English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

هر 14 ساعت یک بازداشت؛ گزارش کامل نقض حقوق بشر در آذربایجان در سال 1390+ فایل پی دی اف

آذوح: آمار نشان می دهند پس از سال 85، در سال گذشته شدیدترین برخوردهای امنیتی با فعالین آذربایجانی صورت گرفته است. جنبش دانشجویی آذربایجان- آذوح همچون روال همیشگی خود در ارائه ی گزارشات نقض حقوق بشر در آذربایجان، گزارش مربوط به سال 1390 را تقدیم می نماید. کمیته ی تحقیق آذربایجان اویرنجی حرکاتی، با بررسی و دقت در سایتها و رسانه های متعدد، در تلاش بوده با انجام رسالت خویش بار دیگر مظلومیت این دیار سرفراز را، هرچند ناقص، به گوش جهانیان برساند. آنچه که در زیر به عنوان گزارش نقض حقوق بشر در آذربایجان در سال 1390 مشاهده می فرمایید، مسلما گویای کامل هر آنچه در آذربایجان رخ می دهد نیست و چه بسا دستگیریها، احکام و موارد متعدد نقض حقوق بشر که به دلیل تهدید نهادهای امنیتی و تحت فشار قراردادن خانواده های فعالین سیاسی مسکوت مانده و خبری از آنان به دست نیامده است. در عین حال دقت در این نکته ضروری است که گزارش زیر تنها به زندانیان سیاسی و فعالین سیاسی آذربایجانی اختصاص یافته است. بدون شک در صورت لحاظ نمودن موارد قضایی مربوط به دیگر جرایم، این لیست بسیار طولانی تر از این می گردید.

از دیگر نکات در خور توجه اینکه در مورد تعداد بازداشتهای صورت گرفته، تنها آن دسته به حساب آورده شده اند که نامشان درج گردیده و رسانه ای گشته است. بر طبق گزارشات منابع موثق و همچنین تماسهای حضوری صورت گرفته با بسیاری از دیگر بازداشتیها، رقم دقیق بازداشت شدگان سال 1390 در آذربایجان تعداد 846 مورد بوده است. با این وجود به دلیل کثرت دستگیریها و همچنین مخالفت برخی از بازداشتیها نسبت به درج نامشان، در آمار بازداشت شدگان سال 1390 تنها به 310 مورد بازداشتی که اسمشان درج شده است بسنده گردید.

آمار نشان می دهند در سال 1390 هر 14 ساعت یک مورد دستگیری فعالین آذربایجانی گزارش گردیده است.

آذربایجان، در سال 1390 شاهد:

2 مرگ مشکوک،

1 محکومیت به اعدام،

3 محروم از کارشناسی ارشد،

8 اخراج از دانشگاه،

310 مورد بازداشت،

و صدور حکم بیش از 199 سال زندان،

3500 ضربه شلاق

و 47 میلیون ریال جریمه برای 194 نفر بود.

به عبارت بهتر، هر 14 ساعت یک بازداشت صورت گرفته و هر فعال سیاسی آذربایجانی در سال 1390 به بیش از 1 سال زندان و 18 ضربه شلاق محکوم گردیده است.

کمیته ی تحقیق جنبش جنبش دانشجویی آذربایجان- آذوح امیدوار است این گزارش مختصر از فشارهای روزافزون رژیم ایران بر فعالین آذربایجانی، ضمن انعکاس در محافل حقوق بشری ایران، واکنش سریع و قاطع آنان در محکومیت این اعمال و حمایت از زندانیان سیاسی آذربایجان را به همراه داشته باشد. امیدواریم به آنکه، تمامی وجدانهای پاک بر انتشار این گزارش همت گمارند.

جنبش دانشجویی آذربایجان- آذوح این گزارش را با احترام فراوان و بی پایان، به شهیدان و اسیران راه مقدس آزادی تقدیم می نماید.

برای دریافت این گزارش 52 صفحه ای بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

http://azoh.info/index.php?option=com_jdownloads&Itemid=27&task=finish&cid=115&catid=2

گوج، بیرلیکده دیر...

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter