English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

جان باختن جوان 20 ساله در شهر میانه در زیر شکنجه ی ماموران انتظامی+ تصویر

آذوح: یک جوان بیگناه آذربایجانی در زیر شکنجه های مامورین کلانتری 13 در شهر میانه(میانا) جان خود را از دست داد.

به گزارش آذوح ابوالفضل رجبی، 20‌ساله، متولد 1372، یک جوان کارگر ترک است که در شهر میانه که در کنار پدرش مشغول به کار بود. صبح پنج شنبه ی گذشته(10 مرداد) 7 مامور کلانتری این شهر با هجوم به منزل پدری وی او را بازداشت کرده و به جرم سرقت چندین موتورسیکلت روانه ی بازداشتگاه می نمایند.

ماموران آگاهی ابتدا به پدر ابوالفضل گفته‌اند او 600 موتور را دزدیده بوده است ولی محرمی، دادستان میانه می‌گوید او 40‌موتور را دزدیده است: «حدود پنج‌شش دستگاه از این موتورها را جمع‌آوری کرده‌ایم ولی هنوز باقی پیدا نشده‌اند.»

پدر، مادر و پسرعمه ابوالفضل دو روز بعد به دیدن او می‌روند. تا عصر شنبه حالش خوب بوده، یکشنبه، اما داستان عوض می‌شود؛ یکشنبه می‌شود روز مرگ ابوالفضل. یکی از دو سلول کلانتری 13 میانه می‌شود آخرین جایی که او دیده، آخرین جایی که از پشت میله‌ها و دیوارهایش صدای سلول بغلی را شنیده، آخرین جایی که چیزی خورده و چیزی نوشیده است. حالا مسئولان قضایی میانه می‌گویند که ابوالفضل خودکشی کرده است!!

یکشنبه وقتی علی رجبی، پدر او، به کلانتری می‌رود دوباره پسرش را ببیند، ماموران آگاهی می‌آیند جلو، به او می‌گویند: «خدا پسرتان را بیامرزد.» پدر ابوالفضل می‌شنود «خدا پسرتان را بیامرزد» و نمی‌داند چه می‌شنود. می‌شنود و باور نمی‌کند. هنوز هم باور نکرده است.

پدر این جوان بیگناه آذربایجانی می‌گوید: «به من می‌گویند پسرم با بند شلوارش خودش را در سلول‌دار زده است. من شنبه او را دیدم، سالم بود، مشکلی نداشت. یکشنبه که به کلانتری رفتم به من گفتند که او خودش را کشته است. یکی از درجه‌داران آگاهی میانه به من گفت او 600 موتور را دزدیده است. به من گفت خدا پسرتان را بیامرزد و دیگر هیچ جواب دیگری در این‌باره به من نداد. هنوز هم جنازه‌اش را ندیده‌ام.»

«به من می‌گویند او با بند شورت خودش را‌ دار زده است. او 65‌کیلو وزن داشت، چطور می‌شود خودش را با یک بند‌دار زده باشد؛ این با عقل جور درنمی‌آید. من آن روز به ماموران کلانتری گفتم اگر او ‌هزار موتور را هم دزدیده بود، دلیل نمی‌شود که او را بزنند و بکشند. باید پرونده او در دادگاه رسمی رسیدگی می‌شد نه این‌که پرونده او در کلانتری بسته شود. من حالا هم دنبال جنازه‌اش نیستم، من پسرم را سالم می‌خواهم، همان‌طور که او را بردند، همان‌طور هم باید به ما پسش بدهند.»

حسین محرمی، دادستان میانه، اما نظر دیگری دارد و مرگ او بر اثر ضرب‌و‌شتم ماموران را به‌شدت تکذیب می‌کند. او می گوید ابوالفضل به دلیل تعداد زیاد موتورهای دزدی دست به خودکشی زده است. او می‌گوید ابوالفضل رجبی با بند شلوار کردی‌ خودش را‌دار زده است:« او از فرصت سوءاستفاده کرده و خودش را با بند شلوارش حلق‌آویز کرده است. هیچ شکی در خودکشی او نیست و حتی آثار خفگی روی گلوی او مشخص است.»

محرمی با این‌که خودکشی او را محرز و قطعی می‌داند، می‌گوید که در حال حاضر برای ماموران آگاهی میانه پرونده‌ای تشکیل شده است و در آن در حال بررسی کوتاهی‌هایی هستیم که ماموران این آگاهی در این‌باره انجام‌ داده‌اند: «مثلا این ماموران وظیفه داشته‌اند که هر 20‌دقیقه یک‌بار به سلول این فرد سر بزنند ولی این کار را انجام نداده‌اند. از طرف دیگر کلانتری مجاز بوده است تا 24‌ساعت فرد بازداشتی را در بازداشتگاه کلانتری نگه دارد و بعد او را به زندان بفرستد ولی مسئولان این کلانتری او را سه روز در بازداشتگاه کلانتری میانه نگه داشته‌اند.»

به گزارش آذوح عليرضا دقيقي، وكيلي است كه از ديروز وكالت پرونده مرگ ابوالفضل رجبي را قبول كرده است. او از جزئيات اين پرونده مي‌گويد: «اولين موضوعي كه بايد در اين‌باره بگويم اين است كه پليس بعد از مرگ ابوالفضل رجبي به خانواده‌اش گفته است كه او 600 دستگاه موتور را دزديده بوده، در حالي كه شهر ميانه اصلا 600 موتور ندارد كه حالا او آن‌ها را دزديده باشد. موضوع ديگر كه خود دادستان هم آن را قبول دارد اين است كه متهم بايد 24 ساعت در بازداشتگاه كلانتري نگه داشته مي‌شد و بعد به زندان برده مي‌شد و اگر كلانتري دوباره به حضورش نياز پيدا كرد با اجازه قاضي زندان او را دوباره به كلانتري برمي‌گرداندند، در حالي كه اين اتفاق نيفتاده است.»

دقيقي مي‌گويد كه ابوالفضل رجبي فرد سالمي بوده و سابقه بيماري‌هاي رواني يا خودكشي نداشته است:‌ «او يك جوان نرمال بوده كه هيچ سابقه‌اي در آسيب رساندن به خودش نداشته است. او قبلا البته يك بار براي سرقت به زندان رفته بود و مجازاتش را كشيده بود ولي اين دليل نمي‌شود كه تا يك دزدي ديگر در اين شهر اتفاق بيفتد، به گردن او بيندازند. آگاهي مكلف است نسبت به جرايمي كه اتفاق مي‌افتد تعيين تكليف كند.

دقيقي مي‌گويد:‌ «من بارها اين موارد را ديده‌ام، مواردي كه به صراحت مخالف نظام عدالت قضایی است. خودكشي ابوالفضل رجبي اشناری نیاز به تحقیق و بررسی بیشتر دارد چرا كه يك فردي كه 65 كيلو است نمي‌تواند خودش را با بند شورت يا شلوار دار بزند، از طرف ديگر عموما بند شلوار كردي به شلوار دوخته شده و قابل جدا شدن نيست، از طرف ديگر افسر نگهبان همه وسايلي كه مي‌تواند براي زنداني آسيب‌رسان باشد از او مي‌گيرد و اگر اين بند قابل جدا شدن بود، حتما آن را از او مي‌گرفت.»

گفتنی است نمونه های مرگ مشکوک فعالین سیاسی در آذربایجان جنوبی به دهها مورد می رسد. بسیاری از افراد عادی جامعه نیز آشکارا در اداره ی آگاهی و بازداشتگاهها مورد شکنجه قرار گرفته و مظلومانه جان خود را از دست می دهند.

در یکی از آخرین موارد از مرگ مشکوک فعالین سیاسی آذربایجان سال گذشته شهید ناصر خانزاده در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در تبریز زیر شکنجه های وحشیانه ی ماموران امنیتی جان خود را از دست داد و جنازه اش روز بعد در حالی که از سقف آویزان شده بود به خانواده اش تحویل داده شدو در آن زمان نیز رسانه های دولتی دلیل مرگ او را خودکشی قلمداد کرده بودند.

آذوح

 

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter