English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

مخالفان حکومت لیبی، کنترل ترمینال نفتی کشور را در دست گرفتند

آذوح: یک روز پس از آنکه نیروهای کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موافقت کردند که این سازمان فرماندهی عملیات نظامی علیه حکومت لیبی و حمایت و حفاظت از مردم و مناطق غیر نظامی از حملات هوایی و زمینی نیروهای حکومتی را برعهده بگیرد، گزارش منابع خبری حاکی از آن است که مخالفان حکومت لیبی با پیشروی سریع به سمت مناطق غربی این کشور که در کنترل حامیان معمر قذافی است، شهر بن جواد، راس لانوف و بریقه را نیز تصرف کرده و همزمان با شکست های متوالی و عقب نشینی نیروهای حکومتی، به سوی شهر سرت پایگاه اصلی نیروهای سرهنگ قذافی در حال پیشروی هستند.

معترضان طی دو روز گذشته (شنبه و جمعه) توانسته بودند شهرهای عقیله و اجدابیا را نیز از ارتش حکومت لیبی باز پس بگیرند و همچنین اعلام کرده اند می توانند در کمتر از یک هفته، صادرات نفت از مناطق تحت کنترل خود را آغاز کنند، که قطر برای ارسال نفت صادراتیِ مخالفین اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز یکشنبه نمایندگان کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، بعد از چند روز بحث و بررسی و چالش، سرانجام موافقت کردند که این سازمان فرماندهی عملیات نظامی علیه لیبی را برعهده بگیرد.

توافق بر سر فرماندهی عملیات نظامی علیه لیبی به علت اختلاف نظر بین فرانسه و ترکیه بر سر محدوده حملات هوایی، با کمی تاخیر مواجه شده بود و بنا به گزارش منابع خبری، عملا چند روز طول خواهد کشید تا ناتو فرماندهی عملیات را بر عهده گیرد و تا آن زمان آمریکا، بریتانیا و فرانسه فرماندهی عملیات را برعهده خواهند داشت.

شکست های پی در پی قوای حکومتی لیبی

همزمان گزارش خبرگزاری ها حاکی از آن است که روز یکشنبه ٢٧ مارس، مخالفان حکومت لیبی با پیشروی سریع به سمت مناطق غربی این کشور که در کنترل معمر قذافی است، شهر بن جواد را نیز تصرف کرده و نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی در حال عقب نشینی بوده و برای حفظ جانشان پا به فرار گذاشته اند.

مخالفان معمر قذافی، صبح یکشنبه در ادامه پیشروی‌‌های خود، کنترل کامل بندر نفتی راس‌لانوف را از دست نیروهای وفادار به رهبر لیبی خارج کرده‌ و از آمادگی خود برای صادرات نفت در کمتر از یک هفته دیگر سخن گفته‌اند.

به گزارش این خبرگزاری، یک فرمانده مخالفان گفته است بندر راس لانوف در کنترل کامل مخالفان قرار دارد و نیروهای تحت امر او اکنون در حال جستجوی شهر برای یافتن نیروهای وفادار به معمر قذافی هستند.

مخالفان نفت استخراج و صادر می کنند

در این میان یکی از مقام‌های عالی‌رتبه مخالفان نیز اعلام کرده است، امیر نشین قطر موافقت کرده است، نفت استخراج شده در مناطق شرقی لیبی را که در تصرف مخالفان است، در بازارهای بین‌المللی به فروش برساند.

علی ترهونی، یکی از مقام‌های عالی‌رتبه شورشیان لیبی در امور اقتصادی،‌ تجاری و نفتی در بنغازی، در این باره به خبرنگاران گفته ست: "ما قرارداری با قطر امضا کرده‌ایم و نخستین محموله در کمتر از یک هفته دیگر ارسال می‌شود."

به گفته وی میزان تولید نفت مناطق شرقی لیبی، که در کنترل مخالفان حکومت لیبی است، ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که این میزان ممکن است به ۳۰۰ هزار بشکه در روز نیز افزایش یابد.

امیرنشین قطر که قرار است، نفت تولید شده در مناطق تحت کنترل مخالفان معمر قذافی را در بازارهای جهانی به فروش برساند، نخستین کشور عربی بود که با فرستادن چند فروند هواپیمای جنگنده در عملیات ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی مشارکت کرده است.

نبردها ادامه دارد

به گزارش رویترز، نیروهای مخالف حکومت لیبی شامگاه یکشنبه به سوی شهر سرت پایگاه اصلی نیروهای سرهنگ قذافی در حال پیشروی بوده و آخرین خبرها حاکی از فرار و عقب نشینی برق آسای نیروهای وفادار به رهبر لیبی است.

همزمان حملات هوایی نیروهای ائتلاف بین المللی به مواضع ارتش لیبی همچنان ادامه دارد و جنگنده های ارتش فرانسه، غروب یکشنبه (به وقت محلی)، به یک پایگاه هوایی حامیان قذافی در شمال غربی آن کشور حمله کرده و پنج هوایپمای جنگی و دو هلی کوپتر را زمانی که آماده حمله به نیروهای مخالف معمر قذافی بودند، در پایگاه مصراته منهدم کردند.

بنا به گزارش خبرگزاریها و منابع خبری، فرانسه یکی از چند کشوری است که در یک ائتلاف بین المللی در هشت روز گذشته با حمله به مواضع قوای حکومتی لیبی، تلاش کرده است با اعمال یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور از کشتار بیشتر شهروندان غیرنظامی به وسیله سرهنگ قذافی جلوگیری کنند.

خبرگزاری ها به نقل از شاهدان گفته اند "گلوله باران شهر محاصره شده مصراته به وسیله ارتش لیبی، در پی پرواز هواپیماهای نظامی ائتلاف بین المللی متوقف شده است."

یکی از شبه نظامیان در مصراته به خبرگزاری رویترز گفته است: "گلوله باران شهر متوقف شده و جنگنده های ائتلاف در حال پرواز برفراز مصراته هستند. گلوله باران زمانی متوقف شد که هواپیماها بر فراز شهر نمایان شدند."

مصراته به کانون نبرد مخالفان دولت لیبی با ارتش معمر قذافی در شمال غرب این کشور تبدیل شده است.

مخالفان سرهنگ قذافی پیش از آغاز حملات هوایی ائتلاف بین المللی، ضمن عقب نشینی از مواضع خود، کنترل شهرهای ساحلی در شمال شرق لیبی را به حامیان رهبری واگذار کرده بودند.

مخالفان در لیبی از نیمه ماه فوریه و با هدف پایان دادن به چهل سال حکومت معمر قذافی قیام کردند، اما قذافی معترضین را معتادین به مواد مخدر و حامیان القاعده معرفی کرده و اطمینان داده است که تمامی مخالفین و همچنین نیروهای ائتلاف را "نابود" کند.

در آخرین خبر مربوط به رویدادهای لیبی، پاپ رهبر کاتولیک های جهان، خواستار آتش بس در لیبی شده است .

همزمان فرانکو فرانتينی، وزير خارجه ايتاليا، در مصاحبه با روزنامه لاريپابليکا، اعلام کرده است که اين کشور همراه با آلمان طرحی را برای پايان دادن به جنگ در ليبی آماده کرده اند، که اين طرح از جمله شامل برقراری آتش بس تحت نظارت سازمان ملل متحد و تبعيد معمر قذافی است.

وزير خارجه ايتاليا همچنين گفته است که اتحاديه آفريقا در حال تشويق معمر قذافی برای استعفا است.

جرس

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter