

یک هواپیمای اختصاصی دیگر نیز عازم فوکوشیما است. این هواپیما قادر است آب را از ارتفاع بسیار بالا بر روی راکتورها بپاشد. این هواپیما در آلمان ساخته شده و در شرایط عادی برای پمپاژ بتون مذاب به کار می‌رود. در فاجعه‌ی هسته‌ای چرنوبیل نیز از هواپیمایی مشابه استفاده شد.

همچنین قرار است به منظور جلوگیری از انفجار راکتورهای ۵ و ۶ در سقف این راکتورها سوراخ‌هایی ایجاد شود.

اوضاع دو راکتور پنج و شش باثبات توصیف شده است. گزارش‌ها حاکی از کاهش حرارت این دو راکتور با استفاده از برق اضطراری و به راه انداختن سیستم خنک‌کننده است.

روز جمعه گزارش شد که از راکتورهای دو، سه‌ و چهار دود به بیرون متصاعد شده است.

نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دانیچی ژاپن روز جمعه (۱۱ مارس) بر اثر زلزله‌ای تقریبا ۹ درجه ریشتری آسیب دید. این نیروگاه در شمال شرق ژاپن واقع شده و ۶ راکتور دارد.

در پی وقوع این زمین‌لرزه ۴ راکتور از ۶ راکتور این نیروگاه (بلوک یک تا چهار) به دلیل انفجار آسیب دید. احتمال می‌رود که انباشته شدن گاز هیدروژن سبب انفجار شده باشد.

دویچه وله

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter