English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

مصاحبه تلویزیون فارسی بی بی سی با یاشار حکاک پور مسئول روابط عمومی آداپ در خصوص سرکوب کمپین اعتراض به وضعیت دریاچه ارومیه

آذوح: امروز خانواده های بازداشت شدگان تبریز و ارومیه در مقابل زندان تبریز تجمع کرده بودند در ۱۳ فروردین گروهی از طرفداران محیط زیست در تبریز و ارومیه و در اعتراض به بعضی سیاستهای دولتی که از نظر آنها منجر به خشک شدن این دریاچه شده تجمع کرده بودند که در پی آن چند نفر بازداشت شدند.


یاشار حکاک پور مسئول روابط عمومی انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران روی خط تلفن با ما است آقای حکاک پور توضیحات بیشتری از تجمع دارید که به ما بدهید که چه اتفاقی افتاد؟


بله سلام عرض می کنم خدمت شما و بینندگان شما. روز ۱۳ فروردین تجمعی از طرف فعالین مدنی و ملی آذربایجانی در شهرهای تبریز و ارومیه سازمان داده شده بود فراخوانی داده شده بود که مردم در آنجا شرکت کنند و به سو مدیریتی که از طرف حکومت ایران در مورد وضعیت نامطلوب این منطقه اعمال شده به این مسئله اعتراض کنند.


مردم آنجا جمع شدند و به صورت مسالمت آمیز اعتراضشان را با شعارهایی نظیر "یاشاسین آذربایجان"یعنی زنده باد آذربایجان و شعار سدها را بازکنید و اجازه بدهید تا آب به دریاچه سرازیر شود و همچنین شعار "آذربایجان اویانماسا اوتوزدو اورمو گولو سوسوزدور" یعنی دریاچه ارومیه آب ندارد و اگر آذربایجان همین الان به پا نخیزه دیگه دیر خواهد شد. مردم با این شعارها به زبان ترکی اعتراضشان را بیان کردند و متاسفانه به مردمی که خواستهاشان را به صورت مسالمت آمیز مطرح می کردند مامورین امنیتی حمله کردند.


آیا هیچ شعار سیاسی ای هم داده شد آقای حکاک پور؟


شعارها کلا به زبان ترکی بود و شعارهای سیاسی آنجا مطرح نشد بلکه شعارها در رابطه با طبیعت و محیط زیست آذربایجان بود که از طرف حکومت ایران داره در اثر سو مدیریت از بین می رود.


چه کسی برای این تجمع فراخوان داده بود؟


عموما حرکت آذربایجان؛ حرکت ملی آذربایجان که فعالین مدنی آذربایجانی در شهرهای مختلف هستند این فراخوان را داده بودند و از مردم دعوت کرده بودند تا در پارک ائللر باغی ارومیه و میدان آذربایجان تبریز تجمع کنند.


در مورد تجمع خانواده ها مقابل زندان تبریز می شود بیشتر برای ما بگویید که آنجا چه اتفاقی افتاد؟


در این تجمع عده زیادی در شهرهای ارومیه و تبریز بازداشت شدند که ما در آداپ تنها توانسته ایم اسامی بیست و پنج تن از آنها را رصد کنیم خانواده های این افراد در مقابل حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی در خیابان صائب تبریز تجمع کرده بودند که مامورین انتظامی با اینها برخورد بدی داشته اند و گزارشاتی هست که حتی خانواده ها را هم ضرب و شتم کردند و همچنین گزارشاتی هست که آمبولانسهایی وارد همین ساختمان حفاظت اطلاعات شده اند و ما بسیار نگران از شکنجه بازداشت شدگان هستیم.


خواست ما از مقامات ایران این هستش که این افراد را که به صورت مسالمت آمیز خواستهاشان را مطرح کرده اند آزاد کنند. اینها زندانیان عقیده و وجدان هستند و نباید در بازداشت بمانند.

ساوالان سسی

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter