English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

بیانیه شماره 2 کمیته هماهنگی گردهمایی حمایت از دریاچه اورمیه

حرکت ملی آزربایجان در طول سالیان گذشته در عمل ثابت کرده است که تنها حامی واقعی ملت آزربایجان است. به همین خاطر با مطرح شدن مسئله دریاچه اورمیه و وضعیت بحرانی آن، این بار نیز فعالین ملی آزربایجان پیشقدم شدند تا صدای اعتراض مردم را به گوش دولتمردان ایران برسانند. با توجه به وضعیت بحرانی این دریاچه، سال 89 مسئله دریاچه اورمیه تبدیل به یکی از اصلی ترین اولویت های حرکت ملی شد. بر همین اساس سال گذشته، اقدامات گسترده ای از طرف فعالین ملی در راستای طرح این موضوع و پیگیری حقوق ملت آزربایجان انجام گرفت. اقدامات گستره تبلیغاتی و عملیاتی فعالین ملی نظیر نامه های نگاری با مسئولین دولتی، راه اندازی کمپین حمایتی از دریاچه اورمیه ، برگزاری چندین همایش های علمی و نمایشگاه های متعدد عکس و پوستر، پخش بیانیه و تراکت، طرح شعارهای حمایتی در بازی های تراختورسازی و راه اندازی چندین سایت و وبلاگ در جهت پوشش آخرین اخبار دریاچه اورمیه از جمله این اقدامات بود. اما بدون شک، مهم ترین نقطه عطف این اقدامات، تجمع اعتراض آمیز روز13 فروردین در کنار دریاچه اورمیه بود.

هرچند این تجمع مردمی از طرف حاکمیت سرکوب شد اما اخبار آن، بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی نظیر خبرگزاری دویچه وله آلمان، روزنامه پرتیراژ وانگواردیا اسپانیا و کانال های تلویزیونی تی آر تی و یورونیوز داشت. در این میان، حتی رسانه داخلی-ایرانی- نیز برخلاف میل باطنی خود مجبور شدند تا اخبار این تجمع را پوشش دهند. این تجمع، علیرغم تمام تدابیر امنیتی با استقبال گسترده ملت آزربایجان توام شد تا حرکت ملی بار دیگر قدرت مردمی خود را نشان دهد. از سویی، برگزاری موفقیت آمیز این تجمع در روزهای ابتدایی سال 89 در حکم یک پیغام واضح و آشکار به جنبش سبز بود. فعالین جنبش سبز با اتهام سکوت و انفعال و همراهی حرکت با حکومت جمهوری اسلامی به زعم خود در پی آن بودند تا میان مردم آزربایجان و حرکت ملی فاصله بیاندازند اما برگزاری این تجمع جواب قاطع و دندان شکن ملت آزربایجان به جنبش سبز بود.

همراهی ملت آزربایجان با حرکت ملی این بار نیز به خلق یک حماسه منجر شد تا یکی از موفق ترین خیزش های مردمی حرکت در سال های پس از قیام خرداد 85 رقم بخورد. با توجه به پوشش گسترده خبری این تجمع از سوی رسانه های معتبر بین المللی، پیروزی حرکت ملی تکمیل شد تا خاطره آن همواره در ذهن ملت آزربایجان باقی بماند. اکنون بسیاری از فعالین ملی آزربایجان اعتقاد دارند، حرکت ملی می تواند در صورت استمرار این تجمعات به صورت سالانه، روز 13 فروردین را همچون همایش قلعه بابک در سال های نه چندان دور، به یک همایش ملی- مدنی عظیم تبدیل کند. همچنین باید خاطرنشان سازیم این تجربه به ما نشان داد که با توجه به حساسیت مسئله محیط زیست در جهان کنونی و نگرانی حاد افکار عمومی نسبت به بحران دریاچه اورمیه، این مسئله بهترین فرصت در جهت شناسایی بین المللی حرکت و کسب مشروعیت جهانی است.

امسال نیز اکثر فعالین ملی آزربایجان، با تحلیل نقاط ضعف و قوت تجمع اعتراض آمیز سال گذشته به این نتیجه رسیدند که بهترین گزینه برگزاری دوباره این گردهمایی در محل دریاچه اورمیه می باشد. دلایل اصلی اتخاذ این تصمیم، شرایط کنونی منطقه و ایران، لزوم بهره برداری از این تجمع در جهت شناسایی و معرفی حرکت در سطح بین المللی، درک اولویت های کنونی حرکت ملی و ابعاد گسترده بحران زیست محیطی دریاچه اورمیه است. بر همین اساس، فعالین ملی از چند ماه پیش، اقدامات و تدارکات گسترده ای را در شهرهای مختلف آزربایجان برای برگزاری هرچه بهتر این گردهمایی انجام داده اند و همچنان این هماهنگی ها ادامه دارد. متاسفانه در این میان برخلاف هماهنگی های کلی و برنامه ریزی های قبلی در چند ماه اخیر، برخی از فعالین ملی در یک عقب نشینی آشکار و در یک اقدام اشتباه، تصمیم گرفته اند تا تجمع اعتراض آمیز روز 13 فروردین را به چند اقدام نمادین و سمبیلک پراکنده در شهرهای مختلف آزربایجان فروکاهند. با این همه، تاکنون تنها برخی از فعالین ملی دو شهر تبریز و اورمیه از این اقدام حمایت کرده اند و بیشتر فعالین ملی در شهرهای مختلف آزربایجان و حتی اکثر فعالین ملی در شهر تبریز و اورمیه بر طبق برنامه ریزهای قبلی قصد دارند تا در گردهمایی حمایت از دریاچه اورمیه حضور بهم رسانند. متاسفانه این فعالین بدون توجه به تبعات اقدامات اشتباه خود، با جوسازی و مانور تبلیغاتی در پی القای این مسئله هستند که همه فعالین ملی آزربایجان موافق این اقدام سمبلیک هستند. این فعالین ملی، که خود را زعیم، قیم و صاحب حرکت ملی می دانند با بی اخلاقی هرچه تمام کمیته هماهنگی را آماج انواع اتهامات و تخریبات قرار داده اند؛ به گونه ای که در یک اقدام نسنجیده، کمیته هماهنگی را متهم به همکاری با دستگاه اطلاعاتی و امنیتی  ایران ساخته اند.

کمیته هماهنگی گردهمایی حمایت از دریاچه اورمیه، ضمن تقبیح این عمل غیراخلاقی برخی دوستان در نظر ندارد تا وقت و انرژی خود را صرف پاسخ گویی به این اتهام زنی های واهی و خیالبافی های کودکانه نماید. این کمیته، براساس فلسفه تشکیل خویش همچنان رسالت خود را در جهت انجام هماهنگی های لازم برای برگزاری هرچه بهتر این گردهمایی ادامه خواهد داد. شایان ذکر است ایمیل های حمایت آمیز فعالین شهرهای مختلف آزربایجان که به آدرس ایمیل این کمیته ارسال شده است حاکی از تشخیص درست ما و نظر قاطع بیشتر فعالین ملی آزربایجان در جهت برگزاری این گردهمایی در محل دریاچه اورمیه است. این فعالین با ارسال بیانیه های حمایتی از گردهمایی روز 13 فروردین، به تایید اقدام کمیته پرداخته اند که این بیانیه ها، متعاقبا در وبلاگ خبری کمیته منتشر خواهد شد.

همچنین کمیته هماهنگی، اعتراض خود را به اقدام غیرحرفه ای برخی از سایت ها ی خبری حرکت ملی که از انتشار اخبار و بیانیه های کمیته هماهنگی خودداری کرده اند؛ اعلام می کند. این عمل به دور از هرگونه اصول و اخلاق حرفه ای و بر خلاف رسالت خبرسانی این سایت ها می باشد. بدیهی است این اقدام غیرحرفه ای و غیرمسئولانه ضربه جبران ناپذیری بر اعتبار این ارگان های خبری وارد خواهد کرد. جالب این که این سایت های خبری مذکور، علاوه بر بایکوت و سانسور اخبار و بیانیه های کمیته هماهنگی با انتشار اخبار جعلی و ساختگی به تخریب و شانتاژ سازمان یافته کمیته و وبلاگ خبری مستقل آن می پردازند. کمیته هماهنگی، برخود لازم می داند تا به دست اندرکاران این ارگان های خبری یادآوری کند که تنها رسالت آنان اطلاع رسانی است بنابراین از این دوستان انتظار می رود تا بدون هیچ گونه نگاه سلیقه ای و برخورد غرض ورزانه با پوشش اخبار و بیانیه های کمیته هماهنگی ما را در برگزاری این مراسم ملی یاری برسانند.

در پایان سخنی نیز با معدود افرادی که حرکت را بازیچه دست خود کرده اند و حاضر به انجام هرکاری هستند تا حس قدرت طلبی شخصی خود را ارضاء کنند؛ همان کسانی که به سادگی هرچه تمام فعالین ملی صادق آزربایجان را متهم به اطلاعاتی بودن می کنند؛ از این دوستان دعوت به عمل می آوریم که بجای سازماندهی تخریب و شانتاژ و ایجاد تفرقه- علیرغم شعار وحدت و بیرلیک- در اعمال و رفتار خود تجدید نظر کنند چرا که این گونه اقدامات تنها منجر به منزوی شدن خود آنان خواهد شد. در پایان یک سئوال بزرگ اما بی پاسخ از جریانی که مخالف تجمع اعتراض آمیز امسال دریاچه اورمیه و موافق اقدام سمبلیک هستند، براساس چه منطق و تحلیلی مخالف تجمع اعتراض آمیز در دریاچه اورمیه می باشید؟!

به پیوست این بیانیه متن اعلامیه ای که قبل از عید در راستای برگزاری گردهمایی حمایت از دریاچه اورمیه در شهرهای مختلف آزربایجان پخش شده است ارسال می شود.

با تشکر کمیته هماهنگی گردهمایی حمایت از دریاچه اورمیه

4/1/90

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter