English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

مهاجرت آذربایجانی ها ، علل و آسیب ها ــ فاطمه زینالی

امروزه سرزمین آذربایجان مشکلات بسیاری از لحاظ مختلف دارد . یکی ازمشکلات عمده مساله مهاجرت است ، دلایل مهاجرت وآسیبهای ناشی از آن و اینکه چگونه می توان از مهاجرت جلوگیری کرد موضوعاتی هستند که باید به آنها توجه کرد و سعی کرد که راه حلی مناسب برای آن پیدا کرد . مهاجرت انتقال ازنقطه ای به نقطه دیگر برای رسیدن به امکانات و زندگی مناسب تر تعریف می شود .

در دهه های اخیرمهاجرت ازمناطق مختلف کشور و بخصوص آذربایجان به شهرهای بزرگ و مناطق فارس نشین آغازشده و دلایل آن را می توان کمبود منابع اقتصادی و امکانات رفاهی لازم برای زندگی، و مهاجرت برای دستیابی به شرایط مناسبتر دانست ، بدیهی است مردم با مهاجرت از دیارخود ، وقتی درفرهنگ و شرایط محل مهاجرت قرار می گیرند ارزشهای پیشین خود را در جامعه جدید بدون اعتبارمی دانند و دچار شوک فرهنگی می شوند . زیرا تنهاعاملی که به یک فرد ماهیت وهویت می بخشد خودباوری وهویت خواهی است . حس هویت خواهی انسان ذاتی است و ممکن است در برهه ای از زمان این حس دراثرعواملی ضعیف شود ولی هیچگاه ازبین نمی رود و کسانیکه سعی در رفع این مشکل دارند باید به این نکته توجه کنند .

وقتی دو فرهنگ با هم تماس حاصل می‌کنند ، بر هم اثر می‌گذارند و باعث دگرگونی یکدیگر می‌شوند و این دگرگونی هم می‌تواند مخرب باشد و هم سازنده . ولی متأسفانه در مورد مردم ما این گونه نیست زیرا وقتی یک آذربایجانی به مناطق فارس مثلاً تهران که البته غالبا تورک نشین است  مهاجرت می‌کند ، فرهنگ و زبان خود را بسیار سطح پایین تلقی کرده و در صدد فراموش کردن آن بر می‌آید که این مربوط به تبلیغات  آنتی رک و گرایشی به سمت فارسی است که سیاستی است که توسط رژیم پهلوی اتخاذ شده و هنوز هم از اثرات مخرب آن رنج می‌بریم.

مهاجرین برای رهایی از شوک فرهنگی ناشی از ورود به جامعه جدید سعی می‌کنند زبان و فرهنگ خود را فراموش کنند و خود را با فرهنگ جدید وفق دهند که به این ترتیب با دست خود فرهنگ خود را فراموش میکنند و خود را با فرهنگ جدید وفق میدهند و  با دست خود فرهنگ غنی و پربار خود را کم رنگ‌تر می‌کنند .

اکنون بعد از پرداختن به آسیب‌های مهاجرت به این موضوع می‌پردازیم که چگونه می توانیم از این عامل زیان آورجلوگیری کنیم ؛ در اینجاست که نقش نخبگان و روشنفکران آذربایجان پر رنگ می‌شود و این افراد باید حرکت فکری خویش را تنها معطوف به مشکل فرهنگی نکنند ، زیرا مشکل آذربایجان فقط فرهنگ نیست بلکه مشکلات دیگری از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و سیاسی وجود دارد که باید یک به یک بررسی شوند و توجه شود که مسئله آذربایجان تنها تاریخ و ادبیات آن نیست که فقط به کندوکاو و بررسی تاریخ و ادبیات آن بپردازیم مثلاً همه دانشجویان و تحصیل کردگانی که در دانشگاههای تهران تحصیل می‌کنند و به قول خودشان برای سربلندی و اقتدار آذربایجان یک سری فعالیتهایی در این دانشگاهها انجام می‌دهند ، مثلاً نشریه و مجله چاپ می‌کنند یا در مورد موضوعات مختلف جلسه و جشن برگزار می‌کنند آیا تا به حال به این فکر کرده‌اند که فقط این کارها را انجام دادن کافی نیست ؛  یعنی منظور این است که اکثر این دانشجویان وقتی فارغ التحصیل می‌شوند اصلاً میل و رغبتی به برگشتن به زادگاه خود دارند ؟؟؟ …  آیا می‌‌خواهند در تهران بمانند و دنبال شغل بگردند؟؟؟

پس برای رفع مشکلات آذربایجان باید از خود شروع کنیم و به خود بفهمانیم که مشکل سرزمینمان تنها با نوشتن و حرف دل حل نمی‌شود و باید عمل کرد . باید در این اندیشه باشیم که تا چه وقت باید این روال ادامه یابد . باید فکری کرد. و این تفکر به عهده مردم عام نیست بلکه برعهده اندیشمندان ونخبگان است . این اندیشمندان و روشنفکران باید شرایطی به وجود بیاورند که قشر دانشجو و تحصیلکرده حاضرشوند باهمان امکانات کم بسازند و به زادگاه خود باز گردند و بکوشند و سعی کنند و همان نیرویی را که قصد داشتند بعد از مهاجرت صرف منطقه مربوطه کنندبه زادگاه خود برگشته صرف شهر و روستای خود کنند تا شرایط  و زمینه برای نسلهای بعدی فراهم شود . اگر قرار باشد هر کس به فکر آسایش و رفاه خود باشد و مهاجرت کند در این صورت چه کسی به فکراین فرهنگ و بارورکردن  و رشد دادن آن باشد ؟

پس بیایید همه با هم بکوشیم و همه با هم با بهره‌گیری از تخصصهای خود راهبردهای علمی و عملی را در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی ارائه دهیم تا آذربایجانی شایسه نام مقدس آن ومردم سرافرازش بوجود بیاوریم .

دورنانیوز

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter