English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

استعمارگران کلاسیک و استعمارگران بدوی عصر مدرن ــ علی میدانداغلی

تلویزیون بی بی سی انگلیسی چند وقت پیش  فیلم مستند در مورد هندوستان پخش کرد. در این فیلم گزارشگر با بازگویی شمه ای از دوران استعماری بریتانیا در هند تصاویری از شهرهای مختلف هندوستان نشان می داد در یکی از صحنه های فیلم گزارشگر سراغ دونفر از نوادگان کسانی رفت که در جنگ استقلال هند شرکت مستقیم داشتند. makale مقالهاو سعی داشت این دو نفررا در یک مکان تاریخی که در ان نبرد ی سخت بین اسقلال طلبان هندی در یک طرف و بریتانیا و مزدوران هندی  انها در طرف دیگر روی داده بود؛ ملاقات کرده و نظر انهارا در مورد این حادثه بعد از گذشت دهها سال از ان  در این مکان تاریخی بداند.

خلف ماهاراجا ازاسلاف خود که در کنار استعمارگران بریتانیایی علیه هموطنان خود جنگیده بود با این ارگومنت دفاع می کرد؛ که بریتانیایهایی متمدن سعی در ابادی و کمک به هندوستان را داشتند؛ انها می خواستند هندیهار ا متمدن کنند. ساختمانها و پلها و سیستم راه اهن بازمانده از دوران استعماررا به عنوان مثال قید می کرد یعنی همان کلمه استعمار را که معنی لغوی ان ابادانی و سازندگی است که در اصل برای غارت وتاراج بردن ثروتهای ملل ضعیف است را باور داشت ؛ مخالفان و اکثر کسانی که در جبهه مخالف برای استقلال می جنگیدند را پا برهنه و بیسواد و فاقد تمدن  می نامید ( دقیقا همان ارگومنتهای که امروزه ستون پنجم حاکمیت فارس در ازربایجان جنوبی استفاده می کنند به عنوان مثال سید جواد طباطبایی فعالان حرکت ملی ازربایجان  را بیسواد و ازربایجان را در کل شمال و جنوب ان فاقد کولتور و مدنیت می داند و ادبیات انرا دارای ظرفیت تدریس فقط دو ترم در دانشگاه میداند). در طرف دیگر خلف فرمانده ان نبرد در ان مکان تاریخی از ظلم و ستم استعمارگران انگلیسی بر توده هایی هندی سخن می گفت و از ارزش اسقلال و اینکه دیگر کرامت انسان هندی دیگر  زیر پایی استعمار گران نیست؛ و جانفشانیها سختیهای که اجدادشان در جنبش استقلال کشیدند را با غرور خاص تشریح می کرد.

بعد از دو جنگ جهانی و کشتار ملیونها انسان با ظاهرشدن  قدرتهای جدید درصحنه جهانی؛ استعمار و استثمارهم در سطح جهان دچار تغیرات اساسی شده فرم دیگری به خود گرفته است. بعد از جنگ دوم جهانی که در اصل جنگ داخلی قدرتهای غربی بود؛  ان را به کل دنیا سرایت داده و باعث کشتار ملیونها انسان بیگناه ؛ که روح شان از کل موضوع دعوا و علل ان بی خبر بودند؛ شده و ویرانی عظیم به دنیا تحمیل نمودند و سرانجام نیز با تقسیم غنایم؛ جهان را به دو بلوک شرق با عنوان کمونستی و بلوک غرب کاپتالستی تقسیم کردند. هردو بلوک با توسعه سلاح کشتار جمعی اتمی با ترساندن طرف دیگر دهه ها تحت نام” جنگ سرد” کشورهای زیر نفوذ بلوک خودرا حفظ بخوان غارت کردند. در این تقسیم بندی وطنمان آزربایجان خارج از اراده خود در هر دویی این بلوک حضور داشت. برخلاف” استعمار کلاسیک”؛ این بار تلفیقی از ترس و وحشت و ایدولوژی خیلی از کشورها را حتی بعضا داوطلبانه در این بلوک بندی جای گرفته  و با سرمایه ملل ومردم بدبخت و در فلاکت نگهداشته شده خود هزینه ای این بلوک بندی را می پرداختند . ملیاردها دلار ثروت و منابع نفتی ازربایجان شمالی از طرف کشور روسیه که ریاست بلوک شرق کمونستی را به عهده داشت به غارت رفت . آزربایجان جنوبی   با دادن بیست و پنج هزار کشته و دهها هزار اواره و اقتصاد شکوفایش در مقایسه با همسایگان در منطقه؛ قربانی زد و بندها و تقسیم بندی این دو بلوک شده و به مستعمره حاکمیت فارسستان در امده اقتصادش به فلاکت افتاد و در بلوک غرب جای گرفت. در این تقسیم بندی تورکیه به عنوان عضو ناتومستقیم دربلوک غرب شرکت داشت  هنوز هم به عنوان عضو موثر در ساختار این بازوی نظامی غربی حضور دارد. رژیم پهلوی تحت عنوان” ژاندارم خلیج” برای ترساندن کشورهای تکه پاره شده عرب(از طرف اسعمارگران غربی) همانند لات محله  دلخوش به” لقب ژاندارمی” با سرمایه ملل درفلاکت جغرافیای ایران مفت و  مجانی به قدرتهای غربی خدمت  می کرد.

شکست و متلاشی شدن بلوک شرق در دهه ای نود قرن پیش بار دیگر باعث تغییرات مهم در سطح جهان و مناسبات بین قدرتمندان و کشورهای ضعیف  شد. پیشرفت و همگانی شدن بعضی تکنولوژیها؛ افقهایی جدیدی را به روی ملل ضعیف گشوده است. سال به سال  درصد فقر به مرور در مقایسه قرون گذشته کم می شود فاصله طبقاتی و بی عدالتی البته هنوز هم وجوددارد ولی مناسبات قدرتها با حفظ اهداف اولیه خود در بسیار جاها حالت خشن خود را از دست داده تا اندازه هومانیستی شده است و گردش ازاد سرمایه برای خیلیها یک حداقل  ازاستاندارد زندگی را فراهم نموده که دهه های پیش به ذهن خطور نمی کرد. بسیاری از بیماریها ریشه کن شده و مرگ میر ناشی از فقر در سطح جهان خیلی کمتر  شده است.

 جنبش وقیام ملل ساکن  در جغرافیای ایران منجر به انقلاب و ساقط کردن حاکمیت میلتاریستی شاهنشاهی اریایی دست نشانده بلوک غرب شد.  امید ملیونها انسان برای ازادی و رفاه و عدالت طولی نکشید که بر باد رفت. قشر متحجر اخوند(روحانی) با قلع وقمع رقیبان وکشتار هزاران انسان حکومت را به انحصار خود دراورد. حاکمان جدید با وجود عدم تجربه سیاستمداری در بلندپروازی و توهم دست کمی از اسلاف خود, شاه اریامهری نداشتند. عدم درک عمیق شان از سیاست و روابط بین المللی به همراه همسایه دیکتاتور و نادانتر از خودشان و با سیاستها ازمون و خطا باعث مرگ بیش از یک ملیون انسان همراه ملیونها مجروح؛ ملیاردها دلار خسارت در دو کشور ایران و عراق شدند. شبح مرگ و ویرانی و فلاکت هنوز هم از منطقه رخت نبسته است. حاکمان فارس هنوز زخمهای جنگ ویرانگررا التیام نداده با توهم و بلند پروازی خویش به فکر کشورگشای به سبک اروپای قرن هجدهم افتاده ملیاردها ثروت ملل جغرافیای ایران را در لبنان و سوریه به هدر داده و می دهند در کنار حزب بعث سوریه در قتل بیش از صد هزار مردم بیگناه سوریه سهیم بوده و جنایت می کنند. تحت نام انرژی هسته ای نیروگاهی که هزینه ساخت ان در غرب کمتر از پنج ملیارد دلار است ؛ بیش از ۱۷۰ ملیارد دلار از سرما یه ملل ایرانی را به هدر داده واقتصاد فلاکت زده این ملل را جولانگاه اجناس بنجل چین و روسیه کرده و با حماقتهای خود باعث میلیتاریزه شدن منطقه شده و با سیاست قلدر مابانه در مقابل کشورهای کوچک منطقه؛ صدها ملیارد ثروت همسایگان عرب راروانه به جیب قدرتهای غربی می نمایند(بخوانید تاراج ثروت و منابع منطقه توسط یک به علاوه پنج).

این روزها همه جا صحبت از مذاکرات بین رژیم شیعه ای اریایی  و قدرتهای غربی ؛ روسیه وچین است. قدرتهای غربی تقریبا ده سال است که تحریم بین المللی علیه رژیم اخوندی فارس حاکم در ایران وضع نموده ؛ دود اصلی این تحریمها در اصل به چشم ملل ساکن این جغرافیا می رود. اینها هر سال به طور قطره چکانی اسم چند شرکت و یا چند پاسدار را به لیست این تحریمها اضافه می کردند و طبیعتا حاکمان فارس نیز به بازی شان بدون وقفه ادامه می دادند؛ تا اینکه غربیها تابستان سال ۲۰۱۲ تصمیم گرفتند بازی را جدی کنند و بلافاصله ضربه سهمگین را به اقتصاد ایران وارداوردند؛ پول ملی ایران در کوتاه مدت بیش از هفتاد درصد از ارزش خود را از دست داد؛ بیشتر صنایع تولیدی راکت شده باعث رشد سرسام اور بیکاری و تورم و اقتصاد به کما رفت.  در اینجا اخوندها به جدیت موضوع پی برده با انتخاباتی فرمایشی؛ سیاست خودرا عوض نموده در ضعیفترین شرایط و در عالم خود مثلا داشتن کارت سوریه و لبنان و غیره و در حالی که اقتصاد ایران به فلاکت افتاده واینها با بازی با کلمات و نرمش قهرمانانه نامیدن به استقبال مذاکرات رفتند. اینجا این سوال  مطرح  میشود غرب با اگاهی به تاثیرات تحریم واقعی چرا تحریم اینگونه اجرا و ده سال کش داد؟  ایا مسایل فنی و تکنیکی در این تاکتیک نقش داشت و یا اینکه از اول  همینگونه برنامه ریزی شده بود. رژیم فارس  افکار عمومی دنیا و سیاست مداران انرا با طرفداران نا اگاه خود یکی پنداشته شروع به هیاهوی تبلیغاتی کرده است, مدام ازرییس جمهور منتخب دم می زند یعنی قبلی ها منتصب تشریف داشتند. درعکس العملی خانم وندی شرمن عضو تیم مذاکره کنند اتمی امریکا” فریب و نیرنگ را جزو د ن ا فارسها اعلام نمود”. سایت رءیس ماضی پاسداران , دبیر فعلی مصلحت نظام به نام تابناک وسایت سپاه شیعه اریایی به نام فارس نیوز قند در دلشان اب شده و فقط لعنت به فرانسه می فرستند که نمی گذارد امریکا اینهارا” ژاندارم خلیج عرب” کند.اما از این مسئله غافل هستند که فقط اینها نیستند؛ که بلدند با ایجاد گروههای تروریستی مثل حزب الله از  ان به عنوان ابزار پیشبرد اهداف سیاسی استفاده کنند. بلکه سیاستمداران عربستان بیکار ننشسته اند و یا مثل دهه۶۰ و ۷۰ میلادی پولهای باد اورده شان را فقط در قمارخانه و کاباره ها بر باد بدهند انها نیز مدتهاست شبکه های مثل القاعده را دارند نه تنها به ایران باج نخواهند داد بلکه باج نیز خواهند گرفت نمونه انرا در هفته های پیش در مرز شرقی ایران شاهد بودیم. در تغییرات بهار عربی خیلی سریع در بحرین ؛ یمن و مصر علارغم مخالفت هم پیمان امریکایی اش ورق را به نفع خود برگردانده و حوزه نفوزش را تثبیت نمود.   جالب این جاست این پاسداران  شیعه در زمان جنگ اسم لشگر های خودرا مزین به نام امامان و ترمینهای شیعی اسلامی می  نمودند و با تحریک توده های مذهبی و نااگاه انهارا به نام اسلام و امامها روی مینها و جلوی توپ وتانک می فرستادند اکنون اسم خبرگزاریشان نه” شیعه نیوز” ؛ویا  ” خیبرنیوز” ؛ “عاشورا نیوز” بلکه” فارس نیوز” است .

حاکمان فارس با سیاستهای جنگ طلبانه و ترور و خشونت  فقط به همسایگان خود ضرر نمی رسانند بلکه در داخل جغرافیای ایران هستی ملل غیر فارس را با سیاستها استعماری بدوی خود به نابودی می کشانند. با عدم سرمایه گذاری در جغرافیای آزربایجان وممانعت و بهانه تراشی برای سرمایه گذاریهای خصوصی باعث مهاجرت خیل عظیمی از ازربایجانیها می شوند. عدم سرمایه گذاری در انفراستروکتورو  غیر استاندارد بودن راهها و جاده های بین شهری هر ساله هزاران ازربایجانی جان خود را از دست می دهند. منابع زیرزمینی و معدنی ازربایجان مثل طلا و مس و غیره … را بدون ایجاد صنایع تبدیلی و اشتغالزا و شغل برای ازربایجانی به مناطق مرکزی یعنی فارسستان انتقال می دهند. محیط زیست ازربایجان را اگاهانه به نابودی می کشانند. با ممنوع کردن تدریس به زبان مادری در مدارس باعث افزایش بی سوادی شده سطح تخصص را پایین نگاه داشته آزربایجانیهارا به عنوان نیروی کار ساده وارزان روانه فارسستان می کنند. نامهای جغرافیای ازربایجان را تغییر داده و  تاریخ ان را تحریف و زبان انرا تحقیر و انسانهایش را از هویت خویش تهی می کنند. انگلستان در دنیا مستعمرات بی شماری داشته ولی مثال بارز ان هندوستان است ایا انگلیسها این کار هارا بر هندیها روا داشتند؟ نام این فرهنگ را چه باید گذاشت وقتی به اصطلاح روشنفکر ترین رئیس جمهور ان یعنی خاتمی خود را سید اریایی حساب  کرده  و در تصمیم گیریهای اجرایی کشور استغاره به کتاب شعر(فال حافظ)می کند و در طرف دیگر مرتجع و متوهم ترین رئیس جمهور ان یعنی احمدینژاد در بالاترین ارگان اجرایی یک کشور برای اداره کشور

یاری از یک چاه(چاه چمکران ) می طلبد. سالهاست ازربایجانیها با اعتراضات خود خواستار منصرف کردن دولت از خشکاندن عمدی دریاچه اورمیه هستند ولی انچه دریافت می کنند: “هویت طلبان و فعالین ملی زندان و شکنجه و توده های مردم وعده وعیدهای پوچ و توخالی” است. این استعمارگران بدوی با کمال بی شرمی در مجلس شان بطور علنی صحبت از کوچاندن بخوان “دیپورتاسیون چهارده ملیون ازربایجانی” از وطن اصلی شان می کنند.

شاید دهه های اینده گزارشگری بخواهد سراغ یکی از بازماندگان  امام جمعه هاو یاعمال دست نشانده   استعمار گران فارس درآزربایجان رفته در مورد اعمال اسلاف انها و علت همکاری و خیانت شان را جویاشود.مطمئنا جواب ان شباهتی زیادی به کارگزار بریتانیای در هند خواهد داشت.   جواب ا نها نیز مانند مهاراجا زاده چنین خواهد بود عدم بارندگی باعث خشکی دریاچه اورمیه شد اربابان متمدن مان لطف کرده بارها دعای باران خواندند ولی بدلیل معصیت مردم بومی دعاها قبول نشد. باغها و مزارع خشک و روستا خالی از سکنه و شهرها با گرد وغبار سرطان زا و ریزگردهای بر خواسته از کویر نمک گریبان گیر  شدند. بیکاری در میان مردم بیداد می کرد و با  استناد به گزارش ابان ماه ۱۳۹۲  فارس نیوز و تابناک؛  اماحاکمیت فارس با ایجاد شغل ” نمک فروشی برای  بومیان” در پارک ملی دریاچه اورمیه(تغییرنام دریاچه  حتی قبل از خشکی کامل به پارک ملی)؛ از  خدمات ارزنده به ازربایجان دفاع  و تجلیل خواهند کرد.

علی میدانداغلی                ۱۷٫نوامبر

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter