English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

اعلامیه انجمن قلم "پن" آزربایجان جنوبی(ایران!) را به شدت محکوم می کنیم- طیف فعالین مستقل حرکت ملی آزربایجان جنوبی

" خائنین به وطن در لباس دوست گرگهایی هستند با شعارهای پوپولیستی "

اخیراً انجمن قلم آزربایجان جنوبی ( ایران ! ) نوشته ای را به مذمون « انجمن قلم چیست و چه نیست » منتشر کرده است .

نویسندگان این متن در پاراگرافهایی ابتدایی کوشیده اند تعریفی از اهداف انجمن قلم جهانی ( پن ) داشته و سپس به تبعیت از آن اهداف شخصی و بسیار مبهم خود را در قالب نوشتاری پوپولیستی تعریف نمایند .

نویسندگان این متن سعی کرده اند با استفاده از کلمات زیبا و عامه پسندی همچون آزادی بیان ، ارج نهادن به مقام انسان و غیره در جای جای این نوشته توجه خواننده را از اهداف اصلی این متن دور سازند .

آزادی بیان و اندیشه از دیدگاه ما که همواره بر آن تاکید داشته و به خاطر طرح و پافشاری این مساله نیز در حرکت ملی آزربایجان متحمل تخریباتی شده ایم امری است مقدس اما آزادی بیان و اندیشه به دور از منطق و دهشتناک تر از آن زدن اصول و پایه های حرکت ملی آزربایجان به نام دوست ، اسمش نه تنها آزادی بیان و اندیشه نست بلکه چنین اندیشه ای یا سفالت و جهالت است یا تحمیق و خیانت .

در دومین پاراگراف از انتهای نوشته انجمن قلم چنین آمده است : « انجمن ما پیش از همه در راه آزادی زبان مادری خودمان و دفاع از حقوق نویسندگان و سخن‌ورزان آذربایجان جنوبی (ایران) و یاری رساندن به آنان می‌کوشد. اما انجمن ما از حقوق و آزادی‌های نویسندگان فارسی‌زبان، نویسندگان کرد، نویسندگان ارمنی، نویسندگان تالش، و نویسندگان جمهوری آذربایجان نیز دفاع می‌کند. »

از نظر ما هدف نویسندگان این متن پوپولیستی کاملاً معطوف به رساندن پیام این پاراگراف موهون است .

ما از نویسندگان انجمن قلم آزربایجان جنوبی نسبت به این پاراگراف سوالی داریم .

کسانی که این متن را نوشته اند به چه منظوری از نام ملتهای فارس ، کرد ، ارمنی ! ، تالش !! ، و جمهوری آزربایجان اسم برده ولی در کنار آنها از نویسندگان بلوچ ، عرب ، ترکمن و غیره که جزئی از ملتهای تحت ستم کشور ایران نام هستند نام نبرده اند ؟ آیا این متن خطاب به نویسندگان ایران است یا جمهوری آزربایجان شمالی ؟

با دقتی عمیق به این پاراگراف از متن می توان پی به اهداف شوم انجمن به اصطلاح قلم آزربایجان جنوبی ( ایران ! ) برد .

در واقع ایشان خواسته یا نخواسته اندیشه درونی و پنهان خویش را بروز داده اند .

با دقت تمام می توان دریافت نویسندگان این متن نه تنها مانقوردهایی ایران پرست بلکه فراتر از آن افراد بی هویتی هستند که در اندیشه خیالی خویش خواستار الحاق آزربایجان شمالی به ایران عزیزشان هستند چرا که در غیر اینصورت نام بردن از اقوام اقلیت تالش ، کرد و ارمنی بدون نام بردن از اعراب و بلوچها و غیره نمی تواند معنای دیگری داشته باشد . به معنای دیگر این نوشته همچنین پیامی است برای این سه قوم اقلیت مطلق در جمهوری آزربایجان شمالی و سندی است برای برهم زدن آرامش اوضاع داخلی جمهوری آزربایجان شمالی. (آنچنان که می دانیم در جمهوری آزربایجان مشکلی به اسم اقلیتها به هیچ وجهی وجود ندارد )

همچنین طرح این نوشته مقارن با عمل شجاعانه هواداران تراختور در بازی با الجزیره امارات با شعار " آزربایجان جنوبی ، ایران نیست " نمی تواند بی ربط باشد .

ایراد اساسی دیگری که می توان به اهداف این انجمن در این نوشته گرفت طرح موضوع انترناسیونالیسم از نوع رمانتیسم است امری که ازبکگراند تفکر نویسندگان این نوشته یعنی تفکر چپ کمونیستی تراوش می نماید.

تفکر انترناسیونالیسم همواره همچون انگلی بوده در قبال روند ملت شوندگی ملتها ( دقت شود که تعریف ما از روند ملت سازی به معنای بازگشت به خویشتن و هویت ملی و به طرز دیگر ، تبلور حس ملی شدن ملت است و گرنه ملت تورک آزربایجان جنوبی در طول تاریخ شکل گرفته است . )

در واقع در طول تاریخ بوده اند روشنفکر نمایان بی هویتی همچون تقی ارانی ها ! و غیره که دقیقاً همان ضربه ای را به ملت آزربایجان با تفکر چپ هومانیستی کرده اند که اکنون دوستان انجمن قلم می خواهند مزه تلخ چنین سفالتی را دوباره به خورد ملتمان دهند .

به این نحو می شود که از دیدگاه ایشان ناسیونالیسم تورکی که اصلی ترین عنصر مبارزه ملتمان برای مقابله با دشمن راسیست و اشغالگرفارس ایران است اسمش می شود نژادپرستی ! و پان تورکیسم ! یعنی همان تعریفی که جمهوری اسلامی و همفکران پان ایرانیست آن در خارج دارند و آقایان می شوند روشنفکر و انسان دوست واقعی ! .

طیف فعالین مستقل حرکت ملی آزربایجان جنوبی ضمن اینکه این نوشته به خصوص بندهای فوق الذکر را به شدت محکوم می کند خواستار پاسخگویی شفاف و صریح نوسندگان و اعضای انجمن قلم آزربایجان جنوبی ( ایران ! ) است .

بی شک در صورت عدم پاسخگویی صریح و عدم عذرخواهی نویسندگان این نامه از ساحت ملت تورک آزربایجان ، باید منتظر عکس العمل شدیدتر ملتمان باشند .

« طیف فعالین مستقل حرکت ملی آزربایجان جنوبی »

12 اسفند ماه 1391

لینک نوشته انجمن قلم آزربایجان جنوبی ( ایران ) :

http://www.pensouthazerbaijan.org/2013/02/PEN-nadir.html?spref=fb

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter