English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

مجموعه ی اخبار و گزارشات زمین لرزه های آذربایجان

آذوح:

17.00: شنبه

خطر شیوع وبا و سرخک در مناطق زلزله زده.

اخبار رسیده از اهر و هریس حاکی است که به علت سمپاشی نشدن مناطق زلزله زده بیماریهای سرخک و وبا در شهرستانهای اهر و هریس موجب وحشت مردم شده است.

به گزارش آذوح هنوز از ورزقان بیماری گزارش نشده است اما از دو شهرستان دیگر زلزله زده بیماری های سرخک و وبا گزارش شده است .

همچنین مردمان این شهرستانها از نبود امکانات و وسایل گرمایی و بهداشتی و... گله مند هستند و بنا به گفته ی اهلی این شهرستان ها آوار برداری هنوز هم به طور کامل انجام نشده و برخی از روستاها هستند که بعد از گذشت یک هفته هنوز هیج یک از نیروهای امدادی برای کمک رسانی به آنجا نرفتند.

13.00: شنبه

فعالین حرکت ملی سایین قالا طی سه روز گذشته بعد از برگشتن از مناطق زلزله زده به شهر خود ، مردم سایین قالا را برای  کمک به زلزله زدگان سازماندهی کرده بودند و در چهار نقطه از شهر اقدام به جمع آوری کمک های مردمی می نمودندکه مشاهده اقبال عمومی مردم برای همکاری با فعالین حرکت ملی در این راستا خشم نیروهای امنیتی و مسئولین ادارات و کمیته امداد و هلال احمر را برانگیخت که بعد از توقیف تمامی اموال جمع شده از طرف مردم دو نفر از فعالین حرکت ملی به نامهای مهندس رضایی و جواد روحی  توسط اطلاعات نیروی انتظامی بازداشت و به اداره اماکن منتقل شدند.

مردم سایین قالا بنا به حس قوی آذربایجانی و انسان دوستی خود کمک های  خود را به فعالین حرکت ملی آذربایجان تحویل می دادند که مقادیر زیاد کمک های نقدی و غیر نقدی نیز جمع آوری شده  و در چندین مرحله به مناطق زلزله زده اعزام شده بود  که همگی کمک های روز آخر توسط اداره هلال احمر مصادره شد تا به صورت واقعی و با دست فعالین حرکت ملی به دست زلزله زدگان داده نشود.

قابل ذکر اینکه کمک های ضبط شده توسط نیروهای امنیتی که بالغ بر بسیت تن محموله بود امروز در مراسم روز قدس بعد از نمایش در انظار عمومی و فریب افکار عمومی که اجناس جمع آوری شده توسط کمیته امداد و هلا احمر و نیروهای دولتی بوده است رهسپار مناطق زلزله زده گردید.

22.00: جمعه

گزارش از روز "جمعه ی آذربایجان"؛ هزاران نفر به دیدن آسیب دیدگان زلزله ها رفتند.

روز 27 مرداد 91 به یکی از به یادماندنی ترین روزهای آذربایجان جنوبی مبدل گردید. هزاران نفر از نقاط مختلف آذربایجان به دیدار آسیب زدگان زمین لرزه های اهر و ورزقان رفتند و ملت آذربایجان باز هم یکپارچگی و انسجام کم نظیر خود را نشان داد.

به گزارش خبرنگاران آذوح دهها وسیله ی نقلیه ی شخصی، وانتها و کامیونهای حمل کمکهای مردمی جاده های منتهی به ورزقان و اهر را با ترافیک بسیار سنگینی مواجه کرده بود.

در توصیف این روز باید گفت شعار "گوج بیرلیکده دیر" در جای جای کیلومترها جاده ی آذربایجان باز هم خود را نشان داد.

کمکهای ارسال شده از شهرهای اورمو، زنگان، اردبیل، کرج، تبریز، جولفا، تهران، قزوین و... با همت جمع کثیری از فعالین ملی و شهروندان عادی به سرعت در بسیاری از روستاها توزیع گردید.

از نکات بسیار جالب و تحسین برانگیز روز جمعه، ارسال کمکهای بسیار از روستاهای دور و نزدیک به ورزقان بود. روستاییانی که علیرغم مشکلات بیشمار و کمبودهای فراوانشان دهها کالای ارزشمند خود را به دست آسیب دیدگان رساندند.

"جمعه ی آذربایجان" آنقدر بزرگ و ارزشمند هست که نمی توان توضیح بیشتری بر آن نوشت.

یاشاسین تورک میللتی

یاشاسین آذربایجان

گوج، بیرلیکده دیر...

21.00: جمعه

دزدی کمکهای مردمی و فروش آنها توسط هلال احمر ورزقان.

پروسه ی غارت کمکهای نقدی و غیرنقدی توسط نهادهای دولتی ابعاد جدیدی به خود گرفته است.

به گزارش آذوح از ورزقان رئیس هلال احمر این شهر در اقدامی بیشرمانه و بدور از انسانیت بسیاری از اموال و کمکهای مردمی مربوط به زلزله زدگان را به نیازمندان می فروشد!.

غفاری در برخی موارد نیز با اخذ مقادیر زیادی رشوه اجازه ی ارسال کمکهای مردمی را صادر می کند.

گفتنی است در پی اعتراض شدید جمعی از ریش سفیدان این شهر نسبت به این موضوع وی ضمن فحاشی پاسخ داده است: "دستتان به هر کجا که می رسد بروید اعتراض کنید، هر کاری که بخواهم انجام خواهم داد!".

20.00: جمعه

افت سرعت اینترنت در تبریز.

بنا به اخبار ارسالی از صبح امروز سرعت اینترنت در تبریز دچار افت محسوسی شده و در بعضی از دقایق نیز قطع گردیده است.

هنوز هیچ یک از مسئولین دولتی در مورد علت کاهش سرعت اینترنت اظهار نظر نکرده اند. به نظر می رسد این کاهش سرعت اینترنت به دعوت از ملت ترک برای تجمع روز شنبه که برای همدردی با کشته شدکان زلزله شهرهای آزربایجان جنوبی صورت گرفته است مربوط باشد.

آذوح

19.00: جمعه

خطر دیالیزی شدن زلزله زدگان.

روزنامه شرق گزارش داده که به دليل کمبود آب آشاميدنی سالم «خطر جدی دياليزی شدن زلزله زدگان» را تهديد می کند.

به گزارش اين روزنامه، به دليل «کمبود آب آشاميدنی سالم، نبود امکانات توالت و حمام های بهداشتی، و رها بودن گله های دام و طيور در نزديکی چادرهای اسکان، احتمال بروز بيماری های کليوی، همه گير و واگيردار در مناطق زلزله زده را افزايش داده است.»

دامنه نگرانی ها به حدی است که «جليل حسينی رييس انجمن اورولوژی ايران» طی گفت و گو با روزنامه شرق نسبت به «افزايش بيماری های کليوی در ميان زلزله زدگان» هشدار داد، و گفته است: «پس از وقوع زلزله بيش از ۶۰ نفر از متخصصان بيماری های کليوی به مناطق اعزام شده اند و حجم نگرانی ها به حدی است که از نظر پزشکی حتی لازم است برخی زلزله زدگان تحت دياليز قرار گيرند.»

رييس انجمن اورولوژی ايران تاکيد کرده که «در حال حاضر نگرانی های ما به دليل نارسايی هايی است که بر اثر فشار و ضربه به کليه و نرسيدن مايعات مناسب به زلزله زدگان ايجاد می شود که طبيعتا ضرورت رساندن آب آشاميدنی سالم و مايعات مناسب و همچنين ايجاد ظرفيت توالت های بهداشتی در مناطق زلزله زده احساس می شود.»

روزنامه شرق در عين حال خبر داده که «گزارش تيم ارزياب وزارت بهداشت از وضعيت زلزله زدگان شمال غرب کشور» نشان می دهد «تاکنون موردی از بيماری که توان همه گيری داشته باشد در مناطق زلزله زده مشاهده نشده است» اما «اين تيم ارزياب نسبت به احتمال همه گيری بيماری های گوارشی به دنبال آسيب به منابع تامين آب آشاميدنی ابراز نگرانی کرده است.»

روزنامه جام جم نيز نسبت به «بيماری‌ها پس از زلزله» هشدار داده و از قول زهرا عبدی، متخصص بيماری‌های عفونی و عضو هيات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نوشته است: «در شرايط کنونی، ضروری است که واکسيناسيون عمومی عليه وبا و کزاز در منطقه زلزله‌زده صورت بگيرد» و «نبايد از خاطر برد که کزاز به راحتی قابل درمان نيست، اما پيشگيری از آن از طريق واکسيناسيون به سادگی ممکن است.

18.00: جمعه

روزنامه تلگراف: ایران امدادگران مردمی را سرکوب می کند.

روزنامه تلگراف چاپ لندن در گزارشی از امداد رسانی در ایران نوشت:ایران یک سرکوب گسترده و امنیتی را در مناطق زلزله زده که در آنها نزدیک به ۳۰۶ نفر کشته شده اند عیله امداد رسانان مردمی به اجرا گذاشته است.به نوشته این روزنامه، افرادی که برای یاری به آسیب دیدگان شماره حساب های شخصی معرفی کرده بودند با بسته شدن حساب های خود مواجه شده اند.

این روزنامه معتبر جهانی می نویسد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ترس از نا آرامی ها اقدام به ایجاد مناطق امنیتی از شنبه گذشته کرده است.  ماموریت ظاهری سپاه ایجاد هماهنگی برای امداد رسانان بوده است اما شاهدین عینی نقل کرده اند که سپاه قصد ممانعت از رساندن کمک های مردمی به منطقه را داشته است.

روزنامه تلگراف در ادامه گزارش خود می افزاید: رانندگانی که برای کمک به منطقه آسیب دیده رفته اند به خبرنگاران گفته اند که مامورین مانع از عبور آنان شده اند و بعد از بازرسی ماشین هایشان دستور به بازگشت آنها داده اند. یک شاهد عینی بنام غفور گفته است که مامورین بعد از گرفتن آب از آنها، آنها را رها کرده اند.

خبرنگار اؤیرنجی سسی به نقل از این روزنامه می افزاید، اقدامات خلاف اخلاق و خلاف عرف عمومی سپاه پاسداران ایران موضوع اخبار رسانه های بین المللی گشته است. در اینجا می توانید اصل خبر را بخوانید

17.00: جمعه

از قبل هشدار راجع به وقوع زلزله داده شده بود ولی دولت اعتنا نکرد.

به گزارش سایت «رئال ایران.نت» به نقل از تارنمای انقلاب اسلامی، آنچه از دید همگان تاکنون پنهان مانده است، پیش بینی زلزله ورزقان ۴۸ ساعت قبل از وقوع آن توسط پایگاه لرزه نگاری «World Earthquakes» است. اما از آنجا که سازمان لرزه نگاری ایران همراهی و ارتباطات لازم را با سازمان های قدرتمند لرزه نگاری دنیا ندارد یا از این هشدار اطلاعی نداشت و یا از کنار آن عبور کرده است.

یک هفته قبل یعنی پانزدهم مرداد ماه زلزله ای به قدرت ۴٫۲ ریشتر اطراف تبریز رخ داد که نه تنها مورد توجه ساکنان قرار نگرفت، بلکه سازمان زلزله نگاری ایران نیز آن را اعلام نکرد.

به دنبال آن عصر روز بیست و یکم زلزله ای به قدرت ۶٫۲ ریشتر همان منطقه را اینبار با ویرانگری کامل لرزاند که تعداد زیاد از مردم روستاهای بین تبریز و اهر را به زیر آوار کشاند.

این سکوت از جانب متولیان لرزه نگاری کشور سبب شد که تاکنون بیش از ۳۰۰ نفراز مردم منطقه کشته و ۲۰۰۰ نفر زخمی شوند.چرا که دستگاههای حساس لرزه نگاری امروزه پیش بینی زلزله را به امری ممکن بدل کرده اند.

اما آنچه از دید همگان تا کنون پنهان مانده است پیش بینی زلزله ورزقان ۴۸ ساعت قبل از وقوع آن است که توسط پایگاه لرزه نگاری «World Earthquakes» صورت گرفت. این پایگاه که با پشتیبانی از داده های سازمان یو اس جی اس «U.S. Geological survey» درست ۴۸ ساعت قبل به وقوع چنین زلزله ای در ایران هشدار داده بود اما از آنجا که سازمان لرزه نگاری ایران همراهی و ارتباطات لازم را با سازمان های قدرتمند لرزه نگاری دنیا ندارد یا از این هشدار اطلاعی نداشت و یا از کنار آن عبور کرده است.

پایگاه اینترنتی لرزه نگاری ایالات متحده امریکا از روز ۶ آگوست برابر با ۲۱ مرداد ماه تا به امروز ۱۸ زلزله بالای ۴ ریشتر را در منطقه زلزله زده آذربایجان را ثبت کرده است این در حالی است که سایت گلوبال اینسیدنت مپ در داده های لحظه به لحظه از تمام زلزله های سراسر دنیا با قدرت ۱ ریشتر به بالا آماری برابر با ۴۵ زمین لرزه را در منطقه زلزله خیز آذربایجان به ثبت رسانده است. لازم به یادآوری است که این تعداد زمین لرزه فقط در مدت هفت روز روی داده و پس لرزهای پراکنده هشدار می دهد که هنوز خطر در این منطقه رفع نشده است.

4.00: جمعه

درگیری مردم و ارگان های دولتی هنوز ادامه دارد. خبرهای رسیده از ملکان حاکی از آن است که مردم ملکان به سختی توانسته اند اقلام جمع آوری شده را به ورزقان برسانند.

به گزارش آذوح نیروهای امنیتی و اطلاعاتی با تعقیب و تحت نظر داشتن ماشین های حاوی اقلام کمک شده به مردم زلزله زده ی قره داغ و اذیت آنان در طی مسیر سرانجام در ورزقان مانع پخش اقلام توسط مردم شدند. ابراهیمی(معاون سیاسی فرماندار ملکان) با بیان این جمله خطاب به مردم  که بدون اجازه ما حق انجام دادن هیچ کاری را ندارید به همراه نیروهای اداره ی اطلاعات مانع پخش اقلام شده که منجر به درگیری شدید بین ماموران و مردم ملکان که در آنجا حضور دارند شده است و این درگیری ها مدت زیادی ادامه یافته است.

رژیم ایران به هر نحوی مانع پخش اقلام بین زلزله زدگان می شود از جمله بوسیله ی ماموران یگان ویژه، پلیس 110 و نیروهای اطلاعاتی که منجر به تداوم درگیری ها بین مردم و ماموران می شود.

3.00: جمعه

مراسم یادبود جانباختگان زلزله و بازداشت 4 نفر از حاضرین در تبریز.

26 مرداد، ساعت 20:45 جوانان تبریزی در جلوی تالار پارک ائل گولی در "شمعی برای جانباختگان زلزله" که برای یادبود و اظهار همدردی با مردم اهر، هریس و ورزقان برپا شده بود شرکت نمودند.

به گزارش آذوح از سانا این مراسم با استقبال با شکوه مردم مواجه شده و رفته رفته تعداد شرکت کنندگان در مراسم افزوده گردید و اکثر خانواده ها و شرکت کنندگان با خود شمع آورده و اظهار همدردی می کردند.

اما این مراسم یادبود که در سکوت و ناراحتی همگان در حال اجرا بود ساعت 21:30 با ورود ماموران نیروی انتظامی و سپاه ولی عصر به تشنج کشیده شده و منجر به درگیری لفظی و در آخر متفرق کردن شرکت کنندگان و لگد مال کردن شمع ها و شاخه گلها شد و چهار تن از جوانان که سعی در ممانعت از این کار نیروی انتظامی داشتند توسط نیروهای دولتی دستگیر شده و سریعا از محل به مقصد نامعلومی منتقل گردیدند.

1.00: جمعه

گزارشهای ویدیویی از دروغ گویی های حاکمیت ایران در زلزله آزربایجان جنوبی.

مشکلات زلزله زدگان را از زبان خودشان بشنوید و ببینید تا دروغ گویی های حاکمیت ایران از زلزله آزربایجان جنوبی را شاهد باشید .

روستایی زلزله زده آذربایجانی که سه تن از عزیزانش را از دست داده می گوید دولت هیچ کمکی به او نکرده و اگر مردم آذربایجان و بویژه تبریز نبودند او از گرسنگی مرده بود. قابل توجه کسانی که از نحوه کمک رسانی حکومت تقدیر می کنند

در فصل تابستان بدون حمام میشه مگه زندگی کرد؟

همه کشته ها و زخمی ها رو خودمون درآوردیم. من از دست دولت شاکیم که هیچ کاری برامون نکرده. اگه کمکهای مردمی نبود افراد جان به در برده از زلزله همینجا تلف می شدند اینجا روستای چیراخلی است. بس چرا میتونه به دولت خارجی برسه به ملت خودش نمی تونه برسه. بابا الان شخصیها اگه نبودن من اینجا مرده بودم. الان من یخچال ندارم که غذاهایی رو که شما عزیزان میارین بذارم توش که خراب نشه و مسموم نشم. دولت به اینجا نمی رسه. حیوانات من اونجا موندن عده ایش گم شدن عده ایش رو گرگ خورده.4 نفر کشته شدن 14 نفر زخمی و اینجا دست کم 250 نفر بچه و بزرگ آدم زندگی می کنن.اینا حیوان نیستن که.سه نفر از فامیلم کشته شدن دو تا نوه ام و یه مادرم

http://www.youtube.com/watch?v=5j0ttPHvcWU&feature=youtu.be

روستای گوللوجه : از طرف دولت یک پتو داده اند و هنگام دادن این پتو نیز فیلمبرداری می کردند ... این روستا دارای 83 خانوار می باشد که 8 عدد چادر داده اند .

http://www.youtube.com/watch?v=kZNrKLC_10w&feature=plcp

روستای مشکعنبر : برای 15 نفر یک چادر داده اند . یک عده از سوی دولت نظارت می کردند و  وسایلی را که با خود آورده بودند با خودشان برگرداندند . برات مثال به سه خانوار یک چادر داده اند .

http://www.youtube.com/watch?v=9HD_6pAevZw&feature=plcp

ملت به حد کافی کمک کرده اند از ملت راضی هستیم

http://www.youtube.com/watch?v=EhJFf7pnf_I&feature=plcp

روستای چراغلو : مرده هایمان را خودمان از زیر آوارها بیرون کشیدیم . من از دولت شکایت دارم ، از ملت آزربایجان راضی هستم که اگر آنها نبودند اهالی روستا مرده بودند . در این روستا 9 نفر جان خود را از دست داده اند .

http://www.youtube.com/watch?v=Xpj1rkI7Dak&feature=plcp

روستای شاللی : امداد برای کمک رسانی نیامده بود ملت بود که برای کمک آمده بودند. حدود 24 ساعت بعد از وقوع زلزله سر و کله امداد پیدا شد از ملت آزربایجان راضی هستیم اگر تا آخر عمرمان هم برای آنها دعا گو باشیم باز هم کم است . همه وسایل هایمان زیر آوار ها مانده اند .

http://www.youtube.com/watch?v=FXHWTsKbc5U&feature=youtu.be

24.30: پنج شنبه

کاروان ارسالی کمکهای مردم ملیک کندی توسط نیروهای سپاه بازداشت شد.

کاروان حامل کمکهای مردم علیرغم مقاومت جانانه فعالان حرمت ملی به پارکینگ هلال احمر اهر منتقل شد این کاروان شامل 15 وانت سایپا و 8 سواری میباشد که با استفاده از زور وبر عکس خواست مردم به همراه 55 نفر از اهالی ملیک کندی بودند که با مداخله نیروهای سپاه پاسداران روانه پارکینگ هلال احمر اهر شدند.

12 دستگاه نیسان کمکهای مردمی ملکان به مناطق زلزله زده توسط نیروهای یگان ویژه  ، سپاه وبسیج در ورزقان متوقف و از حمل این کمکها به روستاهای زلزله زده ورزقان جلوگیری می کنند و تصمیم به توقیف وسایل کمکی مردم را دارند. تنش بین نیروهای یگان ویژه واطلاعاتی وسپاهی وفعالین حرکت ملی هم اکنون نیز ادامه دارد و با مقاومت جوانان غیور مواجه شده اند و می گویند می میریم ولی اجازه توقیف اموال کمکی را نمی دهیم.

23.30: پنج شنبه

دستگیری سه فعال مدنی در چهار راه منصور شهر تبریز‎.

بنا به گزارشات ارسالی امروز ساعت 19:45 دقیقه 25 مرداد ماه 3 نفر از فعالین ملی که قصد برگزاری مراسمی برای عرض تسلیت جانباختان زلزله داشتند توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند

این فعالین پلاکاردهایی به مضمون "آذربایجان تسلیت و آذربایجان در حال مرگ است و....." در دست داشتند همچین ظرفهایی آماده برای گذاشتن شمع که با یورش وحشیانه مامورین امنیتی مواجه شدند

بنا به گفته یکی از شاهدان این سه فعال مدنی فقط قصد عرض تسلیت داشتند هنوز از نام این دستگیر شدگان خبری در دست نیست

 

21.00: پنج شنبه

ارسال اولین سری کمکهای نقدی به زلزله زدگان از گوتنبورگ سوئد.

اولین سری کمکهای نقدی به آسیب دیدگان زلزله ی اخیر آذربایجان از گوتنبورگ سوئد به دست فعالین حرکت ملی در داخل آذربایجان رسید.

به گزارش آذوح پس از تشکیل کمیته ی جمع آوری کمکهای نقدی در این شهر از سوی فعالین ملی و دیگر آذربایجانیان ساکن سوئد، مبلغی بالغ بر 15 میلیون تومان به عنوان اولین بسته ی حمایتی ارسال گردید.

از برنامه های آتی این کمیته می توان به موارد زیر اشاره نمود: تهیه و ارسال بسته های نقدی حمایت از زلزله زدگان هرچندروز یکبار، مراجعه به نمایندگان پارلمان سوئد و دیگر نهادهای دولتی برای جلب کمکهای مالی و پوشش رسانه ای فاجعه ی آذربایجان، برگزاری نمایشگاه عکس و جمع آوری کمکهای نقدی از مردم سوئد، برگزاری تجمعات اعتراضی نسبت به بی توجهی مطلق دولت ایران به سرنوشت آذربایجانیان، برگزاری مراسم بزرگ روز عید فطر همراه با دیگر ملتهای ترک، عرب و... و جمع آوری فطریه و نذورات آنان، و...

امید می رود با توجه به حجم فعالیتهای صورت گرفته چندین بسته ی حمایتی مشابه در هفته های آتی به دست فعالین داخل آذربایجان برسد.

18.30: پنج شنبه

مجتهد شبستری: شهادت می‌دهم رسانه ملی در مساله زلزله سنگ تمام گذاشته است!!!.

امام جمعه تبریز گفت شهادت می‌دهم که رسانه ملی در مساله زلزله سنگ‌ تمام گذاشته و در شبکه‌های استانی بویژه سهند و سراسری خوب عمل کرده است.

به گزارش آذوح مجتهد شبستری امام جمعه تبریز ادامه داد: «فقط روز اول یک کمی دیر شروع شد و باقی روزها خیلی خوب عمل شد، بویژه در بسیج مردم در هدایت کمک‌های مردمی. تلاش‌های مسوولان استانی و مصاحبه‌های آقایان در شبکه‌های استانی و ملی بخوبی پوشش داده شده و حرف‌هایی که در رابطه با کم‌کاری صداوسیما می‌زنند، بی‌ربط است. »

امام جمعه تبریز با اشاره به بازدید خود از مناطق زلزله‌زده گفت: اقلام تغذیه‌ای از طرف مردم و دولت برطرف شده و نیازهای مختصری درباره حمام و سرویس بهداشتی داشته‌اند که به اطلاع مسوولان رساندیم. تا الان خوب کار شده و مردم زلزله‌زده هم اظهار رضایت می‌کردند.!!!

مجتهد شبستری گفت: مردم تلاش کنند کمک‌های خود را به مبادی رسمی و حساب‌های اعلام شده و نهادهای خدمتگزار تحویل دهند؛ چراکه مساله بازسازی همچنان پیش روست و ما به کمک‌های نقدی نیاز داریم.

18.00: پنج شنبه

افت شدید سرعت اینترنت در اورمیه.

بنا به اخبار ارسالی از اواخر دیشب سرعت اینترنت در اورمیه و دیگر شهرهای آزربایجان غربی دچار افت محسوسی شده و در بعضی از دقایق نیز قطع گردیده است.

هنوز هیچ یک از مسئولین دولتی در مورد علت کاهش سرعت اینترنت اورمیه و دیگر شهرهای آزربایجان غربی اظهار نظر نکرده اند ولی عده ای فعالین ملی ترک علت این کاهش سرعت را به علت دعوت از ملت ترک برای  تجمع روز شنبه که برای همدردی با کشته شدکان زلزله شهرهای آزربایجان جنوبی صورت گرفته است بیان می دارند.

بنا به نظر بسیاری از خلق ترک دولت ایران در پوشش اخبار زلزله آزربایجان کوتاهی کرده و سعی در سانسور وسیع ابعاد زلزله کرده است ، به طوریکه اکنون نیز آمار دقیقی از تلفات و مجروحین وجود ندارد.

در دیگر سو دولت ایران طرحی را برای کنترل اینترنت با عنوان اینترنت داخلی(اینترانت) را چند ماهی می باشد که رفته رفته به صورت آزمایشی مورد بهره بردای قرار داده است

17.00: پنج شنبه

درگیری در ملکان.

درگیری شدیدی بین ارگان های دولتی و نظامی با جمع کنندگان کمک های مردمی برای زلزله زدگان قره داغ(ورزقان،اهر،هریس)روی داده است.

اخبار حاکی از آن است که ارگان های امنیتی و نظامی اعم از اطلاعات و نیروی انتظامی و سپاه خواستار به انحصار در آوردن کمک های جمع شده بوسیله مردم که شامل چندین نیسان می باشد هستند و در این رابطه ابراهیمی معاون سیاسی فرماندار شهرستان ملکان با بیان صدور مجوز برای جمع کنندگان کمک ها خواستار به تملک در آوردن این کمک ها به نام نیروی انتظامی و سپاه می باشد.

مردم شهرستان ملکان با مقاومت در برابر ارگان های دولتی خواستار تحویل این اقلام به زلزله زدگان توسط خودشان می باشند که منجر به درگیری های شدید گردیده است.

در این حین ماموران اداره ی اطلاعات ملکان با تهدید و فراخواندن گردآوران این کمک ها به اداره ی اطلاعات موجب بروز درگیری لفظی شده اند. لازم به ذکر است که این درگیری ها هنوز ادامه داشته و ارگان های دولتی مانع فیلم برداری مردم شده و خود با آوردن خبرنگار و همچنین خواستار کشاندن این کمک ها به جلوی فرمانداری جهت مصادره به نام خود می باشند.

16.45: پنج شنبه

بوی تعفن شدید در روستای «باجاباش» و احتمال شیوع بیماری‌های عفونی.

بعد از گذشت 5 روز از زلزله، هنوز 6 نفر از کشته‌شدگان زلزله زیر آوار مانده‌اند و بوی تعفن بسیار شدیدی کل روستای «باجاباج» (باجه باج) را در برگرفته است. اهالی روستا به شدت دچار سرفه و بیماری‌های تنفسی شده‌اند و وضعیت فوق العاده خطرناکی از روستا گزارش میشود.

بوی تعفن بسیار شدید کل روستا را دربرگرفته است. مردم روستا و افرادی که جهت امداد و کمک به این روستا رفته‌اند به شدت سرفه می‌کنند. مردم روستا و نیروهای امداد مردمی و نیز دام‌ها در معرض بیماری های مسری و عفونی قرار دارند.

به گزارش آذوح تنها کمکی که اهالی این روستا تا کنون دریافت کرده اند، دریافت چادر از سوی هلال احمر در روزهای اول زلزله بوده است و بعد از آن فقط مواد غذایی به این روستا رسیده است به گونه ای که همه 30 کشته‌ای که از زیر آوار بیرون آورده شده‌اند توسط اهالی روستا و با ابزار و وسایل خودشان بوده است و در روز چهارشنبه هنوز 6 تن دیگر از کشته شدگان در زیر آوار مانده‌اند. تا کنون 31 نفر از کشته شدگان که توسط اهالی از زیر آوار بیرون آورده و دفن شده اند را نیروهای امداد مردمی شناسایی کرده اند اما به گفته اهالی افرادی کی از زیر آوار بیرون آورده شده اند 34 نفر هستند. به غیر از آن 6 نفر دیگر هنوز زیر آوار هستند.

همچنین در این روستا به توالت صحرایی و دیگر لوازم بهداشتی نیاز مبرم وجود دارد.

زلزله زدگان انجام اقدامات امدادی و بهداشتی لازم، در آوردن اجساد از زیر آوار و دیگر کارهای ضروری در این روستا باید را در اسرع وقت انتظار دارند.

علت دقیق بوی تعفن مشخص نیست ولی اهالی احتمال میدهند که ناشی از اجساد انسانهای زیر آوار و یا دامهای تلف شده در زیر آوار یا اطراف روستا باشد.

16.00: پنج شنبه

مادر آسیب دیده می گوید: دولت هیچ کمکی به ما نکرده است.

در ویدیوی کوتاه زیر یک مادر آسیب دیده ی اهل روستای ایشیقلی از نبود امکانات دولتی هبر می دهد.

وی در سخنان خود ضمن اشاره به هیاهوی رسانه ای دولت می گوید تاکنون هیچگونه امداد و خدمات از سوی نیروهای دولتی و هلال احمر به این روستا نرسیده است.

برای دیدن این ویدیو بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

http://www.youtube.com/watch?v=YUAUrYyFIZc&feature=youtu.be

15.00: پنج شنبه

اعتراض اهالي روستاهاي زلزله زده شهرستان هريس: هنوز مواد غذايي و چادر براي اسكان دريافت نكرده‌ايم.

تعدادي از اهالي روستاهاي زلزله‌زده روستاي هريس كه محل اقامتشان در زلزله روز گذشته تخريب شده است از كمبودهاي خود گفتند.

به گزارش آذوح يكي از اهالي روستاي شهرك پايين با اعتراض به نحوه ارائه خدمات و امداد به روستاهاي شهرستان هريس به خبرنگار ایسنا گفت: با اينكه بيشترين تلفات در زلزله روز گذشته مربوط به روستاهاي شهرستان هريس است اما متاسفانه تاكنون هنوز مواد غذايي و چادر براي اسكان دريافت نكرده‌ايم.

همچنين تعدادي از اهالي روستاهاي مقصودلو، نمرور، ينگجه، مينق و... نيز نسبت به كمبود مواد غذايي از جمله نان و همچنين چادر انتقاد كردند و با توجه به اينكه وزش باد شديد در اين منطقه آغاز شده ، بر لزوم تسريع در روند توزيع تجهيزات و اقلام ضروري ميان تمامي حادثه ديدگان تاكيد كردند.

14.00: پنج شنبه

پیداکردن اجساد از زیر آوار ادامه دارد.

بنا به اخباری که از مناطق زلزله زده در آذربایجان رسیده است، در روستای باجاباش 6 جسد هنوز در زیر آوار مدفون هستند. اهالی زلزله زده این روستا تا کنون موفق به خروج 34 جسد از زیر آوار گردیده اند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که مسئولین امر عملیات امداد و نجات را یک روز پس از زلزله متوقف کردند.

24.00: چهارشنبه

ماموران انتظامی به محل جمع آوری کمکهای مردمی در شهرهای اورمیه، ملکان و جولفا یورش بردند.

به گزارش آذوح در شهرهای ملکان و اورمیه نیروهای امنیتی با همراهی مامورین انتظامی با یورش به چندین ستاد جمع آوری کمکهای مردمی، ضمن درگیری با حاضرین و تهدید به بازداشت آنها تمامی وسایل را با خود برده اند.

از جولفا نیز خبر می رسد چند اکیپ امداد مردمی در حوالی شهر اهر با نیروهای سپاه پاسداران درگیری پیدا کرده اند. در این درگیریها که به گفته ی شاهدان عینی شدید توصیف شده است، نیروها سپاهی تمامی بار ماشینها را توقیف کرده و به کامیون سپاه منتقل نموده اند.

گفتنی است علیرغم تمامی این کارشکنیها نیروهای مردمی از تمامی راهها برای رساندن مایحتاج آسیب دیدگان استفاده می نمایند.

23.50: چهارشنبه

گزارش جدید از ابعاد فاجعه: 54 هزار نفر بی خانمان شده اند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در سه روز اخیر ۷۲۰ پس‌لرزه آذربایجان شرقی را لرزانده است، گوشه های جدیدی از خسارات فاجعه ی آذربایجان را فاش نمود.

به گزارش آذوح حسن قدمی گفت با اشاره به بی خانمان شدن تعداد بسیاری از بازماندگان زمین لرزه ی اخیر : تاکنون ۵۴ هزار نفر از زلزله‌زدگان اسکان اضطراری یافتند.

وی همچنین اظهار داشت:‌ تاکنون 720 پس‌لرزه آذربایجان شرقی را لرزانده است که از این تعداد 257 پس‌لرزه بالای 2.5 ریشتر و 27 پس‌لرزه بیش از 4 ریشتر بوده است.

وی ادامه داد:‌ شهرستان اهر طی 50 سال گذشته سابقه وقوع زلزله بالای 3 ریشتر سه بار داشته است.

آذوح

23.20: چهارشنبه

دستگیری چهار تن از فعالین ماکو، اورمو و خیاو در شهر ورزقان.

چهار تن از فعالین آزربایجان به نام های آتیلا آغااوغلو و واحد سعیدخانی هردو اهل ماکو، میثم آزادی اهل اورمو و اوختای رشیدی اهل خیاو که برای کمک رسانی و نیز انتقال کمک های مردمی عازم مناطق زلزله زده قاراداغ شده بودند در شهر ورزقان توسط مامورین رژیم ایران ربوده و به مکان نامعلومی منتقل شده اند.

23.00: چهارشنبه

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در توضیح مدیریت بحران در مورد توزیع کنسروهای فاسد در میان زلزله زدگان گفت: کنسروهای هلال الحمر آرم و نشان دارد و احتمال می‌رود این کنسروها توسط برخی مردم توزیع شده باشد.

به گزارش آذوح این در حالی است که تمامی مردمی که برای کمک رفته اند جنسها را نه از دو ماه پیشتر، که فردای روز حادثه و از مغازه ها خریده اند. بدون هیچ تردیدی این وسایل از سوی هلال احمر توذیع گردیده است.

رژیم ایران علنا در حال قتل و عام باقیماندگان حوادث است.

22.19: چهارشنبه

زلزله ی 5 ریشتری ورزقان را به لرزه درآورد........

19.30: چهارشنبه

روزنامه ی حکومتی ایران: انتشار اخبار زلزله آذربايجان، «سياه نمايی» و«گناه نابخشودنی» خبرنگاران است.

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، در شماره چهارشنبه با انتشار يادداشتی عنوان «تيتر دوم»، رسانه ها و خبرنگاران ايران را به دليل انتشار اخبار مناطق زلزله زده آذربايجان شرقی به «سياه نمايی»، «همسويی با ضد انقلاب» و «اقدام عليه امنيت» متهم کرده است.

اين روزنامه وابسته به جناح حاکم برايران، انتشار اخبار و گزارش خبرنگاران اعزامی روزنامه ها و رسانه ها به مناطق زلزله زده آذربايجان شرقی را «چوب حراج به امنيت ملی در بازار مکاره دشمن» توصيف کرده و مدعی شده که «در اين دست فجايع و بحران ها جلوگيری از عواملی که به مقوله امنيت ملی لطمه می زند يکی از وظايف اصلی رسانه ها و خبرنگاران است.»

روزنامه رسالت همچنين بر لزوم اعمال سانسور و خودسانسوری در انتشار اخبار مناطق زلزله زده تاکيد کرده، و ادعا کرده که «در موقعيت های بحرانی رسانه های حرفه ای» به «درخواست مسئولان برای عدم انتشار اخباری که آثار مخرب دارد جواب مثبت می دهند» و حتی نوشته «بعضی رسانه ها در اين مواقع دست به خود سانسوری می زنند.»

صالح اسکندری در روزنامه رسالت همچنين نوشته است: «تحليل گفتمان اطلاع رسانی برخی رسانه ها از اين بلای طبيعی به جای آنکه انعکاس آلام و مشکلات مردم زلزله زده باشد مويد بهره برداری های سياسی بی محابا بر خلاف امنيت ملی توسط اين رسانه ها» است و نوشته که «عده ای از رسانه های داخلی به پيروی از رسانه های ضد انقلاب خط تفرقه بين آذری زبانان و فارس ها را دنبال کردند و همدردی های مزورانه مقامات ترکيه و آمريکا را منعکس کردند.»

روزنامه رسالت همچنين «ارزش خبری» زلزله آذربايجان شرقی به دليل «کشته شدن ۳۰۶» نفر را کمتر از ارزش خبری زلزله بم با ۳۰ هزار کشته دانسته و با تاکيد بر اينکه «مطمئنا نمی توان از خبرنگاران انتظار داشت که همان پوششی را که به زلزله بم با چيزی حدود ۳۰۰۰۰ نفر کشته را دادند نسبت به زلزله آذربايجان داشته باشند» نوشته است: «رسانه های ما می توانستند غم ها و آلام مردم زلزله زده را همراه با اميد آن ها به زندگی و زنده ماندن منعکس کنند.»

اين روزنامه وابسته به جناح حاکم برايران همچنين «انتشار اخبار زلزله آذربايجان شرقی» را از سوی شهروند- خبرنگاران مورد حمله قرار داده و نوشته است: «در زلزله آذربايجان عده ای ضد انقلاب نيز تحت عنوان شهروند خبرنگار که فاقد هر گونه اهليت سياسی و اجتماعی و صلاحيت آکادميک و تجربی بودند در برخی شبکه های اجتماعی نظير فيس بوک فعال شدند تا با سياه‌نمايی وضع موجود دولت را نسبت به زلزله زدگان بی توجه نشان دهند.»

روزنامه رسالت با پذيرش نواقص دولت در کمک رسانی به زلزله زدگان آن را «طبيعی» دانشته و نوشته است: «در هنگام بروز يک حادثه و بلای طبيعی بروز مشکلات و برخی نواقص در امر امداد رسانی کاملا يک امر طبيعی است که البته بايد به حداقل ممکن برسد اما سياه‌نمايی در خصوص کمک رسانی و کتمان واقعيات توسط خبرنگاران گناهی نابخشودنی است که موجب ياس و دلسردی مردم می گردد» و «اين درست همان خط خبری است که دشمن دنبال می کند.»

اين روزنامه در پايان نوشته که «برخی رسانه ها در چند روز گذشته به گونه ای تيتر می زدند که گويی حتی مسبب اين بلای طبيعی نيز دولت بوده است»، ضمن اهانت به خبرنگاران ايرانی نوشته است: «خبرنگاران در اين وضعيت ها بايد از رقابت های حقيرانه فراتر بروند» و «در حين بلايا و فجايع طبيعی نمی بايست رو به روی دولت و اتاق مديريت بحران قرار بگيرند.»

19.00: چهارشنبه

گزارشی که به دستمان رسید: سه شنبه ساعت 2 بامداد . اینجا ورزقان .

در بدو ورود چادرهای سفیدی دیده می شوند که با نور خفیفی روشن شده اند . به محدوده ی زمین لرزه وارد شده ایم . در میان تاریکی ، دیوارهای خراب شده و خانه های ویران شده دیده می شوند. انگار همین الان متوجه زلزله شده و همه ی آنچه را که شنیده ام باور کرده ام . با اینکه می دانم مرحله ی آوار برداری به پایان رسیده اما چیزی مرا به خود می خواند . گویی این آوارها جان دارند و نفس میکشند . کسی زیر این آوارها هنوز نفس می کشد. دهانی پر از خاک که تلاش می کند زنده بماند اما خاک مجالش را گرفته است .

با شنیدن صدای غریبه ای که آشنا سخن میگوید چشمانم را باز میکنم . چند دقیقه ای طول میکشد تا متوجه شوم در کنار دانشگاه آزاد ورزقان و در ماشین خوابیده ام . مرد تبریزی می گوید : کمک های مردمی به داد مردم رسید . نیروهای دولتی و هلال احمر خیلی دیر اقدام کردند . آنها اقلام و کمک ها را انبار می کنند و در اختیار مردم قرار نمی دهند . با دست به دانشگاه اشاره میکند و ادامه می دهد که اینجا یکی از همان انبارهاست که پر از اقلام کمکی است اما توزیع نمی شود . مرد غریبه می گوید ما چندیدن بار مراجعه و اعلام کردیم حاضریم در پخش این مواد کمک کنیم اما موفق نشدیم . در لابلای حرف هایش متوجه شدم آنها هر روز پس از اتمام کار و بستن زود هنگام مغازه شان به مناطق زلزله زده مراجعه و اقلامی را که با خود آورده اند تقسیم میکنند و شب هنگام بازمی گردند . مرد تبریزی می گوید این کارِ بیشتر تبریزی هاست .

صبح شده و جلوی دانشگاه شلوغ است . مردمی که برای دریافت کمک آمده اند و ماشین هایی که پر از کمک های مردمی است . در میان مردم نیروهای هلال احمر تک و توک به چشم می خورند که برای راهنمایی مردم به مناطقی که هنوز کمکی دریافت نکرده اند آمده اند . توسط دوستی به روستایی راهنمایی شدیم که در آن گروه های مختلف مردمی کمک های خود را در ساخنمان نیمه تخریب شده ای جمع کرده و سپس نسبت به پخش آن اقدام می کنند . تک اتاقی پر از کنسرو ، آب ، نان ، لباس ، کفش ، پتو و .. که توسط مردم از مناطق مختلف آذربایجان جمع آوری شده است و صاحب آن پیرزنی ست که در گوشه ای از زمینش چادر زده و با دختر و پسر و نوه هایش در آن زندگی میکند . پس از تحویل و بارگیری تجهیزات گروه بندی شده راهی می شویم .

در مسیر خود به جمعیتی بر می خوریم که در میانشان نیروهای امنیتی به چشم می خورند. آقای عبدی ( راهنمای ما که اهل اهر است و از موقع وقوع حادثه همراه با دوستان خود در تلاش برای کمک رسانی به مردم روستاهای مختلف است ) توضیح می دهد که اینجا فرمانداری است و این مردم برای اعتراض به کم کاری نیروهای دولتی اجتماع کرده اند . او توضیح می دهد که تعدادی زیادی از روستاها به دلیل دوری و صعب العبور بودن مسیر پس از گذشت دو روز هیچ کمکی دریافت نکرده اند که با کمک مردم این مناطق شناسایی شده و برایشان تجهیزات فرستاده می شود . نیروهای هلال احمر بیشتر به روستاهای نزدیک مراجعه می کنند .

روستای توخمادیل . این روستا در 12 کیلومتری ورزقان واقع شده و خوشبخاته تلفات جانی نداشته است . 3 نفر از اهالی این روستا زخمی شده اند . مردمی که دورمان میکنند عنوان میکنند از نظر مواد غذایی مشکلی ندارند اما نیاز به چادر و لوازم بهداشتی دارند . آنها با طعنه و کنایه از نیروهای دولتی و هلال احمر یاد می کنند که کمک های آنها حتی شامل یک درصد از کمک هایی که دریافت کرده اند نمی شود . بیشتر خانه های این روستا تخریب شده و بقیه دچار ترک و شکاف شده اند بطوریکه مردم می ترسند وارد خانه هایشان شوند. مردی که جلوتر از همه ایستاده و لباس قهوه ای به تن دارد می گوید : بیز ائولریمیزه گئده بیلمیرک . ننه باجیملاریمیز دا ائشیکده قالیر . بیزیم بوردا چادر یوخوموزدو . دستشویی یوخوموزدو . بیز کیشیلیر بیر جور گئچینیریک آمما آروادلاریمیز ... ( ما نمی توانیم به خانه هایمان برویم . زنانمان نیز با ما بیرون می مانند. ما چادر نداریم . سرویس بهداشتی نداریم . ما مردها زیاد سختمان نیست اما زنانمان ... )

زنی که بچه اش را بغل کرده و با فاصله ایستاده توجهم را جلب میکند. نزدیک می شوم و سلام میدهم و از اوضاعشان پرس و جو میکنم . او میگوید خانه هایمان خراب شده و چادر برای اسکان نداریم . مادر متین می گوید چادر و لوازم بهداشتی نداریم . او می گوید ما از چادر هلال احمر چیزی درخواست نمی کنیم . وقتی علت را می پرسم ادامه می دهد که وقتی چیزی درخواست میکنیم درخواستمان را می نویسند و نمی دهند . یا می گویند نداریم و یا می گویند باید صبر کنید . چادرهای هلال احمر پر از تجهیزات است ولی ما تاکنون موفق نشده ایم چیزی دریافت کنیم . من چندین بار برای متین درخواست شیرخشک و پوشاک کرده ام و آنها گفته اند صبر کنم . خدا مردم را خیر بدهد تا کنون چندین بار با ماشین های خود برایمان مواد خوراکی آورده اند . مقداری پوشاک و لوازم بهداشتی می دهم و سوال میکنم که مواد غذایی نیاز دارد که می گوید نه ، به ما مواد غذایی رسیده است اینها را به روستاهایی برسانید که نیازمند ترند .

راهی روستای آغ بولاق می شویم . در مسیر گفته های مادر متین را بازگو کردم . راهنما برایمان توضیح میدهد که با نیروهای هلال احمر در این باره صحبت کرده است و آنها عنوان کرده اند هلال احمر قبل از اقدام به فرستادن تجهیزات ، از مرکز بهداشت استعلام کرده و تعداد خانوارها را جویا می شود و به تناسب جمعیت تجهیزات می فرستد اما چون این آمارها با تعداد خانوارهای روستا مطابقت ندارد تجهیزات فرستاده شده کفاف مردم روستا را نمی کند . او همچنین در لابه لای سخنانش از کمک های مردم مراغه می گوید که فرمانداری مانع از خروج ماشین های آنها شده و با اصرارِ مردم یک روز بعد این کمک های راهی مناطق زلزله زده شده است .

به روستای آغ بولاق می رسیم . اینجا خانه ای ویران نشده است . و تعداد اندکی چادر در وسط روستا به چشم می خورد . وقتی جمعیت مردان متوجه ما می شوند بر می خیزند . همگی آنها به اتفاق می گویند سقف خانه هایمان ترک برداشته است . زمین مدام می لرزد . ما نمی توانیم در خانه هایمان بمانیم . چون خانه هایمان تخریب نشده است هلال احمر به ما چادر نمی دهد . تنها تعداد کمی چادر به روستای ما فرستاده شده که آن هم در اختیار شورای روستا ، دهیار و فامیلهایشان است . آنها عنوان میکنند همه چیز دارند و نیازی به کمک ندارند و تنها چیزی که می خواهند چادر است .

در مراجعه به بیشتر روستا متوجه شدیم بیشتر روستا تا بیش از 24 ساعت پس از حادثه هیچ کمکی از نیروهای امدادی و هلال احمر دریافت نکرده اند و تنها کمک های مردمی به دادشان رسیده است . از نظر مواد غذایی و خوراکی در حال حاضر کمبودی نداشته و نیاز اصلیشان چادر و لوازم بهداشتی ست . در بین مسیرها ماشین هایی دیده می شدند که حامل کمک های مردمی بودند . همه ی آسیب دیدگان از مردم تبریز یاد میکردند که بلافاصله پس از حادثه به دادشان رسیده و از گرسنگی نجاتشان داده بودند . آنها همچنین از دریافت کمک از سایر شهرهای آذربایجان می گفتند .

همراهانم مشغول پخش کمک های آورده شده می شدند و من سعی میکردم با زنان روستا صحبت کنم. بیشتر آنها از نبود مواد بهداشتی علی الخصوص نوار بهداشتی و پوشک بچه می گفتند . روستای صیفار یکی از روستاهایی بود که صحنه های آن و زنانش را هیچ گاه فراموش نخواهم کرد . 90 درصد روستای صیفار تخریب شده بود . در میان صحبت با زلزله زدگان فهمیدم آنها تاکنون لوازم بهداشتی دریافت نکرده اند . کارتن های نواربهداشتی را برای توزیع به جمعشان بردم . بسته های نوار بهداشتی که معمولا در میان شرم و حیایِ نایلون های مشکی حمل می شود چه گستاخانه در میان دست ها فریاد میشد . فقط من و همجنسانم می توانیم درک کنیم که چه باید بشود تا نوار بهداشتی اینگونه از زبان زن روستایی فریاد شود .

در میان یکی از چادرها زنی را دیدم که بچه ی چند ماهه ای در بغل داشت و به من نگاه می کرد. به طرفش که رفتم دو دختر بچه ی دیگر 5 و 8 ساله دورش را گرفتند . مادرِ ملیحه ، مهتاب و زهرا کوچولو پرسید شیر خشک و پوشک بچه دارید ؟ برایش مقداری پوشک و شیرخشک بردم . بی مقدمه برایم از لحظه ی زلزله گفت که بیرون خانه بوده و دختر 5 ساله اش مهتاب در خانه تنها بوده است . می گفت خیلی ترسیدم وقتی به خودم آمدم دیدم جلوی خانه ام . هراسان به داخل خانه رفتم و مهتاب را که در کنار دیوار ریخته شده گریان ایستاده بودم بیرون آوردم . به خاطر ترس شیرم کم شده و زهرا گرسنه می ماند . چندین بار از نیروهای هلال احمر درخواست شیرخشک کرده ام اما موفق به دریافت آن نشده ام . وقتی پرسیدم اگر مواد غذایی نیاز داری بگو گفت نه این ها را به کسانی بدهید که تاکنون مواد غذایی دریافت نکرده اند . مردم به ما می رسند .

در گوشه ای دیگر دخترانی دیدم که لباس می شستند و وقتی متوجه نگاه من شدند خود را مشغول به کار نشان دادند . به سراغشان رفتم . در میان گفتگو ، یکی شان گفت خانوم ما رویمان نمی شود بیاییم آنجا . می شود برای ما هم از آن پوشک های بهداشتی بیاوید ولی تو رو خدا داخل کارتن یا نایلون بیاورید نمی خواهیم کسی ببینید !

...

روستای آغ بولاق علیا . نزدیکی روستا زنی با دست اشاره می کند و داد میزند بورا گتیرمه یین آپارین هئریسه ( اینجا نیاورید ، به هئریس ببرید )

زن " رباب " نام دارد . پدر و مادر و خانواده اش در یکی از روستاهای هئریس زندگی می کنند. رباب می گوید مسیر روستای ما صعب العبور است و گمان نمی کنم تاکنون کسی به آنجا رفته باشد .از ما می خواست به روستایشان برویم . نام روستا در خاطرم نماند . رباب نگران پدر و مادر و خانواده اش بود . تا کنون نتوانسه بود باهاشان ارتباط بگیرد و فقط می دانست که زنده اند. خیلی نگران بود و قرار بود دو ساعت دیگر همراه همسرش راهی روستایشان شود .

زهرا دختر 12 ساله هم به کنارمان آمد . زهرا تعریف میکرد که موقع زلزله بیرون بوده و خیلی ترسیده بود. می گفت دوستش ریحانه زیر آوار مانده بود . همه ترسیده بودند . به کمک اهالی ریحانه از زیر آوار سالم بیرون آمده بود اما مادر ریحانه که حامله بوده است از حال رفته و بچه ی در شکمش مرده بود . زهرا می گفت ریحانه و مادرش را که هر دو وحشت زده بودند برای درمان راهی تبریز کردند .

لزگی بولاغی . همه ی خانه های روستای لزگی بولاغی تخریب شده بود و دو زن جان خود ر از دست داده بودند . زنان روستا درخواست لباس و کفش و یا جوراب می کردند . زنی که روسری سفید و سیاهی بر سر داشت می گفت به خدا خانوم ما انسانهای شریفی هستیم برای خودمان خانه و کاشانه داشتیم و به چیزی نیاز نداشتیم . اما چه کنیم که همه چیزمان زیر آوار مانده است . یخچالمان همیشه پر بود هنوز هم پر است اما زیر آوار مانده است . او از نداشتن کفش یا جوراب خیلی رنج می برد . می گفت با این دمپایی ها معذبم چون پاهایم دیده می شود . به اینجا که رسید بقیه زنان حرفش را تایید کردند و گفتند برای ما یا جوراب بیاورید یا کفش . زن دیگری از نبون چادراسکان شکایت می کرد که تعداد چادرهایمان خیلی کم است . به بزرگ هر خانواده یک چادر داده اند که همه پسرها به همراه زن و بچه هایشان در آن چادر زندگی میکنند . زن جوان می گفت چادرِما کوچک است و تعدادمان زیاد . من همه ی شب را بیرون از چادر می مانم و نمی توانم بخوابم . روزها هم که نمی شود خوابید . یکی از دیگر می گوید خواهرش زیر آوار مانده بود و پاهایش آسیب دیده بود بطوریکه نمی توانست راه برود . ما هم نمی توانستیم او را به بیمارستان برسانیم که امروز صبح توسط نیروهای امدادی به بیمارستان تبریز منتقل شد و ما خبری از حالش نداریم .

با زینب 12 ساله حرف میزنم و او برایم از دو نفری که مرده اند می گوید و اینکه مدام احساس میکند زمین میلرزد که مرد جوانی نزدیک می شود : "خانوم مادرِ همسر من زیر آوار ماند و مرد . می توانید با او صحبت کنید شاید کمی آرام شود . " نگاهش را که دنبال میکنم به زن جوانی میرسم که بی تابی میکند و چشمانش قرمز است . تسلیت می گویم . مادرش آسم داشته و زیر آوار مانده بود . با کمک اهالی توانسته بودند 4 ساعت پس از زلزله مادرش را از زیر آوار بیرون بکشند اما مادرش لحظاتی بعد جان داده بود . در میان هق هقِ آرامش می گفت هنوز از مرگ پدرم یکسال نمی گذرد و خواهرانم بی سرپرست شده اند . دو خواهر کوچک داشت که من موفق به دیدنشان نشدم و البته ترس از مواجه با دو کودک که شاهد نفس های آخر مادرشان بوده اند مانع از اصرار من برای دیدنشان شد .

ساعت ها گذشته و ما دیگر به دیدن خانه های ویران شده و روستاهای با خاک یکسان شده عادت کرده ایم . گروه های مختلف مردمی همچنان مشغول دهن کجی به چادر های امداد هلال احمر و نیروهای به ظاهر کمکیِ ارگان های خدمت به مردم! هستند که با لباس های فرم سعی در نمایش مشارکت خود دارند اما هرچه تلاش میکنند حقارتشان بیشتر نمایان می شود . مردم و کمک هایشان گویی همه را وادار کرده است از قافله عقب نمانند . اینجا نیروی مردمی ، بی تفاوتی در قبال جان انسان ها را به زانو در آورده است و اسلحه های آماده به شلیک و حقیر نیروهای انتظامی هنگام بازرسی ماشین های حملِ بارمردم ، ضعفِ هر آنچه در مقابل مردم بایستد را جلوه گر است .

عصر شده و ما به انبار همان پیرزن بازگشته و درحال استراحتیم که زمین صدای مهیبی داد و لرزید . در اطراف ما نه دیواری ست و نه ما زیر سقفیم ، اما ترس ما را وادار کرد برخیزیم . زمین زیر پاهایم به وضوح می لرزید و من با اینکه می دانستم نه زیر آواری میمانم و نه اتفاقی برایم می افتد وحشت زده بودم . خدایا این چه مصیبتی ست ...

جاده ی ورزقان به تبریز شلوغ است . نیسان ها و کامیون های خالی بازمی گردند . در مسیر مخالف ، آمبولانس ها و ماشین های امدادی آژیرکشان می روند و جاده را پر از اضطراب میکنند که این بار چه شده است . در سیاهی شیشه صحنه هایی که دیده ام جلوی چشمانم چون فیلمی مرور می شوند . ناگهان یادم می آید در یکی از روستاها زن و مردی را دیدم که در میان آوارها و دیوارهای نیمه ریخته شده در جستجوی وسایل خود بودند .

17.00: چهارشنبه

برخی گزارشات از مسدود شدن حسابهای کمکهای مردمی حکایت دارند. تا جایی که امکان دارد پولها و کمکهای نقدی را شخصا به فعالین تحویل دهید و یا اینکه از حسابهای فرعی و شناخته نشده استفاده نمایید.

به گزارش رادیوفردا به سبب بی‌اعتمادی مردم به دستگاه‌های دولتی که ناشی از فساد گسترده اداری است، مردم از تحویل کمک‌های نقدی و غیر نقدی به سازمان‌هایی مانند کمیته امداد و هلال احمر ایران خودداری می کنند و شهروندان علاقه مند خود کمیته‌‌هایی برای کمک‌رسانی مستقیم به زلزله‌زدگان تشکیل داده‌اند. کمک‌های نقدی جمع شده و توسط کمیته‌های مردمی صرف خرید کالاهای ضروری می‌شود. از صبح دیروز (سه‌شنبه ۲۴ مرداد / ۱۴ اوت) براساس گزارش فعالان اجتماعی در ایران بانک‌ها در حال مسدود کردن حساب‌های جاری‌ای هستند که نیروهای داوطلب از آنها برای جمع آوری کمک‌های نقدی مردمی برای زلزله‌زدگان آذربایجان استفاده می‌کنند.

تا دیروز بعد از ظهر حساب‌های جاری در حداقل چهار بانک ملی، سپه، پارسیان و ملت که مقادیر زیاد واریز پول‌های اندک داشته‌اند، مسدود شده و به بازکنندگان آنها اطلاع داده شده «تا زمانی که مشخص نشود این واریز‌ها مربوط به موضوع زلزله بوده است یا خیر» حساب آنها مسدود خواهد بود.

یکی از کسانی که حساب جاری وی مسدود شده است می‌گوید: «من سه مرتبه از حساب خود برداشت داشتم که آن را صرف خرید پتو، پوشک، نوار بهداشتی، دارو و برنج کرده ام. فاکتور خرید‌ها و شماره پلاک ماشین‌های ارسال کننده مشخص است. منطقه‌ای هم که کالا‌ها در آنها پخش شده مشخص است. طی دو روز ۱۰۰ واریز نقدی به حساب من صورت گرفته است که در جمع مبلغی در حدود پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است. در حال حاضر نزدیک به یک و نیم میلیون تومان از کمک‌های مردمی را مسدود کرده‌اند. در حالی که قرار بود با این پول یک لیست دارویی دیگر تهیه شود.»

در یک مورد دیگر فردی در بانکی دیگر، که حساب جاری اش با مبلغ دو و نیم میلیون تومان مسدود شده است می‌گوید: «به رئیس شعبه گفتم اسم این نوع حساب، حساب جاری است. حساب جاری را برای چنین مصارفی ساخته‌اند. اصلا به شما چه ارتباطی دارد که چه کسانی و برای چه کاری برای من پول واریز کرده‌اند. شما که اینقدر روی دو و نیم میلیون تومان حساس هستید مگر کور بودید که سه هزار میلیارد تومان اختلاس و دزدی را در بانک‌های خودتان ندیدید؟ نکند از کمک مردم به زلزله زدگان آذربایجان هم سهم می‌خواهید؟ » در مقابل، رئیس شعبه با تهدید صاحب حساب به تماس با پلیس و نیروهای امنیتی او را از بانک بیرون انداخته است.

حساب بانکی بعضی از استادان دانشگاه‌های آذربایجان و حساب بانکی تعدادی از استادان برجسته و شناخته شده علوم اجتماعی در تهران نیز که به یاری زلزله‌زدگان برخاسته‌اند، به سرنوشت دیگر یاری‌رسانان به مردم زلزله زده دچار شده است.

همچنین مواردی از انسداد کارت‌های اعتباری و شماره حساب‌های جاری فعالان سیاسی گزارش شده است که نقشی در جمع آوری کمک مالی برای زلزله زدگان نداشته‌اند. یکی از این افراد می‌گوید:

«پولی برای کمک به مردم زلزله زده به حساب من واریز نشده است. دو نفر از دوستانم پول‌هایی که از آنها طلب داشتم را به حساب من واریز کرده‌اند. بعد اینها (بانک‌ها) حساب مرا مسدود کرده‌اند. من اصلاً نمی‌فهمم! مردم برای انجام کارهای بانکی خود باید از بانک‌ها و نهادهای امنیتی اجازه بگیرند؟ یعنی اگر من بخواهم برای پدرم پول واریز کنم یا معامله‌ای انجام داده باشم و نیاز باشد برای فروشنده پول واریز کنم، اول باید از وزارت اطلاعات و روسای بانک‌ها اجازه بگیرم؟ باور کنید وقتی رئیس شعبه گفت که حساب من "به دستور مقامات امنیتی مسدود شده است" اول فکر می‌کردم دوربین مخفی است و مرا سر کار گذاشته‌اند.»

کارشکنی در برابر ابتکارهای مردمی

در حال حاضر گروه‌‌های مردمی زیادی هستند که با جمع آوری کمک برای زلزله زدگان، فاکتورهای خرید اجناس مختلف و عکس‌ها و فیلم‌های مربوط به توزیع کمک‌ها به مردم زلزله زده را در روی سایت های اینترنتی یا گروه‌ها و صفحات فیس بوکی خود قرار می‌دهند و صورت حساب دریافت‌ها و پرداخت‌های خود را به شفاف‌ترین شکل ممکن در اختیار عموم قرار می‌دهند.

اقدام بانک‌ها در مسدود کردن حساب‌های جاری سبب ایجاد وقفه در فرآیند کمک رسانی گروه‌هایی مردمی به مناطق زلزله زده شده است.

در سخنان فعالان اجتماعی در ایران این نکته چشمگیر است: آنان انتظار و امیدی برای کمک رسانی صحیح به آسیب دیدگان و همکاری دولت با گروه‌های مردمی ندارند. این باور در میان آنان ریشه دوانده است که در تمامی حرکت ها و فعالیت‌های اجتماعی همواره باید در انتظار کارشکنی‌ها و سنگ اندازی‌ها دولتی و حکومتی در برابر هر نوع سازماندهی مردمی بود. همیشه درصد بالایی از نیروهای انسانی و توان و انرژی روانی نیروهای مردمی، با قوانین دست‌و پا گیر و ممنوعیت‌های غیر قانونی و سلیقه‌ای کارگزاران و نهادهای حکومتی از بین می‌رود.

13.00: چهارشنبه

اجساد کشته شدگان در زلزله در گورهای دسته جمعی توسط سپاه زیر خاک پنهان میشوند.

در زلزله اخیر در منطقه قاراداغ آذربایجان جنوبی بیش از ۲۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند. با اینحال مسئولان رژیم با ارائه آمنار دروغین سعی در تلطیف اوضاع دارند و سعی میکنند کمکاری عمدی رژیم اشغالگر فارس را مخفی نگهدارند. برخی از مسئولین از کشته شدن ۳۰۶ نفر٫ برخی دیگر از ۲۶۰ و برخی نیز از کشته شدن فقط ۱۲۰ نفر خبر میدهند!

به گزارش بای بک٫ کامیونهای سپاه به بهانه کمک رسانی به روستاها مراجعت کرده و اجسادی را که نزدیکانشان حضور ندارند جمع اوری کرده و در بیرون روستای اسپیران در گودالهای بزرگ خاک میکنند. این اقدام در برخی دیگر از مناظق نیز مشاهده شده است.

خاشر نشان میسازد که مردم مصیبت زده هنوز از نبود غذا٫ لباس و سرپناه در مضیقه هستند و تعداد کشته شدگان رو به افزایش دارد.

4.30: چهارشنبه

ممنوعیت فیلمبرداری و عکس برداری از مناطق زلزله زده

خبرنگار کلمه اشاره می کند که حیاط محوطه ی در اختیار سپاه پر از اقلام مختلف است، اما توزیع درستی ندارند. او همچنین از ممنوع شدن فیلمبرداری و عکس از امروز خبر می دهد.

این در حالی است که در روزهای گذشته خبرنگاران و تصویربرداران می توانستند آزادانه در منطقه به کار خود برسند و مشخص نیست جلوگیری از فعالیت آزادانه دوربین ها با چه توجیهی صورت می گیرد.

به گزارش آذوح یک آسیب دیده زلزله سپس می گوید: معاون احمدی نژاد آمده و به اهر رفته که کم ترین خسارات را داشته، و معلوم کدام روستا را دیده که از تخریب ۲۵ درصدی صحبت می کند، در حالی که ما اکثرا تخریب های ۸۵ تا ۱۰۰ درصدی داریم.

او سپس اضافه می کند: ما ۷ خانوار هستیم. حدود ۲۷ نفر در ۲ چادر زندگی می کنیم و مسوولان با آنکه چادرها به دستشان رسیده، آنها را به مردم نمی دهد. آب آشامیدنی اینجا آلوده است و توزیع درستی صورت نمی گیرد، باید فکری برای آن کنند. ماشین ها را می بینیم که پر از کمک می رسد اما توزیع درستی صورت نمی گیرد.

… و هنوز در حال صحبت است که زمین می لرزد و پس لرزه ای دیگر به جان خانه های نیمه مخروبه می افتد.

1.00: چهارشنبه

به کرات شنیدیم که بازاریان بزرگوار تبریز، محموله های خریداری شده را به رایگان یا به قیمت خرید، تحویل خریدارانی داده اند که با ماشین شخصی، نیسان و کامیونت و ... برای خرید آذوقه به بازار تبریز و عمدتا خیابان دارایی مراجعه کرده بودند. از این نوع حرکتها زیاد دیده میشود و سرمایه داران و کارخانه داران بزرگ، کامیونها و وانتهای مخصوص توزیع محصولات خود را پر از محموله های کمکی کرده و بعضا شخصا آنها را به دست مردم میرسانند.

21.05: سه شنبه

ممانعت نیروهای امنیتی از ارسال کمکهای مردمی به مناطق زلزله زده.

لحظاتی پیش دوستان از سراهی اهر- ورزقان تماس گرفتند، می گویند عوامل دولتی خودروهایی که حامل وسایل امدادی به زلزله زدگان است را متوقف کرده در صورت نداشتن برگه ای از ارگان های دولتی، مشخصات ماشین و افراد را ضبط کرده، اقدام به عکس برداری و فیلم برداری از کمک کنندگان می کنند.

ماموران مانع از انتقال کمک های مردمی برای زلزله زدگان می شوند، در سرای فاجعه، دلیل امنیتی کردن یک مسله انسانی برای آدمی قابل حضم نیست.

21.00: سه شنبه

نماینده ی ورزقان در مجلس: هیچ اثری از پزشکان اعزامی که وزیر بهداشت وعده داده بودند نیست.

دهقانی نماینده مردم ورزقان با اشاره به گفته وزیر بهداشت و درمان در جلسه دیروز مجلس گفت: اینجا هیچ اثری از پزشکان و روانپزشکان اعزامی که خانم وزیر وعده داده بودند نیست و روند مداوا به سختی پیش می‌رود و آسیب دیدگان از این نظر دچار مشکل شده اند.

به گزارش آذوح نماینده مردم ورزقان گفت : وضعیت احشام بسیا خطرناک است و اگر مسئولین دامپزشکی سریعا" وارد عمل نشوند و اقدام به سم پاشی صورت نپذیرد با فاجعه انسانی بسیار بزرگتر از زلزله روبرو خواهیم شد.

20.30: سه شنبه

نماینده مراغه: هلال احمر 9 ساعت پس از زلزله به منطقه رسید.

مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه گفت: بعد از وقوع زلزله که در حدود ساعت 16:30 دقیقه روز شنبه اتفاق افتاد متاسفانه هلال احمر ساعت 1:30 بامداد وارد عمل شده است که توجیهی ندارد.

به گزارش آذوح دواتگری با تاکید بر لزوم تخلیه سریع احشام محصور در زیر آوار گفت: با توجه به گرمی هوا اجسادحیوانات که در زلزله تلف شده اند، در حال فاسد شدن است و بوی تعفن در تمام نقاط احساس می شود و اگر سریعا" اقدامی صورت نگیرد عفونت در تمام جاها انتشار خواهد یافت.

20.05: سه شنبه

در پی زمین لرزه ی ساعت گذشته در ورزقان، راه تبریز و ورزقان مسدود شد. پل روستای سرند فروریخت.

به غیر از امداد هوایی، راهی به ورزقان باقی نمانده است.

20.00: سه شنبه

پس از زمین لرزه ی ساعت گذشته، در پی تخریب شدید چند روستای ورزقان نیروهای اورژانس تبریز دوباره به سمت این شهر اعزام شدند.

19.45: سه شنبه

نماینده مردم ورزقان: این همه پس لرزه سابقه نداشته

مناطق زلزله زده در حالی همچنان می لرزد که الله وردی دهقان ،نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع تاکید کرده بود، این تعداد پس لرزه در هیچ زلزله ای سابقه نداشته و این موضوع باید از سوی کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر عباسعلی تسنیمی ، رئیس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله نیز در جمع خبرنگاران از اعزام تیم های تحقیقاتی به منطقه اهر- ورزقان خبر داد و گفت: به منظور نصب ۱۷ دستگاه لرزه نگاری در منطقه، تیم تحقیقاتی به منطقه اهر- ورزقان اعزام شده است. این تیم به منظور کنترل و مانیتورینگ وضعیت منطقه تحقیقات را انجام خواهد داد.

وی مطالعات ژئوتکنیک منطقه اهر- ورزقان را از دیگر برنامه های تحقیقاتی این پژوهشگاه نام برد و یادآور شد: از سوی پژوهشگاه تیم دیگری متشکل از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه به منطقه اعزام شده و ماموریت آنها انجام مطالعاتی در زمینه های لرزه زمین ساخت، ژئوتکنیک، ساخت و ساز و کاهش خطرپذیری تعریف شده است.

19.20: سه شنبه

حاضرین در ورزقان خبر دادند که زمین لرزه چند لحظه پیش دوباره باعث خساراتی شده است. طبق گفته آنها خانه و باقیمانده های ساختمان های یک روستا هم در اثر این زمین لرزه به کل از بین رفت و فرو ریخت.

18.32: سه شنبه

باز هم زلزله: 5.3 ریشتر ورزقان را لرزاند؛ بیش از 930 پس لرزه با عمق زیر 20 کیلومتر

باز هم زلزله. ساعت 18.32 ورزقان را لرزاند. با این سیل پس لرزه ها بعید است دیگر خانه ای سالم پابرجا مانده باشد.

اما آنچه در این میان بسیار عجیب به نظر می رسد بروز بیش از 930 پس لرزه در بازه ی کوتاه 72 ساعته است. این موضوع تا یش از این در هیچکدام از زمین لرزه ها سابقه نداشته و تعجب شدید زمین شناسان را موجب شده است.

واقعا، جریان چیست؟

17.00: سه شنبه

حسن شاهدی فعال اورمیه ای حرکت ملی از طرف اداره اطلاعات تبریز در 3 راهی اهر دستگیر شده است.

به گزارش آذوح از 2 نفر از همراهان ایشان که برای رساندن کمک با وی بودند خبری نیست اما احتمالا آنها هم ظهر امروز دستگیر شده اند.

15.00: سه شنبه

تیتر روزنامه ی آراز آذربایجان: گویی خون آذربایجانیها برای مسئولان عزیز نیست.

13.00: سه شنبه

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اجساد جدیدی از مدفون‌شدگان زلزله شنبه روستاهای آذربایجان شرقی دقایقی پیش، از زیر انبوهی از خاک بیرون کشیده شد.

تیم‌های امداد و نجات به همراه سگ‌های زنده‌یاب در حال جست‌وجو برای پیدا کردن اجساد دیگری از مدفون‌شدگان این زلزله هستند.

11.00: سه شنبه

پزشکیان نماینده تبریز: بوی اجساد در منطقه پر شده است. تعداد بسیار زیادی از اجساد هنوز در زیر آوارها مانده اند.

6.20: سه شنبه

رحیمی در پاسخ به سوالی، آمار استاندار آذربایجان شرقی در خصوص تلفات جانی زلزله اخیر را تأیید کرد.

وزیر بهداشت در مجلس شورای اسلامی تعداد جان‌باختگان زلزله آذربایجان شرقی را 306 نفر و استاندار آذربایجان شرقی تعداد جان باختگان این زلزله را 253 نفر اعلام کرده است.

معاون اول رئیس جمهور با تأیید آمار 253 نفری جان باختگان زلزله روز شنبه، گفت: هیئت دولت به استاندار آذربایجان شرقی اختیار داده با مدیران کم کار در امر امدادرسانی به زلزله زدگان برخورد شود.

محمدرضا رحیمی بامداد سه شنبه در حاشیه جلسه کارگروه مربوط به مناطق زلزله‌زده که در محل استانداری آذربایجان‌شرقی تشکیل شده بود گفت: دولت تمام تلاش خود را بکار بسته و ادامه خواهد داد ولی مردم نیز باید یاری رسان ما در امرامدادرسانی و اسکان زلزله‌زدگان باشند.

رحیمی در ادامه افزود: با اختیاری که هیئت دولت به استاندار آذربایجان شرقی داده می توانند با مدیران کم کار در بحث امداد رسانی به زلزله زدگان برخورد کنند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما در کنار مردم هستیم و دردهای آنها را احساس می کنیم، از مدیریتهایی که زیر کولر گازی انجام می شوند انتقاد کرد و افزود: طی روزهای آینده به سرعت مشکلات حل شده و نیازهای اسکان و معیشتی زلزله زده ها برطرف خواهد شد. تمام تلاش بر این است تا قبل از سرما مسئله اسکان زلزله زدگان خاتمه یابد.

2.00:

سه شنبه

کاهش سرعت اینترنت در آزربایجان.

حکومت ایران پس از مشاهده بازتاب اعمال ضدانسانی خود در فضاهای مجازی، از ترس قیام و اعتراض آزربایجانی ها، برای جلوگیری و یا به حداقل رساندن ارتباطات، اختلالاتی را در شبکه اینترنت در مناطق مختلف آزربایجان به وجود آورده است.

1.00:

سه شنبه

ارسال پیامک های اعتراضی در بین ملت ترک آزربایجان جریان یافته است.

در پی برخورد های تبعیض آمیز مسئولان دولتی ایران با زلزله مصیبت بار آزربایجان و عمکلرد صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران احساسات مردم در شهرهای آزربایجان جنوبی به شدت خدشه دار شده است. در هر جا و در هر محفلی سخن از این است که آزربایجان در زلزله نیز قربانی نژاد پرستی دولت ایران می شود. گزارش های دریافتی اویرنجی سسی حاکی از آن است که مردم با ارسال پیامک های کوتاه تلفن همراه نفرت و انزجار خود را از برخوردهای نژاد پرستانه و عملکرد مسئولان و صدا سیما ابراز می دارند.

24.00:

دوشنبه

در حالی که رسانه های حکومتی ایران از پیام تسلیت رهبر ایران خبر می دهند دقت در متن پیام داده شده از دروغ بودن این موضوع پرده برمی دارد.

به گزارش آذوح سید علی خامنه ای که بیش از 30 ساعت پس از وقوع زمین لرزه های مرگبار آذربایجان پیام خود را منتشر نمود در این پیام تنها به "اندوه عمیق" خودش و همچنین "تقاضای صبر" اشاره نموده است. در متن پیام وی به هیچ وجه نشانی از تسلیت به ملت آذربایجان وجود ندارد.

متن پیام وی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحيم

حادثه ي تلخ زلزله ي آذربايجان مايه ي اندوه عميق گرديد. رحمت خداوند بر درگذشتگان و شفاي عاجل براي مصدومان و صبر و اجر براي بازماندگان و خسارت ديدگان را از خداوند متعال مسألت ميكنم.

لازم است مسئولان محترم و عموم ملت عزيز مساعي خود را براي كاهش آلام اين عزيزان به كار برند.

والسلام عليكم و رحمه الله

سيّدعلي خامنه اي

22/مردادماه/1391

آذوح

23.00:

دوشنبه

ویدیویی از عمق فاجعه ی زلزله

در ويدويي زير زن بيچاره اي در جواب سوال خبرنگار طيف مستقل مبني بر اينكه آيا دولت جمهوري اسلامي ايران كمكي به شما كرده است با اشاره به محل حادثه ديده كه تماماً ويران شده است مي گويد تا حالا هيچ كسي از امدادگران دولتي به آنها سر نزده است .ويدئو را از لينك زير مي توانيد دريافت كنيد :

http://www.youtube.com/watch?v=uaUW3PeEkGU&feature=youtu.be

22.00:

دوشنبه

یک شهروند اهری: هیچ گونه آوار برداری تمام نشده؛ مردم خودشان جنازه ها را از آوار بیرون کشیدند

شما الان کجا هستید و  در منطقه زلزله زده چه خبر است؟

من در اهر هستم، حدود ۶۰ کیلو متیر ورزقان هستم. خود شهر اهر پر از نیروهای امنیتی است برای اینکه امنیت مردم منطقه را حفظ کنند. وضع روحی مردم خیلی بد است. ترس را توی صورت همه مردم می شود دید. پدر خودم به هیچ وجه اجازه نمی دهد که بروم توی خانه بنشینم حتی اجازه نمی دهد که  توی حیاط خانه بروم و بنشینم و من الان از داخل کوچه با شما حرف می زنم.

آیا کمک های مردمی  به دست شما می رسد؟

این کمک هایی که از اطراف می رسد مخصوصا از استان اردبیل من فقط کامیون ها را دیدم، چون به اهر هیچ گونه امداد رسانی انجام نشده، حتی چادر یک تکه نان و آب نداده اند، برای همین  من نمی دانم به کدام شهرها امدادرسانی کرده اند، ولی می توانم ادعا کنم که مناطق و روستاهای نزدیک تر به شهرهایی که راه  نسبتا مساعد تری دارند، امدادرسانی  انجام گرفته  آن هم در حد میوه ، سیب،  چادر و سه یا چهارتا پتو به هر خانواده هم داده اند که البته تعهد گرفته اند که پس از زلزله از آنها تحویل بگیرند ولی من تماس هایی که گرفته ام ورزقان به حدی است که مردم دارند برای چادر با ه م درگیر می شوند.

آیا شما بستگانی در روستاهای اطراف دارید که بدانید وضعیت آنها چگونه است؟

یکی از فامیل های  ما زیر آوار ماند و همان شب فوت شدند.  جسد شون هم از طرف مردم روستاها بیرون کشیده شده، یعنی چند نفر زیر آوار مانده بودند تا می خواستند بیرون بیاورند زلزله دوم آمد که آوار ریخت روی سرشان و نتوانستند بیرون بیاورند که مردند، دخترشان هم زخمی شدند و به بیمارستان منتقل شدند که وضع شان خوب نیست. مناطق افراد هم آنجاهایی که نزدیک است و راه نسبتا  مناسبی دارد به هر خانواده ای یک چادر  دو سه  پتو و غذا دادند اما در ورزقان که در روزهای معمولی هم راه  مناسبی ندارد امکانات خوبی نمی دهند و مردم دارند به خاطر آب و غذا و کمک دعوا می کنند. حتی تانکرهای  آب برده بودند اما چون وسایل آشپزخانه شان زیر آوار مانده بود نتوانستد آب را توزیع کنند و سفارش دادند که هلال احمر ظرف بیاورد.

اخباری که اعلام می شود آوار برداری تمام شده آیا در این مورد هم مشاهدات تان این نکته را تایید می کند ؟

نه نه، هیچ گونه آوار برداری تمام نشده. البته  اکثر آوار برداری توسط خود مردم صورت گرفته. شبی که زلزله رخ داد،  هیچ گونه امدادرسانی در آن شب انجام نگرفته بود،  من خودم در یکی از  مناطق نزدیک اهر بودم که یکی از اقوام ما فوت کرده بود، وقتی پرس و جو کردم گفتند روستایی ها خودشان جسد را از زیر آوار بیرون کشیده بودند، تا شب هیچ گونه نیروی امدادی نبوده و همان نیروهای  محدود امدادی هم که اعزام شده بودند به منطقه به خاطر امنیت مردم  به آنها اجازه ندادند که  خودشان  آوار برداری انجام دهند و برای بیرون کشیدن جسد اقدام کنند.  از صبح برخی مناطق ساعت هشت، برخی مناطق ساعت یازده و برخی دیگر از مناطق تا خود ظهر هیچ گونه عملیات امدادرسانی انجام نشده بود،  و اکثر این قربانیان توسط خود مردم  از زیر آوار بیرون آمدند نه توسط امدادرسانی.. .بعضی از روستاهای ورزقان حتی قبل از زلزله هم راه های مساعدی نداشتند.  پدر من بیست سال در ورزقان خدمت کرده درس داده، پدرم می گوید برخی از روستاهای ورزقان هم در زمستان و هم در تابستان راه ندارد و باید با اسب و قاطر رفت. ورزقان هیچ گونه زیرساختی مثل اهر ندارد. کل اهر ۱۲۰ هزار نفر  جمعیت دارد که یک بیمارستان ۱۲۰ تخت و خوابه دارد که همان ساعت اول پر شده بود و الان هم مجروحیتی که صدمه جدی ندیده اند را پذیرش نمی کند. ورزقان اصلا بیمارستان ندارد، یک بیمارستان کهنه دارد که فکر کنم تخریب هم شده باشد، روستاهایش هم واقعا وضع خرابی دارند.

آیا آماری از کشته شدگان یا اسامی کشته شدگان را  در منطقه اعلام کرده اند تا  مردم در جریان باشند که چه تعداد و چه کسانی در زلزله جان داده اند؟

کلیه افرادی که نیروهای امدادی آنها را  از زیر آوار بیرون آورده اند  به خانواده های شان تحویل داده شدند که خود مردم  هم سریعا آنها را دفن کرده اند، آن بخش از کسانی که مردم خودشان آنها را از زیر آوار بیرون کشیده اند سریعا هم دفن شده اند و مردم  هیچ گونه آماری از کشته شدگان ورزقان و روستاهای اطراف ندارند.

آیا تلویزیون و اخبار رسمی  را پیگیری می کنید؟

واقعیتش الان وقتی تلویزیون و عملکرد مسولان را می بینم انقدر عصبانی می شوم که دیگه کاری از دستم بر نمی آید. دیروز که هیچ گونه اطلاع رسانی نمی شد. شب زلزله، دائما در تلویزیون  و رادیو نوحه پخش می شد، به خاطر شب قدر دائما آخوندها در تلویزیون داشتند حرف می زدند،  دائما اخبار سوریه را می گفتند، یعنی شب زلزله می توانم بگویم هر یک ساعت یک بار به زور یک خبری می دادند.  مخصوصا رسانه استانی واقعا خیلی خبر رسانی بد است و به مردم روحیه نمی دهند و تنها چیزی که می گویند این است که مردم به خانه های شان برنگردند، دو سه روزی بیرون از خانه بمانند، هیچ گونه بحث علمی در مورد زلزله نشد. در حال حاضر یکی دو تا از روستاها که امدادرسانی خوب بوده را برای تبلیغ به صورت زنده نشان دادند ولی آنطور که باید به مردم روحیه بدهند نتوانستند. اکثر مردم هم چون بیرون از خانه هستند فقط به رادیو دسترسی دارند ولی حتی یک اطلاع رسانی شهری هم صورت نگرفته. فضا پر از نیروهای امنیتی است اینجا که امنیت مردم را تامین کنند، من نیروهای ارتش، یگان ویژه و راهنمایی و رانندگی را دائما در سطح شهر می بینم. دیروز هم آمبولانس هایی را دیدم که از سه راهی اهر – ورزقان – تبریز عبور کردند و به جای اینکه مستقیم از تبریز به ورزقان بروند برای نجات جان مصدومان هشتاد کیلومتر اشتباهی آمدند به اهر و دنبال آدرس ورزقان می گشتند، این نشان می دهد علی رغم اینکه شمار آمبولانس ها خیلی خوب است اما سازماندهی درست نشده، وضعیت بیمارستان ها هم خراب است، هنوز که هنوره نیروهای امدادی به برخی از روستاهای ورزقان نرفته اند، خواهش می کنم صدای ما را به گوش دنیا برسانید….

21.00:

دوشنبه

جمع آوری و ارسال کمک های نقدی اهالی قوشاچای به زلزله زدگان

اقشاری از اهالی قوشاچای در اقدامی خودجوش و وطن پرستانه اقدام به جمع آوری کمکهای نقدی برای حادثه دیدگان منطقه اهر و ورزقان کردند. کارمندان بعضی از ادارات یک روز ازحقوق ماهیانه خود به این امر اختصاص دادند و نیز کسبه و اقشار مختلف نیز مبلغ قابل توجهی را بصورت دستی به منطقه ارسال کرده اند.

این در حالی است که بسیاری از همشهریان با وجود تمایل به پرداخت وجه نقد نتوانسته اند در این مرحله کمکی کرده باشند. چنین عزمی که در حالی صورت می گیرد مردم با مشکلات معیشتی عدیده ای روبروهستند.

همزمان با کمکهای مردمی شبکه خبر سعی در بایکوت و عادی جلوه دادن شرایط دارد و با شگردهای رسانه ای و پخش چندین باره تولد یک نوزاد و شادمانی خانواده این نوزاد در منطقه آسیب دیده سعی در انحراف افکار مردمی و کاهش حساسیت مردم نسبت به وقعایع رخ داده را دارند.

همچنین در خبر ساعت 11 صبح شبکه خبر که ارتباط مستقیمی با یکی از روستاهای آسیب دیده اهر برقرار شده بود، موقعی که شورای روستا در حضور فرماندار و در پاسخ به فرهادی خبرنگار شبکه خبر با مخاطب قرار دادن فرماندار معترضانه گفت که از اول انقلاب شورای روستا بوده است و راه ارتباطی روستا همان راه قبل از انقلاب است ... صدا وسیما در این موقع ارتباط را قطع کرده و خبر را از استودیو تهران ادامه دادند.

18.30:

دوشنبه

پس از آن که فرماندار ورزقان از کشته شدن حداقل 4300 نفر در 12 روستای نزدیک به این شهر خبر داد و دکتر غلامرضا معصومی، رییس اورژانس ایران نیز گفت که تاکنون نزدیک به 6300 مصدوم مورد درمان قرار گرفته اند، مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات از 155هزار نفر حادثه دیده خبر داد.

زمین‌لرزه آذربایجان شرقی ۱۲ هزار خانه را تخریب و ۱۵۵ هزار نفر را دچار حادثه کرده است٬ اما مقام‌های جمهوری اسلامی از ارائه آمار دقیق قربانیان آن خودداری می‌کنند.

اخبار٬ اطلاعات و گزارش‌ها درباره زمین‌لرزه آذربایجان شرقی از سوی منابع مختلفی اعلام می‌شود که تازه‌ترین این اخبار حاکی از تخریب ۱۲ هزار واحد مسکونی بر اثر این زمین لرزه است.

این آمار از سوی احمد علیرضابیگی٬ استاندار آذربایجان شرقی در اختیار رسانه‌ها قرار داده شده است.

به گزارش آذوح حسین درخشان٬ مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات هم آمار تکان دهنده‌ای از وضعیت مناطق آسیب دیده ارائه کرده که در دو روز گذشته هیچ مقام و نهادی چنین آماری را اعلام نکرده است.

آقای درخشان به سایت محافظه‌کار «آریا» گفته ۱۵۵ هزار نفر (۳۴ هزار و ۲۰۰ خانوار) بر اثر این زمین‌لرزه دچار حادثه شده‌اند.

مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات افزوده بر اثر این زمین لرزه ۶۷ هزار نفر در اهر٬ ۴۲ هزار نفر در ورزقان٬ ۴۰ هزار نفر در هریس و شش هزار نفر در تبریز دچار حادثه شده‌اند.

درخشان همچنین اعلام کرده که نیرو‌های امداد توانسته‌اند دو هزار و ۶۰۶ نفر را نجات دهند که از میان این افراد نیز یک هزار و ۲۲۶ نفر از آن‌ها مصدوم نبوده‌اند.

آقای دهقانی در یکی از گفتگو‌های خود به همین مسئله اشاره کرده و با انتقاد از عملکرد نیرو‌های امداد گفته مردم مناطق آسیب دیده «خودشان نسبت به جمع‌آوری اجساد و انتقال مجروحین اقدام کرده‌اند.»

در آمار مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات هیچ اشاره‌ای به تعداد قربانیان این زمین‌لرزه نشده و معلوم نیست که چرا این مقام مسئول از ارائه آمار جان باختگان خودداری کرده است.

مقام‌های مسئول آمار قربانیان این زمین‌لرزه را تاکنون ۳۰۶ نفر اعلام کرده‌اند٬ اما با توجه به آمار ۱۵۵ هزار نفری حادثه‌دیدگان به نظر می‌رسد تعداد کشته‌شدگان بیش از این آمار باشد.

گفتنی است پس از گذشت 24 ساعت از زمین لرزه ها، جنبش دانشجویی آذربایجان- آذوح با تکیه به منابع خود در بسیاری از نقاط زلزله زده آمار مفقودین، مجروحین و کشته ها را بیش از 60 هزار نفر اعلام کرده بود. با اعترافات رسمی مقامات ایرانی این ادعا بیش از پیش به واقعیت تبدیل می شود.

آذوح

18.00:

دوشنبه

احتمال تخریب دیواره سد ستارخان و از بین رفتن کامل 20 روستا، ترک خوردگی دیواره سد جدی است.

آذوح: دیواره سد ستارخان در منطقه اهر بر اثر زلزله ترک‌خورده و خطر شکستن آن و جاری شدن سیلاب روستا های بسیاری را تهدید می‌کند.

به گزارش آذوح از ایلنا سد ستارخان که بر روی رودخانه پرآب اهر واقع شده است و در حد فاصل بین اهر و ورزقان قرار دارد بر اثر زلزله اخیر دچار ترک در بدنه شده است.

بنابراین خبر، ترک خوردگی دیواره سد مذکور جدی است و در صورت عدم اقدامات تامینی احتمال شکسته شدن سد وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا پس از سد ستارخان ۲۰ روستا قرار دارد که در صورت شکست سد این روستا‌ها که از زلزله نیز آسیب دیده‌اند به طور کامل از بین خواهند رفت.

 

17.10:

دوشنبه

انتقاد شدید کارگردان تبریزی برنامه خنده بازار: بدون اجازه ی من برنامه را پخش کردند؛ برای صدا و سیما متاسفم,

آذوح: کارگردان تبریزی برنامه طنز خنده بازار پخش این برنامه را در شرایط حاضر و همزمان با عزاداری مردم آذربایجان بعد از زلزله مرگبار، اقدامی نادرست نامناسب دانسته و مخالفت خود را با این عمل اعلام کرد.

به گزارش آذوح شهاب عباسی اظهار داشت: پخش برنامه دست من نبود، خنده بازار برنامه ای ضبط شده است و اگر من مخالفت می کردم نیز این برنامه طبق نظر و صلاحدید مسئولان امر پخش می شد.

وی ادامه داد: طی چند شب گذشته این برنامه طنز را به دلیل مصادف بودن با ایام شبهای قدر از لیست پخش خارج کرده بودند و آرزوی قلبی من این بود که حداقل دو شب نیز به دلیل عزاداری مردم آذربایجان دست نگه دارند.

عباسی گفت: زمان وقوع زلزله در تبریز بودم و طی ساعات اولیه به شدت پیگیر اخبار تلویزیون و رادیو بودیم تا شاید به نوعی مردم از نگرانی خارج شوند اما متاسفانه توجه زیادی از طرف رسانه ملی نسبت به این مصیبت نشد.

این کارگردان تبریزی ادامه داد: با گذشت زمان بیشتر سایت های خبری به تدریج اخبار منطقه و مردم آسیب دیده را منتشر کردند و اطلاع رسانی مردم نیز در گروه های اجتماعی و اینترنت برای رفع نگرانی مردم بسیار مفید بود، دوستان و آشنایان زیادی نیز که از طریق اینترنت و سایتهای مجازی از وقوع این مصیبت باخبر شده بودند تماس گرفته و کسب خبر می کردند اما انتظار داشتیم رسانه ملی نسبت به این ضایعه دلخراش توجه داشته باشد.

کارگردان تبریزی سریال طنز خنده بازار با اشاره مجدد به مصیبت روی داده در آذربایجان شرقی گفت: همه می دانیم که مردم آذربایجان در تمام ایران اسکان دارند و این مصیبت همه ماست، انتظار داشتیم در این شرایط عزای عمومی در تمام کشور اعلام شود.

شهاب عباسی در ادامه خود را با مردم داغدیده این ضایعه شریک دانسته و گفت: من با تمام مردم آسیب دیده در این ضایعه دلخراش اظهار همدردی می کنم و نهایت تاسف و ناراحتی خود را نسبت به پخش برنامه طنز خنده بازار همزمان با مصیبت این عزیزان اعلام می کنم.

آذوح

16.45:

دوشنبه

درگيري بين فعالان آذربايجاني و نيروي انتظامي و بسيج به هنگام جمع آوري كمكهاي مردمي براي زلزله زدگان قره داغ

به گزارش آذوح امروز ظهر 1391/5/23در محله حيدرآباد(پاسداران) تبريز كمپ جمع آوري كمك هاي مردمي براي زلزله زدگان قره داغ(ورزقان؛ اهر؛ هريس) آذربايجان از طرف فعالان آذربايجاني داير شده بود كه از طرف مردم استقبال خيلي خوبي شده بود اما با دخالت نيروي انتظامي و بسيج براي جلو گيري از جمع آوري كمكها به درگيري با مردم و نيروهاي انتظامي و بسيج انجاميد كه با شعار آذربايجان ياشاسين و آذربايجان باشين ساغ اولسون مردم روبه رو شد و با فشار مردم، نيروهاي انتظامي و بسيج محل را ترك كردند.

آذوح

16.00:

دوشنبه

اعتراض شدید نمایندگان آذربایجان در مجلس ایران.

مسعود پزشکيان اظهار داشت: «همه مردم در صحنه بودند و اگر مردم نمی آمدند شايد بحران زلزله به اين سرعت جمع نمی شد.»

وی افزود: «رييس جمعيت هلال احمر از تحويل هشت هزار چادر سخن می گويد اما اين ميزان چادر هنوز به مردم زلزله زده نرسيده است. اين بسيار زشت است که عده ای سودجوی خائن چادرها  را تحويل بگيرند ولی چادرها سر از جای ديگری در بياورند.

الله‌وردي دهقاني (نماينده‌ي مردم ورزقان): عدم شكل‌گيري ستاد مديريت بحران در شهرستان سبب شد تا ميزان خسارات وارده بيشتر شود. او گفته 50% ساختمان های ورزقان کاملا تخریب شده است.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای وقوع زمین‌لرزه آذربایجان را تسلیت گفت.

"جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید در این بیانیه آورده است: مردم آمریکا عمیق‌ترین مراتب تاثر خود از کشته شدن افراد در زلزله غم‌انگیز شمال غرب ایران، را برای مردم ایران می‌فرستند.

وی ادامه داده است: ذهن ما پیش خانواده‌های کسانی است که جان خود را از دست داده‌اند و برای مجروحان بهبودی سریع آرزومندیم. ما برای ارائه کمک در این لحظات دشوار آماده‌ایم.

تاکنون کشورهای مختلفی ضمن ارسال تسلیت، آمادگی خود برای ارسال کمک به مناطق آسیب‌دیده را اعلام کرده‌اند

قاضی پور: چرا صداوسیما و رییس جمهور اعلام عزای عمومی نکردند اگر این حادثه در شاهرود یا سمنان رخ می داد عزای عمومی اعلام نمی کردند؟؟آیا جان ما آذربایجانی ها عزیز نیست، جان ما به اندازه یک مسابقه فوتبال و حاشیه های آن مهم نیست.

15.15:

دوشنبه

بازهم زلزله ی شدید در آذربایجان. وقوع زمین لرزه ی 4.4ریشتری در ورزقان.

8.00:

دوشنبه

چهارمين زلزله تبريز 8/3 ريشتر و در باسمنج روي داده است.

چهارمين زلزله تبريز كه امروز مقارن ساعت 13 و 29 روي داد، 3/8 ريشتر و در 7 كيلومتري شرق تبريز، بخش باسمنج بوده است.

شبكه لرزه نگاري دانشگاه تبريز وابسته به موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران اعلام كرد:بزرگي اين زمين لرزه 8/3 درجه در مقياس امواج دروني زمين و كانون آن در 7 كيلومتري شرق تبريز بخش باسمنج بوده است. اين گزارش مي افزايد، چهارمين زلزله در كلان شهر تبريز موجب وحشت دوباره مردم و هجوم آوردن به خيابان ها و ترافيك سنگين و اختلال در تلفن‌هاي ثابت و همراه را به همراه داشت. برپايه اين گزارش ، چهارمين زلزله كه وحشت دانش آموزان در مدارس شده بود عملاً مدارس را به تعطيلي كشاند. گزارش خبرنگار فارس از تبريز حاكي است، در 24 ساعت گذشته سومين لرزه نسبتاً شديد ديشب ساعت52/21 شب گذشته به قدرت حدود 9/3 و زلزله ساعت 15/22 به قدرت 6/4 درجه در مقياس امواج دروني زمين در دو كيلومتري شمال شرقي تبريز و همچنين زلزله‌ ساعت 6 و 23 دقيقه و پنج ثانيه صبح امروز منطقه خواجه به قدرت 4/3درجه در مقياس امواج دروني زمين حوالي روستاي كندرود در شرق تبريز و دلهره و ترس مردم از اين اتفاق،آموزش و پرورش استان آذربايجان شرقي مدارس تبريز را نوبت صبح تعطيل اعلام كرده بود. بر اساس اين گزارش، آموزش و پرورش استان آذربايجان شرقي مدارس مقاطع پيش دبستاني، ابتدايي و راهنمايي تبريز و حومه و منطقه خواجه مركز زمين لرزه‌هاي ديشب و صبح امروز را در نوبت صبح براي حفظ آرامش دانش آموزان و جلوگيري از انتقال اضطراب آنان به محيط آموزشي تعطيل اعلام كرده بود.

6.32:

دوشنبه

باز هم زلزله در آذربایجان. زمین لرزه ای با قدرت 4.7 ریشتر شهرستانهای اهر و ورزقان را به لرزه درآورد.

6.30:

دوشنبه

پس از آن که فرماندار ورزقان از کشته شدن حداقل 4300 نفر در 12 روستای نزدیک به این شهر خبر داد، اکنون دکتر غلامرضا معصومی، رییس اورژانس ایران نیز در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که تاکنون نزدیک به 6300 مصدوم مورد درمان قرار گرفته اند. به گفته ی وی از این تعداد در حدود 1800 نفر به دلیل شدت جراحات به بیمارستانها منتقل شده اند. پس از نزدیک به 36 ساعت از بروز این حادثه، به تدریج مقامات رسمی ایران آمار واقعی تلفات را بیان می دارند.

گفتنی است پس از گذشت 24 ساعت از زمین لرزه ها، جنبش دانشجویی آذربایجان- آذوح با تکیه به منابع خود در بسیاری از نقاط زلزله زده آمار مفقودین، مجروحین و کشته ها را بیش از 60 هزار نفر اعلام کرده بود. با اعترافات رسمی مقامات ایرانی این ادعا بیش از پیش به واقعیت تبدیل می شود.

آذوح

6.00:

دوشنبه

فعالین حاضر در بسیاری از مناطق حادثه دیده تاکید داشته اند اصلی ترین وسایل مورد نیاز: نان، غذا، پتو و چادر مسافرتی هستند.

3.30:

دوشنبه

شهردار ورزقان: روستاهای اطراف شهر تخريب شده و هزاران کشته بر جای گذاشته اند.

به گفته يکی از کارکنان هلال احمر؛ وسعت اين فاجعه به حدی عظيم است که مقامات فقط تلاش کرده اند نفرات کافی از ساير استانها برای کمک به اين منطقه بياورند. رقم رسمی تلفات 250نفر کشته بوده است اما برخی مقامات محلی، ارقام بسیار بالاتری را گفته اند.

گزارش خبرگزاری فرانسه از محل زلزله: عليرضا تمام شب به دقت با بولدوزر در ميان خانه های گلی، مستاصلانه جستجو کرد تا اگر کسی از زلزله های مرگبار زنده مانده باشد را نجات دهد. وی که صدايش نشان دهنده نااميدی پنهان شده اش است و از اين که کسی را زنده نيافته سرخورده شده، می گويد اين روستا به يک گور دسته جمعی تبديل شده است.

وی گفت، خيلی از روستاهای ديگر هستند که به طور کامل از بين رفته اند. باجه باج روستايی در 30کيلومتری شهر ورزقان در شمال غرب ايران است که يکی از دهها روستايی است که با دو زلزله مخرب شنبه از روی نقشه پاک شده اند.

روز يکشنبه آنچه باقی مانده؛ يک خرابه بيش نيست، مردانی با وسايل خانگی و دستی اوليه با حرارت و اشتياق در اين خرابه ها به دنبال عزيزانشان می گردند.

عصر شنبه مردهای روستا روی مزرعه کار می کردند و زنان و دخترانشان در حال آماده کردن افطاری بودند که اين فاجعه رخ داد.

به گفته يکی از کارکنان هلال احمر؛ وسعت اين فاجعه به حدی عظيم است که مقامات فقط تلاش کرده اند نفرات کافی از ساير استانها برای کمک به اين منطقه بياورند. رقم رسمی تلفات 250نفر کشته بوده است اما برخی مقامات محلی، ارقام بسا بالاتری را گفته اند که مورد تأييد دولت قرار نگرفته است.

محرم فروغی شهردار ورزقان گفت، روستاهای اطراف شهر او تخريب شده و هزاران کشته بر جای گذاشته اند.

3.00:

دوشنبه

فاجعه در روستاها؛ نماینده اهر با بغض و فریاد در شبکه سهند: آی مردم کمک می‌خواهیم.

در حالیکه از امروز صبح شاهد پخش خبرهایی از صدا و سیما بودیم مبنی بر اتمام امدادرسانی و بیرون کشیدن تمامی انسان‌ها از زیرآوار و همچنین درخواست بابت کمک نکردن مردم و کشورهای خارجی و اینکه کمک‌ها رسیده و بیش از این نیازی به کمک نیست، صحبت‌های نماینده اهر بار دیگر همگان را به شوک فرو برد. وی در برنامه افطارلیق در شبکه استانی آذربایجان شرقی، به زبان ترکی آذربایجانی و با بغض و گریه و فریاد از مردم التماس کمک داشت. می‌گفت که مردم بچه هامون و زن‌ها از تشنگی و گرسنگی دارن تلف می‌شن. بچه‌ها و زن‌ها زیر آوار موندن. به روستاییان هنوز کمک نرسیده. آی مردم کمک می‌خوایم. در همین لحظه بود که مجری شبکه او را خفه کرد و برنامه را همچنین!! این‌ها را یکی یکی می‌گفت و اشک ما را درمی آورد و ما را بیش از پیش عصبانی می‌کرد بابت دروغگویی‌های بی‌پایان رسانه اجنبی، این رسانهٔ کثیف ملی نیست. دیروز که بایکوت کامل بود، از امروز می‌گن کمک نکنید کمک رسیده در حالی که بسته بودن راه‌ها باعث شده هنوز کمک و حتی امدادرسانی برای بیرون کشیدن مردم از زیر آوار به روستا‌ها نرسه. معلوم نیست چه فاجعه‌ای اونجا در حال رخ دادنه که نماینده اونطور زار می‌زد.....

2.10:

دوشنبه

احمدرضا شجیعی، قائم مقام سازمان جمعیت هلال احمر ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد: “یک‌هزار و ۱۰ روستا در این منطقه درگیر زلزله بودند که از این میان ۱۳۰ روستا بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد و ۲۰ روستا نیز به طور ۱۰۰ درصد تخریب شد.”

گزارشات متعدد رسیده به آذوح از بسیاری نقاط آذربایجان از یک فاجعه ی بسیار بزرگ خبر می دهند.

بنا به رسالت خبررسانی صحیح و اجتناب از ایجاد جو التهاب، این خبر بارها مورد بررسی قرار گرفت. از بسیاری منابع داخلی پرس و جو گردید. گزارشات از حداقل 70 هزار مجروح، مصدوم، کشته و مفقود در این حادثه خبر می دادند.

سرانجام با بررسی منابع رسمی ایران و دقت در اخباری که توسط مقامات رسمی ایران اعلام شده اند، متاسفانه باید گفت به نظر می رسد نزدیک به 62 هزار نفر مستقیما در معرض خطرات جانی این حادثه قرار گرفته اند.

فرماندار شهرستان ورزقان از تخریب كامل 12 روستای این شهرستان بر اثر زلزله روز گذشته خبر داد. محرم فروغی روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: هر یك از این روستاها حدود 900 تا یكهزار نفر جمعیت داشتند كه كمتر از 40 درصد آنها جان باخته اند. تعداد کشته ها در این 12 روستا حدودا 4300 نفر بوده است.

خليل ساعي اظهاركرد: تاكنون 60 روستا بين 50 تا 70 درصد نابود شده اند.(با کم کردن 12 روستا و در نظر گرفتن حداقل 50 درصد تخریب و فقط 500 نفر ساکن برای یک روستا، میزان تلفات احتمالی نزدیک به 12000 نفر)

مدیر كل بنیاد مسكن آذربایجان شرقی گفت: 250 روستا بین 30 تا 100 درصد آسیب دیده اند.(با کم کردن 72 روستا از این تعداد و در نظر گرفتن 30 درصد تخریب و هر روستا با ساکنان فقط 500 نفر، میزان تلفات احتمالی نزدیک به 26000 نفر)

به گزارش خبرنگار خبر آنلاین نیز بیش از 525 روستا کاملاً تخریب شده و مردم روستاهای مختلف به شدت به غذا و آب نیاز دارند.(با کم کردن 322 روستا و در نظر گرفتن حداقل 20 درصد تخریب و ساکنان 500 نفر برای هر روستا، میزان تلفات احتمالی نزدیک به 20000 نفر)

24.30:

یکشنبه

نماینده اهر: ملت خودشان به داد زلزله زدگان برسند، از هلال احمر امیدی نیست

عباس فلاح باباجان نماینده اهر و هریس در مجلس نهم طی یک گفتگوی تلفنی با مسیح علی نژاد روزنامه نگار از تمامی مردم درخواست کرد که کمک های و نیازهای اولیه زلزله زدگان را به جای اینکه به هلال احمر بسپارند تا در آنجا خراب شود، به صورت اکیپ های خودجوش ، خودشان این کمک های اولیه را به دست مردم زلزله زده در روستاها برسانند.

این نماینده مجلس که بعد از وقوع زلزله در روستاهای اهر و هریس حضور پیدا کرده و در آنجا مستقر شده است، از همان منطقه زلزله زده می گوید: خبرنگارهای خبرگزاری های رسمی اینجا در این روستا ها نیامدند فقط گاهی می آیند به صورت نمایسی فیلمی تهیه می کنند و می روند. هیچ کمکی از بیرون به منطقه ما صورت نگرفته. از ادربیل کمک های محدودی رسیده که کفاف مشکلات ما را نمی کند.

وی تاکید کرد:‌روستاهای ما شدیدا به کمک مردم دلسوز و خردمند مردم ایران نیاز دارد. خواهش می کنم این صدا را به گوش مسولان و به گوش ایرانیان و آذری های عزیز برسانید که مردم ارسباران شدید به کمک آنها نیاز دارند.

آقای فلاح افزود: مجروحان با هر مصیبتی که بود به بیمارستان های تبریز منتقل شده اند ولی برای سکونت موقت این مردم که همه خانه و کاشانه شان از بین رفته نیاز ضروری به چادر، غذای گرم، غذای خشک، آب معدنی و چادر داریم. هیچ کمکی از بیرون به منطقه ما صورت نگرفته. از ادربیل کمک های محدودی رسیده که کفاف مشکلات ما را نمی کند.

وی در پاسخ به این پرسش که مردم از چه طریقی می توانید کمک کنند گفت: اگر کمک ها را به هلال احمر بدهند، هلااحمر این کمک ها را چون نگه می دارد، خراب می کند، خواهش می کنم خودشان به صورت خودجوش به صورت اکیپ های اهدایی بیاورند به روستا ها. اینجا که منطقه جنگی نیست خواهش می کنم کمک ها را بیاورند به دست روستاییان برسانند.

وی در به این پرسش که آیا آواربرداری تمام شده و مجروحان و کشته شدگان از زیر آوار بیرون کشیده شده اند، می گوید: روستاهای ما تله های خاک هستند و کسی زورش نمی رسد این تله های خاک را بلند کند و کشته شدگان را از زیر خاک بیرون بکشند. هنوز آوار برداری در روستاها تمام نشده، دویست تا خانه ویران شده چطور مردم می توانند این ویرانه ها را بردارند و ببینند عزیزان شان زیر این ویرانه ها هستند یا به تبریز رفته اند.

وی خطاب به کسانی که صدای او را می شنوند، گفت: ای مردم، آذری ها، خواهش می کنم به داد مردم ارسباران برسید. شما را به خدا به داد مردم روستاهای آذربایجان برسید اگر بازمانده های زلزله همینطوری بمانند دو روز دیگر می میرند.

وی در مورد میزان تخریب روستاها گفت: پنجاه درصد روستاهای اهر و پنجاه درصد از روستاهای هریس ویرانه شدند، برخی از روستاها تا صد درصد و برخی از روستاه ها هفتاد درصد ویرانه شده اند. روستاهایی داریم که ۲۵ تا ۳۰ کشته داشتند و برخی روستاها ویرانه شدند اما کشته نداشتند.

وی که در حال حاضر در میان مردم زلزله زده اهر با خبرنگار گفتگو می کرد گفت: من هر شب و روز کنار این مردم هستم، من از روستاها رفته ام و حرف های مردم را مستقیم شنیده ام، فقط به داد مردم برسید. اگر احساس کنید که دیگر به کمک های شما نیاز ندارند این مردم جان شان را از دست می دهند.

24.00:

یکشنبه

سرگردانی کاروان امدادرسانی ترکیه پشت مرزهای ایران

گزارش‌ها از رسانه‌های خبری ترکیه حاکی است که یک کاروان سی نفره امدادرسانی این کشور به همراه ۶ کانتینر و یک سگ تعلیم دیده تجسس در آنسوی گمرک «کاپی کوی» در مرز ایران و استان «وان» ترکیه از شنبه شب منتظرند تا اگر «ایران درخواست کمک کند و اجازه دهد» به کمک و امدادرسانی به آسیب دیدگان زلزله استان آذربایجان شرقی بروند.

خبرگزاری «هابئرلر» ترکیه از استان وان گزارش داده است که این کاروان متعلق به «سازمان شرایط اضطراری حوادث طبیعی وان» مدتی است که در مرز با ایران منتظرند، اما ایران هنوز درخواستی برای کمک نکرده است.

منیر کارال اوغلو، والی استان وان ترکیه در گفتگو با خبرگزاری «هابئرلر» گفته است که در جریان زلزله‌های سال ۲۰۱۱ ترکیه، خصوصا مناطق استان وان، اولین کشورهایی که به کمک ترکیه آمدند، یکی جمهوری آذربایجان و دیگری ایران بود.

به گفته وی، از عصر روز شنبه، زمانی که زلزله در استان آذربایجان شرقی ایران واقع شد، طی چند ساعت گروه امداد رسانی ما آماده و در مرز مستقر شد، اما تاکنون درخواستی از ایران برای کمک دریافت نکرده‌ایم و اگر ایران اجازه دهد، «فی الفور» عملیات تجسس و کمک رسانی را در مناطق زلزله زده شروع خواهیم کرد.

المان عبدالله اف، معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز طی گفتگو با خبرگزاری ترند، گفته است که جمهوری  آذربایجان به ایران اطلاع داده است که آماده کمک رسانی به مناطق زلزله زده است.

به غیر از ترکیه و جمهوری آذربایجان، امارات متحده عربی دیگر همسایه ایران نیز ضمن همدردی با آسیب دیدگان و بازماندگان کشته شدگان زلزله آذربایجان شرقی، اعلام کرده‌اند که حاضر به کمکهای انساندوستانه به ایران هستند.

به گزارش رسانه‌های خبری ایران، ژاپن، آلمان، سنگاپور و تایوان از دیگر کشورهایی هستند که برای ارائه کمک‌های انساندوستانه به زلزله زدگان استان آذربایجان شرقی اعلام آمادگی کرده‌اند، اما پویا حاجیان مدیرکل هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا گفته است که «با توجه به توانایی جمعیت هلال احمر در پوشش مناطق امدادی مناطق زلزله زده، نیازی به کمک‌های بین المللی نیست.»

محمد مصطفی نجار، وزیر کشور هم گفته است نیازی به کمک‌های خارجی نیست.

این اظهار نظر در حالی است که گزارش رسانه‌های ایران و اظهارات نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی حاکی است که وضعیت منطقه پس از وقوع زلزله وخیم است و کار امدادرسانی به کندی پیش می‌رود.

رضا صدیقی، فرماندار اهر از روند امدادرسانی انتقاد کرده و گفته که «میزان ارسال مواد غذایی و چادر به این شهرستان ناکافی است و مناطق زلزله‌زده شدیدا به چادر، آب، جیره خشک، کنسرو و آب معدنی نیاز دارند.»

22.20:

یکشنبه

گزارشات متعدد رسیده به آذوح از بسیاری نقاط آذربایجان از یک فاجعه ی بسیار بزرگ خبر می دهند.

بنا به رسالت خبررسانی صحیح و اجتناب از ایجاد جو التهاب، این خبر از نزدیک به 8 ساعت گذشته مورد بررسی قرار گرفت. از بسیاری منابع داخلی پرس و جو گردید. گزارشات از حداقل 70 هزار مجروح، مصدوم، کشته و مفقود در این حادثه خبر می دادند.

سرانجام با بررسی منابع رسمی ایران و دقت در اخباری که توسط مقامات رسمی ایران اعلام شده اند، متاسفانه باید گفت به نظر می رسد نزدیک به 62 هزار نفر مستقیما در معرض خطرات جانی این حادثه قرار گرفته اند.

فرماندار شهرستان ورزقان از تخریب كامل 12 روستای این شهرستان بر اثر زلزله روز گذشته خبر داد. محرم فروغی روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: هر یك از این روستاها حدود 900 تا یكهزار نفر جمعیت داشتند كه كمتر از 40 درصد آنها جان باخته اند. تعداد کشته ها در این 12 روستا حدودا 4300 نفر بوده است.

خليل ساعي اظهاركرد: تاكنون 60 روستا بين 50 تا 70 درصد نابود شده اند.(با کم کردن 12 روستا و در نظر گرفتن حداقل 50 درصد تخریب و فقط 500 نفر ساکن برای یک روستا، میزان تلفات احتمالی نزدیک به 12000 نفر)

مدیر كل بنیاد مسكن آذربایجان شرقی گفت: 250 روستا بین 30 تا 100 درصد آسیب دیده اند.(با کم کردن 72 روستا از این تعداد و در نظر گرفتن 30 درصد تخریب و هر روستا با ساکنان فقط 500 نفر، میزان تلفات احتمالی نزدیک به 26000 نفر)

به گزارش خبرنگار خبر آنلاین نیز بیش از 525 روستا کاملاً تخریب شده و مردم روستاهای مختلف به شدت به غذا و آب نیاز دارند.(با کم کردن 322 روستا و در نظر گرفتن حداقل 20 درصد تخریب و ساکنان 500 نفر برای هر روستا، میزان تلفات احتمالی نزدیک به 20000 نفر)

آذوح

21.45:

یکشنبه

در ورودی ورزقان اجساد قربانیان روی زمین افتاده و مردم اجساد قربانیان را با لباس خودشان بدون کفن سه تا سه تا باهم دفن می کنند.

21.35:

یکشنبه

زلزله بؤلگه سینه(ورزقانین کندله ری) یاردیم ایچین گئدن یولداشلاردان بیری ایله دانیشیردیم. کسینلیکله دؤولت آدینا یاپیلان یاردیملارین یئته رسیر اولدغون دئییردی. ائله کندلر وار ایمیش 15-16 ساآت ترپم دن کئچمه یه باخمایاراق، یاردیم ایچین هله بیر کیمسه گئتمه میش ایمیش.

21.30:

یکشنبه

همزمان با امدادرسانی به زلزله زدگان استان آذربايجان شرقی، کشورهای جهان برای فرستادن کمک های خود به مردم مناطق زلزله زده اعلام آمادگی کردند ولی هلال احمر می گوید که نیازی به کمک بین المللی نیست. آخرين گزارش ها حاکی از افزايش شمار مصدومان تا ۲۶۰۰ نفر است.

ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، روز يکشنبه با فرستادن پيامی برای محمود احمدی نژاد، همتای ايرانی خود حادثه زلزله در استان آذربايجان شرقی را به مردم ايران تسليت گفت.

به گزارش خبرگزاری روسی ايتارتاس، آقای پوتين در پيام خود آمادگی روسيه برای کمک رسانی به مناطق زلزله زده ايران را اعلام کرد.

پاپ بنديکت شانزدهم، رهبر کاتوليک های جهان، نيز روز يکشنبه از جامعه جهانی خواست تا به ياری قربانيان زمين لرزه روز شنبه در ايران بشتابند.

سفير ژاپن در تهران نيز پيام همدردی و همبستگی دولت و مردم کشورش را به‌ مناسبت وقوع زلزله در ايران ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، کين ايچی کومانو روز يکشنبه در ديدار با محمد مهدی آخوندزاده، معاون حقوقی و بين المللی وزارت امور خارجه ايران، آمادگی کشورش برای ارائه کمک‌های انسان دوستانه فوری را اعلام کرد.

مديرکل هلال احمر جمهوری اسلامی ايران نيز از اعلام آمادگی کشورهای سنگاپور، تايوان، آلمان، پزشکان بدون مرز و دفتر يونيسف در تهران خبر داده است ولی گفت که هلال احمر نيازی به کمک های بين المللی ندارد.

پويا حاجيان در گفت و گو با خبرگزاری ايسنا گفته است که «با توجه به توانايی جمعيت هلال احمر در پوشش مناطق امدادی مناطق زلزله زده، نيازی به کمک های بين المللی نيست.»

اين اظهار نظر در حالی است که گزارش رسانه های ايران و اظهارات نمايندگان استان آذربايجان شرقی در مجلس شورای اسلامی حاکی است که وضعيت منطقه پس از وقوع زلزله وخيم است و کار امدادرسانی به کندی پيش می رود.

در همين حال، حسن قدمی، رييس سازمان مديريت بحران وزارت کشور ايران به خبرگزاری فارس گفته که در جريان زلزله روز شنبه ۱۱۰ روستای اهر، هريس و ورزقان خسارت ديده اند و آخرين آمار کشته ها به ۲۵۰ نفر و زخمی ها به ۱۸۰۰ نفر رسيده است.

اين آمار در حالی منتشر می شود که رضا صديقی، فرماندار اهر، به همين خبرگزاری گفته که تعداد جان باختگان مناطق زلزله زده نزديک به ۳۰۰ نفر است.

وی در عين حال از روند امدادرسانی انتقاد کرده و گفته که «ميزان ارسال مواد غذايی و چادر به اين شهرستان ناکافی است و مناطق زلزله زده شديدا به چادر، آب، جيره خشک، کنسرو و آب معدنی نياز دارند.»

خبرگزاری ايسنا در گزارشی به نقل از قائم مقام سازمان جمعيت هلال احمر کشور تعداد مصدومان زلزله را ۲۶۰۰ نفر اعلام کرده است.

احمدرضا شجيعی با بيان اينکه آواربرداری در اکثر مناطق زلزله‌زده به اتمام رسيده، گفت: « يک هزار و ۱۰ روستا در اين منطقه درگير زلزله بودند که از اين ميان ۱۳۰ روستا بين ۷۰ تا ۱۰۰ درصد و ۲۰ روستا نيز به طور ۱۰۰ درصد تخريب شد.»

مصطفی محمد نجار، وزير کشور ايران، نيز به واحد مرکزی خبر گفته است که گام نخست امداد و نجات يعنی جستجو و نجات پايان يافته است و از امروز تلاش خواهيم کرد تا بحث اسکان و تغذيه خانواده های آسيب ديده را به بهترين نحو ممکن پيگيری کنيم.

21.00:

یکشنبه

ای وای آذربایجان...

خبر نگار خبرآنلاین که به پنج الی شش روستای هریس در آذربایجان شرقی رفته بوده گفت: متاسفانه آمار قربانیان و مجروحان زلزله بسیار بالا است، به گونه ای که تنها در دو روستای چناره و دره بلاغ که زیرمجموعه شهرستان هریس هستند در هرکدام از آنها 60 نفر جان باخته بودند. همچنین بیش از 525 روستا کاملاً تخریب شده و مردم روستاهای مختلف به شدت به غذا و آب نیاز دارند و تقریباً مواد غذایی نایاب است و هم اکنون که بیست و چهار ساعت از زمان وقوع زلزله می گذرد در میان آنها مواد غذایی توزیع نشده است.
او تاکید کرد که اگر آب و غذا به زلزله زدگان نرسد با فاجعه انسانی مواجه خواهیم شد.

17.15:

یکشنبه

آذربایجان، خون گریه می کند. برای دیدن ویدیویی کوتاه از فاجعه ی انسانی روی داده در آذربایجان جنوبی، بر روی لینک زیر کلیک نمایید. آذربایجان، باشین ساغ اولسون.

http://www.facebook.com/photo.php?v=2998575301882

17.05:

یکشنبه

دعوت به همکاری برای کمک به زلزله زده گان آذربایجانی

آذربایجانیهای مقیم تورنتو با همکاری صلیب سرخ کانادا برای کمک رسانی به عزیزان زلزله زده آذربایجانی اقداماتی انجام دادند.

قرار است کمک مالی جمع آوری شده از طریق صلیب سرخ تورنتو به شعبه صلیب سرخ تبریز ارسال و سپس در اختیار زلزله زدگان قرار گیرد.

کسانیکه بالای 20 دلار کمک مالی بکنند صلیب سرخ کانادا رسید برای آدرس آن عزیزان ارسال خواهد کرد تا در آخر سال از تکس آنها کم شود.

بدین منظور روز یکشنبه 12 آگوست راس ساعت 6 بعد از ظهر در مرکز فعالیتهای حیدربابا جلسه ای برگزار خواهد شد. عزیزانی که تمایل دارند در جمع آوری کمک های مالی به صلیب سرخ کمک کنند دعوت میشود تا در این جلسه شرکت کنند.

آدرس :

511 McNicoll Ave, Suite:203, Toronto,ON  M2H 2C9

TelL: English  647-928-4817

Tell: Turkce ve Farsi:7831-897-416

16.30:

یکشنبه

کاهش ذخایر خونی در مراکز درمانی مناطق‌زلزله‌زده و درخواست برای اهدا خون

دکتر خلیلی مدیرکل پایگاه منطقه‌ای انتقال خون استان آذربایجان‌ شرقی نیز با اشاره به خیل عظیم مصدومان زلزله در شهرستان اهر، ورزقان و هریس از کاهش ذخایر خونی استان خبر داد و به ایسنا گفت: گروه‌های خونی منفی مورد نیاز است.

وی از مردم خواست با توجه به نیاز گسترده به انواع گروه‌های خونی، در اهدای خون به امروز یا فردا اکتفا نکنند و برای تامین ذخایر خونی حتی الامکان تا پایان هفته به مراکز پایگاه خونگیری در تبریز مراجعه کنند.

مدیرکل پایگاه منطقه‌ای انتقال خون استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از زمان وقوع زلزله تاکنون ۲ هزار واحد خونی از استان اردبیل، ارومیه و تهران به استان ارسال شده است گفت: یک‌هزار و ۵۰۰ واحد خونی نیز از ذخایر خونی استان مورد استفاده قرار گرفته است.

وی از فعال‌بودن ساختمان آخونی و مسجد کبود به منظور خونگیری از همشهریان خبر داد و یادآور شد: مردم استان استقبال خوبی از اهدای خون به منظور کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان کردند.

مدیرکل پایگاه منطقه‌ای انتقال خون استان آذربایجان‌شرقی همچنین از اعلام آمادگی ادارات و سازمان‌ها به منظور تامین نیازهای خونی زلزله‌زدگان خبر داد.

وی یادآور شد: تاکنون به تمامی درخواست‌های خونی مراکز درمانی اهر و ورزقان و بیمارستان‌های امام‌رضا (ع)، سینا و شهدای تبریز پاسخ داده شده است. پرسنل تا پنج بامداد امروز مشغول خونگیری بودند و مردم در صورت امکان با توجه به ترافیک کاری پایگاه‌های انتقال خون به صورت گروهی مراجعه نکنند.

15.50:

یکشنبه

روایت یک شاهد عینی از انسجام بی نظیر فعالین حرکت ملی در کمک رسانی به مصدومین: دیشب ساعت 7 یکی از دوستان فعال به من زنگ زد و گفت خودت را به بیمارستان امام رضا برسان .حوالی ساعت 8 به بیمارستان رسیدم. تعداد زیادی از فعالان ملی در آنجا بودند(امنیتی مساله لره گوره آدلارین گتیرنمیرم). مجروحان و کشته شدگان را به سرعت به بیمارستان می آوردند. بعضی را پشت نیسان و بعضی هم در پشت وانت یا با ماشینهای شخصی و تعداد کمتری هم با آمبولانس می آوردند.

مجروحان در راهروها گشنه و تشنه افتاده بودند. البته کادر بیمارستان تمام تلاششان را می کردند اما تعداد زیادی مجروحان پشت سر هم از اهر،هریس و ورزقان میرسید امکان رسیدگی مناسب را سلب کرده بود.

مجروحان گشنه و تشنه بودند.رئیس بیمارستان می گفت برای این همه آدم آب نداریم. اما فعالان ملی آزربایجان با سرعتی حیرت آور چند وانت پر از آب معدنی را به بیمارستان رساندند و بین مجروحان و خانواده هایشان توزیع کردند. دها کارتن کیک و کلوچه و مقداری زیادی نان و پیراشکی نیز تهیه شده و توزیع شد.

حتی غذای کادر بیمارستان نیز توسط فعالان ملی تهیه شد.

فعالان در کار انتقال مجروحان در بین اطاقها و انتقال وسایل و پانسمان به کادر بیمارستان کمک می کردند.

ساعت 5 صبح و بعد از عادی شدن وضعیت بیمارستان را ترک کردم.اما هنوز تعدادی از فعالان ملی در بیمارستان حضور داشتند.

در تماسی که با دوستان داشتم تعداد دیگری از فعالان ملی در بیمارستانهای دیگر شهر بخصوص بیمارستانهای مهمی مانند عالی نسب ، محلاتی و شهدا مستقر هستند و در کار امدادرسانی به مجروحان کمک رسانی می کنند

همچنین تعداد زیادی از فعالان با تهیه غذا از شب گذشته به طرف مناطق زلزله زده حرکت کرده اند.

این فعالان ضمن تماس با فعالان تبریز اقلام مورد نیاز را اعلام و روستاهایی که به کمک رسانی نیاز بیشتری دارندرا شناسایی کرده اند

امروز ظهر نیز کاروان اصلی فعالان ملی با سرپرستی استاد حسن دمیرچی و همراهی بیش از 30نفر از فعالان ملی و با در اختیار داشتن حدود 15 دستگاه خودرو که نیمی از آن خودرو ها نیسان و وانت می باشند به طرف مناطق زلزله زده حرکت کرد.

مقدار زیادی آب معدنی،نان،کیک،تن ماهی و تنهای خوراکی،آب میوه،پتو و لباس در این کاروان موجود است.

15.30:

یکشنبه

رژیم ایران به شکلی سازمان یافته قصد جان ملت آذربایجان را کرده است.

گزارشات خبرنگاران آذوح از بسیار شهرها و مناطق زلزله زده حاکی از جنایت وحشتناک رژیم ایران در به قتل رساندن آذربایجانیان است. در حالی که هزاران نفر در زیر آوارها باقی مانده اند، بسیاری از اکیپهای امداد دولتی به کار خود پایان داده و از نقاط تخریب شده فاصله گرفته اند.

از سوی دیگر در بسیاری از شهرها نیز مامورین سازمان هلال احمر از گرفتن خون مراجعین امتناع می کنند. در شهرهای سولدوز، تبریز، اورمو، اردبیل و خوی علیرغم مراجعه ی بسیاری برای اهدای خون، مامورین گفته اند: هنوز دستوری برای دریافت کمکها و منابع خونی نیامده است.....

15.10:

یکشنبه

بایکوت خبر زلزله دیروز در رسانه های وابسته به حاکمیت

صدا و سیما که تکلیفش مشخص است و از عصر دیروز تا این لحظه نحوه پوشش اخبار زلزله شدید و غم انگیز دیروز در شهرهای شمال غرب کشور را از این رسانه دیدیم یا به عبارت بهتر چیز زیادی ندیدیم!

اما امروز وقتی از مقابل کیوسک روزنامه فروشی رد می شوید نگاهی گذرا به صفحه اول روزنامه های وابسته به حاکمیت بیندازید تا معنی "بایکوت خبری" زلزله دیروز آذربایجان را به خوبی لمس کنید!

"روزنامه ایران" که ارگان دولت کودتا است در صفحه اول خود هیچ اشاره ای به خبر زلزله شدید دیروز در شهرهای آذربایجان کشور نکرده است.

تیتر یک روزنامه کیهان نیز درباره سوریه است و هیچ خبری از زلزله دیروز در صفحه اول امروز این روزنامه به چشم نمی خورد. وقتی کیهان چیزی ننویسد چه انتظاری از روزنامه رسالت دارید؟! در صفحه اول رسالت هم دنبال خبر زلزله نباشید چون هیچ تیتری از چنین خبری میان مهمترین خبرهای امروز این روزنامه وجود ندارد.

15.05:

یکشنبه

زلزله زدگان نیازمند یاری، کرکره سایت هلال احمر پایین

علیرغم اینکه سازمان هلال احمر یکی از مهمترین مراکز برای کمک به آسیب دیدگان در بحران‌ها است، همزمان با زلزله تبریز و پس از آن سایت این مرکز از کار افتاده است.

14.30:

یکشنبه

گزارش خبرنگار آذوح از ورزقان: ورزقاندا بو کندلرده فوری یاردیما احتیاج وار: حسین آباد، موشور آباد، شیخیملی، دیبه لی، ازه نه، لئچه ران، قره بیلاغ، چیراغلی، ایشیغلی، مالالار، کیوی.

14.20:

یکشنبه

تركيه اولين بسته كمك هايش را به آذربايجان فرستاد ولي ایران هنوز نگران سوريه است...

14.15:

یکشنبه

حسن قدمی، رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور ایران: عملیات امداد و نجات به پایان رسیده است...!!!!!!!!!!!!!

13.00:

یکشنبه

فرماندار شهرستان ورزقان از تخریب كامل 12 روستای این شهرستان بر اثر زلزله روز گذشته خبر داد.

محرم فروغی روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: هر یك از این روستاها حدود 900 تا یكهزار نفر جمعیت داشتند كه كمتر از 40 درصد آنها جان باخته اند.

10.00:

یکشنبه

حسن قدمی، رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور ایران روز یکشنبه، ۲۲ مرداد، گفت که آخرین آمار کشته‌شدگان این دو زمین‌لرزه به ۲۵۰ نفر و تعداد زخمی‌ها به بیش از دو هزار نفر رسیده است.

او با اعلام این که عملیات امداد و نجات به پایان رسیده است، گفت که به ۱۱۰ روستای منطقه خسارت وارد شده است.

9.00:

یکشنبه

مدیر كل بنیاد مسكن آذربایجان شرقی گفت: 30 گروه فنی این نهاد برای برآورد میزان خسارت وارده و كمك به مردم به روستاهای شهرستان های اهر، هریس و ورزقان اعزام شده اند.

' قربان محمدی ' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 250 روستای این سه شهرستان بین 30 تا 100 درصد آسیب دیده اند.

وی از تخریب 100 درصدی دو روستای هریس خبر داد و گفت: تمام این روستاها بازسازی خواهند شد.

وی اظهار كرد: بیش از50 درصد اماكن روستایی این مناطق كم دوام و بی دوام بوده و 120 هزار واحد مسكونی در برابر این گونه زلزله ها آسیب پذیر هستند.

7.00:

یکشنبه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: تلفات زمین لرزه شهرستان های اهر و ورزقان به 220 نفر رسید.

ˈ خلیل ساعی ˈ صبح روز یکشنبه اظهار کرد: تعداد مجروحان و مصدومان این زمین لرزه نیز به بیش از یکهزار و 500 نفر رسیده است.

6.05:

یکشنبه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: شمار جانباختگان زمین لرزه عصر روز شنبه شهرهای اهر و ورزقان به 180 نفر و تعداد زخمی ها به یک هزار و 350 نفر رسیده است.

5.54:

یکشنبه

تا این لحظه بیش از 65 پس لرزه در آذربایجان روی داده است. موسسه زلزله نگاری وابسته به دولت آمریکا از ریسک بسیار زیاد وقوع زمین لرزه ای مهیب در 48 ساعت آتی خبر داده است.

5.30:

یکشنبه

با توجه به تعداد بالای مجروحان زلزله در آذربایجان و انتقال بخشی از آنان به شهرستان های اطراف، نیاز به خون برای درمان مصدومان زلزله افزایش یافته است. بر این اساس از شهروندان درخواست شده تا خون مورد نیاز زلزله زدگان تامین شود.

5.05:

یکشنبه

زمین لرزه ای با قدرت 3.7 تبریز را لرزاند.

4.25:

یکشنبه

زمین لرزه ای با قدرت 3.5 تبریز را لرزاند.

3.40:

یکشنبه

زمین لرزه ای با قدرت 4.2 آذربایجان را لرزاند.

3.05:

یکشنبه

تبریز دوباره لرزید. شدت زمین لرزه 5.1 ریشتر.

2.55:

یکشنبه

اینجا تبریز است، رو به روی بیمارستان شهدا ، غوغایی هست.

بامداد یکشنبه ۱۳ مرداد ٫مقابل بیمارستان شهدای تبریز غوغای هست که خدا میداند ! ده ها مصدوم حادثه زلزله دیروز در سرتاسر بیمارستان بهمراه نزدیکان و خویشاوندان آواره و سر در گم ماندند ٫ از این که تنها بیمارستان اورتوپدی مرکز استان از دارا بودن خداقل امکانات برای مواقع اضطرار محروم میباشد واقعا از ته دل متاسفم ٫خدا میداند اگر زلزله با قدرت تخریبی بیشتری در شهر تبریز رخ میداد تکلیف بیماران و مصدومان چه بود !

در ضمن کادر پزشکی کافی و وافی در اورژانس بیمارستان وجود نداشته و شاید تعداد اطبا نسبت به بیماران حادثه دیده یک به صد هم نباشد .

2.40:

یکشنبه

بیش از 600 کشته و زخمی در ورزقان؛ تنها دو پزشک عمومی وجود دارد.

تعداد جان باختگان زمین لرزه ورزقان بیش از 80 نفر و تعداد زخمی ها نیز بیش از 500 نفر گزارش شده است.

گفتنی است نیروهای امدادی تازه وارد این شهرستان شده اند و برق ورزقان نیز قطع است و مشکلات کمبود امکانات غذایی و دارویی نیز وجود دارد.

پمپ بنزین این شهرستان نیز به حالت تعطیلی در آمده و درمانگاه ورزقان نیزتنها با دو پزشک عمومی مشغول به کار است و بیشتر روستا ها تخریب شده است.

به گزارش مهر، بر اساس آمارهای اعلام شده شمار جان باختگان در زلزله اهر، هریس، ورزقان به 180 نفر رسیده است.

همچنین بیش از 1300 نفر نیز بر اثر زمین لرزه های امروز زخمی شده اند و به خانه های روستایی اهر و ورزقان نیز خسارت جدی وارد شده است .

1.10:

یکشنبه

سکوت مرگبار صدا و سیما درباره زمین‌لرزه آذربایجان

صدا و سیمای جمهوری اسلامی از پوشش اخبار دو زمین لرزه پر قدرت در آذربایجان شرقی که تاکنون بیش از ۱۸۰ کشته و دست‌کم هزار و ۳۰۰ زخمی داشته٬ خودداری کرده است.

عصر روز شنبه (۲۱ امرداد) دو زمین لرزه در آذربایجان شرقی رخ داد که شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی جمهوری اسلامی در اقدامی بی‌سابقه از پوشش اخبار مربوط به این حوادث خودداری کرده‌اند.

مسئولان این سازمان تاکنون در خصوص علت سکوت در برابر این حادثه غم‌انگیز توضیحی ارائه نکرده‌اند.

در ۳۳ سال گذشته سابقه نداشته که صدا و سیمای جمهوری اسلامی از کنار حوادثی از قبیل زلزله که قربانیان قابل توجهی داشته است٬ بی‌اعتنا گذشته باشد.

اخبار این دو زمینه لرزه در شرایطی از سوی خبرگزاری‌های رسمی پوشش داده می‌شود که صدا و سیما به عنوان مهمترین رسانه ملی در این خصوص عملکردی بسیار انتقاد آمیز داشته است.

احتمال دارد مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون درباره نحوه اطلاع‌رسانی این زمین‌لرزه‌ها به توافق و جمع‌بندی نهایی نرسیده باشند.

نحوه پوشش این حادثه٬ چگونگی ارائه میزان خسارات و آمار قربانیان آن می‌تواند از جمله مسائلی باشد که مسئولان مربوطه تاکنون درباره نحوه برخورد صدا و سیما با آنها به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند.

اعتراض خانواده‌های قربانیان این حادثه از ناکار‌آمدی٬ بی‌توجهی و تاخیر در ارسال کمک‌های اولیه از دیگر نگرانی‌های مقام‌های جمهوری اسلامی است که این اعتراض‌ها می‌تواند به سرعت در استان‌های شمال غربی کشور گسترش یابد.

1.00:

یکشنبه

مدیرکل ستاد بحران آذربایجان‌شرقی از کشته شدن ۱۸۰ نفر در پی زلزله در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

24.30:

شنبه

نماينده اهر و هريس: اگر امشب امدادرساني صورت نگيرد، آسيب‌ديدگان تلف خواهند شد.

نماينده اهر و هريس در مجلس شوراي اسلامي خواستار كمك‌هاي امدادي براي روستاهاي زلزله‌زده شهرستان‌هاي اهر و هريس شد. عباس فلاحي باباجان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تصريح كرد: اگر امشب امدادرساني و كمك به روستاهاي هريس و اهر به‌ويژه بخش‌ خواجه كه تعدادي از روستاهاي آن‌ بيش از 80 درصد تخريب شده‌اند صورت نگيرد، آسيب‌ديدگان تلف خواهند شد. وي با نامساعد توصيف كردن شرايط آسيب‌‌ديدگان زلزله امروز به‌ويژه در روستاها از نياز شديد زلزله‌زدگان به اقلام خوراكي و چادر خبر داد.

نماينده اهر و هريس در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اعزام گروه‌هاي امدادي، آمبولانس و اقلام خوراكي به زلزله‌زدگان اين مناطق گفت: از همه دستگاه‌ها و مسئولان مي‌خواهيم توجه ويژه‌اي به اين قضيه داشته باشند چرا كه شرايط در تعدادي از روستاها بسيار نامناسب است؛ به طوري كه اگر امشب اين امدادرساني به ويژه در روستاهاي بخش خواجه صورت نگيرد، زلزله‌زدگان تلف خواهند شد.

استمرار حرکت گسل‌ها نگران‌کننده است

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور گفت: تاکنون بیش از ۲۰ پس‌لرزه در استان آذبایجان شرقی داشته‌ایم که وضعیت استمرار حرکت گسل‌ها نگران‌کننده است. معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور درباره تخریب اماکن مسکونی در مناطق اهر و ورزقان اظهار داشت: آمار دقیقی از تخریب اماکن مسکونی و ساختمان‌ها هنوز مشخص نیست و آمار دقیق تلفات و خسارت‌های مالی را تا فردا صبح اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 20 پس‌لرزه در این استان رخ داده است، افزود: ما نگران وضیعت گسل‌ها هستیم چرا که این گسل‌ها در حال تعریض هستند. اکبرپور با تأکید براینکه آماده‌باش نسبی به استان‌های همجوار آذربایجان شرقی داده شده، گفت: استمرار حرکت گسل‌ها نگران‌کننده است.

24.00:

شنبه

مدیرکل مدیریت حوادث غیر‌مترقبه آذربایجان‌شرقی: تاکنون یک‌هزار و 300 مجروح داشته است و تمام کشته شدگان مربوط به روستاهای این مناطق است.

23.25:

شنبه

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران از کشته شدن ۱۵۳ نفر در پی زلزله در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

حسن قدمی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس با اشاره به تلفات زلزله شدید عصر امروز استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: متأسفانه بر اساس آخرین آمار تاکنون 153 نفر بر اثر این زلزله جان خود را از دست دادند.

وی افزود: 45 نفر در شهرستان اهر، 40 نفر در شهرستان ورزقان، 50 نفر در شهرستان هریس و 18 نفر نیز در بیمارستان‌های تبریز جان خود را از دست دادند.

همچنین بر اساس اعلام وزیر بهداشت، حادثه زلزله در آذربایجان‌شرقی تاکنون بیش از ۷۰۰ مجروح به جا گذاشته است.

23.20:

شنبه

خليل ساعي درباره آخرين وضعيت امدادرساني به زلزله‌زدگان زلزله ساعاتي پيش شهرستان‌هاي اهر، ورزقان و هريس اظهاركرد: تاكنون 60 روستا بين 50 تا 70 درصد و شش روستا نيز به طور صددرصد در شهرستان اهر تخريب شده‌اند، اما آمار دقيقي از تلفات و خسارات دو شهر هريس و ورزقان در دست نيست.

23.00:

شنبه

گزارشات رسیده از آذربایجان جنوبی از بروز فاجعه ای انسانی خبر می دهند.

بر طبق گزارشات رسیده به آذوح چندین روستا در نزدیکی شهر اهر با خاک یکسان شده اند. منابع محلی از دستکم 400 کشته در سه روستا خبر می دهند.

در عین حال نبود امکانات بهداشتی و رسیدن شب، کار امدادرسانی را با مشکل جدی روبرو ساخته است.

این در حالی است که تلویزیون ایران و مقامات رسمی در اقدامی بیشرمانه و دور از شرف انسانی، از خبررسانی صحیح به مردم خودداری می ورزند. آمار رسمی از کشته شدگان تاکنون تنها 87 نفر اعلام شده است.

گفتنی است بسیاری از مردم اورمیه و تبریز با حضور در مراکز هلال احمر به اهدای خون خود و کمک به مجروحین مشغول شده اند.

آذوح

22.15:

شنبه

آخرين گزارش‌هاي اعلامي مسئولان حكايت از جان باختن بيش از87 تن و مجروح‌شدن 600 تن در زلزله عصر امروز استان آذربايجان‌ شرقي حكايت دارد.

در ویدیوی تازه منتشر شده ای شدت زلزله و تکان خوردن شدید وسایل یک خانه در تبریز دیده می شود. برای دیدن فیلم بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

http://www.youtube.com/watch?v=zT1gKdKk0cs&feature=player_embedded

21.00:

شنبه

تحويل 30 جسد ورزقاني به پزشكي قانوني

دكتر صمدي‌راد مديركل پزشكي قانوني آذربايجان‌شرقي نيز با اشاره به تعداد كشته‌هاي اين زمين‌لرزه به ايسنا گفت: تاكنون 30 جنازه از ورزقان به پزشكي قانوني تحويل داده شده است.

به گفته مديركل پزشكي قانوني آذربايجان‌شرقي احتمال افزايش آمار قربانيان وجود دارد.

20.35:

شنبه

جان‌باختن 40 تن و مصدوميت 400 تن در زلزله تاكنون/ درخواست كمك از استان‌هاي همجوار

رييس اورژانس كشور از جان باختن بيش از 40 تن و مجروح‌شدن 400 تن در زلزله عصر امروز آذربايجان‌شرقي خبر داد.

دكتر غلامرضا معصومي رييس اورژانس كشور در بيان آخرين اخبار از زلزله عصر امروز شهرستان‌هاي ورزقان و اهر گفت: براساس آخرين گزارش‌هاي دريافتي حدود 40 تا 50 تن در اثر زلزله امروز جان خود را از دست داده‌اند.

رييس اورژانس كشور در گفت‌وگو با ايسنا گفت: براساس آخرين گزارش‌هاي دريافتي حدود 40 تا 50 تن در اثر زلزله امروز جان خود را از دست داده‌اند

وي افزود: براساس آخرين گزارش‌هاي دريافتي، حدود 400 تن در مناطق زلزله‌زده مجروح شده‌اند كه توسط تكنيسين‌هاي اورژانس به مراكز درماني تبريز و اردبيل منتقل شدند.

براساس گزارش پليس راه‌ کشور، در پي زلزله عصر امروز استان آذربايجان شرقي در حال حاضر بار ترافيكي محور "اهر ـ تبريز" سنگين است.

پليس راه كشور از رانندگان خواست كه از مسيرهاي جايگزين استفاده كنند و با ماموران راهنمايي و رانندگي همكاري لازم را داشته باشند.

مرتضي اكبرپور، معاون آمادگي و مقابله سازمان مديريت و بحران كشور كه پيش از اين آخرين آمار مصدومان را 50 تن اعلام كرده بود از تشكيل ستاد بحران آذربايجان شرقي خبر داد.

وي با اشاره به اينكه زلزله اخير در شهرستان ورزقان از توابع استان آذربايجان‌شرقي رخ داده است، گفت: كانون اين زلزله در جاده بين شهرستان‌هاي اهر و ورزقان بوده است.

اكبرپور با بيان اينكه شوراي هماهنگي مديريت بحران اهر، ورزقان و كليدر تشكيل شده است، گفت: ستاد مديريت بحران استان آذربايجان شرقي نيز به رياست استاندار و مسوولان محلي تشكيل جلسه داده است.

وي خاطرنشان كرد: امدادگران هلال‌احمر و اورژانس در منطقه حضور دارند و مشغول امدادرساني به مصدومان اين حادثه هستند.

معاون سازمان مديريت بحران كشور درباره خسارت فيزيكي ناشي از اين زلزله، به ايسنا گفت: فعلا نمي‌توان برآوردي از خسارت فيزيكي زلزله اعلام كرد و بايد يك يا دو روز از زمان وقوع حادثه گذشته و گزارش‌هاي دقيق‌تر و كامل‌تري احصاء شود.

درخواست كمك از 3 استان همجوار

معاون اجرايي اورژانس آذربايجان‌شرقي نيز از اعزام تمام پايگاه‌هاي اورژانس استان به مناطق زلزله‌زده ورزقان، هريس و اهر خبر داد.

دكتر رامين احدي در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعلام اين خبر گفت: از نخستين لحظات بروز اين زلزله، تمام پايگاه‌هاي اورژانس استان كه جمعا 95 پايگاه است به سه منطقه زلزله‌زده ورزقان، هريس و اهر اعزام شدند.

وي با بيان اينكه از استان‌هاي زنجان، اردبيل و آذربايجان‌غربي نيز درخواست كمك شده، اظهار كرد: از اروميه 30 اكيپ اورژانس، از زنجان اتوبوس اورژانس و از اردبيل نيز دو اكيپ اورژانس درخواست شده است كه اين اكيپ‌ها نيز بزودي در منطقه مستقر خواهند شد.

به گفته احدي، تاكنون نيازي براي دريافت كمك از استان تهران وجود نداشته است.

معاون اورژانس آذربايجان‌شرقي همچنين درباره تعداد مجروحان اين حادثه نيز اظهار كرد: در حال حاضر نمي‌توانم آماري در اين خصوص ارائه كنم.

وي همچنين درباره وضعيت امدادرساني در تبريز نيز به ايسنا گفت: در تبريز نيازي براي امدادرساني وجود ندارد.

آسيب ديدن ساختمان جديد دانشگاه آزاد در زلزله

نماينده مردم تبريز در مجلس، با بيان اينكه زمين لرزه عصر امروز در شهرستان اهر و ورزقان در تبريز نيز احساس شد، گفت: براثر زلزله در تبريز، شيشه‌هاي بسياري از مكان‌ها تخريب و اين حادثه منجر به زخمي شدن برخي افراد شد اما خوشبختانه تلفات جاني در برنداشته است.

عليرضا منادي در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: براساس اطلاعات به دست آمده، نيروهاي هلال‌احمر و تيم‌هاي امدادي به منطقه اعزام شده‌اند.

وي افزود: البته در شهرستان اهر ساختمان‌هاي كهنه تخريب شده‌اند و همچنين ساختمان جديد دانشگاه آزاد نيز تا حدودي آسيب ديده است، اما به دليل تعطيلي دانشگاه آزاد، تلفات جاني رخ نداده است.

منادي تصريح كرد: در شهرستان اهر، فكر نمي‌كنيم تلفات جاني وجود داشته باشد، اما در روستاها احتمال تلفات جاني وجود دارد.

نماينده مردم تبريز در مجلس در پايان خاطرنشان كرد: نيروهاي امدادي و هلال‌احمر در منطقه حضور دارند تا كمك‌هاي لازم را به آسيب‌ديدگان ارائه كنند.

 

19.15:

شنبه

اعزام 66 امدادگر؛ قطع ارتباط زميني 4 روستا؛ ثبت11زمين‌لرزه

11 زمين‌لرزه و پس‌لرزه كه بزرگترين آن 6.2 ريشتر بود حدود ساعت 17 امروز شهرستان اهر و ورزقان در استان آذربايجان‌شرقي را لرزاند.

اولين زمين‌لرزه به بزرگي 6.2 ريشتر اهر در استان آذربايجان‌شرقي در ساعت 16:53:15 لرزاند.

همچنين پس از اين زمين لرزه نيز، 10 پس‌لرزه ديگر به ترتيب وقوع به بزرگي 6، 4.1، 4.7، 4.1، 4.5، 3.7، 3.3، 3.7، 4 و 3.2 ريشتر ورزقان در استان آذربايجان شرقي را لرزانده است.

خليل ساعي، مديركل حوادث غيرمترقبه استان آذربايجان‌ شرقي گفت: زلزله در شهرستان‌هاي اهر، كليدر، هريس، مرند، ورزقان، تبريز، بناب و ميانه هم احساس شد.

محمود مظفر، رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر نيز از اعزام 66 امدادگر به مناطق زلزله‌زده و قطع ارتباط زميني چهار روستا در زلزله امروز آذربايجان‌شرقي خبر داد.

وي با بيان اينكه بر اساس آخرين گزارش‌هاي دريافتي، در پي وقوع زلزله 6.2 ريشتري و 6 ريشتري در استان آذربايجان‌شرقي چهار شهرستان آسيب ديده‌اند، به ايسنا گفت: شهرستان‌هاي اهر، ورزقان، مهربان و هريس در اين زمين‌ لرزه خسارت ديده‌اند.

رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر با بيان اينكه بر اساس آخرين گزارش‌هاي دريافتي از تيم‌هاي ارزياب مستقر در منطقه، چهار روستاي خرمالو، آهن‌لو، حيغه، ورزگاه در اين حادثه خسارت ديده‌اند، گفت: ارتباط با روستاي ورزگاه واقع در شهرستان مهربان قطع است.

مظفر با بيان اينكه بر اساس آخرين گزارش‌ها سه باب واحد مسكوني در شهرستان «مهربان» تخريب شده است، افزود: خوشبختانه زلزله عصر امروز اهر خسارتي در شهرستان ملكان ايجاد نكرده است.

وي با اعلام اعزام 66 امدادگر از شهرهاي اردبيل و اروميه به مناطق زلزله‌زده، گفت: براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته مجروحان احتمالي اين زمين‌لرزه از طريق امدادهوايي به مراكز درماني منتقل خواهند شد.

نماينده ورزقان: همه زيرساخت‌هاي مخابراتي قطع شده است

الله‌وردي دهقاني، نماينده مردم ورزقان در مجلس با اشاره به زلزله ساعاتي پيش در منطقه شمال غرب كشور به ايسنا گفت: طبق آخرين اطلاعاتي كه ما كسب كرديم همه زيرساخت‌هاي مخابراتي به هم ريخته و تمامي خطوط قطع شده است.

وي افزود: بيشترين خرابي‌ها مربوط به ساختمان‌ها و منازل است و تاكنون تلفات جاني گزارش نشده اما تعداد زخمي‌ها زياد بوده است.

19.00:

شنبه

سعیدی: وضعیت تبریز عادی است، وقوع 7 پس‌لرزه در ورزقان

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار برخی اخبار در خصوص قطع برق در بیشتر نقاط تبریز گفت: بیشتر نقاط تبریز هم اکنون برق دارد و وضعیت این شهر کاملا عادی است.

محمد اسماعیل سعیدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی گفت: بنده هم اکنون در شهر تبریز هستم و این شهر هیچگونه مشکل خاصی در ارتباط با زلزله ندارد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار برخی اخبار در خصوص قطع برق در بیشتر نقاط تبریز گفت: بیشتر نقاط تبریز هم اکنون برق دارد و وضعیت این شهر کاملا عادی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حال تردد از غرب به شرق تبریز است گفت : همه فروشگاه های تبریز باز است و کلیه چراغ های راهنمایی و رانندگی به طور طبیعی کار می کنند.

سعیدی تاکید کرد به دلیل هجوم مردم تبریز به تلفنها و اختلال در سیستم مخابراتی این شهر تاکنون موفق به صحبت با استاندار و دیگر مسئولان محلی نشده است.

18.30:

شنبه

زلزله استاندار تبريز را در تهران غافلگير كرد. در زماني كه استان آذربايجان شرقي با زمين لرزه اي به بزرگي شش و دو دهم ريشتر لرزيد استاندار و رئيس دانشگاه علوم پزشكي تبريز براي يك كار اداري در تهران به سر مي بردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ عصر امروز در ساعت ۱۶:۵۳ زمين لرزه اي به بزرگي شش و دو دهم ريشتر اهر در آذربايجان شرقي را لرزاند. اين اتفاق در حالي رخ داد كه استاندار و رئيس دانشگاه علوم پزشكي تبريز براي يك جلسه اداري در تهران به سر مي بردند.

استاندار آذربايجان شرقي لحظاتي قبل راهي اين استان شد تا صدمات اين زمين لرزه را بررسي و اقدامات لازم را انجام دهد.

در پی وقوع دو زلزله به بزرگی 6.2 و 6 ریشتر در استان آذربایجان شرقی در حوالی شهرهای اهر ، هریس و ورزقان پس لرزه های حدود ریشتر همچنان در این منطقه ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر،  دو زلزله شدید بعد از ظهر امروز شنبه بخشهایی از استان آذربایجان شرقی از جمله تبریز مرکز این استان را لرزاند.

طبق اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران  مرکز زمین لرزه اول در ساعت 16:53دقیقه به بزرگی 6.2 به عمق 10 کیلومتر در شهرستان اهر و مرکز زمین لرزه دوم در  ساعت17:04به بزرگی6 و به عمق 10 کیلومتر در شهرستان ورزقان بوده است.

بنا بر این گزارش موسسه ژئوفیزیک همچنین از وقوع 5 پس لرزه نسبتا شدید در این منطقه خبر داده است. شدت این پس لرزه ها که از بعد از زلزله دوم تا کنون ادامه دارد از 4.7 تا 3.7 بوده است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر از فرو ریختن تعدادی از ساختمانها در این شهرستان همچنین زخمی شدن عده ای از مردم در زلزله های عصر امروز در این شهرستان خبر داده است.

به گفته الله ورودی دهقانی زلزله در شهرستان ورزقان خرابی هایی را ایجاد کرده است به گونه ای که هم اکنون تلفن های ثابت و همراه در این شهرستان قطع شده و امکان ارتباط وجود ندارد.

به گزارش مهر ، زمین لرزه های امروز آذربایجان شرقی در مناطقی از استانهای آذربایجان غربی ، اردبیل ، گیلان و زنجان نیز احساس شده است.

خرابی ساختمانهای کاهگلی در ورزقان/ انتقال زخمی های زلزله به بیمارستان

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی از فرو ریختن تعدادی از ساختمانها در این شهرستان همچنین زخمی شدن عده ای از مردم در زلزله های عصر امروز در این شهرستان خبر داد.

الله ورودی دهقانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وقوع دو زلزله 6.2 و 6 ریشتری در حوالی شهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقی گفت: زلزله در شهرستان ورزقان خرابی هایی را ایجاد کرده است به گونه ای که هم اکنون تلفن های ثابت و همراه در این شهرستان قطع شده و امکان ارتباط وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین اخبار تعدادی از ساختمانهای کاهگلی در این شهر فرو ریخته است گفت: همچنین بر اثر این زلزله تعدادی از مردم این شهر مجروح شده اند و در حال انتقال به بیمارستانها هستند.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه در این شرایط فرماندار ورزقان به دلیل پروازی بودن در این شهر حضور ندارد، گفت: در تلاش برای تماس با استاندار آذربایجان شرقی هستم اما نتوانستم با وی ارتباط برقرار کنم.

برای دیدن ویدیو و تصاویر بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

http://azoh.info/index.php?option=com_content&view=article&id=11760:1391-05-22-11-58-19&catid=1:1

آذوح


Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter