English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

تورم افسار گسیخته دو رقمی در کشور و هیجان محافظه کاران از تورم ۲/۴ درصدی تورم در اروپا!

کلمه- کمال الدین صبا: مردم، شرکتها و کارخانجات با مشکلات فراوانی از بی ثباتی در تمامی زمینه ها و بخصوص بی ثباتی و بی انضباطی اقتصادی دولت در کشور در رنجند، آمار واقعی مخفی می گردد، قیمتها هر روزه رو به افزایشند، نرخ تورم دو رقمی هرباره توسط دولت تحریف می شود و با واقعیات نمی سازد، کارخانجات هر روزه با مشکلات جدید روبرو می شوند و یک به یک تعطیل می شوند، حقوق کارگران و پیمانکاران ماه هاست عقب مانده، تا جایی که تنی چند از مدیران شرکتهای بزرگ از شدت نگرانی و شوک و فشار حتی جان خویش را از دست دادند و اعتراض ها هر روز رو به افزایش است، خبرگزاری فارس نیوز وابسته به نهادهای امنیتی سپاه، خبر از تورم بی سابقه در اروپا می دهد. آن هم به بالاترین مقدار در دو سال اخیر، یعنی ۲٫۴ درصد!

در حالی که بحران اقتصادی دنیا در چند سال اخیر موج شدیدی از نگرانی ها را برای تولید کنندگان و در نتیجه بازار کار به وجود آورده بود، برنامه ریزی های منسجمی توسط کشورهای توسعه یافته و اتحادیه اروپا صورت گرفت تا رونق به اقتصاد بازگردد و اقتصادشان از رکود خارج گردد. تورم مثبت و کنترل شده، شاخصه ای از رونق اقتصادی در یک کشور می باشد و نشان از تمایل مردم به خرید دارد و همین امر موجب می شود که کارخانجات به تولید ادامه دهند و بازار کار و کسب و تولید در کنار یکدیگر فعال باشند. در این بین بانک های مرکزی و برنامه ریزان اقتصادی، همواره در تلاشند که شاخص تورم را کنترل کنند، به نحوی که در حال حاضر این شاخص نزدیک به ۲ درصد برنامه ریزی شده است و طبق تازه ترین گزارش های منتشر شده موسسه آمار اروپا موسوم به یورو استات، نرخ تورم از مقدار در نظر گرفته شده فراتر رفته و در دو سال اخیر برای اولین بار به عدد ۲٫۴ درصد رسیده است.

برنامه ریزی ها حاکی از آن است که این مقدار در سال آتی به رقم ۱٫۷ درصد خواهد رسید. بنابراین پس از تحولات اخیر بین المللی در کشورهای مصر و تونس و لیبی و بقیه کشورها که اکثرا در حوزه های نفتی هستند و افزایش قیمت نفت و حتی با زلزله شدید در ژاپن و سونامی و ماجرای هسته ای و مشکلات ناشی از عدم تأمین بعضی از قطعات حساس کارخانجات اروپایی که توسط شرکت های ژاپنی صورت می گرفته، با این حال نرخ تورم در اروپا حدود ۰٫۴ درصد بالاتر از انتظار و برنامه ریزی ها گام گذاشته است. هرچند که پیش بینی شده است که در سال آینده دوباره پائین آمده و به مقدار ۱٫۷ درصد برسد.

حال سوال اینجاست که غوغاسالارانی که از افزایش ۰٫۴ درصدی در تورم ۲ درصدی اروپا چشم پوشی نمی کنند، چطور است که در مقابل افزایش لجام گسیخته قیمت ها در کشور خودمان اغماض می کنند و صحبتی از نرخ تورم دو رقمی و افزایش و کاهش چند درصدی آن در هر ماه نمی کنند؟ چرا در مقابل بیکار شدن هر روزه تعدادی از کارگران و کارمندان و متخصصین خاموشند و صحبتی از اعتراضات برای دریافت حقوق معوقه کارگران و کارمندان و متخصصین به میان نمی آورند؟ چرا در مقابل این همه بی ثباتی در سیاست های داخلی و خارجی و فضای آشفته اقتصادی که منجر به فتوای جنگ و جهاد اقتصادی نیز برای آن شده است، خاموشند؟ آیا جز این را به اذهان متواتر می سازد که نفع عده ای از لمیدگان بر قدرت، بر همین آشفتگی داخلی در تمامی زمینه های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و غیره قرار گرفته است؟

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter