English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

نيروهای قذافی مصراته را بمباران کردند

آذوح: نيروهای طرفدار معمر قذافی بامداد امروز مصراته شهری که همچنان در دست شورشيان است را بمباران کردند که طی آن ۹ نفر کشته شدند.

به گزارش آسوشيتدپرس، يک پزشک به‌عنوان شاهد عينی گفت در خيابان‌های اين شهر واقع در غرب ليبی محافظان و تک‌تيراندازان ديده شده‌اند و نيروی دريايی و هوايی ائتلاف بين‌المللی تاکنون شبه‌نظاميان حکومت ليبی را مورد هدف قرار نداده‌اند.

وی افزود: «تک‌تيراندازان در همه جای مصراته هستند و به روی هر جنبنده‌ای شليک می‌کنند و هيچ نيرويی از شهروندان حفاظت نمی‌کند.»

از سوی ديگر پنتاگون از سقوط يک جنگنده اف ـ ۱۵ آمريکا در شامگاه روز گذشته خبر داد.

به گفته پنتاگون، اين جنگنده به دليل «مشکل مکانيکی» در منطقه نزديک به بنغازی سقوط کرده است.

مقام‌های آمريکايی گفته‌اند که دو خلبان اين جنگنده موفق شده‌اند با چتر نجات به بيرون بپرند. ابتدا يکی از خلبانان يافت شد و عمليات نجات خلبان ديگر امروز ظهر انجام گرفت.

پنتاگون اعلام کرده است که اين دو خلبان جراحات سطحی برداشته‌اند.

کارين برژينسکی، سخنگوی نيروهای آمريکا در آفريقا که مقر آن در شهر اشتوتگارت آلمان است محل دقيق سقوط هواپيما را مشخص نکرد اما با اطمينان گفت که اين جنگنده مورد هدف قرار نگرفته است.

اف ـ ۱۵ جنگنده‌ای از نسل قديمی ناوگان نيروی هوايی آمريکا است که در دهه ۷۰ ميلادی ساخته شد. مدل جديدی از آن در سال‌های دهه ۸۰ برای حمله به مواضع زمينی توليد شد. جنگنده‌های تازه‌ نيروی هوايی آمريکا که به مرور جايگزين اف ـ ۱۵ می‌شوند، جنگنده‌های اف ـ ۲۲ هستند.

شب گذشته حملات نيروهای ائتلاف بين‌المللی به ليبی با شدت بيشتری ادامه يافت. در اين حملات به مقر معمر قذافی، رهبر کنونی ليبی نيز خساراتی وارد شد.

دولت ليبی از کشته شدن بيشتر شهروندان غيرنظامی خبر داده است اما منابع نزديک به نيروهای ائتلاف بين‌المللی در اين‌باره خبری منتشر نکرده‌اند و اين موضوع را تأييد نمی‌کنند.

روز گذشته موسی ابراهيم، سخنگوی دولت ليبی گفته بود «گروه بيشماری» از شهروندان غيرنظامی در حملات هوايی و موشکی نيروهای ائتلاف بين‌المللی جان خود را از دست داده‌اند.

موسی کوسا، وزير امور خارجه ليبی دو روز پيش شکيايت کتبی خود عليه «خشونت آمريکا، فرانسه و بريتانيا» را به سازمان ملل متحد ارائه کرد و خواستار برگزاری اجلاس فوق‌العاده شد.

حملات گسترده نيروهای ائتلاف بين‌المللی مورد انتقاد اعضای ديگر شورای امنيت نيز قرار گرفته است.

چين و روسيه از جمله کشورهای منتقد هستند. چين خواهان توقف هر چه سريع‌تر حملات نظامی به ليبی شده است.

همچنين ترکيه نيز اين حملات را محکوم کرده است. ترکيه به‌عنوان تنها کشور مسلمان عضو ناتو، خواهان آن شده است که ناتو نقش خود را در اين درگيری‌ها روشن کند.

اين در حالی است که پارلمان بريتانيا با اکثريت آرا خواهان حضور نظامی اين کشور در ليبی شد. از ميان ۵۵۷ نماينده تنها ۱۳ رأی مخالف داده شد.

حمله نظامی به خاک ليبی در پی تصويب قطع‌نامه شورای امنيت سازمان ملل صورت گرفت.

قطع‌نامه شورای امنيت سازمان ملل که پنج‌شنبه شب گذشته تصويب شد برای دفاع از غيرنظاميان ليبی اجازه حمله نظامی را داده است.

هدف اين قطع‌نامه محافظت از «غيرنظاميان و مناطق با جمعيت غيرنظامی» اعلام شده و در آن آمده است «تمامی تدابير لازم» در اين راه بايد صورت گيرد.

اين قطع‌نامه با ۱۰ رأی موافق در برابر پنج رأی ممتنع به تصويب رسيد. آلمان، چين، روسيه، برزيل و هند به اين قطع‌نامه رأی ممتنع دادند.

عمليات نظامی «اوديسه سپيده‌دم» عليه نيروهای قذافی تحت هدايت فرانسه، بريتانيا و آمريکا از شامگاه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۹ آغاز شد.

بی بی سی

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter