English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

تورکان کومانی را بهتر بشناسیم- ارسلان قشقایی

تورکان منطقه بالکان در شرق اروپا را ایل کومان میگویند. ایل کومان (تورکان شرق بالکان) در کشورهای اوکراین، مولدوا، رومانی، بلغارستان، مجارستان، مقدونیه و صربستان زندگی میکنند و لهجه آنها شباهت بسیاری با لهجه تورکی قپچاقی (آذربایجانی، قشقایی، چرکیس، قره چای) دارد. در زبانهای مجاری، بلغاری (بلقاری) و رومانیایی لغات بسیار تورکی وجود دارند که یادرگار همان تورکان کومانی است.

تورکان کومانی و قپچاقی بازماندگان تورکان خزر هستند.

 حدود هزار سال پیش یکی از ایلخانان کومان بنام «توجور خان» توانست بر بیزانسها غلیه کرده و امپراطوری خود را تا قسطنطنیه، سوریه و عراق امروزی برساند. بعدها با ورود تورکان سلجوقی به قسطنطنیه و اتحاد با تورکان کومان، اقتدار تورکان کومانی در شرق اروپا بیشتر شد و امپراطوری آنها تا مصر هم رسید. اسامی تورکی بسیاری از مناطق شرق اروپا، بالکان و سوریه و عراق یادگار حکومت تورکان کومانی است. مانند:

بالکان: از واژه بلخان (بالخان) گرفته شده است که نام یکی از استانهای ترکمنستان است

بلغار: بُلقار بمعنی سرزمین پر برف. زیرا آنجا برف فراوان است

آلپ: نام تورکی است

دانوب: نام رودخانه معروف اروپائی که بیشترین مسیرش در رومانی است و رومانها به آن «دونری» میگیوند. دونوب یا دونر، بمعنی تغییر مسیر، کلمه تورکی است، زیرا دانوب در کشور رومانی تغییر مسیر داده و از جنوب بطرف شمال میچرخد و به دریای سیاه میریزد

کومان: نام استانی در کشور مجارستان و نام شهری در کشور مقدونیه

اما جالبترن واژه تورکی به یادگار مانده از تورکان کومانی، شهر کوبانی در سوریه است که امروزه خیلی بر سر زبانها افتاده و بخاطر جنگ در آنجا مشهور شده. شهر کوبانی همان کومانی است که یادگار تورکان کومانی است. امروزه اکثریت جمعیت آنجا را ملت «کرد» تشکیل میدهد و اقلیتی هم ملت تورک آنجا زندگی میکنند که بازماندگان ایل کومانی هستند. در اخبار خارجی ماند «ب.ب.سی» مرتب میگوید که شهر کوبانی با اکثریت کرد نشین مورد حمله قرار گرفته ولی متأسفانه نمی گویند که اقلیتی هم تورک کومانی آنجا زندگی میکنند!! شاید میترسند که مردم چنین استنباط کنند که اگر اقلیتی تورک کومانی در آن شهر زندگی میکنند، پس آن شهر در گذشته متغلق به تورکان کومانی بوده و ملت «کرد» بعدها به آن شهر تورک نشین مهاجرت کرده اند.

در کتب تاریخی بیزانسها و همینطور زبان لاتین، واژه «کومانی» بصورت «کوبانی» تلفظ شده است

کومان ها در گذشته بر دین شامانیسم بودند ولی بسیاری به دین مسیحیت گرویدند و در جامعه اروپا حل شدند. اما بعضی از کومان ها هم به دین اسلام گرویدند. اقلیتی هم به دین یهودی گرویده اند. از معروف ترین تورکان کومانی در اروپای شرقی میتوان به خانم «نادیا کومان چی» از کشور رومانی اشاره کرد که برنده پنج مدال ژیمناستیک المپیک بود. ایشان از مسیحی های کومان هستند. و آقای «گئورگی حاجی» قهرمان فوتبال رومانی از مسلمانان کومانی است.

معروف ترین کتابیکه در مورد تورکان کومانی نوشته شده، کتاب «چودئخ چومانیقوس» یا «کومانیسکا» است که در ایالت کریمه اوکراین نوشته شده است .     

فیس بوک قشقایی سسی

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter