English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

بیانیه ی آذربایجان اویرنجی حرکاتی- آذوح به مناسبت 19 اردیبهشت، روز دانشجوی آذربایجان

تاریخ مبارزاتی حرکت ملی آذربایجان جنوبی، نقاط عطف بسیاری به خود دیده است. لحظاتی سرنوشت ساز، غرورآفرین و سرشار از عشق به سرزمین مادری. و بی تردید، یکی از این بزنگاههای تاریخی، روز فریاد حق طلبی دانشجویان آذربایجانی است.

19 اردیبهشت، یادآور زمانی است که صدها مبارز جوان، شجاع و آگاه آذربایجان با شکستن تابوهای رژیم شوونیستی ایران صدای رسای ملت خویش گردیدند و در این راه دهها شهید و زندانی را تقدیم راه آزادی آذربایجان جنوبی نمودند.

19 اردیبهشت، روز دختران و پسرانی است که رودرروی نیروهای تادندان مسلح ایران ایستادند و با تمام وجود، سر در راه وطن نهادند. این روز، روز تجلی "هارای هارای، من تورکم"، روز دانشجوی آذربایجانی است.

دانشجویان آذربایجان امسال نیز همچون روال 17ساله ی گذشته، بیشترین فشار را از سوی نیروهای امنیتی متحمل گردیده اند. جنبش دانشجویی به مثابه خط مقدم مبارزه ی ملت آذربایجان، همواره با هزاران تهدید و خطر روبروست و رژیم ایران با آگاهی از قدرت عظیم و شگرف این جنبش، دانشجویان را سیبل حملات خود کرده است. دهها بازداشت، احکام سنگین، اخراج از دانشگاه و... هزینه ای است که بر جنبش دانشجویی آذربایجان تحمیل می گردد. رژیم ایران به خوبی می داند که نتیجه ی کوچکترین غفلت از دانشجویان آذربایجان، سرنگونی کاخ پوشالی جمهوری اسلامی خواهد بود. همچنان که در 1خرداد 85 جنبش دانشجویی نشان داد از چه نیروی عظیم و قدرتمندی در بسیج عمومی مردم و جریان سازی اعتراضات برخوردار است.

امسال در حالی به استقبال این روز می رویم که جنبش دانشجویی آذربایجان همچون سالیان گذشته، تحت شدیدترین فشارها و محدودیت ها قرار دارد. برخوردهای سخت و خشن امنیتی با مهدی حمیدی شفیق، ابراهیم رشیدی، سالار طوری، وحید حبیب چشمه، روزبه سعادتی، افشین شهبازی، مهرداد کرمی، محمد احدی و سهند نوبخت تنها گوشه ای از این نمونه هاست. اما باز، همچون همیشه، دانشجویان آذربایجانی علیرغم محرومیت، تعلیق و اخراج از دانشگاه و بازداشت و شکنجه، لحظه ای در دفاع از آرمانهای خود عقب نشینی نکرده اند و بیش از پیش در راه تحقق آزادی و عدالت خالصانه جنگیده اند.

از سوی دیگر، فاجعه ی اورموگولو شرایط را بیش از پیش بغرنج نموده است. رژیم ایران با دانستن نقش بسیار حیاتی این دریاچه در آینده ی سرزمین آذربایجان جنوبی، تمامی تلاش خود را بر خشکاندن هر چه سریعتر آن گذارده است. رژیم ایران که از برخورد و سرکوب حرکت ملی آذربایجان جنوبی به ستوه آمده و توان برخورد با آن را در خود نمی بیند، سناریوی "سرزمین سوخته" را مناسبترین راه حذف معضلی به بزرگی آذربایجان دیده است. و البته که مرگ "اورموگولو" بهای بسیار گزافی را بر دوش ملت آذربایجان خواهد گذاشت. این دریاچه، نباید و نباید به هیچ وجه از بین برود.

جنبش دانشجویی آذربایجان- آذوح ضمن تبریک فرارسیدن 19 اردیبهشت، روز دانشجوی آذربایجان، با عنایت به شرایط موجود و با اتکا به نیروی اراده ی آگاهانه ی ملت آذربایجان بخشی از خواسته ها و اهداف خود را به شرح زیر بیان می دارد:

1- جنبش دانشجویی آذربایجان-آذوح خواستار حذف فضای امنیتی ونظامی در دانشگاههاست. طبیعی است که به دنبال آن، علایم و عواقب وجود چنین فضایی از قبیل صدور احکام انضباطی سنگین، تبعیض و تفکیک جنسیتی، اخراج اساتید دگر اندیش، عدم صدور مجوز برگزاری مراسمات، اعمال فشار و ایجاد محدودیت برای فعالیت تشکل های دانشجویی و... نیز باید از میان برداشته شود .جنبش دانشجویی آذربایجان با پافشاری بر حرکت های ملی و حق طلبانه ی دانشجویان و فعالین سیاسی آذربایجان و با تاکید بر احقاق حقوق ملت آذربایجان، خواستار لغو تمامی احکام قضایی مربوط به دانشجویان و فعالین حرکت ملی آذربایجان و آزادی تمامی زندانیان سیاسی آذربایجان می باشد .در عین حال با اعلام حمایت از جنبش های زنان، کارگران و جنبش دموکراسی خواهی و حقوق بشر، خواستار آزادی دانشجویان زندانی و فعالین کارگری، تمامی فعالین سیاسی و حقوق بشری و لغو احکام قضایی صادر شده برای آنان هستیم.

2- آذربایجان اویرنجی حرکاتی- آذوح با تاکید بر احقاق تمامی حقوق از دست رفته ی ملت آذربایجان، مشکل دریاچه ی اورمیه را بزرگترین و حادترین مساله ی کنونی آذربایجان جنوبی می داند. سال جاری که بنا بر تحقیقات علمی به عمل آمده می تواند به سال مرگ قطعی و همیشگی اورموگولو مبدل شود، سال مرگ و زندگی ملت آذربایجان نیز به شمار می رود. آذوح که بیش از 70درصد برنامه ی کاری سال جاری خویش را بر این موضوع استوار ساخته از تمامی تشکلات، گروهها و فعالین ملی صمیمانه و به جد می خواهد این فاجعه را در راس امور خود قرار دهند. ما ضمن حمایت کامل از تمامی حرکتهای اعتراضی نسبت به روند خشکانده شدن دریاچه ی اورمیه، ملت آذربایجان را به دفاع از هستی و وجود آذربایجان جنوبی فرا می خوانیم. بی تردید هرگونه اعتراض حتی بسیار کوچک، از کمپین تغییر عکس پروفایل در فیس بوک تا اعتراضات گسترده ی خیابانی، تاثیر بسیاری در خنثی سازی سیاستهای رژیم ایران نسبت به دریاچه ی اورمیه خواهد داشت.

آذربایجان اویرنجی حرکاتی- آذوح از آحاد ملت عزیز آذربایجان و علی الخصوص فعالین سیاسی این دیار تقاضا دارد اعتراض به سیاست خشکاندن دریاچه ی ارومیه را نه فقط در یک روز خاص و تجمع محدود، که مداوما و مکررا پیگیری و دنبال نمایند.

یاشاسین آذربایجان

گوج، بیرلیکده دیر...

آذربایجان اویرنجی حرکاتی- آذوح

17 اردیبهشت 1391

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter