English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

مطلبی برای مهدی حمیدی شفیق

صدرا آقاسی

<<سالاملاشین آغیر آغری لارلا دوستلار

ویدالاشین راحات یاشام لا

قولتوغوموزدا درس کیتابلاری

و آلت جیب لریمیزده حیات آفیش لری

دویوشوروک

کیمسه نین شوشه سین سیندیرمادان

دویوشوروک

...

قلم لریمیز آتم بومباسی...>> (سعید موغانلی)

مدتی بود که می خواستم برای مهدی حمیدی شفیق مطلبی بنویسم. یادی کنم و از بزرگ منشی ها و پایداری هایش سخنی آورم. البته قصد، نه شناساندن که مهدی شناس عام و خاص است. او مردی باطنا اخلاقیست و مطمئنا همه ی کسانی که با او در مراوده بودند این مسئله را درک کردند. حال با وی زندان بکشند با درس بخوانند با داد و ستد مالی کنند با شکنجه اش کنند با دورا دور بشناسندش.

واقعیت مطلب اینکه انگیزه ی نوشتن مطلب نه صرفا در بند بودن کسی است که در حلقه ی نزدیکترین و صمیمیترین دستانیم . بلکه علاوه بر آن نمایش مضحک و تاسف آور عده ای به اصطلاح دانشگاهی است که مرا برای نوشتن کشانیده که به نوبه ی خود نمایانگر عمق بدبختی ماست .

جربان از آنجا شروع میشود که عده ای از فعالین سرشناس ملی مدنی آزربایجان در جلسه ای گرد هم میایند تا راجع به  بحران زیست محیطی دریاچه ی مظلوم اورمیه و روشهای اعتراض مدنی به عدم رسیدگی به این فاجعه ـ غیر سیاسی و بطبع غبر امنیتی ـ را بررسی کنند که به جرم اقدام علیه امنیت ملی با تهدید اسلحه و ضرب و شتم , حتی بدون اینکه اجازه داده شود کفشهای خود را بپوشند , روانه ی بازداشت موقت چهل و هشت ساعته ای می شوند که ماههاست در سلولها انفرادی و بندهای عمومی به طول می کشد. فی الفور تا تنور گرم است چهارده نفر به دو سال زندان محکوم می شوند . محکوم به جرمی که هنوز فرصت اقدام آن را نداشته اند و لابد اداره ی نیت شناسی و ذهن خوانی , نیت سو آنان را به اثبات رسانیده است . بقیه به جز دو نفر با وثیقه های چند ده میلیونی و حکم ممنوع الخروجی , با منت فراوان از امتیاز پر بهای زندگی عادی در خارج از زندان بهره مند می گردند . تقی سلحشور مرد پر تجربه و استوار حرکت و مهدی حمیدی شفیق دوست نارنین ما .

ادامه داستان با بلاتکلیفی مبارزان در بند حرکت ملی تا آنجا می رسد که قاضی پرونده اجازه حضور مهدی در امتحانات را صادر می کند. وی با توجه به نامه ای از جانب دانشگاه که حضور مهدی در امتحانات را بلامانع می کند – فتوکپی نامه  موجود است - با دستور خود , زندانبانان را موظف به بردن او به جلسه ی امتحان میکنند . مهدی امتحان تربیت بدنی را می دهد اما در امتحان نوزدهم دی – که در دانشکده علوم انسانی بود – در حالی که توسط مسئولان زندان به دانشگاه آورده شده بود ناگهان مسئولان عالی مقام عرصه ی علم جلوی زندانبانان را می گیرند که این دانشجو باید در زندان باشد و نمیتواند در امتحان حضور داشته باشد . با اصرار زندانبانان که با استناد به امر قاضی کار دانشجو امتحان دادن است و نه زندان کشیدن, مسئولان این سخن منطقی و منصفانه را پیش می کشند که با توجه به غیبتهای غیر مجاز مهدی – که احتمالا" در مسافرت بوده باشد و یا مثلا" حوصله آمدن به کلاس را نداشته است – برای وی نمره ی صفر منظور گشته است. متاسفانه این قضیه در حضور آقا و خانم حمیدی و خانواده ی محترم انان رخ داد که موجب شکه شدن وتاثر این خانواده ی عمیقا" احترام امیز و حق طلب و آزادیخواه شد .

برای مهدی

برای تو که مبارزه را و نترسیدن را زندگی می کنی و روشنفکر آزادیخواه جامعه شناسی هستی که شجاعانه در صف اول مبارزه بر علیه نژادپرستی و تتالیتاریسم ایستاده ای . با اعتراف به اینکه دلمان برایت تنگ شده است و نکرانت هستیم , زمانی که در اعتصاب غذا بودی می خواستم برایت بنویسم همدم سالهای دورم , نمیر اما اعتصابت را نشکن و میدانم که این بار هم عظمت غرورت و استواری افکارت را نخواهی شکست.

زندگی سیال است دوست من و چه بی صبرانه منتظر زندگی با حضور فیزیکی توییم و البته که همینک نیز با افتخار تو روزگار میگذرانیم در زندانی کمی بزرگتر از زندان تو.

در این وادی که زندان بانان، بی اخلاقی را ترویج می کنند و از دیده شدن علنی آن هیچ ابایی ندارند گو اینکه تو هر پسوند و پیشوند مثبت همراه با کلمه اخلاق را با خود یدک داری خوش اخلاق , اخلاقی , اخلاق مدار , با اخلاق و ...

مبارز اخلاق گرا و سیاستچی اخلاق مدار، و به نظر می رسد این اختلاف دو طیف لشکر کشیده ی رو بروی هم ـاخلاق گرا ها و بی اخلاق ها ـ گشتاوری را تولید می کند که جامعه را به سوی سعادت رهنمون خواهد کرد.

تو شایسته ی سیاستی مهدی حمیدی دوست داشتنی شجاع .

"سیاست من جمله اموری است که به تدریج انسان را فرسوده میسازد.... تنها کسی میتواند پای در عرصه ی سیاست گذارد که با ملاحضه ی عدم تطابق نظرات خود با حماقت و پستی جهان خرد نشود و جسورانه در مقابل سختی ها پایداری کرده , بگوید « به رغم همه » با چنین صفاتی میتوان گفت فرد شایسته ی سیاست است "    ماکس وبر

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter