English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ادامه روند گسست ملى- مارالان تبریزلی

روز بيست و پنج بهمن امسال كه به دعوت مير حسين موسوى و مهدى كروبى قرار بود تظاهراتى در حمايت از خيزش اخير مردم تونس و مصر برگزار گردد و عملا به تظاهراتى پراكنده در تهران و چند شهر مركزى ديگر انجاميد كه نوك حمله اش سيد على خامنه اى و نظام تحت فرمانش بود، حداقل دو نكته را برملا ساخت.

نكته اول محك خوردن اين واقعيت است كه گسست ملى در ايران در برهه كنونى ديگر انكارناپذير است و نيروهاى مركز با اهداف سياسى مركز گرايانه با هيچ استدلالى نمى توانند اين موضوع را انكار كنند كه مردم غير فارس در حركاتى كه در تهران طرح ريزى و اجرا مى شوند هيچ گونه اشتراك قلبى و عملى ندارند. ديگر تقريبا همه و يا بهتر بگوييم آنهايى كه هر دو چشمشان را به روى واقعيت ها نبسته اند اكنون مى پذيرند و يا مجبورند بپذيرند كه در روز هاى اخير در آزربايجان، كردستان، بلوچستان، خوزستان و تركمن صحرا آب از آب تكان نخورده است. گرچه مردم غيرفارس خيلى پيشتر و بيشتر از مردم مناطق فارس ضديت و آشتى ناپذيرى خود را با نظام جمهورى اسلامى نشان داده اند اما عدم همراهى با مركز در حال حاضر هر دليلى هم كه داشته باشد به هيچوجه همراهى با رژيم قرون وسطايى جمهورى اسلامى نيست. دورى از شراكت در برنامه هايى كه در تهران و از سوى اپوزيسيون طراحى مى شوند دلايل ديگرى دارند.

نكته دوم و تازه آن است كه برخلاف سال گذشته ديگر كسى حداقل تا به امروز تلاش نكرده است اين رفتار مردم غيرفارس را توجيه كند. يك سال قبل برداشت نادرست تحليل گران مركزى آن بود كه دليل عدم مشاركت مثلا آزربايجان در تظاهرات همراه با تهران، عقب ماندگى اين منطقه و عدم وجود نهاد هاى مدنى درآن است! و اين در حالى است كه سال هاست نويسندگان و فعالين آزربايجان كه در ميان مردم زندگى مى كنند تلاش دارند تصويرى واقعى و عينى از وضعيت اجتماعى و سياسى و بالاخص مطالبات توركها ارائه بدهند. اين موضوع در مورد ديگر مناطق غير مركزى نيز صادق است و هر آن كس كه كمى علاقه به مسائل ملى داشته باشد مى تواند با مرور ساده نوشته ها و مقالات به بسيارى از حقايق در ايران دست يابد. اما سياسيون و روشنفكران مركز در مقوله هاى ديگرى مى انديشند و در فضاهاى ديگرى سير مى كنند كه رنگ ايدئولوژى در آن غليظ است و مى كوشد جهان را بر اساس چارچوب هاى فكرى از قبل آماده شده توضيح دهد و با تاسف بسيار از احاديث باستانى چندهزار ساله و تمدن آريايى تغذيه مى كند.

استراتژيست هاى سياسى اپوزيسيون رژيم در مركز تا به امروز به هيچ عنوان حاضر نشده اند كوچكترين گوشه چشمى حتى به خواسته هاى فرهنگى و زبانى غيرفارس ها داشته باشند و حتى از دادن يك بيانيه ساده در روز جهانى زبان مادرى در روز دوم اسفند خوددارى مى كنند و متن قانون اساسى جنبش سبز در مورد زبان هاى غير فارسى هيچگونه تغييرى نسبت به سياست هاى گذشته و فعلى نشان نمى دهد. اما در مقابل آنها بارها تاسف خود را از عدم همراهى مناطق غيرفارس با حركات مركز را بيان كرده اند. حال چرا سياسيون اپوزيسيون مركز از حمايت حداقل نيمى از مردم بر عليه رژيم جمهورى اسلامى چشم پوشى مى كنند سوالى است كه بايد آنها پاسخگو باشند. البته دليلش روشن است چرا كه آنها حاضر به امتياز دهى و تقسيم قدرت نيستند و علاقه اى به تغيير در سيستم اداره كشور و بنيان هاى ادارى، حقوقى، آموزشى، اجتماعى و اقتصادى آن ندارند و به ديگر سخن بيشتر در پى تغيير و يا اصلاح قدرت تنها در بالا هستند.

چگونه مى توان هيچ سخنى در مورد ممنوعيت نود ساله زبان مادرى حداقل نيمى از مردم بر زبان نياورد و حتى تلويحا ادامه اين سياست را بشارت داد و از همان مردم خواست كه براى تداوم همان سياست به خيابان ها بيايند، تظاهرات راه بيندازند و قربانى بدهند؟ آيا فهم اين موضوع ساده سخت است؟

كدامين خواسته مردم غيرفارس در برنامه هاى اپوزيسيون در مركز بازتاب يافته است؟ تجربيات تلخ و خونين گذشته، امروز بدرستى مانع از آن هستند كه بتوان با سخنان و شعار هاى زيبا توده هاى مردم را بدنبال خود كشانيد و با هزينه مردم غيرفارس راه قدرت را براى حاكميت ديگران كه برنامه سياسى شان در هاله اى بزرگ از ابهام مستتر است همراه كرد. بويژه آزربايجان نقش به سزايى در عملكرد مستقل از تهران نشان مى دهد و با تكيه بر يك جنبش مدنى و حقوق بشرى كه ريشه در آمال و آرزوهاى آحاد توركهاى آزربايجانى دارد با اعتماد به نفس بيشتر و اراده اى مصصمم تر قدم بر مى دارد و تاكنون بسيار آگاهانه عمل كرده و بر خلاف تجربيات پيشين اكنون با مشعل منافع ملى توركها راه مى پيمايد و پويايى فعالان و جوانان آن و آگاهى سياسى بالا و اجتناب از احساس گرايى، مژده ده آينده اى موفق براى آزربايجان و دسترسى آنها به خواسته هاى ديرينشان است.

بهمن امسال يك درس ديگر براى اندك مشتاقان به ياد گيرى و گوش گيرى در مركز در باب مسئله ملى بود. اما تمامى شواهد حاكى از آن است كه در آينده نزديك هيچ تغييرى در درانديشه هاى اپوزيسيون در تهران بوقوع نخواهد پيوست و مناطق غير فارس شايد براى هميشه راهى جداگانه براى خود برگزينند

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter