English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

خطرات عمده ای که دنیای ترک و بخصوص آزربایجان جنوبی را تهدید میکند

خطرات عمده ای که دنیای ترک و بخصوص آزربایجان جنوبی را تهدید میکند: هشت میلیارد تن نمک دریاچه اورمیه- آلودگی رادیواکتیو و شیمیایی رود آراز و احتمال انفجار خطرناکترین نیروگاه اتمی جهان

راکتوراتمی متسامورکشورارمنستان

نیروگاه هسته ای ارمنستان یکی ازپنج نیروگاه نسل اول فعال در جهان است که در دهه 1970 در سی کیلومتری غرب ایروان، پایتخت ارمنستان و در 110کیلومتری مرزهای شمالغربی ایراندر شهر متسامور ساخته شد. این نیروگاه با دو راکتور مدل VVER440 که مختص راکتورهای روسی است کار خود را آغاز کرد و حدود 40 درصد از برق ارمنستان را تولید می کند. مجله National Geographic در تازه ترین مقاله خود نیروگاه متساموررا جزو خطرناکترین نیروگاههای جهان طبقه بندی کرده است. در واقع مشکل اصلی درطراحی این راکتورها فقدان محفظه خارجی Containment راکتور می باشد. اتحادیه اروپا به دلیل ایمنی پایین راکتورهای VVER یکی از شرایط پذیرش کشورهای بلغارستان و اسلاواکی دراتحادیه اروپا را تعطیلی راکتورهای VVER خود قرارداده است

علاوه برآن، ارمنستان برروی یکی از دو کمربند بزرگ زلزله خیز جهان موسوم به کمربند آلپا Alpide قرار دارد و زمین لرزههای بزرگی در آن رخ داده است. این نیروگاه به دنبال زمین لرزه7/6 ریشتری سال 1988 دراسپیتاک تعطیل شد. با این حال ارمنستان علیرغم اعتراضات کشورهای همسایه و مجامع بین المللی به دلیل نیاز شدید به انرژی در سال 1995 مجددا آن را راه اندازی نمود. موقعیت زلزله خیزی سایت نیروگاه از یک طرف و عمر بالا وایمنی پایین راکتور از طرف دیگر منطقه شمالغرب ایران را در معرض تهدید یک حادثه هسته ای نظیر چرنوبیل قرارداده است.

آثار منطقه ای حادثه هسته ای در نیروگاه ارمنستان

آثار یک حادثه احتمالی در راکتور ارمنستان را می توان با بررسی عواقب انفجار راکتور چرنوبیل تا حدودی برآورد نمود. البته در ارزیابی خطرات باید به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی مانند جهت وسرعت وزش بادها در منطقه و بارش باران یا برف و غیره نیز توجه نمود زیرا این عوامل طبیعی در انتشار آلودگیهای هسته ای نقش تعیین کننده ای دارند.

طبق گزارش های معتبر منتشر شده میزان مواد رادیواکتیو آزادشده در حادثه چرنوبیل   400 برابر مواد رادیواکتیو ناشی از بمب اتمی منفجرشده در هیروشیما می باشد. در انفجار چرنوبیل بیش از 100 عنصر رادیو اکتیو وارد منطقه شدند. البته اکثر این عناصر نیمه عمر کوتاهی داشتند و خیلی زود پرتوزایی خود را از دست دادند. ید، استرانسیوم و سزیوم خطرناکترین عناصری بودند که آزاد شدند و به ترتیب نیمه عمری برابر با 8 روز، 24 سال و 30سال داشتند. به همین دلیل ایزوتوپهای استرانسیوم و سزیوم هنوز در منطقه اروپای شرقی موجود هستند.

همانطور که ید باعث سرطان تیروئید میشود، استرانسیوم هم لوسمی یا سرطان خون ایجاد میکند. سزیوم هم عنصری بود که بیشتر از همه عناصر پراکنده شد و بیشتر از همه آنها هم در طبیعت باقی میماند. این عنصر بقیه اعضای بدن را تحت تأثیر قرار میدهد و کار کبد و طحال را مختل میکند. تعداد زیادی از نوزدان منطقه چرنوبیل دچار معلولیت های بسیاروخیمی هستند. وسعت منطقهای که در بلاروس، روسیه و اوکراین در اثر حادثه اتمی آلوده شد در حدود 150 هزار کیلومتر مربع می باشد. این منطقه مساحتی به شعاع 500 کیلومتر در شمال نیروگاه را تشکیل میدهد.

عناصر رادیواکتیو آزاد شده در یک حادثه هسته ای به کمک جریان باد و آب های سطحی و زیر زمینی به فواصل دورتری از محل حادثه می رسند. در سال 2008 ، محققان دانشگاه فنی استانبول - با استفاده از داده های جریان های هوا دریک دوره 30 ساله سرعت انتشار مواد رادیواکتیو در صورت بروز حادثه در راکتور متسامور را شبیه سازی و محاسبه نموده اند. نتایج تحقیقات آنها نشان می دهد که در صورت بروز یک حادثه هسته ای در متسامور عناصر رادیوکتیو در عرض کمتر از12 ساعت وار د   آزربایجان جنوبی  شده و در کمتراز24 ساعت به شهر پر جمعیت تبریز می رسند.

نیروگاه اتمی متسامور ارمنستان تنها ٣١ کیلومتر با استان

ایغدیر ترکیه فاصله دارد

ترکیه آزربایجان و گرجستان بارها خواستار تعطیلی این نیروگاه شده اند .

ارمنستان برای تعطیل کردن نیروگاه اتمی متسامور از اتحادیه اروپا درخواست پرداخت غرامت کرده است.

    اتحادیه اروپا اعلام کرده است که صد میلیون یورو برای جبران خسارت تعطیلی نیروگاه اتمی به ارمنستان پرداخت می کند اما ارمنستان خواهان پرداخت غرامت یک میلیارد یورو است.

    تحادیه اروپا این درخواست را رد کرده و ارمنستان نیز اعلام کرده است که نیروگاه اتمی را تعطیل نمی کند

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

روسیه بر ارمنستان تسلط دارد و از استقلال عمل آن جلوگیری می کند و آنرا وابسته به خود نگه میدارد. بدین ترتیب از حل مناقشه قره باغ جلوگیری میکند و مانع بهبود روابط آزربایجان ارمنستان می شود. در صورت حل اختلاف این دو کشور به طریق مسالمت آمیز, ارمنستان از فشار تحریم همسایگان خلاص می شود و نیازهای انرژی خود را از آزربایجان و ترکمنستان برطرف می کند.در اینصورت تعطیلی نیروگاه مزبور توجیه پذیر میشود.هر چه زمان می گذرد احتمال خطر و نابودی منطقه در اثر انفجار اتمی افزایش میابد.

تاکنون چندین طرح صلح ارائه شده که در سه مورد با مخالفت ایران روبرو شده است با این ادعا که ایران مرزهایش را با ارمنستان از دست خواهد داد.

شاید یک حرکت هماهنگ بین کشورهای آزربایجان ترکیه و گرجستان در جهت ترغیب ارمنستان به حل مناقشه قره باغ و تضمین رفع محاصره اقتصادی و تامین انرژی ارمنستان و مشارکت در طرحهای اقتصادی و سرمایه گذاری در ارمنستان, بتواند این کشور کوچک و فقیر را از چنبره ایران و روسیه نجات دهد و خطر جنگ یا  انفجار هسته ای را از بین ببرد.

Karex flut

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter