English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

تله پاتي عجيب درون حركت ملي آزربايجان ــ ياشار گؤنئيلي

بنده چيزي از فلسفه نميدانم و به خرافات نيز اعتقادي ندارم . در مورد اين مساله خيلي وقتها پيش مطلبي را نوشتم اما راستش را بخواهيد از ترس اينكه از جانب ديگران متهم به خرافه گري يا توهم شوم از انتشار آن خودداري كردم . اما با گذشت زمان احساس ميكنم كه نوشتن از اين حس و اين قوه عجيب درون حركت ملي آزربايجان كه آن را با تمام وجودم حس كرده و مي بينم جالب توجه مي باشد .

بگذاريد موضوع را با زباني ساده تر باز كنم . شايد بسيار برايتان اتفاق افتاده است كه در ذهن خود ايده و مساله اي را پرورانده ايد كه به نظرتان ايده ايي مخصوص به خودتان بوده و تا اينكه خواسته ايد اين مساله و تفكر را باز كنيد در كمال تعجب مشاهده كرده ايد كه همان ايده عينا و يا با كمي تغيير از جانب دوستي يا گروهي ديگر قبل از شما منتشر شده است . البته مهم ، زمان انتشار اين تفكر است به نوعي ديگر ميتوان گفت در برهه اي از زمان انسان حس ميكند كه صدها ، هزاران و شايد ميليونها نفر درون حركت در همان برهه از زمان به اين موضوع خاص فكر ميكنند و در جهت ابراز ايده و عقيده هستند . شايد ايراد بگيريد كه معلوم است كه ما درون حركت ملي آزربايجان مشكلاتي داريم و معلوم است كه عده اي در مورد اين مشكلات و مسائل همسان بيانديشند اما مسئله اي كه ميخواهم بگويم مربوط به زمان انتشار است يعني حس مي شود در برهه اي از زمان طيفهاي مختلف حركت ملي به اين موضوع خاص كه هرگز مطرح نشده بوده مي انديشند و نسبت به آن دغدغه فكري دارند و اينجاست كه ميتوان گفت حركت ملي آزربايجان از ديدگاه اين جانب داري روح و قوه بسيارعجيبي است و شايد ميتوان گفت اين قوه از خصوصيات يك حركت ملي مردمي است كه ميتوان آن را حس ششم يك حركت ملي ناميد .

اجازه بدهيد نمونه هايي عيني و ساده ديگري را برايتان تعريف كنم تا مسئله بيشتر و بشتر ملموستر گردد . مثالي به روز، از تراختور و ورزشگاهها ميزنم ، شايد بارها و بارها برايتان اتفاق افتاده كه مثلا تصميم گرفته ايد پلاكاردي را با مضمون ملي خاص كه فكر مي كرده ايد در آن زمان به نفع حركت مليمان بوده نوشته و با صدها زحمت وارد ورزشگاه كرده ايد و دركمال تعجب بعد از ورود به ورزشگاه مشاهده كرده ايد كه عين اين پلاكارد در يكي دو نقطه ديگر در ورزشگاه نيز از سوي گروههايي ديگر آورده شده است . ويا اينكه بعضي مواقع دست به ابتكارهايي زده ايد تا باعث شور و حال ملي در ورزشگاهها شده و جو ورزشگاه را به نفع حركت و شعارهاي ملي آنهم در اين جو خفقان در آوريد و باز مشاهده كرده ايد عينا قبل از اقدام شما همان حركت ابتكاري از سوي ديگران انجام گشته است . ويا اينكه برخي مواقع نوشته اي را در ذهن خود داشته ايد كه به نظرتان رسيده مطرح كردن آن در آن زمان ميتواند مهم باشد و وقتي به رسانه هاي ملي رجوع كرده ايد تقريبا شبيه به اين مطلب را در سايتها مشاهده كرده ايد يكي ازنمونه هاي بارز اين موضوع كه در ذهن دارم نوشته اي بود كه همين چندي پيش در يكي از سايتهاي ملي در مورد مراجعت فعالين حركت ملي آزربايجان به نظاميان آزربايجاني منتشر گرديد ، اين دقيقا همان چيزي بود كه فكر بنده را به خود مشغول كرده بود و ضرورت مراجعت را واقعا حس كرده و ميكنم در واقع اكنون در اين مورد خاص بيشتر و با دلگرمي بيشتر ميتوانم بگويم كه زمان آن رسيده است كه حركت پيام خود را به نظاميان و مسئولين آزربايجاني اينبار جدي تر از گذشته براي بازگشت به خويشتن و خط ملت مطرح كند چرا كه حس ميشود زمان آن رسيده است. و موضوعات بسيار ديگر كه ميتوان دهها صفحه نوشت.

اما بنده اين مساله را براي سرگرمي مطرح نكردم در واقع معتقدم درون حركت ملي آزربايجان نيرويي هست كه اين نيروي متمركز كننده افكار ، بر خلاف تصور از نوشته بالا نيرو و قوه غير عادي و ماوراء الطبيعه نيست بلكه اين نشانگر پختگي يك حركت و در واقع از خصوصيات يك حركت ملي با فعاليني است كه مدام در پي چاره كار هستند و زماني كه ميبينيم در برهه اي از زمان فعالين و روشنفكران حركت بر مساله اي واحد ميرسند و تاكيد ميكنند ميتوان گفت زمان انتشار آن درست و به موقع بوده است . و در واقع همين قوه و حس ششم حركت است كه مرا به آينده حركت اميدوار ميكند قوه اي كه تا بدين روز توانسته است علي رغم تمامي فشارها و وجود فضاي خفقان شديد از سوي حاكميت و نيز تبليغات گسترده ساير جريانات سياسي موجود همچون جريان دو سال گذشته به اصطلاح سبز در مصادره كردن حركت ملي آزربايجان ، با افتخار مستقلانه به راه خود ادامه دهد و معتقدم حركت ما بسيار بسيار بزرگتر گشته است و حركتي كه صاحب چنين روح بلندي شده است هيچ قدرتي در دنيا قادر به شكست آن نخواهد بود .

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter