English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

دلیل اصلی تداوم و تشدید زلزله ها در آذربایجان جنوبی: خشک شدن اورموگولو

آذوح: امروز نیز منطقه ی اهر و ورزقان زلزله ای نزدیک به 5 ریشتر را تجربه کرد و 10 شهروند آذربایجانی مجروح گردیدند. این در حالی است که تعداد زلزله های مخرب و پس لرزه ها در این منطقه به بیش از 2000 مورد در بازه ای 3 ماهه رسیده است.

چنین تعداد زیاد پس لرزه حتی در میان زمین شناسان نیز موجب بروز شک و شبهه ی فراوان در مورد علت اصلی وقوع چنین پدیده ای است.

آذوح با مراجعه به تعدادی از متخصصین و فعالینی که در رشته های مرتبط به تحصیل مشغول بوده اند فرضیه ی زیر را مطرح می نماید.

لایه رویی زمین به ضخامت تقریبی 15 کیلومتر روی لایه خمیری شکل با دمای بالا قرار گرفته است. پلیت تبریز بسیار بزرگ بوده و در 8 سال اخیر 3 متر بالاتر آمده است. علت بالا آمدن آنرا می توان به خشک شدن آب دریاچه ی ارومیه مرتبط کرد زیرا با خشک شدن اورمو گولو وزنه ای به وزن 240 میلیارد تن از روی پلیت تبریز برداشته شده است.

در عین حال پلیت مجاور تبریز در منطقه ورزقان با پلیت تبریز لولا شده است.

با خشک شدن دریاچه وزنه ی عظیمی به وزن 240 میلیارد تن از روی پلیت تبریز برداشته شده است و این امر موجب سبک تر شدن این منطقه و بالا آمدن تبریز به اندازه 3 متر روی لایه مذاب زیرین شده که این حرکت موجب ایجاد انرزی در منطقه ورزقان که محل لینک شدن پلیت تبریز با پلیت اهر است شده است.

به این ترتیب این موضوع در نهایت منجر به وقوع زمین لرزه و پس لرزه های بیشمار در این منطقه شده و خواهد شد. هرگونه ساخت و ساز در این منطقه بخاطر ادامه زلزله ها حداقل تا 5 سال بعد کاری بیهوده است و باید منتظر زمین لرزه ای به قدرت 6 در منطقه و به خصوص تبریز باشیم که دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد. از دیگر نکات حائز اهمیت در این فرضیه این است که زلزله های مذکور از چند ماه گذشته شدت گرفته اند. یعنی تقریبا مصادف با زمانی که بخش وسیعی از اورموگولو به یکباره خشک گردید.

سیاست خشکاندن اورموگولو که توسط رژیم ایران با جدیت دنبال می گردد ضررهای فاجعه باری برای آذربایجان جنوبی به همراه داشته است. در صورت صحت تاثیر این خشک شدن بر فعالتر شدن گسلهای زلزله، در آینده ی بسیار نزدیک باید منتظر وقوع زلزله ای فاجعه بار در تبریز باشیم.

آذوح

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter