English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

گاوداری¬های صنعتی ایران و سهم ناچیز آذربایجان- آیهان مهدیلو

    آذربایجان جنوبی که تقریبا شامل 9.9% از اراضی ایران می­شود، سهم قابل توجهی از سطح تولید علوفه ایران را به خود اختصاص داده است که از 951 521 هکتار سطح نباتات علوفه­ای ایران در سال زراعی 86-87، 406 670 هکتار یا 42.7% آن در 6 استان آذربایجان قرار دارد (توانمندی استانهای استانهای کرد و لر نشین هم مشابه آذربایجان است).

   عمده اراضی ایران خشک می­باشد که در مورد مقایسه­ای ما با 12 استان فارس-مرکزی (استان­های اصفهان، بوشهر، تهران (و کرج)، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، فارس، قم، کرمان، مرکزی، هرمزگان و یزد) که 60.9% از اراضی ایران را شامل می­شوند تنها 338 756 هکتار یا 35.6% از کل سطح نباتات علوفه­ای ایران در همان سال زراعی در این 12 استان با مساحت چندین برابری آذربایجان قرار دارد. حال بحث عملکرد که در مناطق مرکزی-فارس نشین عملکرد در مواقعی چندین برابر آذربایجان است به کنار (برای مثال در همان سال زراعی عملکرد علوفه در اصفهان 22.57 تن در هکتار بود که همین مورد برای آ.شرقی 7.11 تن در هکتار بود[1]. تفاوت عملکرد دو استان مربوط به تفاوت اقلیم نمی­باشد.)

   لذا با وجود چنین تفاوت فاحش در توانمندی آذربایجان و مناطق فارس- مرکز نشین در زمینه تولید علوفه، برعکس ما شاهد وجود عمده گاوداریهای صنعتی ایران در مناطق کویری و مرکز هستیم که حتی تعداد گاوداری­های صنعتی 6 استان آذربایجان جنوبی در سال 1389 از گاوداری­های صنعتی استان اصفهان هم کمتر می­باشد که آذربایجان با چنان توانمندی زراعی و مراتع سرسبز از صنعت گاوداری بهره­ای بسیار ناچیز برده است.

... چشم انداز این صنعت در آذربایجان به صورت مستقیم 70 هزار پست شغلی بیشتر از شرایط فعلی است. یعنی چشم انداز صنعت گاوداری در آذربایجان توانایی ساپورت جمعیت 1 میلیون (در این حدود) بیشتر از جمعیت فعلی را دارد (با احتصاب بخش خدمات و صنعت مربوط به صنعت گاوداری).

برای دریافت متن کامل مقاله می­توانید از لینک زیر استفاده کنید:

http://azoh.info/index.php?option=com_jdownloads&Itemid=27&view=finish&cid=308&catid=2

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter