English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

در دفاع از زنوزی

لطفا بی تفاوت و...نباشیم

یونس زارعیون


اخیرا چند سایت خبری و در راس ان بنگاه خبر پراکنی بی بی سی  که هموراه منافع خود را با منافع قدرتمندان گره زده است .

و رویه کاری خودرا سیاست های روباه پیر ، از اغاز تاسیس ان قرار داده . وهمچنین تلوزیون من وتو که مشی فاشیستی ان بر همگان روشن است. مقاله ها و برنا مه های بر عیله اقای زنوزی ، کار افرین تبریزی ، تدارک دیده و با تمام توان و بدون مدرک بر علیه وی جو سازی میکند. جو سازی ها بر علیه اقای زنوزی تا جایی پیش رفته که سایتها و تلوزیون بی بی سی و.. با در حاشیه قرار دادن اختلاص 300 میلون دلاری و اختلاص های بانک اصفحان و کانون بازنشستگی ، سعی در بزرگ وغیر قانونی جلوه دادن کار های گروه زنوزی دارند.

مقاله فوق در صدد است تا با مقایسه کارهای انجام شده توسط زنوزی و هم مقایسه او با خط ومشی اختلاص گران و  مطرح نمودن موارد اتهامی بر علیه وی. در پی یافتن پاسخ به چرایی حمله بر علیه وی می باشد.

سایتها و تلوزیونهای بی بی سی وبر نامه من وتو ، با خطاب قرار دادن زنوزی با نام (سرمایه دار تبریزی)سعی در تعریف و پیش برد اهدافی بر علیه وی را دارند

ایااطلاق نام سرمایه دار به زنوزی صحیح است؟.

ایا او از رانت استفاده نموده و در واقع اختلاص گر است؟

کارخانه های زنوزی چه هدفی را دنبال میکنند؟ ایا کسی که از بانک اختلاص میکند مبلغ اختلاص شده را در صنایع زیر بنایی سرمایه گذاری میکند؟ ایا خاوری با پول اختلاص شده از بانگ در شهر خود کارخانه تاسیس کرده و جوانانی را به کار مشغول نموده است؟

پس زنوزی چگونه انسانی است که با اختلاص کارخانه تاسیس میکند ؟ تیم ورزشی را ه اندازی میکند و در اقتصاد منطقه وکشور نقش مثبتی ایفا میکند؟ ایا تعاریف اختلاص ودزدی با کارهای وی همخوان است؟

پس اگر اینگونه است خاووری کیست؟

یک انسان مومن ومتا هد که پول دزدی را در یک کاخ واقع در امریکا برای رضای خدا سرمایه گذاری کرده است؟ پاسخ به سوالات فوق حقایقی را برایمان روشن خواهد کرد . تا در وحله اول و به نظر من همشهری ها و هم وطنان خود را به این مساله متوجه کنم .که با ذهنیت وداده های خود به انالیز مسایل بپردازیم نه از طریق اطلاعات بی بی سی وسایر شبکه های وابسته به لابی های قدرت.

طرح سوال اول.

زنوزی کیست ؟ طرز تفکر و اهداف او چیست؟

محمد رضا زنوزی .مالک وموسس حدود 10 مجموعه بزرگ و زیربنایی صنعتی مهم در شمالغرب کشور ، در استان اذربایجانشرقی میباشد. شرکت سرمایه گذاری گسترش فولاد تبریز – مجتمع فولاد بناب – مجتمع تولیدی فولاد عجب شیر- کارخانجات گروه صنعتی درپاد تبریز- گروه کارخانجات یاقوت صنعت تبریز- گروه صنعتی توانگران سهند- کارخانه بنیان دیزل تبریز- گروه صنعتی الماس تبریز- مرکر اموزش سرمایه گذاری فولاد گستر کوثر- موسس باشگاه فرهنگی ورزشی گسترش فولاد تبریز- گروه صنعتی ایران خودرو تبریز- هواپیمایی اتا ایر

کارخانجات وی در بخش فولاد هم اکنون سالانه 5 میلیون تن نورد – 5/4 میلیون تن ذوب و 3 میلیو.ن تن احیا را تولید و عرضه مینمایند. در کارخانجات تاسیس شده توسط زنوزی برای 7500 نفر شغل مستقیم ایجاد شده و گروه وی در نظر دارد تا پایان سال 91برای 20000 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کند.

زنوزی در حالی تولید وانت پیکان را در تبریز اغاز نمود که تا چند سال پیش تلاش صنعت گران تبریزی برای تولید خودرو در شهر تبریز که طبق امار رسمی 80 درصد قطعات ان در تبریز تولید میشود بی نتیجه مانده وبد. و صنعت خودرو کشور در استانهای تهران – اصفحان – کرمان – مشهد .، متمرکز شده بود و ایران خودرو ترجیح داده وبد تا خودرو پژو 206 را در مشهد تولید نماید .  در حالی که درخواست کننده اصلی این امتیاز شهر تبریز بود. این خبر را استاندار وقت اذربایجانشرقی با اعلام تاسف از برخورد مسولین ایران خودرو در شبکه استانی اعلام نمود.همراه نیز پی گیری مسولین برای تولید خودرو از طرف مافیای خوردرو کشور با شکست مواجه میشد.

اقای زنوزی علاوه بر ایجاد صنعت و اشتغال ، که در واقع کارخانجات وی تا یک سال بعد حدود 80000 نفر را تامین خواد نمود(با در نظر گرفتن اینکه هر گارگر در کارخانجات وی اگر به طور میانگین به غیر از خود تامین کننده مخارج یک خانوار 4 نفری باشد ) جمعیتی 80 هزار نفری از فعالیت های اقتصادی وی بهره مند خواهند شد! علاوه بر فعالیت های فوق قسمتی از سرمایه خود را در ورزش اذربایجانشرقی سرمایه گذاری نموده است . تیم شگفتی ساز گسترش فولاد تبریز ، که در سال گذشته تا فینال هم پیش رفت. از علاقه و کارهای اقای زنوزی برای ورزش اذربایجان حکایت دارد.

راه یابی تیم گسترش فولاد به لیگ برتر از طرف فدراسیونی که، کارنامه درخشانی در سنگ اندازی برای تیم های تبریزی دارد . سد شد. و جواب فدراسیون به مجموعه گسترش فولاد ، پاسخ قابل تاملی بود (صلاح نیست در تبریز، بیش از دو تیم در لیگ برتر باشد) اما این صلاحیت را چه کسی از تبریز صلب میکند وان را در اختیار تیم های کرمانی قرار میدهد ؟

با مقایسه رفتار سازمان ملی مس ایران در ورزش اذربایجان به عمق حق کشی و بی اعتنایی مسولین ، حتی به ورزش اذربایجان ودر روی دیگر سکه کار بزرگ اقای زنوزی پی خواهیم برد. اخیرا استاندار اذربایجانشرقی با درگیری لفظی بین رییس سازمان ملی مس ایران از غارت منابع زیر زمنی مس ورزقان از طریق ان شرکت و عدم سرمایه گذاری درصنعت و ورزش اذربایجان انتقاد کرده است. پاسخ رییس  سازمان ملی مس ایران ، طبق معمول روسای پیشین جواب سر بالا وبی اعتنایی و درمواردی اتهلام بر علیه استاندار بوده است .

استان اذربایجانشرقی و مس سونگون بیش از 40 درصد منابع زیر زمینی مس ایران را داراست. در امد مس سونگون را حدود نصف در امد نفتی ایران میدانند.سازمان مس ایران حتی کارگران معدن مس سونگون را از شهر های  استان کرمان به ورزقان اورده است . ودر سرمایه گذاری در فوتبال نیز مبالغ میلیاردی را صرف ساختن ورزشگاه و هزینه تیم های کرمانی کرده است (تیم های مس کرمان و مس رفسنجان)سهم ورزش اذربایجان از منابع مس و پول و در امد حاصل از ان برابر صفر میباشد!؟

حال باید از نویسنده و خبرنگار سایت اینده و تلوزیون بی بی سی و برنمامه( من و تو) پرسید که چرا تا به حال به این مساله و این و این بی عدالتی نپرداخته اند؟ در واقع رانت خوار کیست ؟ کارخانجات ذوب مس که مواد اولیه را از ورقان به کرمان برده و حتی تیم ورزش را در جایی به دور از کارخانه میسازند . و نتیجه عمل فوق این میشود که جوان اذربایجانی که از حقوق اولیه اوست تا در معدن کشف شده در شهر خود مشغول به کار شود. راهی تهران و تبریز شده وبه شغل رفته گری  دست فروشی پخش موادو... مشغول میشود ؟ ایا رویه فوق جنایت در حق جوانان یک کشور نیست؟

کدام خیانت گرند ؟ سازمان ملی مس یا کارخانجات زنوزی که کارخانه را در استان تاسیس نموده و برای مردم منطقه شغل ایجاد میکندد؟

نظر سایت اینده و تلوزیون بی بی سی در این مورد چیست ؟ یا برنامه من و تو که ثروت اقای زنوزی را با ملکه انگلیس مقایسه میکند؟

قدم دوم . زنوزی سرمایه دار کیست؟

در اغاز مقاله اشاره نمودم ف که سایتهای اینترنتی و تلوزیونهای خارجی علاقه شدیدی به معرفی زنوزی به عنوان یک سرمایه دار را زا خود نشان میدهند

ایا او واقعا سرمایه دار است؟

سایتها و تلوزیونهای خارجی چه هدفی را از سرمایه دار نشان دادن او دنبال میکندد؟ برای رو شن شدن موضوع بهتر است نگاهی به تعریف سرمایه دار داشته باشیم مقایسه تعریف سرمایه دار با عملکرد اقای زنوزی مساله را تا حدی روشن خواهد نمود.

سرمایه دار کیست؟

سایتهای   اینترنتی و تلویزونهای خارجی زنوزی را سرمایه دار معرفی مکینند . اما ایا او واقعا یک سرمایه دار است؟

هدف از خطاب او به عنوان سرمایه دار چیست؟

برای روشن شدن موضوع بهتر است ، نگاهی به تعریف سرمایه دار داشته باشیم .

سرمایه دار کیست؟ تعریف فوق در متن سوال نهفته است. سرمایه دار کسی است که صاحب سرمایه است . کارکرد یک سرمایه دار از طریق در اختیار گذاشتن ، مقداری پول در اختیار دیگران برای مدت معین و باز پس گیری اصل پول به اضافه مبلغ سود که در زمان در اختیار گرفتن پول ، از طرف شخص ثالث محاصبه میشود است.                                               سرمایه دار هیچ نیازی جهت کنترل مجموعه زیر نظر یا کار ،انجام شده توسط کسی که از او پول نزول میکند را ندارد . بلکه وی با ابزار و مدارکی که در دست دارد در موعد مقرر ، از طرف مقابل پول و سود انرا طلب می کند . و در صورت دیر کرد نیز مبلغ دیر کرد ان را دریافت میکند . این در حالی است که کسی که برای ایجاد اشتغال اقدام میکند. در واقع کار افرین است. باید دارای علم مدیریت جهت نظا رت بر سیستم زیر نظر خود باشد. شخص کار افرین اگر یک هفته مجموعه خود را به حال خود رها کند. چه بسا ضرر های سنگینی متوجه کار او شده و تا مرز ورشکستگی هم پیش میرود. پس سرمایه دار با کار افرین تفاوتهای اساسی داشته، وشخص کار افرین با ایجاد اشتغال به اقتصاد و پیشرفت اقتصادی و صنعتی جامعه خود کمک مینماید .اما سرمایه دار با کسب نامشروع خود نه تنها به اقصاد کمکی نکرده بلکه خانواده هایی را نیز چه بسا به نابودی و فروپاشی میکشاند. در مرحله ملی نیز دولت با کمک به افراد کار افرین یعنی کسانی که به پیشرفت و صنعت علاقه دارند موجبات پیشرفت کشور را فراهم میکند . مدل فوق جامعه را به عدالت نسبی نیز رهنمون میشود . چرا که قدرت یک کارخانه دار همواره از قدرت دولت کمتر بوده . و اعمال فشار کمتری را نسبت به کارگران میتواند داشته باشد. د رموقع اعتراض نیز قوه قضاییه و نهاد های دیگر در جهت احقاق حق کارگران بیشتر حساسیت نشان میدهند چرا که با یک نهاد دولتی طرف نیستند. دو لت برای ایجاد رضایت همواره در جهت حل مشکلات کارگران اقدام خواهد نمود.قرار دادن سرمایه در اختیار  افراد علاقه مند به پیشرفت و صنعت کاری است که دولتهای دیگر همواره از ان پشتیبانی نموده اند و این کار تنها در کشور ما انجام نمیشود . ناراسایی نسبی در کار کرد بنگاهای زود باز ده اقتصادی که از طرف دولت احمدی نژاد برای اولین بار در کشور انجام شد . متوجه افرادی است که نه به صنعت و نه به پیشرفت علاقه ای دارند . دولت با در اختیار قرار دادن پول در اختیار افراد بی علاقه به کار صنعتی . موجبات ناراسایی در امر صنعتی را فراهم اورد . کار و طرح بسایر بزرگی در طول تاریخ ایران انجام شد و نبود تشکلهای مردمی وفعال اقتصادی در کشور . که البته در بروز  مشکل فوق دولت نیز بی تقصیر نبود . چرا که دولتیان در طول دوره های پیشین و اکنون نیز با تشکل های اجتماعی صنعتی و ... مخالف بوده و انرا برای خود تهدید به حساب اورده اند. و همواره درجت تعطیلی ان کوشیده اند . در طرح  فوق نیز با توجه به نبود تشکلاهای اقتصادی پول در اختیار دلالانی قرار گرفت که یا وام خود را فروختند و مبلغی به دست اورده و کل طرح. را به تعطیلی کشانیدند و یا پول وام گرفته از بانک را در کارهای دیگری چون خرید طلا  سرمایه گذاری در ساختمان و ارز به کار انداختند که نتیجه ان تورم لجام گسیخته در جامعه شد. حال اگر در جامعه بودند کسانی مثل زنوزی که کاربلد در تولید و صنعت بودند و این پولها را در تولید سرمایه گذاری میکردند ایا به نظر خوانندگان و البته سایتها و تلوزیونهای خارجی نتیجه بهتری بدست نمیامد؟

در ادامه مقاله با پاسخ به برخی اتهامات بی اساسس  و بچه گانه سایتها و تلوزیون های خارجی و مقایسه عملکرد زنوزی با سایر کار افرینان و برسی عملکرد ریس جمهور در قبال اقای زنوزی . که مورد نقد سایتها قرار گرفته نتیجه گیری نهایی را به وجدان و شعور تک تک خوانندگان مقاله واگذار میکنم.

سایت روز طی مقاله خانم کامدار وبه نقل از سایت اینده  مینویسد   . ( فرد مذکور(زنوزی) از بدهکاران سیستم بانکی میباشد . با بر قراری ارتباط ویژه با برخی از مسولین ملی و محلی توانسته  هم به روند گسترش فعالیت های خود و دریافت وام ها ادامه دهد و هم شرکت های جدیدی را تصاحب کند. جالب اینجاست . که گفته میشود دسترسی این فرد به محمود احمدی نژاد سهل تر از برخی وزرای کابینه است.. و وی میتواند به راحتی با رییس دولت ملاقات و دستورات عجیب در باره خود را دریافت نماید و احمدی نزاد برای افتتاح کارخانجات وی در اذربایجان شخصا به انجا سفر میکند)

در بند اول پارگراف خود خانم کامدارنویسنده مقاله زنوزی را متهم ، به بدهکاری به سیستم بانکی نموده و در تحریف جالبی که بیشتر عقل نویسنده مقاله را زیر سوال میبرد. ادعا نموده وی باارتباط با برخی از مسولین فعالیت های خود را گسترش داده و شرکت های جدیدی را تصاحب نموده است؟

اما پاسخ .

در هر کجای جهان شخص کار افرین با ارتباط با مسولین که اتفاقا تعریف مسول در واقع خدمت به جامعه و حل مشکلات مردم و مراجعه کنندگان است

. کار های اقتصادی و صنعتی خود را توسعه میبخشد. زنوزی نیز از قاعده فوق کنار نیست . با برسی عملکرد و سرگذ شت افراد بزرگی چون (کیم چونگ دوو- اقای سوزوکی – فورد- رستورانهای مک دونالد- و کارخانجات بزرگ دیگر ) که اتفاقا سرگذشت انان به عنوان افراد موفق نوشته شده ودر کشور ما هم ترجمه شده است. چگونگی بحرانهای مالی این شرکتها و طریق اخذ وام بانکی توسط انها و راه هاایی که به اخذ وام از طریق رابطه و ... انجامیده است را جز، نبوغ انها ذکر کرده اند .؟

اما در کشور خودمان اگر کسی از همین تبریز چنین کاری برای ایجاد اشتغال همشهری ها و هم وطنانش انجام دهد از طرف سایت ها و البته دوستان قبلی و دشمنان کنونی  دولت به اختلاص متهم میشود . ذکر مثال اقای کیم چونگ دوو مدیر مجموعه های عظیم کارخانجات دوو در مورد اخذ وام بانکی در کتاب سنگ فرش هر خیابان از طلاست . اذهان خوانندگان را اندکی روشن خواهد کرد وی در کتاب خود چگونگی ایجاد دوستی و اینکه هر روز صبح مجبور بود تا در جلوی خانه رییس بانک سبز شود و به بهانه ای او را سر کار برساند . و در اخر نیز اخذ وارم را با موفقیت انجام داده و روش ان را به دیگران نیز توصیه نموده و طریق فوق را به حساب نبوغ خویش میگذارد که البته چنین هم هست.

اما رابطه زنوزی با مسولین ملی و محلی نیز هیچ تعجبی ندارد . در همین دوران با در گذشت استیو جابز مدیر عامل شرکت اپل ریس جمهور ایالات متحده ، در گذشت او را تسلیت گفته و به دوستی اش با وی افتخار میکند ؟ چرا که وی شخصی خلاق و کار افرین است.او باما وی را نماد سخت کوشی و نبوغ امریکایی در جهان مینامد .سرگذشت اقای جابز و چگونگی اخذ وام از بانک و نامه وی به مدیر عامل کوکا کولادر جهت تامین منابع مالی شرکت خود سرگذشتی خواندنی است که البته در امریکا جزو نبوغ و در کشو خودمان رابطه اختلاص و رانت نامیده میشود.

نویسنده مقاله با نقل از سایت اینده که مطالبش بیشتر توهین به شعور خواننده با بهانه های بچه گانه است چرا که دلایل فوق برای بچه های مدسه ابتدایی نیز نا کافی بوده و حتما انها هم دلایل قانع کننده ای خواهند خواست؟ وی مدعی میشود  . زنوزی با رابطه با مسولین ، هم کارش را توسعه داده و هم شرکت های جدید را تصاحب نموده است. اما باید به نویسنده مغرض این مقاله گفت که زنوزی هیچ شرکتی را تصاحب ننموده بلکه با اخذ وام و سرمایه گذاری کار خانجات جدیدی را تاسیس نموده است؟ شاید نویسنده محترم فرق تاسیس و تصاحب را ندانند. اما خوانندگان مقاله قطعا میدانند که در تبریز . زنوزی کارخانه و شرکتی را تصاحب نکرده اس بلکه اقدام به تاسیس ، ان نموده است. چرا که اصلا کارخانجات زنوزی تا قبل از تاسیس ان توسط زنوزی وجود خارجی نداشته که وی انرا تصاحب کند . برای مثال کارخانجات فولاد بناب و عجب شیر و ایران خودرو اذربایجان همه جز ، کارهای صنعتی گروه اقای زنوزی بوده و تا قبل از ایشان در بناب و عجب شیر کارخانه ای موجود نبوده.

در ادامه اتهام ، نویسنده مقاله میگوید دسترسی وی به احمدی نژاد اسانتر از بعضی از وزرا و مسولین است.

مثالی از کشورهای دیگر شاید درک مطلب و در پشت ان نیت نویسنده را بر همگان روشن نماید.

بعد از فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی، ولادیمیر پوتین با لغو کلیه قانونهای به جای مانده از زمان حکومت شوراها، اعلام نمود کشورش با تسهیلات فوق العاده پذیرای سرمایه گذاران سراسر جهان خواهد شد . وی در اقدامی غیر معمول وقتی کار خانه ای در مسکو اتش گرفت.که سرما یه گذار ان یک خارجی بود . با توجه به عدم بیمه نمودن کارخانه از طرف سرمایه گذار پوتین اعلام نمود که کلیه خسارت کارخانه را از طرف دولت پرداخت خواهد کرد.وی با اقدام فوق در جهت تقویت و جذب سرمایه گذاری در کشور خود کوشید.بیشتر کشورهای دنیا هم چنین قوانینی را برای سرمایه گذاری خارجی فراهم نموده اند.و در واقع سرمایه گذار و کار افرین خارجی به راحتی با ریس جمهور و مسولین ارشد ان کشور دیدار و در مورد مسایل اقتصادی تصمیم گیری میکنند. اما در کشورمان ایران ،کسی که برای 20 هزار نفر شغل ایجاد کند دیدارش باریس جمهور کشورش جرم محصوب میشود؟!

اگرنتیجه    متوسط دیدار اقای زنوزی ب اریس جمهور برای 100 نفر ایجاد شغل در پی داشته باشد؟ ایا به نظر نویسنده مقاله و سایرین این دیدارها باید بیشتر شود یا کمتر؟

در مورد دیگر مجموعه زنوزی ، کاری را را انجام داده است که وزارت خانه دولت نیز چنین اماری در زمینه احداث کارحانه در یک منطقه ندارد . برای اشراف به کارکرد تشکلهای مردمی و پی بردن به قدرت بخش خصوصی . نظرتان را به گزارش اقای موسوی لاری وزیر کشور اقای خاتمی جلب می کنم. وی در گزارشی به ریس جمهوری وقت . بیان میکند ، که در تبریز انجمن خیریه  ، کارهای انجام داده است (ساختن بیمارستان- مسکن برای فقیران- تهیه جهزیه نوعروسان کمکهای مالی به خانواده های مریزان زنداانیان و.......) که حتی امار کارهای ان از کارهای انجام شده چند وزارتخانه بالاتر است ؟

در اخرین بندهای پاراگراف نویسنده مقاله خانم کامدار . اشاره میکند که احمدی نژاد خود شخصا برای افتتاح کارخانجات زنوزی به اذربایجان سفر میکند.

نمیدانم نویسنده مقاله فوق اندک مطالعه ای در مورد بخش خصوصی و ایجاد امکانات برای ان و نتیجه ان در کشورهای پیشرفته داشته اند ف یا خیر. اما قطعا خوانندگان با تزهای اقتصاد دانان بر علیه اقتصاد دولتی و حمایت اکثریت انان از اقاتصاد ایزاد یا بخش خصوصی اشنا هستند .

دولت به خاطر عدم توانایی کنترل و هم ایجاد حس پیشرفت در کارکنان مجموعه های صنعتی ،هم مجموعه های صنعتی را به بخش خصوصی واگذار نموده وهم،در جهت ایجاد صنایع خصوصی توسط افراد جامعه تسهیلات لازم را فراهم میاورد. تا در وحله اول با کسب مالیات از مجموعه های فوق در امد مالیاتی خود را افزایش دهد . .هم با برنامه ریزی بیشتر در جهت ایجاد بستر های رشد اقتصادی و صنعتی فعال باشد. ورود به مقوله اقتصاد سیاسی که د ر کشورهای (ژآپن –فرانسه-المان روسیه)عملا      در مقابل اقتصاد دولتی انجام شده است. تجریه ای موفق را در اختیارمان می گذارد

به اعتبار تعاریف و تجربه های کشور های ذکر شده میتوان نتیجه گرفت، که بخش خصوصی  بهتر از بخش دولتی پاسخ گوی نیازهای جامعه بوده و جامعه را به طرف رشد و پیشرفت اقتصادی سوق داده است. و اما در خصوص حضور شخص اقای احمدی نژاد در افتتاح کار خانه های اقای زنوزی ، با برسی عملکرد ریاست جمهمری های کشورهای مختلف و برسی سخنرانی ها و حضور فیزیکی انان در مراکز مذهبی – اجتماعی وصنعتی . حضور ریس جمهور هر کشور در افتتاح یک مرکز صنعتی و سخنرانی و عملکرد ان مقام در جهت بهبود اوضاع اقتصادی نکته مثبت در عملکرد ریس جمهور وقت محصوب میشود. پس حضور اقای احمدی نژاد در یک مجموعه صنعتی از نظر کارشناسان سیاسی و اقتصادی حرکت و امتیاز مثبت برای ریس دولت وقت را در پی دارد تا مساله منفی ؟حال انکه در مقاله فوق نیز به اثرات منفی حضور ریس دولت در افتتاح یک مجموعه صنعتی اشارتی نشده . پس دلایل باید اعلام شود تا خواننده نیز به نکته منفی افتتاح یک مجموعه صنعتی از طرف ریس دولت پی ببرد! اما ذکر یک نکته از باب نمونه که در همین تبریز در دوران سازندگی بیمارستان کلیوی امیرالمومنین که توسط انجمن خیریه ساخته شده بود از طرف ریس  دولت وقت اقای هاشمی افتتاح شد.

در اواخر مقاله نویسنده خود را جای یک کاشف بزرگ قرار میدهد؛ که به کشف و فتح بزرگی نایل امده است . این فتح بزرگ دستور ریس دولت در جهت در اختیار گذاشتن 65 هزار تن فولاد ، در اختیار کارخانجات زنوزی است.

وی با ارایه توضیح در باره این که مابه التفاوت قیمت هر کیلو از این فولاد در بازار ازاد حدود 130تومان میباشد که برای 65 هزار تن معادل هشت ونیم میلیارد تومان میشود. و بیش از 100میلیارد تومان در سال میباشد.

سایت اینده و نویسنده از اقای زنوزی بعد از تهدید و ترعیب میپرسد که ایا مبلغ فوق به عنوان رانت نیست؟

اما جواب . خیر مابه التفاوت مبلغ فوق هیچ گاه به عنوان رانت نمیتوناند مطرح شود . توجه خوانددگان را به توضیح زیر جلب میکنم.

هموراره در همه جای دنیا قیمت تولید کارخانه،با قیمت بازار متفاوت بوده ، ودر مراجعه به کارخانه یاپخش عمده میتوان جنس مورد نظر را از قیمت بازار به بهای کمتری خرید.اگر هر کس دیگر به غیر از اقای زنوزی به هر کارخانهای مراجعه نماید ایا در قبال چنین خریدی در کیلو 130تومان تخفیف میتواند بگیرد یا خیر؟ با یک مثال عینی نظر خواننده را به قانون عمده فروشی وخریدهای کلان جلب میکنم . هر کس با مراجعه به فروشگاه مثلا لوازم خانگی در قبال مثلا خرید بیش از 2 دستگاه تلویزون یا هر وسیله خانه میتواند از تخفیف برخوردار شود . اکنون هم مشتری با مراجعه به مثلا کارخانه قاینار خزر . بهای کمتری نسبت به قیمت فروش در فروشگاه پرداخت خواهد نمود. در صورت خرید تعاد زیادی یخچال یا بخاری قطعا تخفیف بیشتری را متوجه مشتری خواهد نمود. کشف 130تومان ما به التفاوت کارخانه وبازار ، در قاموس یک مقاله افشاگرانه هیچگاه نخواهد کنجید مگر عمل مغرضانه نویسنده وهدفی که در پشت پرده ان قرار دارد.

در سطرهای پایانی مقاله خانم نازنین کامدار نوشته اند که در همین زمینه ؟

معلوم نیست البته کدام زمینه ؟((خبر گزاری اذربایجان نیز در گزارشی به نقش مقامات دولتی و نماینده ولی فقیه در اذربایجانشرقی در واگذاری هواپیمایی اتا به زنوزی اشاره کرده، ونوشته است محمد رضا زنوزی مطلق از بزرگترین متهمین رانت خوار شبکه بانکی کشور ومدیر عامل شرکت هواپیما سازی اتا،ایران خودروی تبریز، گسترش فولاد تبریز،گروهصنعتی درپاد، شاهین بناب و ریس هیت مدیره شرکت اتا ایلاین که با وثیقه 500میلیاردتومانیهمینک ازاد است، با حضور بهبانی وزیر سابق راه و ترابری و با همکاری نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز ،اتا ابرلاین نخستین شرکت هواپیمایی شمالغرب کشور را راه اندازی کرد. بهبهانی وزیر سابق راه در افتتاح اتا ایرلاین گفته بود، نمیخواستیم شرکت اتا ایرلاین را به زنوزی بدهیم،ولی با اصرار و وساطت ایت اله مجتهد شبستری اینکارانجام پذیرفت.زنوزی در اولین سفر این شرکت هواپیمایی به رسم تشکر از اربابان دولت نهم،وبا یک هواپیمای اختصاصی،بیگی استانداراذربایجان و شبستری امام جمعه تبریز ،به اتفاق 30تن از مدیران عالیرتبه استان اذربایجانشرقی را به زیارت مشهد برد.))

در مورد پاراگراف اخر باید به خدمت نویسنده مقاله برسانم ، که مردم اذربایجان و خصوصا تبریز تمام شکایتشان از مدیران غیر متعهد به پیشرفت تبریز و اذربایجان است .دردوره های گذشته، استانداران اذربایجان معمولا به برگشت دادن بودجه تبریز به مرکز و عدم پیگیری مطالبات صنعت گران نارضایتی انان ومردم تبریز را فراهم میاوردند داستان برگشت بودجه سالانه تبریز و اذربایجان شرقی از طرف استاندار وقت پرهیز کار که از طرف مردم تبریز به پرهیز از کار معروف شده بود و هنوز هم مردم تبریز از او به عنوان یک مسوول بی کفایت یاد میکننند موید این مطلب است. اما اکنون که استاندار به کمک امام جمعه طرحی بزرگ را برای تبریز اورده است و به گفته و اعتراف وزیر اصفحانی اصلا قرار نبوده این طرح برای تبریز داده شود . واصرار امام جمعه و پیگیری استاندار باعث ایین کار شده در نظر مردم تبریز کاری بزرگ و مثبت بوده و در خور تقدیر. چرا که همتای وزیر راه و ترابری در دوران اقای خاتمی علی  رغم ،اعتراضات مردم تبریز در جهت ساخت اتوبان تبریز اهر که به جاده مرگ معروف شده و طبق امار بزرگترین تصادفات کشور در این محور به وقوع میپیوندد. و موجبات مرگ هم وطنان را فراهم میاورد. بی توجهی نموده و پول و اعتبارات این وزارت خانه را صرف ساختن اتوبان در کنار اصفحان نمود که با اعتراض مجلسیان و استیضاح و عدم رای اوری وی از طرف مجلسیان مواجه شد . د رمورد سفر مدیران عالی رتبه به مشهد از طرف شرکت هواپیمیای اتا باید به عرض برسانم اگر خانم کامدار این کار ا برای اقای زنوزی انجام داده بود حتما رشوه ای فراتر از مشهد مقدس مطالبه میکرد تا یک سفر زیارتی ؟!

پایان سخن

هنگامی که خاوری و باندش با پول مردم در کانادا دنبال خرید کاخ بود و هنگامی که گروه منصور اریا در لندن اپارتمانهای انچنانی خریداری میکرد . خاوری در ایران چفیه به گردن در خیابانها  خود نمایی میکرد و به امام جمعه رشت میگفت دنبال ایجاد بانکهای زنانه است تا خانم ها راحت تر کار های بانکی را رانجام دهند. و باز هم هنگامی که هیچ کس نمیدانست ، وی تابعیت دوگانه دارد .و در واقع هیچ تعهدی به اب و خاکش ندارد . زنوزی در مصاحبه ای با یک نشریه، از اذربایجانی بودن خویش و اینکه ارزوی پیشرفت کشور و استانش را دارد میگفت . زنوزی پنهان نمیکرد و از محله ای که در ان به دنیا امده بود (شنب غازان) با افتخار یاد میکرد . و از پسوند زنوزی خود میگفت . اری او میگفت ابا اوجداش از زنوز هستند و ارزو دارد تا با ایجاد یک کارخانه دینش را به مردم منطقه اش ادا کند . توهین ها و حمله ها به زنوزی نه از باب دلسوزی که ازباب این مساله است که وی اذربایجانی است و برای 20000 هزار نفر در اذربایجان شغل ایجاد کرده است. باید بدانیم که انهایی که بر علیه وی مینویسند درد مردم را ندارد. بلکه از پیشرفت تبریز و اذربایجان به وحشت افتاده اند چرا که در هنگام بسته شدن کارخانه خودرو سازی وی هیچ کدام از نویسندگان . در طرفداری از 5000 کارگر بیکار شده کارخانه ایران خوردو تبریز اعتراض نکردند. حافظه تاریخی مردم اذربایجان و تبریز پر است از اعمال نفوز ها و حق کشی ها و سو مدیریت های هدایت شده بر علیه تبریز و اذربایجان . اکنون نیز در دنیای کنونی فراتر از منابع زیرزمینی و ثروت های خدادادی به منابع انسانی توجه میشود زنوزی فراتر از هر ثروتی است اگر کارخانه هایش ارا از او بگیرید او باز هم به گفته باز همان سایت که مینویسد زنوزی کارش را با یک سوله 500 متری اغاز کرد. باز اغاز میکند و 5 سال دیگر باز هم میشود زنوزی کار افرین . به جای توهین و موضع گیری بر علیه زنوزی سعی کنیم تا در هر استان شخصیتی چون او شکل گیرد . که کمترین سودش ایجاد کار برای جوانانی خواهد بود که هر لحظه مواد مخدر و.... در کمینشان نشسته است . زنوزی را در یابیم خصوصا تبریزی ها و اذربایجانی ها.قلم هایی که بر علیه وی مینویسند سالم نیستند انان درد پیشرفت اذربایجان و تبریز و حتی ایران را در دوره کنونی ندارد . همه چیز باید به دست انان اتفاق بیافتد . .و به قول دکتر طه حسین نویسنده و پژو هشگر مصری خود کاری انجام نمیدهند و از اینکه کسی کاری انجام دهد ناراحت میشوند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter