English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

۲۱ آذر، بحث انتخابات مجلس نهم و تاکتیک آینده فعالان ملی

سالگرد حکومت پرافتخار آذربایجان در سال ۱۳۲۴ امسال نیز با دلگرمی افراد و احزاب گرامیداشته شد و علیرغم وجود سکون غیرقابل انتظار و خاموشی برخی از فعالان، ۲۱ آذر در شهرهای مختلف آذربایجان با حضور آگاهان به تاریخ و برگزاری مهمانیهای دوستانه بزرگداشته شد. هرچند امسال شاهد نوعی بی اعتنایی از سوی برخی از گروههای خارج نشین بودیم، ولی تحرک قابل توجه در بین دانشجویان آذربایجانی و نیز فعالان در شهرهای مختلف قابل تقدیر است.

امید است خارج نشینان نیز خود را ایزوله نکرده و همه ساله با قدرت و همبستگی بیشتر به برگزاری سالگردهای مهم در تاریخ آذربایجان اقدام نمایند. انتخابات مجلس نهم در حال شروع شدن است و فعالان ملی با تکیه بر میتینقها و رایزنیهای قبلی تصمیم گرفته اند با تاکتیک جدیدی به انتخابات بپردازند. بنا به تصمصم فعالان ملی در تبریز و شهرهای همجوار، قبل از مشخص شدن کاندیداهای از الک رد شده، هرگونه تصمیم و اعلام راه حل متوقف خواهد شد.

فعالان تبریزی در حال تماس و تبادل افکار با فعالان شهرهای دیگر هستند و در این کار تلاش مینمایند تا یک تصمیم عمومی اتخاذ شود تا از هرگونه سردرگمی اجتناب شود. انتخابات پیش رو برای این مهم است که رژیم جمهوری اسلامی بیش از پیش به حمایت داخلی نیازمند شده است. و همچنین، همزمان شدن این انتخابات با انتخابات در کشورهایی چون آمریکا و روسیه سیاست منطقه ای را دستخوش تغییرات خواهد نمود. به هیمن خاطر نیز فعالان حرکت ملی تلاش میکنند با همدلی و همفکری منسجمتر به چگونگی استفاده از امکانات موجود بپردازند.

لازم به توضیح میباشد که گروه کوچکی از فعالان حرکت ملی در تبریز مخالف هرگونه شرکت در انتخابات هستند و اعلام کرده اند در روزهای آینده بیانیه هایی در خصوص تحریم انتخابات منتشر نمایند. این بدین معنی نیست که دیگر فعالان موافق شرکت در انتخابات هستند و یا از رژیم جمهوری اسلامی حمایت خواهند کرد. مسئله آذربایجان به سادگی تحریم و یا شرکت در انتخابات نمیباشد و هرگونه اقدامی در این جهت بایستی با عقلانیت و درایت کافی انجام پذیرد.

ما معتقد هستیم که رژیم جمهوری اسلامی با ایجاد برخی سهولتها به اقلیت کرد در مناطق ترک نشین در تلاش است تا با معرفی و تائید نماینده های کرد و سپس انتخاب آنها برای مجلس ملی به نوعی کردها را در مقابل حرکت ملی قرار دهد. البته کردها از این موقعیت چندان ناراحت نمینمایند و فعالیتهای آنها برای اعلام لیست کاندیداهای محدود و درو کردن رای اقلیت کرد در مقابل تقسیم رای آذربایجانیهای اکثریت بین نماینده های بیشمار و ضعیف آغاز شده است. این تاکتیک در گذشته جواب داده است و به همین دلیل شاهد فعالیت نماینده های کرد در شهرهایی چون اورمو و سولدوز هستیم که حتی نسبت رای آوری آنها از نمایندگان ترک بالاتر اعلام شده است.

آذربایجان در انتخابات ریاست جمهوری سکوت عقلانی پیشه کرد، در انتخابات مجلس نهم نیز سکوت مطلق یکی از راههای مبارزه مدنی میباشد. ولی، اگر رژیم جمهوری اسلامی از رد صلاحیت نماینده هایی که فعالان ملی پس از تبادل افکار به آنها روی خوش نشان خواهند داد صرفنظر نماید، بدون شک کفه ترازو به نفع حرکت ملی سنگینی خواهد کرد. این مرحله یکی از مراحل مهم در ماههای آینده است که با رصد دقیق فعالان ملی اساس برخورد آذربایجان با انتخابات را رقم خواهد زد. بنابراین هرگونه برخورد تعجیلی با برنامه انتخابات و سکوت کور در مورد این اتفاق مهم از سوی فعالان ملی مردود اعلام شده و از همفکران محترم درخواست میشود با اعلام نظرات و پیشنهادهای خود در این خصوص به اخذ تصمیم فراگیر کمک نمایند.

کمیته موقت بررسی بحرانهای منطقه ای در آذربایجان پیشنهاد میکند با کمک به معرفی کاندیداهای روشنفکر و توانا در زمینه های اجرای بندهای مرتبط با ملیتهای غیر فارس در قانون اساسی رژیم جمهوری اسلامی رد در منگنه قرار دهیم. بدون شک وجود یک نماینده وطن پرست و آگاه به ستم ملی در ایران در مجلس شورای اسلامی یک نکته اتکا برای دیگران خواهد بود. ولی نباید فراموش نماییم که نماینده های زیادی نیز تائید خواهند شد که کاری جز فرصت سوزی و منحرف سازی خواستهای مردم نخواهند داشت که این امر مهم هم با درایت فعالان ملی برملا خواهد شد. انتخابات محلس نهم در چند مرحله باید بررسی شود و نسبت به عبور از یک مرحله به مرحله دیگر برنامه ریزی شود.

مراحل هفتگانه

مرحله نخست: تشویق افراد مورد تائید در خصوص حرکت ملی به عنوان کاندیدا

مرحله دوم: تماس با نماینده های فعلی و اخذ قول از آنها برای حمایت از آذربایجان و احقاق حقوق زیرپا مانده

مرحله سوم: بررسی لیست کاندیداهای تائید صلاحیت شده و تصمیم به حمایت یا بایکوت کاندیداها

مرحله چهارم: اقدام فراگیر در زمینه تائید یا رد شرکت در انتخابات نسبت به شهر و موقعیت افراد وابسته به رژیم و یا دیگران

مرحله پنجم: پیگیری تصمیمها و قولهای گرفته شده از سوی افراد و گروهها

مرحله ششم: اگر تعداد نماینده های ملگیرا (غیرمستیقم) به صورت قابل توجهی مشاهده شود، برنامه ایجاد فراکسیون "اصلاحگران" اجرا شود

مرحله هفتم: فراکسیون اصلاحگران در مقابل گروههای به اصطلاح اصلاح طلب ایجاد خواهد شد و اقدامات غیرطبیعی و اصطکاکی آنها را بی اثر کرده نسبت به اقدامات واقعی در مجلس پافشاری خواهد کرد

کمیته موقت بررسی بحرانهای منطقه ای در آذربایجان بار دیگر اعلام میدارد که بحث تحریم و یا شرکت در انتخابات مجلس نهم هنوز به نتیجه ای قاطع نرسیده است و هرگونه اقدام خودسرانه در این زمینه مردود اعلام میشود. کمیته موقت بررسی بحرانهای منطقه ای در آذربایجان بدون اینکه مراحل رایزنی و تبادل افکار را فاش سازد، با توجه به اهمیت عدم ایجاد اختلال در زمینه معرفی افراد و نیز برای جلوگیری از شناسایی ماندیداهای ملگیرا، هرگونه اقدام آتی را پس از اخذ تصمیم عمومی بین فعالان ملی اعلام خواهد نمود.

کمیته موقت بررسی بحرانهای منطقه ای در آذربایجان

آذر

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter