English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

نامه ی سرگشاده به علی یونسی معاون امور اقوام و اقلیت ها - محبوب امراهی

جناب آقای یونسی

شما نیز بسیار نیک می دانید هر آنکه اندک اطلاعاتی از وقایع سیاسی ایران معاصر داشته باشد به یقین هویت واقعی شما را به عنوان یکی از جلادان و جنایتکاران رژیم خوناشام و ضد بشری جمهوری اسلامی ایران می شناسد اما از آنجایی که منطق رژیم ولایت مطلقه ی فقیه شما "مذاکره با شیطان در قعر جهنم برای حفظ نظام" است و به حق این ماهیت خود را در همین مساله ی اتمی ایران به نمایش گزارده اید و البته در این مورد شیطان واقعی طرف ایرانی بوده است من نیز قصد دارم تا با زبان شما و منطق شما در مورد "حفظ حقوق بشر و حقوق ملت تورک" علیرغم آنکه شما با این مسایل کاملا بیگانه هستید برایتان به عنوان مسئولین رژیم ایران که شرورترین شیطان و لکه ی ننگ تاریخ بشر هستید در مورد خواسته های ملتم چند مساله را در میان بگذارم.

آقای علی یونسی ،

می خواهم بدانید که ما به عنوان ملت تورک به همراه ملل کرد ، لر ، بلوچ ، تورکمن ، عرب ، ... بسیار نیک می دانیم که رژیم جمهوری اسلامی مسایل ملی در ایران را به دید امنیتی می نگرد و برای همین نیز در مورد امور به اصطلاح اقوام و اقلیت ها فردی با پیشینه ی شما را انتخاب کرده اند و ما مطمئن هستیم که مطالبات ما ملت های در بند در ایران هرگز تحقق نخواهد یافت و شما نیز با مطرح کردن این مسایل تنها سعی دارید تا خود را درگیر مسایل ملل نشان دهید تا شاید فروپاشی ایران را به تاخیر بیاندازید. از این رو میل دارم در مورد مسایلی که برایتان مطرح می نمایم بدانید که بر کلیت مساله به عنوان یک فعال حرکت ملی آزربایجان جنوبی اشراف کامل دارم. اما قبل از هر چیز می خواهم بدانید که نامی که برای سمت شما انتخاب شده است خود دارای مشکلی اساسی است زیرا ما قوم و اقوام شما و اقلیتی در مقابل اکثریت نیستیم. ما به عنوان تورک ها یک ملت هستیم.

آقای علی یونسی ،

در این نوشته به صراحت تمام کلیت خواسته های ملت تورک را برایتان برخواهم شمرد و خاطر نشان می نمایم که به چیزی کمتر از این خواسته ها به هیچ وجه گردن نخواهیم نهاد و مطالبات خود را تا احقاق کامل حقوق ملی و انسانی مان مطرح و برای آن مبارزه خواهیم نمود.

نخست - رسمیت زبان ؛

1.زبان ملت من تورکی است و هر ملت دیگری در ایران نیز زبان ویژه ی خود را دارا می باشد ما خواستار تدریس این زبان ها در مهد کودک ها ، کودکستان ها و مدارس و همچنین در دانشگاه ها هستیم.

2.ما خواستار آموزش همه ی علوم به زبان تورکی هستیم و زبان فارسی تنها در کنار دیگر دروس که به زبان تورکی باید تدریس شوند به عنوان یک درس باید تدریس شود و نه بیشتر از آن.

3.ما خواستار تبدیل زبان تورکی به زبان دیوانسالاری و استفاده ی آن در ادارات دولتی و مراسلات رسمی هستیم.

4.زبان تورکی در ایران به دلیل تعداد فراوان گویشور قابلیت تبدیل به زبان سراسری و بین المللی در داخل ایران همراه زبان فارسی است.

5.در ایران تنها دو لهجه از زبان تورکی باید رسمی گردد لهجه ی تورکی آزربایجانی در میان تمامی تورک زبانان از آزربایجان تا خلیج و شمال خراسان و طهران و نیز لهجه ی تورکمنی در میان تورکمن ها.

6.ما خوایتار ایجاد فرهنگستان زبان تورکی هستیم.

7.الفبای زبان تورکی حروف لاتین می باشد و هر موقع که زبان انگلیسی به حروف عربی نوشته شود آنوقت الفبای زبان تورکی هم می تواند حروف عربی-فارسی باشد.

دوم - رسانه ها ؛

1. ما خواستار ایجاد رسانه های سراسری به زبان تورکی هستیم و به دلیل پراکندگی گویشوران تورک زبان در سرتاسر ایران تاکید می کنیم که باید کانال های تلویزیونی و مطبوعات و روزنامه های سراسری به این زبان باید ایجاد شوند که در تمامی کشور پخش گردند.

سوم - آرایش سرزمینی ؛

1. ما خواستار اعاده ی نام آزربایجان به تمامی مناطقی هستیم که این نام از آنجا توسط دولتمردان ایرانی پاک شده است و مشخصا تمامی مناطق به هم پیوسته ی تورک زبان در شمال غربی ایران را آزربایجان می نامیم.

2.ما خواستار تشکیل استان قشقایی در مناطق ویژه ی خودشان هستیم.

3.ما خواستار تشکیل منطقه ی جداگانه ی تورک زبان در شمال خراسان به همراه مناطق تورکمن نشین هستیم.

4.ما خواستار اعاده ی تمامی اسامی تورکی به شهر ها روستاها قصبه ها و مناطق جغرافیایی از کوه و دشت گرفته تا رودخانه و آبشار ها هستیم.

5.ما خواستار تشکیل استانی تورکنشین از شهر های قوروه(قروه) و بیجار و سونقور هستیم.

6.ما خواستار تشکیل استانی کردنشین از شهرهای سویوق بولاق (مهاباد) ، بوکن (بوکان) ، ساریداش (سردشت) ، خانا (پیرانشهر) هستیم که با استان جدیدالتاسیس تورک نشینی که از استان کردستان بوجود خواهد آمد مورد تعویض قرار گیرد. به این ترتیب بدون ایجاد شیطنت توسط رژیم ایران از ایجاد تنش های ملی جلوگیری می شود.

7.ما خواستار اعاده ی شهر ها و مناطق تورک نشین استان گیلان به آزربایجان هستیم و نظیر این امر در شهرها و مناطق مرزی با شهرهای فارس نشین نیز بایستی قابل اجرا باشد.

9.ما خواستار اتحاد آزربایجان در داخل ایران هستیم که به چندین استان تقسیم شده است.

10-ما خواستار تبدیل ایران به یک کشور با ایالات مختلف هستیم که به شکل جمهوری اداره شوند.

چهارم - اقلیت های مذهبی ؛

ما خواستار به رسمیت شناسی اقلیت های اهل حق ، سنی و بهایی و سایر اقلیت های مذهبی تورک هستیم.

پنجم - سیاست انکار ؛

1. ما خواستار ممنوع نمودن استفاده از لغت آذری برای خود هستیم نام ملت ما ملت تورک است.

2. ما خواستار ایجاد فرهنگستان مستقل تاریخ تورک هستیم.

ششم - تبعیض نژادی ؛

1.ما خواستار ایجاد قانون برای مجازات توهین کنندگان و نژادپرستان و انکار کنندگان هویت تورک هستیم.

2.ما خواستار بازنگری در نگارش تاریخ بویژه برای کتب درسی تاریخ برای حذف عبارات نژادپرستانه و انکارگرایانه بر علیه ملت تورک هستیم.

3.ما خواستار استفاده از لغت ملت برای خود هستیم.

هفتم تبعیض اقتصادی ؛

1. ما خواستار رسیدگی به وضعیت اقتصادی مناطق تورک نشین و توسعه ی زیربنایی این مناطق و ایجاد بازارهای آزاد و کارخانه ها در این مناطق هستیم.

2.ما خواستار سرمایه گذاری های هنگفت برای دانشگاه ها و مراکز علمی مناطق تورک نشین هستیم.

هشتم - تبعیض جنسیتی ؛

1.ما خواستار برابری زن و مرد در جامعه ی تورک هستیم و با حجاب اجباری مخالفیم.

2.ما خواستار عدم اعمال مجازات و ایجاد برابری برای کسانی که خود را از هر جنسیتی می دانند هستیم.

نهم - روابط با همسایگان ؛

ما خواهان تسهیل رفت و آمد به کشور های مجاور و تسهیل در روابط تجاری با آنان هستیم.

دهم - حق تعیین سرنوشت ؛

1.ما خواهان تفویض اختیار استقلال یا همگرایی به ملت تورک هستیم

2.ما خواهان تعریف بازه های زمانی برای رفراندوم در مورد استقلال یا پیوستن به ایران به صورت ادواری طی یک قرن آینده هستیم.

3.ما خواهان نگارش قانون اساسی جداگانه برای ایالت های مختلف با اتکا به اراده ی مردم این ایالت ها هستیم.

یازدهم - نگاه به گذشته ؛

ما خواهان به رسمیت شناسی و محکوم نمودن جنایاتی که هم در دوره ی رژیم جمهوری اسلامی و هم در دوره ی رژیم پهلوی بر علیه ملت تورک شده است هستیم.

آقای علی یونسی ،

اگرچه همه ی مطالب و مطالباتی که در این نوشته آمده است صرفا از جانب بنده بیان شده است لیکن تصور می کنم که همه ی افراد حرکت ملی آزربایجان در این مورد کم و بیش با من هم فکر هستند و شما با برگزاری جلسات و گفتگوهای سری نمی توانید از کلیت مطالبات ملت تورک بکاهید.

از این رو می خواهم بدانید که من عدم اجرای این موارد در آینده توسط شما و رژیم نژادپرستتان را نیک می دانم اما آنچه که باید شما بدانید سخنی از آتاتورک بزرگ است که گفته بود :

هدف غایی تمامی مبارزات ملی استقلال کامل است.

پس هرچه بر عدم اجرای این موارد تاکید کنید زمان تنها به ضرر ما نه که به زیان شما نیز کار خواهد کرد.

محبوب امراهی - نویسنده و فعال حرکت ملی آزربایجان جنوبی

05.12.2013

آنکارا

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter