English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

بیانیه ی آذوح به مناسبت فرارسیدن روز طبیعت، 13 فروردین

سیزدهم فروردین ماه را، «روز طبیعت» نام گذاری کرده اند. شاید سیزدهم نوروز تنها یک بهانه است؛ بهانه ای برای آشتی با طبیعت و به یاد زلالی آب، استواری کوه، و چشم نوازی درخت افتادن. بهانه ای برای رفتن، دیدن و گره خوردن با آنچه پیش روی چشمانت رشد می کند و تو صدای رشد طبیعت را از میان آن همه تازگی و طراوت، می شنوی. مهم نیست؛ کنار خیابان، توی بوستان، کنار بزرگ راه یا خارج از شهر و میان زمین های خاکی، مهم فرار از چهار دیواری های خسته کننده است و ترس از خفه شدن و پوسیدن دل. روزی که باید در کنار بهره مندی از طبیعت زیبا و آب و هوای نیکو، نشان داد «روز طبیعت» فقط یک شعار نیست؛ که نشانه ی شعور بالای مردمی است که می خواهند سال های سال از این طبیعت زیبا بهره مند گردند.

ملت شریف آذربایجان

دریاچه ی ارومیه یکی از زیستگاه‌های طبیعی مهم آذربایجان، با سواحل زیبا و شفابخش خود و دارای یکی از کمیاب‌ترین منابع طبیعی از نظر داشتن مواد معدنی گوناگون، این قلب تپنده ی آذربایجان، امروزه با تهدیدی بسیار جدی روبروست و در آستانه ی خشک شدن قرار دارد.

این در حالی است که این حوضه با داشتن دشت‌هایی مانند دشت تبریز، اورمو، ماراغا، سویوق بولاق، قوشاچای، سولدوز، سالماس، خانا و توفارقان یکی از کانون‌های ارزشمند فعالیت کشاورزی و دامداری به‌شمار می‌رود. در حال حاضر ۲۷ گونه پستاندار، ۲۱۲ گونه پرنده، ۴۱ گونه خزنده، ۷ گونه دوزیست و ۲۶ گونه ماهی حیات وحش این دریاچه را تشکیل داده ‌اند. دریاچه ی ارومیه با ۱۰۲ جزیره‌ اش که همه ی آن‌ها از سوی سازمان یونسکو به عنوان اندوخته ی طبیعی جهان به ثبت رسیده‌، زیستگاه پرندگان زیبای کوچکی همچون مرغ آتش و تنجه و نیز گوزن زرد است.

چنین است که رژیم جمهوری اسلامی ایران همچون خلف پهلوی نشان خود، با دانستن اهمیت ژئوپلتیک چنین گنجینه ای چنگ بر گلوی آن انداخته و سالهاست در آرزوی خشکیدن آن لحظه شماری می کند. و مضحک می شود وقتی رژیمی که اقتصاد آذربایجان را به انواع روشها و ابزارها به اضمحلال کشانده، اینک با ادعای پیشرفت و سدسازی و آبادانی، کمر به قتل عروس آذربایجان بسته است. سد سازی هایی که به جای پیشرفت و آبادانی و تولید برق، مرگ را به ارمغان آورد و آب دریاچه را از 22 متر به کمتر از پنج متر رساند.

امسال نیز همچون بهار 89 جمع کثیری از فعالین سیاسی و اقشار مختلف آذربایجان، دست در دست هم و متحد، تصمیم به پاسداری از این نگین گرفته اند و دهها بازداشتی و ماهها حبس بسیار کوچکتر از آن بود که بتواند خللی بر عزم راسخ ملت آذربایجان در دفاع از خاک پاکش وارد سازد. امسال نیز 13 فروردین، خاطره ای یادگار در خاطرات حماسه های آذربایجان خواهد شد.

آذربایجان اویرنجی حرکاتی- آذوح ضمن حمایت از فراخوانهای داده شده برای 13 فروردین 1390، از آحاد ملت عزیز آذربایجان و علی الخصوص فعالین سیاسی این دیار تقاضا دارد اعتراض به سیاست خشکاندن دریاچه ی ارومیه را نه فقط در یک روز خاص و تجمع محدود، که مداوما و مکررا پیگیری و دنبال نمایند. موضوع دریاچه ی ارومیه با عنایت به اهمیت امر و نیز محیط زیستی بودن صورت مساله، قابلیت آن را دارد که بتواند با شکستن دیوارهای بایکوت و سانسور رسانه ها و بین المللی گشتن آن، فریاد مظلومانه ی ملت آذربایجان را بیش از پیش به گوش جهانیان برساند.

... ما، همه، به خاک بخشنده ی آذربایجان مدیونیم... بدهکاریم...

گوج بیرلیکده دیر...

آذربایجان اویرنجی حرکاتی- آذوح

11 فروردین 1390

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter