English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

بیانیه ی مشترک به مناسبت 9مین سالگرد قیام 1 خرداد آزربایجان (آذوح- گادپ- قورتولوش- گالدپ، بیرلیک)

Güney Azərbaycanın biri-xurdad(22 may) qiyamının 9-ci il dönümiylə bağlı ortaq bildiri (AZOH- GADP- QURTULUŞ- GALDP- BIRLIK)

Azərbaycan Türk milləti yüz ildir ki ırqıçı hakimiyyətin və onun cəhalətlə dolu fikrinin qurbanıdır.Ancaq bu millət tarixdə tayı görünməyən biri-xurdad qiyamında bütün haqsızlıqlara qarşı olaraq səsini ucaldıb və fars hakimiyyətinə öz varlığını gösdəribdir.Azərbaycan Türk milləti hər zaman böyük və qutsal işə qol atıb və köləlikdə yaşamayı qəbul edməyibdir.

Biri-xurdad hadisələri böyük olaylardır və hər zamn özgürlük sevən millətimizin yaddaşında əbədi yaşayacaqdır.İran fars hakimiyyəti vəhşicəsinə bu barışsəl qiyamı silahla cavablandırdı və şəhidlərimizin al qanı bunların gərçək və şövinist üzlərini aydınlığa çıxartdı.Bu olaylar hakimiyyətin nə qədər gərçəkləri görmədə kor olduğunu daha artıq ortaya çağartdı.Bu hakimiyyət daha bir çirkin reaksiya göstərib və Azərbaycan Türk iğidlərinin başqa ölkələrə bağlı olduqlarına inanmaya və inandırma nə yazıq ki çaba göstərdi.

Ancaq hər zaman göründüyü kimi İran fars rejimi yanlış bir yola addım atıb və bu Azərbaycan Türk milləti idir ki zəfər bayrağını qaldırtdı.

Azərbaycan Türk milləti biri-xurdad qiyamın da tarixdən,çağdan və durumdan doğru bir anlayış göstərərək öz taleyinə hakim olabiləcək istəyini və gücünü " Haray haray mən Türkəm!" şuarıyla göstərdi və fars rejiminin istismarına son verəcəyini vurğulatdı.Bu oyanış təkcə gününmüz də yox,gələcəkdə də öz etgisini daha artıq göstərəcəkdir.

Biri-xurdad şəhidlərimizin adlarını ürəklərimizə tütüb və 9-ci ildə onları sayqı və sevgiylə anırıq.Bu gün bir daha yenidən şəhidlərimizin ailələrinə və Azərbaycanımıza baş əyib və baş sağlığı veririk.

Azərbaycan Türk Milləti:

-         Gününmizdə çoxlu milli-mədəni fəallar İran fars rejiminin dosdaxlarındadırlar.Onlara haqq etməyən anları yaşadırlar və məhkəmələr isə məqsəd yönlü qərarlar verib,millətimizin evladlarına günü-gündən basqını artırdırlar.Bu yolda savaş aparmaq üçün bütün partiyaları,siyasi təşkilatları və milli-mədəni fəallar birlikdə hərəkət etmələrini ən gözəl və simvollu seçim görürük.

-         Türk dilində mədrəsə olmalıdır hər kəsə.Türk dilinin rəsmi olması İran adlanan ölkədə həmən rəsmiyyətə tanınmalıdır.Millətimizin öz taleyinə hakim olması və iqtisadi ayrı-seçgiliyinə dər hal Güney Azərbaycanda son verilməlidir.İran adlanan ölkədə fars-olmayan millətlərilə ki demokratik bir yolar addım atıblar və mədəni savaş aparırlar Güney Azərbaycanımızın durumunu göz önundə dutaraq əməkdaşləq yollarını açıq biraxırıq.

-         Bütün partiyalar,siyasi təşkilatlar və milli fəallarımızdan ayıq olamalarını və Azərbaycan düşmanlarına heç bir şansın verilməməsini özümüzdə incə bir hərkətin yiyələnməsin istəyirik.Yolumuzun son durağına varınca qol-qola və birlikdə hərəkət edməyimiz daha doğru və güvənli görünür.Ən sonda Güney Azərbaycan partiyalrın,siyasi təşkilat və milli fəalların Azərbaycan yolunda birlikdə yürümələrin arzu edirik.

Yaşasın birliyimiz!     Yaşasın Azərbaycan

Aərbaycan öyrənci hərəkatı(AZOH)

Güney Azərbaycan demokrat partiyası(GADP)

Güney Azərbaycan qurtuluş partiyası(GAQP)

Güney Azərbaycan liberal-demokrat partiyası(GALDP)

Güney Azərbaycan milli-demokratik birliyi(Birlik)

 2015.05.22

ترجمه ی فارسی:

بیانیه ی مشترک به مناسبت 9مین سالگرد قیام 1 خرداد آزربایجان (آذوح- گادپ- قورتولوش- گالدپ، بیرلیک)

بغض فروخورده ی ملتی که قریب به یکصد سال اسیر جهالت و افکار نژادپرستانه ی حاکمان است با قیام تاریخی خرداد ماه 85 ترکید و ثابت کرد علیرغم تحقیرها و تبعیضات و کشتارها هنوز هم زنده است و در هر مقطع تاریخی حماسه ساز خواهد بود و در اسارت زیستن را نخواهد پذیرفت.

خرداد، ماه حادثه ای بس عظیم است که همواره بر تارک مبارزات آزادیخواهانه ی فرزندان این ملت خواهد درخشید و اگر چه عوامل دستگاه استبداد و شوونیسم این اعتراضات مدنی را با خشونت تمام پاسخ دادند اما خون پاک شهدای خرداد، سیاهی و زشتی چهره ی آنها را بیش از پیش نمایان ساخت.

قیام خرداد ثابت کرد که حاکمان تمامیت خواه با منطق ایدئولوژیک و واقعیت گریزش همواره از درک صحیح واقعیات جامعه ناآگاه است و در اقدامی ناشیانه و مضحک اعتراضات کاملا مدنی و مسالمت آمیز ملت آذربایجان را به سرنخهای مختلف متصل نمود و فرزندان آذربایجان را عوامل کشورهای دیگر نامید!.

اما همچون همیشه حاکمیت تا به دندان مسلح ره به خطا برد و این ما بودیم که پرچم فتح و پیروزی را در آذربایجانمان بر افراشتیم. ترکان آذربایجان در خردادماه تاریخی با درک شرایط و با شکستن ابهت و اقتدار حاکمیت و با شعار استراتژیک "هارای هارای من تورکم" گام بزرگی در جهت رسیدن به حق تعیین سرنوشت خود و سعادت و رفاه ملی برداشت و مسلما تاثیرات قیام ماه خرداد نه تنها در حال حاضر که در سالهای بعدی نمایان تر خواهد شد.

ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ی شهدای خرداد ماه و اظهار همدردی با خانواده ی این عزیزان و همه ی کسانی که در راه آزادی و سربلندی آذربایجان شجاعانه هزینه داده اند فرا رسیدن روز اول خرداد ماه و 9مین سالگرد قیام تاریخی شهرهای آذربایجان را گرامی می داریم.

ملت ترک آزربایجان!

در حال حاضر تعداد زیادی از فعالین حرکت ملی در حال گذراندن دوران محکومیت خود آن هم در شرایط غیر مساعد بوده و تعداد زیادی از همفکران ما با احکام ناعادلانه ای از سوی دادگاههای رژیم ایران مواجه شده اند. ما با محکوم کردن شیوه ی در پیش گرفته ی حکومت در برخورد با فعالین حرکت ملی، تمامی گروهها و تشکلات و فعالین حرکت ملی را به دفاع همه جانبه از کسانی که با احکام غیر عادلانه تحت فشار حاکمیت تمامیت خواه قرار دارند دعوت می نماییم.

مصرانه خواستار رسمی شدن زبان تورکی در ایران و برسمیت شناخته شدن حق تعیین سرنوشت و همچنین رفع تبعیضات اقتصادی در آذربایجان و مناطق تورک نشین بوده و در رسیدن به این اهداف تمام توان خود را بکار خواهیم گرفت. به اعتقاد ما هیچ حرکت و جنبش سیاسی و اجتماعی در جوامع بشری با محدود ساختن خود و عدم ارتباط با عوامل تاثیرگذار پیرامون، به مقاصد خود نخواهد رسید و ازینرو ضمن در پیش گرفتن مشی محتاطانه، در صورت وجود، همکاری و تعامل با گروهها و جنبشهای مختلف ملتهای غیرفارس ساکن در ایران که معتقد به دموکراسی و حقوق بشر بوده و در طولانی مدت رفتارهای مناسب و مثبتی از آنان در مواجهه با مطالبات ملت ترک آذربایجان به وقوع پیوسته را به صلاح حرکت ملی آذربایجان جنوبی می دانیم.

به اعتقاد بسیاری از فعالین حرکت ملی، حاکمیت پس از ناکام ماندن در سیاستهای قبلی خود، در حال حاضر در حال اجرای سیاستهای زیرکانه ای است که در دراز مدت بتواند حرکت ملی آذربایجان را آنچنان که خود می خواهد کنترل و هدایت نماید. با در نظر گرفتن این امر همه ی فعالین حرکت ملی آذربایجان جنوبی را به دقت عمل بیشتر در بعضی از رفتارها و گفتارها دعوت می نماید.

از تمامی فعالین درخواست می نماییم که با تنگتر کردن فضا بر فرصت طلبان و نیروهای مخرب، از هرگونه تخریب و شانتاژ و فعالیت علیه فعالین حرکت ملی و تشکیلاتها و گروهها و دامن زدن به عوامل حاشیه ای جلوگیری نمایند. معتقدیم که راه اصلی رسیدن به اهداف ملی در گرو وحدت و هبستگی تمامی فعالین حرکت ملی می باشد و ازینرو همه ی فعالین را جهت خلق گفتمان واحدی در حرکت ملی که در راستای تضمین منافع ملت آذربایجان بوده و امکان فعالیت همه گروهها و تشکلات را فراهم می آورد، دعوت می نماییم.

یاشاسین بیرلیگیمیز، یاشاسین آزربایجان

آزربايجان اويرنجي حركاتي- آذوح

گونئي آزربايجان دئموكرات پارتيياسي- گادپ

گونئي آزربايجان قورتولوش پارتيياسي- قورتولوش

گونئي آزربايجان ليبرال دئموكرات پارتيياسي- گالدپ

گونئي آزربايجان ميللي دئموكراتيك بيرلييي- بيرليك

1 خرداد 1394

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter