English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

تظاهرات صدها فعال سیاسی تورک و عرب در مقابل پارلمان اروپا در بروکسل+ تصاویر+ ویدیو

آذوح: جمعه هشتم مارس ۲۰۱۳ صدها فعال سیاسی ترک و عرب با حضور در شهر بروکسل، با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی گسترده در خیابانهای این شهر اعتراض خود را نسبت به سیاستهای نژادپرستانه ی رژیم ایران نشان دادند.

به گزارش آذوح این راهپیمایی که در حمایت از زندانیان سیاسی آذربایجان جنوبی و محکومیت احکام اعدام صادره برای فعالین فرهنگی و سیاسی عرب احوازی صورت گرفت از مقابل ساختمان "کمیسیون اروپا" آغاز و پس از نزدیک به دو کیلومتر راهپیمایی، در مقابل ساختمان پارلمان اروپا ادامه یافت.

در این تجمع سه ساعته که از ساعت 13 شروع شد تظاهرکنندگان با در دست داشتن صدها پرچم و پلاکارد شعارهایی علیه رژیم ایران سردادند. از این شعارها که به زبانهای انگلیسی، آلمانی، ترکی و عربی گفته می شد و پلاکاردهای گرفته شده می توان به "آذربایجان جنوبی، ایران نیست"، "حق تعیین سرنوشت برای آذربایجان جنوبی"، "ایران=زندان 35 میلیون ترک آذربایجانی"، "یاشاسین آذربایجان"، "آذربایجان وار اولسون، ایسته مه ین کور اولون"، "نه به راسیسم"، نه به شوونیسم"، "نه به دیکتاتوری"، "سیاسی محبوسلارا، آزادلیق، آزادلیق"، "ننگ بر ایران" اشاره نمود.

در بخش پایانی این تظاهرات، حاضرین در برابر ساختمان اتحادیه اروپا تجمع کرده و نمایندگان ملل تورک و عرب و دیگر ملتها سخنرانی کردند. در این سخنان بر وحدت حرکتهای آزادی خواهانه ی ملتهای غیرفارس در رویارویی با سیاست های لجام گسیخته دولت مرکزی ایران تاکید شد و قلع و قمع ملتهای غیر فارس به دست مرکزگرایان ایرانی محکوم گردید.

فعالین سیاسی آذربایجانی و منسوبین تعدادی از تشکیلاتهای آذربایجانی نیز با حضور در پشت تریبون نظرات و دیدگاههای خود را بیان نمودند. سخنگوی گادپ(آقای محمود بیلگین) ضمن تشکر از فعالین عرب و ترک به جهت حضور گسترده در این تظاهرات، بر لزوم اتحاد بیشتر ملتهای عرب و ترک و برگزاری تجمعات اعتراضی در نقاط مختلف اروپا جهت اعمال فشار بر رژیم ایران تاکید کردند. نماینده ی گالدپ(خانم نوشین نعیم) با حضور در تریبون ضمن قرائت بیانیه ی این حزب به مناسبت روز 8 مارس روز جهانی زن، تاکید کرد که برای رفع ستم بر ملتهای غیرفارس در ایران بایستی که با جدیت بیشتری قدم برداشت.

سخنگوی آذوح(آقای امیر مردانی) نیز پس از حضور در پشت تریبون، ابتدا با اشاره به اینکه هدف اصلی ما از تجمع در مقابل ساختمان پارلمان اروپا، رساندن صدای زندانیان سیاسی آذربایجان و احواز به گوش مسئولین اروپایی است متن کوتاه انگلیسی حاضر شده برای این تجمع را خواندند. در این متن با اشاره به هدف حاضرین در تجمع و خواست آنها برای اعمال فشار بیشتر علیه رژیم ایران، بر تضییع حقوق ملت ترک و عدم تحقق خواسته های آنان تاکید گردید. خواسته هایی همچون حق تعیین سرنوشت و همچنین تحصیل به زبان مادری که علیرغم نص صریح قانون اساسی ایران تاکنون به اجرا درنیامده است. وی ضمن گفتن اینکه تمامی رسانه های صوتی و تصویری در ایران به زبان فارسی است ادامه داد بسیاری از فعالین سیاسی آذربایجانی با اتهاماتی همچون "تبلیغ علیه نظام" و "تشکیل گروه علیه امنیت ملی" به احکام حبس طویل المدت محکوم می گردند. در بخش انتهایی نیز با اشاره به وضعیت وخیم اورموگولو و سیاست رژیم ایران مبنی بر خشکاندن آن و تاثیر مستقیم این فاجعه بر زندگی میلیونها ساکن اطراف آن، تاکید گردید که جوامع بین المللی باید که برای کمک به بهبود وضعیت 35 میلیون ترک آذربایجانی گامهای فوری و اساسی بردارند. سخنگوی آذوح در پایان سخنان خود و به زبان ترکی با اشاره به حضور هزاران نفر در ورزشگاه سهند تبریز و برافراشته شدن پلاکارد "آذربایجان جنوبی، ایران نیست" ادامه داد آن روز بسیار نزدیک است که تمامی ملتهای تحت ستم در ایران در سرزمین مستقل خود و در آزادی زندگی کنند.

We are here in this joint demonstration with the ambition of collectively responding to the oppression caused by the Iranian racist regime towards out Turk and Arab people.

The Azerbaijanis have increasing demanded more cultural and linguistic rights(such as having the opportunity of self determination) and especially the right to education in the Azerbaijani Turkish language, a right that is enshrined in the Iranian constitution. However, in reality schooling in Azerbaijani Turkish is prohibited and at the Iranian universities there is not a single linguistic department for Turkish. Alongside this, all state television and radio channels are broadcast in Farsi.

Azerbaijani Turks have been detained and sent to prison on charges such as “establishing organizations against the system” and “spreading propaganda against the system”. Some of these sentences were up to 10 years long, and individuals were held without legal representation.

Also you would know that past days our people flight a flag in football match that it had been written ¨South Azerbaijan is not Iran¨.

Furthermore, one of our most urgent matters concern the Lake of Urmia, an environmental disaster caused by the Iranian regime’s inconsiderate politics, resulting in large difficulties for the daily-life of those living around and being dependent of the lake.

For each on going day 35 million people in Iran are being unjust discriminated, any step of increased freedom for these people will be a highly urgent and necessary step.

گفتنی است که این تظاهرات یکی از معدود تظاهرات گسترده ی ملل غیرفارس در محکومیت سیاستهای دولت مرکزی ایران است که با این وسعت در پایتخت سیاسی اروپا بروکسل صورت می گیرد و با حضور خبرنگاران چندین شبکه ی تلویزیونی همچون الجزیره، العربیه و... مورد پوشش رسانه ای قرار گرفت.

http://www.youtube.com/watch?v=3cV4jakFt1E&feature=youtu.be

 

آذوح

 

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter