English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

آلودگی رادیواکتیو در ژاپن به بالاترین حد رسید

آذوح: گزارش‌های تازه حکایت از آن دارند که میزان رادیواکتیو موجود در آب دریا در ژاپن از زمان وقوع زلزله و سونامی در این کشور رکورد را شکسته است. دولت ژاپن در پی یافتن‌ راه‌حل‌های اضطراری برای جلوگیری از فاجعه است.

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر آلوده بودن آب اقیانوس به ماده‌ی رادیواکتیو ید موج نگرانی‌ها در مورد تششعات مواد رادیو اکتیو از نیروگاه‌های آسیب‌دیده‌ی ژاپن بالا گرفته است. اندازه‌گیری‌‌ها نشان داده‌اند، میزان ید ۱۳۱ که ماده‌‌ای رادیو اکتیو است در آب دریا در نزدیکی رآکتورهای آسیب‌دیده، ۳۳۵۵ برابر بیش‌تر از حد مجاز است و به این ترتیب به بالاترین حد خود از زمان وقوع فاجعه در ژاپن رسیده است.

به باور کارشناسان این امر نشان از آن دارد که آب آلوده از نیروگاه‌ها همچنان به اقیانوس سرازیر می‌شود. به گفته‌ی یکی از مقامات دولتی ژاپن میزان بالای ید "نگران‌کننده" است اما با این حال "خطری برای سلامتی مردم ندارد."

روز دوشنبه (۲۸ مارس) مقامات شرکت تپکو از نشت ماده‌‌ی سمی پلوتونیوم به زمین خبر داده بودند اما در عین حال اضافه کردند که این ماده برای انسان خطرآفرین نیست. مسئولان ژاپنی تا شعاع ۲۰ کیلومتری نیروگاه فوکوشیما را از سکنه تخلیه کرده‌اند، اما با این همه برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که با توجه به انتشار اخبار جدید بایستی عملیات تخلیه در محدوده‌ی بیشتری صورت گیرد.

بر اساس گزارش‌اداره‌ی هواشناسی آلمان، وزش باد روز چهارشنبه (۳۰ مارس) در ژاپن می‌تواند باعث گسترش ذرات رادیو اکتیو در سطح این کشور شود.

راه‌حل‌های اضطراری

نائوتو کان، نخست‌وزیر ژاپن نیز در سخنانی وضعیت پایگاه هسته‌ای فوکوشیما را "غیرقابل پیش‌بینی" خواند و از همکاری نزدیک باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا با ژاپن در حل این بحران سخن گفت. به گفته‌ی معاون وزیر انرژی آمریکا، بر پایه‌ی اطلاعات کنونی تخمین زده می‌شود که رآکتورهای آسیب‌دیده رفته رفته وضعیت بحرانی را پشت سر بگذارند.

در همین حال دولت ژاپن دستور بازبینی و آزمایش فوری رآکتورهای فعال دیگر در این کشور را داده است. بر پایه‌ی ابلاغیه‌ دولت رآکتورهایی که هم‌اینک خاموش یا در حال ساخت هستند اجازه‌ی فعالیت  بدون نظارت را ندارند. نزدیک به ۵۰ رآکتور اتمی در ژاپن وجود دارند که همگی در نزدیکی دریا واقع شده‌اند.

در تازه‌ترین کنفرانس مطبوعاتی یوکیو ادانو، سخنگوی دولت ژاپن، اظهار داشت که دولت در نظر دارد از روز پنج‌شنبه (۳۱ مارس) عملیات پاشیدن رزین بر خرابه‌های به جا مانده در فوکو‌شیما را آغاز کند. این بخشی از برنامه‌‌ی تازه این کشور برای جلوگیری از تششعات رادیواکتیو عنوان شده است. رزین سطح خرابه‌ها را می‌پوشاند و به این ترتیب باد‌های ساحلی قادر به جا به‌جایی گرده‌های آغشته به مواد رادیواکتیو نخواهند بود.

چنانچه این راه حل جواب ندهد، ژاپن قصد دارد رآکتورهای اتمی را با پارچه‌ای مخصوص بپوشاند. ادانو جزییات بیشتری از جمله این‌که این پارچه از چه جنسی خواهد بود، نداد.

راه حل نهایی که هم‌اکنون بحث‌ها در مورد آن جریان دارد، پمپاژ کردن آب آلوده‌ی نیروگاه‌ها به دریاست.

گزارش‌های رسیده از ژاپن حاکی از آن است که مازاتاکا شیمیتسو، رییس شرکت تپکو که اداره نیروگاه‌های اتمی فوکوشیما را بر عهده دارد، در پی تشخیص داشتن فشار خون بالا و احساس سرگیجه به بیمارستان منتقل شده است. این مدیر ۶۶ ساله آخرین بار دو هفته‌ی پیش در کنفرانسی مطبوعاتی حاضر شده بود و پس از آن اثری از وی در ملاعام نبود.

انتقادات فراوانی از سوی دولت ژاپن و همچنین افکار عمومی متوجه شرکت تپکو است که عدم حضور رییس این شرکت در انظار عمومی نیز باعث شده بود تا موج انتقادات از عملکرد تپکو در مواجه با این فاجعه فزونی گیرد.

دویچه وله

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter