English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

موج اعتراضات مردمی به چین رسید؛ فراخوان فعالان چینی به آغاز اعتراضات ضد حکومتی

همزمان با اوج گیری قیام های مردمی در کشورهای منطقۀ شمال آفریقا و خاورمیانه علیه حکومتهای استبدادی، جمعی از فعالین و مخالفین حکومت چین نیز، طی فراخوانی که در وبلاگها و سایت های اینترنتی منتشر کردند، خواستار آغاز اعتراضات علیه حکومت شدند، که در پی آن، ماموران گارد ضد شورش و نیروهای انتظامی، در چند شهر اصلی آن کشور آرایش نظامی برقرار کردند.

این درخواست که نخست در یک سایت اینترنتی چینی و سپس در سایت های اجتماعی نظیر توییتر انتشار یافت از مردم سیزده شهر چین خواسته شده بود که دست به تظاهرات بزنند و شعار "ما غذا می خواهیم، ما کار می خواهیم، ما خانه و عدالت می خواهیم " سردهند و "انقلاب یاسمن" راه بیندازند.

بر اساس این گزارش چند روز پیش از این حرکت، تعدادی ازمعروفترین فعالان حقوق بشر چین توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

گفتنی است اینترنت در چین شدیدا مورد فیلترینگ و سانسور قرار دارد و بنا به گزارش شاهدان و منابع، اکنون کلمه "انقلاب یاسمن" هم فیلتر شده است.

گزارش های رسیده از شانگهای و پکن حاکی است که بسیاری از مردم از اینکه شمار زیادی از ماموران پلیس در میادین اصلی شهر حضور دارند متعجب شده بودند .

بر اساس گزارش ها پلیس تجمع گروه های کوچکی از مردم را در دو شهر چین برهم زده است.

در شانگهای از مردم خواسته شده بود که خارج از سینمای صلح در میدان خلق جمع شوند.

پلیس در این میدان حضور یافته بود و در انتظار تجمع کنندگان بود اما شمار مردم بسیار کم بود و به نظر می رسید که اکثرا روزنامه نگاران در این محل جمع شده اند.

بر اساس گزارش فوق، ابتدا تشخیص تظاهرکنندگان از روزنامه نگاران یا کسانی که برای خرید به خیابان ها آمده بودند مشکل بود اما طولی نکشید که ماموران لباس شخصی سه نفر را ازمیان جمعیت بیرون کشیدند، و در حالیکه آنها فریاد می زدند ما کاری نکرده ایم چرا مارا می خواهید بازداشت کنید، با خشونت مورد بازداشت و انتقال به مقر پلیس قرار گرفتند.

بازداشت این افراد که در مقابل دوربین و چشم مردم باخشونت انجام گرفت توجه زیادی را جلب می کرد.

هنوز مشخص نیست موج اعتراضات چین مجددا از چه زمانی آغاز و از سر گرفته خواهد شد.

گفتنی است موج اعتراضات مردمی نسبت به حکومت های دیکتاتوری، از حدود دو ماه پیش با خیزش مردم تونس که به انقلاب "یاس" موسوم شد آغاز و اکنون تا انقلاب "یاسمن" چین ادامه یافته و در این روند، کشورهای مصر، اردن، یمن، الجزایر، لیبی، بحرین، ایران و کردستان عراق، دستخوش قیام و خیزش مردم بوده اند.

بی بی سی

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter