English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

اعتراف استاندار کرمانشاه به کوچ 1 میلیون کرد عراقی به ایران

آذوح: ابراهیم‌ رضایی‌بابادی استاندار کرمانشاه، در همایش مدیریت بحران و حمایت از پناهندگان در دفتر پژوهش استانداری کرمانشاه اظهار کرد: ایرانیان همواره در طول تاریخ به مهمان‌نوازی شهره بوده‌اند و کرمانشاهیان نیز به این صفت در بین ایرانیان مشهورتر هستند.

به گزارش فارس، از کرمانشاه وی در رابطه با امواج مهاجرت اکراد عراقی به مرزهای ایران گفته است: در قبل و بعد از انقلاب به دلایل مختلف جمعیت‌های زیادی از کشور همسایه عراق به‌واسطه بحران‌های پیش آمده مهمان ایران و استان کرمانشاه بودند.

رضایی‌بابادی بیان داشت: در سال‌های بین ۵۰ تا ۸۱ کشور ایران مرتب میزبان پناهندگان و افرادی بوده که به واسطه بحران‌های کشور عراق باید آنها را میزبانی می‌کردند و کرمانشاه سند افتخار خوبی در این زمینه دارد.

وی با اشاره به بحران‌های متعدد پناهندگی که کرمانشاه نیز در آنها دخیل بوده، گفت: نخستین بحران سال ۵۰ بود که رژیم عراق تعداد زیادی از شهروندان ایرانی نصب را به‌صورت دسته‌جمعی اخراج کرد و یک بحران انسانی را به ایران تحمیل کرد. استاندار کرمانشاه افزود: بعد از قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر تعدادی از این افراد برگشته و تعدادی نیز به‌عنوان شهروندان ایرانی در کشور زندگی می‌کنند.

به گزارش فارس، رضایی‌بابادی دومین بحران را مربوط به سال ۵۹ دانست و گفت: رژیم عراق در این سال تعدادی از تبعه عراقی را به جرم هم‌خوانی با جمهوری اسلامی ایران و مخالفت با رژیم بعث آواره بیابان‌های مرزی ایران کرد.

وی خاطرنشان کرد: سال ۶۶ نیز یکی دیگر از مهم‌ترین بحران‌ها و جنایت هولناک و بمباران شیمیایی حلبچه صورت گرفت که طی آن ۳۷ هزار نفر از اکراد عراقی وارد ایران شدند. استاندار کرمانشاه بحران چهارم پناهندگی را بحران خلیج فارس و اشغال کویت و ورود ۱۴ هزار نفر از اتباع عراقی به ایران از طریق مرز خسروی عنوان کرد.

رضایی‌بابادی بیان داشت: در سال ۷۰ ارتش عراق برای مقابله با قیام مردمی با بمباران و تخریب شهر و روستا مردم را وادار به آوارگی کرد و ۴۵۰ هزار نفر از عراقی‌ها به ایران و استان کرمانشاه وارد شده و در ۳۶ نقطه از این استان استقرار یافتند. وی ادامه داد: در سال ۷۵ نیز با درگیری ایجاد شده در عراق ۵۰ هزار نفر در پشت مرزهای استان کرمانشاه استقرار یافته و خدمات لازم به آنها ارائه شد.

استاندار کرمانشاه گفت: در سال ۸۱ و حمله نظامی آمریکا به افغانستان و عراق، مردم کرمانشاه پذیرای ۲۲۰ هزار نفر از این پناهندگان بودند.

گفتنی است در خلال نیم قرن اخیر، صدها هزار شهروند کرد عراقی به دلیل بروز بحرانهای متعدد در کشورشان مجبور به مهاجرت به استانهای شمال غربی و غربی ایران و از جمله آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه شده اند که بسیاری از آنان به رغم پایان بحران در عراق به کشورشان بازنگشتند. مهمترین این کوچها در اواخر زمستان ۱۳۶۹ و اوایل بهار۱۳۷۰ صورت گرفت که کوچ گسترده و میلیونی کردهای عراقی به ایران و ترکیه بود. در این‌روزها چند صد‌هزار و بنا‌بر‌ قولی بیش از یک‌میلیون کرد‌عراقی راهی ایران شدند. این کوچ براساس برخی اقوال بزرگترین کوچ تاریخ معاصر در منطقه لقب گرفته است.a

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter