English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

گزارشی از دیدار با عضو پارلمان سوئد: ایران، باید فعالین سیاسی آذربایجانی را فورا آزاد کند+ تصاویر

آذوح: جمعی از فعالین سیاسی آذربایجان در دیدار با عضو پارلمان سوئد، ضمن برشمردن گوشه ای از خواستهای ملت ترک آذربایجان خواستار افزایش فشار بر رژیم ایران گردیدند.

به گزارش آذوح در این دیدار خانم سیسیلیا ماقنوسسون (Cecilia Magnusson)، عضو پارلمان سوئد و عضو دپارتمان فرهنگ، با اشاره به مکانیزمها و راههای اعمال فشار بر رژیم ایران برای جلوگیری از تداوم سیاستهای نژادپرستانه تاکید کرد موضوع آذربایجان جنوبی و سخنان مطرح شده را به دپارتمان خود و نیز رئیس پارلمان انتقال خواهد داد. گفتنی است این عضو حزب حاکم، به عنوان یکی از دو نماینده ی گوتنبورگ در مجلس این کشور حضور داشته و رئیس جمهور سوئد نیز از این حزب انتخاب گردیده است.

فعالین آذربایجانی با تهیه ی جزوه ای از موارد نقض حقوق بشر در آذربایجان جنوبی، وضعیت وخیم دریاچه ی اورمیه و همچنین موج بازداشتها و صدور احکام سنگین حبس برای فعالین آذربایجانی این موارد را به اطلاع خانم ماقنوسسون رساندند.

ایشان با پرسیدن سوالاتی در خصوص دلایل خشک شدن اورموگولو، علت سیاست رژیم در کوچاندن اجباری ملت آذربایجان و عواقب این موضوع تاکید کرد چنین فاجعه ای بایستی که به سرعت مورد توجه تمامی کشورهای همجوار و تمامی طرفداران محیط زیست قرار گیرد. وی با اظهار تاسف از این موضوع گفت در مورد این مساله با دپارتمان مربوطه در پارلمان سوئد در ارتباط خواهد بود.

خانم سیسیلیا ماقنوسسون درخصوص زندانیان سیاسی آذربایجان نیز تاکید کردند این مساله و نقض حقوق بشر در ایران امری است که مورد توجه تمامی کشورها بوده و ایران بایستی که در این خصوص مورد بازخواست و محاکمه قرار گیرد. ایشان پس از دریافت گزارشات از نقض حقوق بشر در آذربایجان جنوبی و اخبار صدور احکام سنگین برای فعالین آذربایجانی(همچون صدور 45 سال حبس برای 5 عضو مرکزی یئنی گاموح، 8 سال زندان برای اوختای ولیزاده، وضعیت وخیم سعید متین پور و...) اشاره کرد به طور معمول در هر چند ماه یک نامه نگاری بین دولتهای سوئد و ایران صورت گرفته و کشور سوئد مواردی را به دولت ایران اطلاع می دهد. ایشان گفت تلاش خواهد نمود در گزارش آتی دولت سوئد، به نام فعالین آذربایجانی اشاره شده و از دولت ایران درخواست گردد زمینه ی آزادی فوری آنها را فراهم آورد.

گفتنی است آقای محمود بیلگین(سخنگوی حزب دموکرات آذربایجان جنوبی)، آقای امیر مردانی(سخنگوی جنبش دانشجویی آذربایجان- آذوح) و خانم آیدا بیلگین(فعال حقوق زنان آذربایجان جنوبی) در این دیدار شرکت نمودند.

آذوح

 

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter