English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

اعتراض به مرگ تدریجی دریاچه اورومیه در روز طبیعت در شهرستان سایین قالا

آذوح: موضوع کاهش بی سابقه آب دریاچه اورومیه، طی سالهای اخیر نظربه ارائه مقالات علمی مختلف و درخور تقدیر صاحبنظران و علمای مربوطه، به دلیل اهمیت موضوع و آگاهی ملت آزربایجان از عمق فاجعه، بحث جدیدی به حساب نمی آید

اما به دلیل عدم حصول حتی ذره ای اندک از مطالبات ملت آزربایجان فی باب مسئله ی خشک شدن کاملاً عمدی آب دریاچه اورومیه، موضوع ذکر شده تا حلِ نهائی آن توسط ارگانهای ذیربط، همچنان موضوع و تیتر مسائل آزربایجان جنوبی خواهد ماند.

حال همگان به این باور رسیده اند که با مرگ نهائی دریاچه اورومیه، ضربه ای مُهلک به پیکره ی طبیعت آزربایجان جنوبی خواهد خورد. با شوره زار شدن احتمالی محل این دریاچه، میلیاردها تُن نمک پسمانده با وزش باد به صدها کیلومتر دورتر پاشیده خواهد شد که در صورت تحقق احتمالی این حادثه، حیات مردم آزربایجان با شدیدترین مخاطره ی زیست محیطی تاریخ خود مواجه خواهد شد.

با علم به این موضوع، ملت آگاه و فهیم آزربایجان در مقاطع مختلف زمانی و در اکثر شهرهای آزربایجان جنوبی و  به شیوه های گوناگون،  مراتب اعتراض خود را به سهل انگاری و بی تفاوتی مسئولان جمهوری اسلامی ایران،  نسبت به خشک شدن دریاچه ی اورومیه به گوش جهانیان رسانده اند. ولی صد افسوس که هیچ کار مفیدی در راستای نجات این دریاچه از مرگ تدریجی آن توسط هیچ دستگاه دولتی در ایران صورت نگرفته است.

***

سیزده 13فروردین سال نود(سیزده بدر) روز طبیعت، مردم آگاه شهرستان سایین قالا(شاهین دژ) دوشادوش  مردم تبریز، اورمو،قوشاچای، سولدوز و ... با جمع شدن در اطراف "بیرلیک کؤرپوسو" (پل وحدت) بر روی رودخانه جیغاتی(زرینه رود) و در یک حرکت اعتراضی به صورت سمبولیک، هریک با ریختن یک بطری آب به رودخانه جیغاتی که منتهی به دریاچه اورومیه میگردد، مراتب اعتراض خود را به بی تفاوتی مسئولان رژیم جمهوری اسلامی ایران در برابر این فاجعه زیست محیطی به نمایش گذاشتند. حین این مراسم ، متناوباً شعارهایی چون: "یاشاسین آذربایجان"، "تورک دیلینده مدرسه: اولمالیدیر هرکسه" "اورمو گؤلو سَسلنیر : سوسوزام هارای هارای"،"سَددیلری سیندیرین:اورمو گؤلون دولدورون" و ... از بین شرکت کنندگان طنین انداز این حرکت مدنی می‌شد. لازم به ذکر است که سد بَیگ کَندی(سدبوکان) که بالاتر از سایین قالا و بر روی رودخانه جیغاتی بناء نهاده شده است، با وجود بارشهای نسبتا خوب زمستانی دیر زمانی است که دریچه خروجی آن باز نشده است به طوری که اندک آب جاری در بستر این رودخانه به همین دلیل، گندیده شده و این موضوع نیز در چنین روزی موجبات شدت گرفتن اعتراضات مدنی ملت آگاه شهرستان سایین قالا(شاهین دژ)را فراهم آورده است.

نهایت اینکه  شرکت کنندگان در  مراسم روز طبیعت، با پخش کردن موسیقی های تورکی با صدای بلند از رادیوپخشهای خودروهایشان، انجام رقصهای آذری و یاللی، پوشیدن لباسهای سرخ رنگ، زیبائی دوچندانی به ساحلِ جلگه ای رودخانه جیغاتی بخش کرده بودند.

با تشکر از شرکت کنندگان در این مراسم و ملت آگاه و غیور تورکآزربایجان

حرکت ملی آزربایجان ـ شاخه ی سایین قالا(شاهین دژ)

کلوب دات کام

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter