English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

کشف تمدن 7 هزار ساله در شمال شرق آذربایجان شرقی

آذوح: باستان شناسان و کاوشگران در سه فصل کاوش، تمدن 7 هزار ساله کرا – ارس را در شهرستان خداآفرین واقع در شمال شرق آذربایجان شرقی کشف کردند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: کاوش‌های باستان شناسی شهرستان خداآفرین با هدف دستیابی به آثار و بقایای تمدن کهن در کرانه‌های ارس از سال 85 آغاز شد که با کشف بخشی از آثار این تمدن، اطلاعات ارزشمندی به دست آمده است.

تراب محمدی افزود: این آثار متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد و بیانگر وجود تمدن پیشرفته شهرنشینی در این منطقه است.

وی گفت: مطالعه آثار به دست آمده از این کاوش‌ها بیانگر نوع شهرنشینی تمدن کرا ــ ارس جدا از نوع شهرنشینی تمدن بین النهرین با خصلت‌های ایرانی است و همین موضوع چشم انداز نوینی از علم باستان شناسی برای کشور محسوب می‌شود.

محمدی گفت: قدمت شهرنشینی در تمدن کرا ــ ارس به 5 هزار و 300 تا 5 هزار و 400 سال قبل از میلاد می‌رسد و بر اساس یافته‌های موجود، جوامع این تمدن، نخستین جوامع خانسالار تاریخی هستند که اقتدار سیاسی و اقتصادی داشته‌اند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی افزود: آثار به دست آمده از کاوش‌های خداآفرین از جمله دژها، قلعه‌ها و قبور پادشاهان، شناخت نوینی از دوران اشکانیان یا پارت است.

محمدی با اشاره به تاسیس موزه تخصصی آثار کاوش‌های باستان شناسی خدا آفرین گفت: با افتتاح این موزه در شهر خمارلو، مردم با کاوش‌ها و آثار به دست آمده آشنا می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر این، آثار به دست آمده از فصل‌های مختلف کاوش در خداآفرین در دیگر موزه‌های آذربایجان شرقی و کشور نیز به نمایش درخواهد آمد.

شهرستان تازه تاسیس خداآفرین به مرکزیت شهر خمارلو با حدود 45 هزار نفر در230 کیلومتری شمال شرق تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده و با کشور جمهوری آذربایجان هم مرز است.

این شهرستان در آذر پارسال با تصویب هیات وزیران از شهرستان کلیبر جدا شد و تعداد شهرستانهای آذربایجان شرقی به 20 شهرستان رسید.

گفتنی است این منطقه یکی از غنی ترین مناطق باستان شناختی آذربایجان بود که با شروع عملیا احداث سد خدافرین قسمت عظمی از گنجیه های با ارزش ان توسط ماشین آلات سنگین به صورت عمدی و به دستور پیمانکار نظامی پروژه نابود گشته و سایر آثار باقیمانده نیز به علت سهل انگاری سازمان میراث فرهنگی با آبگیری سد خدآفرین به صور کلی محو و نابود گشت.

ارک قالاسی

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter