English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

گزارشات تکمیلی از تظاهرات در اورمیه و تبریز+ تصاویر

آذوح:

تبریز:

20.00: گزارشات رسیده از تبریز حاکی است بسیاری از حاضرین در میدان آبرسان تبریز در اقدامی ناگهانی با حضور در خیابان و میدان شعارهای حمایت از دریاچه ی اورمیه را سردادند. گفتنی است پس از چندین دقیقه از آغاز تظاهرات مامورین یگان ویژه با هجوم و برخورد بسیار شدید حاضرین را مورد ضرب و شتم قرار داده و برای پراکندن و متفرق کردن مردم معترض اقدام به پرتاب گاز اشک آور نموده اند. شاهدین عینی از بازداشت نزدیک به 15 نفر خبر می دهند.

در محدوده بازار و چهارراه شریعتی نیز تعداد بسیار زیادی از نیروهای امنیتی و لباس شخصی حضور دارند. محل استقرار نیروهای یگان ویژه ایستگاه مترو سه راه امین گزارش شده است.

از سوی دیگر بر اساس گزارشات به دلیل ازدحام در آبرسان و اطراف دانشگاه مامورین حراست دانشگاه تبریز مانع از ورود و خروج دانشجویان می شوند .

اورمیه

19.30: بنا به گزارش خبرنگاران صفحه فیس بوکی کمپین اعتراض به خشکاندن دریاچه اورمیه با آغاز اعتراضات در چهار راه سرداران و امام نزدیک به 5 ماشین(2 مینی بوس و 3 ون یگان ویژه) مملو از افراد بازداشت شده گشته و به مکان نامعلومی منتقل گریده اند.

همچنین گزارشها حاکی از شروع درگیری در چهارراه امام عطایی دارد که چندین نفر بازداشت شده اند.

19.15: بنا به خبرنگاران صفحه فیس بوکی کمپین اعتراض به خشکاندن دریاچه اورمیه هم اکنون درگیری شدیدی در خیابان عسگرآبادی در جریان است . که تاکنون چندین نفر بازداشت گردیده اند و نیروهای امنیتی از هیچ اقدامی جهت سرکوب مردم دریغ نمی نمایند.

18.00: بنا به گزارشات ارسالی خبرنگار صفحه فیس بوکی کمپین اعتراض به خشکاندن دریاچه اورمیه از سطح شهر اورمیه، نیروهای انتظامی در جای جای پیاده رو ها  ی خیابان های عطایی و امام در حال گشت دادن می باشند. این نیروها که به فاصله ی چندین متر از همدیگر در پیاده رو ها مستقر گردیده اند اجازه ی هیچ گونه توقفی را به عابران پیاده نداده و در صورت امتناع عابرین، آنها را تهدید به دستگیری و انتقال به نیروی انتظامی می نمایند. در این میان چندین موتورسیکلت نیروی انتظامی و نیروهای یگان ویژه روی پل روگذر خیابان عطایی مستقر شده و به ارعاب مردم حاضر در محل می پردازند. بنا به گزارشات رسیده هتل رضا، کوچه ی آزمایشگاه دکتر میلانی در روبروی خیابان خیام شمالی و پارکینگ موجود در ابتدای خیابان منتظری در میدان مرکز مملو از نیروهای یگان ویژه می باشد. این درحالی است که خیابان ها ی امام و عطایی مملو از جمعیت می باشد اما نیروهای انتظامی چنان رعب و وحشتی در سطح شهر ایجاد کرده و به تهدید مردم می پردازند که شهر تبدیل به پادگنی نظامی شده است. بنا به گزارش شاهدان عینی در پاسخ این تهدیدها چندین درگیری لفظی میان مردم و نیروی انتظامی رخ داده است.

به رغم وجود تمامی این موارد، مردم غیور اورمیه اقدام به آغاز اعتراض کرده و درگیریهای پراکنده در چندین نقطه ی شهر صورت گرفته است. در خیابان عطایی اعتراض مردم آغاز و با چندین متر حرکت اعتراضی با سرکوب شدید نیروهای یگان ویژه مواجه گشت. از خیابان عسگرآبادی نیز گزارش می رسد که جوانان غیور آزربایجانی با سردادن شعارهای "یاشاسین آزربایجان" اقدام به اعتراض نمودند که نیروهای انتظامی با یورش به این جوانان سعی در پراکنده نمودن ایشان برآمدند و دست کم 8 تن از این جوانان توسط نیروهای انتظامی دستگیر شد. مهمترین این درگیریها در چهارراه سرداران روی داد که نیروهای انتظامی با یورش وحشیانه به معترضین بیش از 50 نفر را دستگیر و توسط مینی بوس ها و ون های نیروی انتظامی به مکان های نامعلومی انتقال دادند.  از خیابان امام نزدیکی بیمارستان شفا نیز گزارش می رسد که اعتراض ملت غیور آزربایجان جرقه خورد و با سرکوب نیروهای انتظامی مواجه گشت. درکنار این موارد نیروهای لباس شخصی و اطلاعاتی در حال گشت زنی در میان مردم می باشند تا در صورت ظنین شدن به افراد اقدام به دستگیری ایشان نمایند. در کنار این موارد تمامی خیابانهای منتهی به خیابان امام و عطایی توسط نیروهای انتظامی بسته شده است و به هیچ ماشینی اجازه ی ورود به این دو خیابان داده نمی شود.

لازم به ذکر است که علیرغم پیچیدن شایعاتی در شهر مبنی بر حمایت شیخ حسنی امام جمعه ی اورمیه و قاضی پور نمیانده ی این شهر از این فراخوان اعتراضی، در ساعاتی نزدیک به موعد اعلامی این اشخاص با صدور بیانیه هایی که به گونه ای وسیع در سطح شهر اورمیه پخش شد مخالفت خود را با هرگونه اعتراض مدنی آزربایجانیان بیان داشتند. در ضمن فرمانداری اورمیه با صدور بیانیه ای شدید الحن اقدام به تهدید مردم نمود و بیان داشت که در صورت هرگونه اعتراض نیروهای انتظامی به شدت با معترضین برخورد می کنند.

این اقدامات مسئولان استانی حاکیمت جمهوری اسلامی ایران در صورتی انجام می پذیرد که خطر خشک شدن دریاچه ی اورمیه زندگانی میلیونها نفر در آزربایجان جنوبی را تهدید می نماید. به طور کلی باید چنین گفت که شهر چنان در التهاب بسر می برد و مملو از نیروهای سرکوبگر گشته است که گویا شهر به تسخیر نظامیان درآمده است و حکومت نظامی در شهر برقرار است.

میانه :

میدان معلم میانه به محاصر ه نیروهای امنیتی در امده است. امروز یکم خرداد ماموران لباس شخصی و انتظامی شهر میانه با تجمع محسوس در میدان معلم این شهر اجازه تردد به مردم را نمی دهند و به عابران هشدار می دهند که از توقف مقابل مغازه ها خودداری کنند. ماموران گارد ویژه مقابل بانک ملی سوار بر دو دستگاه ماشین ون به حالت آماده باش هستند.ماموران لباس شخصی به کسانی که گوشی های موبایل در دست دارند هشدار میدهند و در چندین مورد گوشی های تعدادی از جوانان مورد بازرسی قرار داده اند.

ترس از انتشار تصاویر تجمع ماموران در این میدان باعث شده است تا به هرگونه حرکت ، تجمع بیش از دو نفر و در دست داشتن گوشی های موبایل حساسیت ویژه ای نشان داده شود.







Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter