English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

گزارش ویژه از وضعیت وخیم ایرج محمدی، محکوم به تحمل 10 سال حبس در زندان زاهدان

آذوح: ایرج محمدی، شهروند آذربایجانی که به دلیل فعالیتهای مدنی خویش به تحمل 10 سال زندان در تبعید محکوم گردیده است در شرایط وخیم جسمی به سر می برد.

به گزارش آذوح ایرج محمدی، فرزند محمد، اهل شهرستان قوشاچای(میاندوآب) ، 32 ساله و دارای مدرک لیسانس در 1 مهر 86 به دلیل فعالیتهای هویت طلبانه ی خود به اتهام ارتباط با نهادهای خارجی(جاسوسی)، توسط مامورین حفاظت اطلاعات سپاه در شهرستان خانا(پیرانشهر) دستگیر و یک روز بعد در دادسرای نظامی استان آذربایجان غربی تفهیم اتهام می گردد.

از استنادات اصلی مامورین امنیتی در بازداشت وی همکاری ایرج محمدی با نشریات ترکی در کشور آذربایجان و ارجاع مقالاتی در مورد ناسیونالیسم برای آنان بوده است. وی پیش از دستگیری، در کتابفروشی خود در شهر اورمیه نیز به فروش کتابهای ترکی مبادرت می ورزید.

بعد از تفهیم اتهام، وی به بازداشتگاه 81 رمضان سپاه منتقل گشته و مدت 8 ماه را در سلول انفرادی تحت شدیدترین شکنجه های غیرانسانی توسط افرادی چون جهانگیر نعمتی و حسن زاده قرار داشته است. ایرج محمدی از عوامل شکنجه گر به دادگاه شکایت برده اما تاکنون هیچ پاسخی در این خصوص دریافت نکرده است.

به گفته ی وی "20 روز اول دستگیری خانواده ام از وضعیتم اطلاعی نداشته و اجازه هم ندادند تا من به خانواده ام اطلاع بدهم و در مدت بازجویی ها در طول 8 ماه بنده هیچ اعتراف و اقراری در خصوص اتهامات مذکور نداشته و فقط عنوان نموده ام که بنده در رابطه با مسائل منطقه مقالاتی نوشته ام ولی بازجوها و دادگاه به زور به ما القا می کردند که اطلاعات نظامی را داده ایم که این امر یک  دروغ محض بود."

ایرج محمدی ادامه می دهد: "بنده در مدت اقامت در بازداشتگاه فقط یک بار بازپرس دادسرا را دیدم که آن یک بار هم به بازداشتگاه آمده بود. بنده به بازپرس گفتم که این کار شما غیر قانونی است و باید ما را به دادسرا می بردند و کتبا نامه نوشتم و اعلام نمودم که بنده تحت شکنجه می باشم و در طول مدت بازپرسی هیچ کاغذی را امضا نکرده و اعلام کردم تا  زمانیکه تحت شکنجه هستم هیچ برگی را امضا نخواهم کرد. بالاخره بعد از 8 ماه ما را به زندان ارومیه بردند."

به گزارش آذوح وی پس از 7 ماه بازداشت موقت، در اعتراض به شرایط وخیم نگهداری و بازجویی دست به اعتصاب غذا می زند و نهایتا پس از یک ماه اعتصاب، به زندان اورمیه منتقل می شود. در زندان نیز برای اینکه این فعال آذربایجانی بیشتر مورد آزار و اذیت قرار بگیرد وی را در بند ارازل و اوباش نگهداری می کردند که بعد از یک سال حضور در زندان، ایشان مجددا اعتصاب غذا می کند و مامورین زندان مجبور به انتقال وی به بند سیاسی می شوند.

ایرج محمدی نهایتا پس از 2 سال بازداشت موقت!، به مرحله ی دادرسی می رسد و در بین 9 نفر از متهمین پرونده، به عنوان متهم ردیف اول به اعدام محکوم می گردد. جلسات دادرسی 28مهر 1388 تا 3آبان 1388 برگزار شده است. این حکم توسط دادگاه نظامی شعبه 2 استان آذربایجان غربی به وی ابلاغ می شود و وکیل ایرج محمدی، مجید حمیدی، به حکم صادره اعتراض نموده و پرونده در شعبه 31 دیوانعالی توسط قاضی سلیمی بررسی گردیده و حکم اعدام مجددا تایید می گردد. گفتنی است قاضی سلیمی عضو شورای نگهبان و دادگاه روحانیت نیز می باشد  که در سال 1378 آقایان نوری، کدیور و اشکوری را مورد محاکمه قرار داده بود.

بعد از  تایید حکم اعدام، ایرج محمدی از قوه قضاییه طبق ماده ی 272 درخواست اعاده ی دادرسی می کند و این درخواست مورد موافقت قرار می گیرد. پرونده جهت بررسی مجدد به دادگاه شعبه 1 نظامی استان آذربایجان غربی ارجاع شده و پس از برگزاری مجدد دادگاه، این بار به 10 سال تبعید در زندان زاهدان محکوم می شود. این حکم نهایتا توسط شعبه 31 دیوانعالی تایید شد.

به گزارش آذوح ماموران در حین تفتیش منزل ایشان، کلیه ی اموال منزل را بدون حضور وی تخریب صددرصد نموده و اکنون خانواده ی ایرج محمدی از کمترین امکانات و وسایل جهت یک زندگی ساده محرومند. درخصوص شکایت وی از مامورین به جهت تخریب وسایل منزل نیز تاکنون هیچ پاسخی داده نشده است.

یکی از موارد بسیار دردناک در این پرونده، ضرب و شتم پدر پیر این فعال مدنی در اورمیه است. پدر 65 ساله ی ایرج محمدی در 16 خرداد 1391 جهت پیگیری وضعیت پرونده و نحوه ی تبعید فرزندش به قاضی اجرای حکم در دادسرای نظامی استان آذربایجان غربی بنام قاضی اسماعیلی مراجعه می نماید تا تاریخ تبعید را بپرسد. اما متاسفانه قاضی دادگاه بیشرمانه این پدر پیر را مورد ضرب و شتم قرار داده و از دادسرا بیرون می کند.

ایرج محمدی در 4 مرداد 1391 به زندان زاهدان تبعید می شود. وی در زندان زاهدان از تمامی حقوقی که برای یک زندانی تعریف شده محروم بوده و با توجه به اینکه بیمار می باشد هیچ اقدامی در جهت اعزامش به پزشک متخصص صورت نمی گیرد و از طرفی دیگر به علت دوری مسافت زاهدان تا قوشاچای(میاندوآب) و فقر مالی خانواده، به کل از ملاقات با اعضای خانواده محروم شده است.

به گزارش آذوح ایرج محمدی مدتهاست که از عفونت حاد کلیوی و دردهای طاقت‌فرسا رنج می‌برد. این مسأله توسط بهداری زندان که فاقد حداقل امکانات درمانی است تأیید شده و از مسئولان زندان خواسته شده که وی هر چه سریع‌تر مورد درمان فوری قرار گیرد زیرا در غیر این‌ صورت عفونت به خون وی سرایت کرده و جان وی را در معرض خطر جدی قرار خواهد داد. ممانعت از درمان این زندانی سیاسی به دستور بازجویان وزارت اطلاعات و دادستان اورمیه صورت می‌گیرد.

در حال حاضر این زندانی سیاسی در کنار مجرمین خطرناک قرار داده شده و تا به ‌حال چندین بار عوامل اطلاعات زندان به وی یورش برده اند و وی را مورد ضرب‌وشتم قرار داده‌اند.

نیروهای اطلاعاتی ایران با بیشرمی تمام برای اینکه این زندانی مظلوم آذربایجانی بیشتر تحت فشار قرار بگیرد با وعده و وعیدهای فراوان و تهدیدهای بیشمار همسرش را وادار کرده اند تا دادخواست طلاق خود را تقدیم دادگاه خانواده نماید.

آذوح

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter